کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد؛

بخش دوم) زوایای پنهان مثلث طلایی بویراحمد، دنا و مارگون

16 ارديبهشت 1402 ساعت 21:16

اگر شرایط به همین صورت پیش برود، سه ضلع اصلی انتخابات بهرامی، منتظریان و روشنفکر خواهند بود.


اگر شرایط به همین صورت پیش برود، سه ضلع اصلی انتخابات بهرامی، منتظریان و روشنفکر خواهند بود.
به گزارش کبنا، با وجود این‌که حدود 10 ماه تا انتخابات مجلس اسفند 1402 باقی مانده است، اما از هم‌اکنون تحلیل‌های مختلفی از فضای انتخاباتی کهگیلویه و بویراحمد صورت می‌گیرد؛ در این استان، از گذشته تاکنون انتخابات مجلس، یکی از پرمشارکت‌ترین انتخابات‌ها بوده است و درصد مشارکت در این انتخابات‌ها گویای همه چیز است. در حوزه انتخاباتی بویراحمد، دنا و مارگون، یک مثل طلایی وجود دارد که در ادامه تشریح می‌شود.
بر اساس تحلیل‌های انجام شده به نظر می‌رسد نباید نادر منتظریان را دست کم گرفت؛ چرا که ممکن است انتخابات سمت و سوی قومی و قبیله‌ای پیدا کند که در این صورت ممکن است بویراحمد علیا روی یک نفر که شاید منتظریان باشد اجماع کنند. از سوی دیگر، بهرامی و زارع نیز حرف‌هایی برای گفتن دارند. در حالی که بهرامی علناً خود را اصلا‌ح‌طلب می‌داند، اما غلام محمد زارع در دور دوم زیگزاگی عمل می‌کرد؛ برخی از اقدامات او جنبه قومی و برخی دیگر صبغه جریانی و اصلاح‌طلبی داشتند. بر اساس بررسی‌ها زارع امکان کمی برای پیروزی دارد و احتمال کمتری که در انتخابات شرکت کند. اما بهرامی در این دوره شرایط بهتری نسبت به دوره‌های گذشته دارد.
از طرف دیگر، شیر علی خرامین به عنوان یک چهره دانشگاهی که ارتباط کمتری با بدنه جامعه دارد، تاکنون بین دو جنبه دانشگاهی و عشیره‌ای سردرگم عمل کرده است.
آراوند را که به دلیل طرح در رسانه‌ها تا حدی نامش این روزها شنیده می‌شود، به دلیل اقبال کمی که از او می‌شود به نظر می‌رسد گزینه چندان مطرحی در انتخابات پیش رو نباشد. در حالی که آراوند ظرفیت و پتانسیل درونی بالایی برای انتخابات ندارد، اما درخشنده‌پور از لحاظ طایفه‌ای نقش فراوانی دارد. حتی گفته می‌شود اگر درخشنده‌پور در انتخابات قبلی شرکت می‌کرد، روشنفکر با مشکل مواجه می‌شد. اما حالا داستان تغییر کرده و به دلیل قدرتی که روشنفکر پیدا کرده، توانسته خود را تثبیت کند و در حال حاضر بسیاری از افراد طایفه درخشنده‌پور با او با احتیاط برخورد می‌کنند.
اما از طرف دیگر ستار هدایت‌خواه را نباید دست کم گرفت؛ چرا که اگر شرایط مهدی روشنفکر در انتخابات را مساعد نبیند ممکن است میل برای ورود به انتخابات پیدا کند. هر چند به نظر می‌رسد اقبال مردمی از او کمی کاهش یافته، اما در انتخابات حتماً تأثیرگذار خواهد بود.
مهدی روشنفکر نیز با وجود این‌که ریزش آراء دارد، اما به دلیل مهره‌چینی‌هایش در ادارات و فرمانداری‌ها، همچنان بخت تصاحب کرسی مجلس را دارد. البته اگر بویراحمد علیا روی شخص دیگری، اجماع کنند، می‌توانند با برجسته‌سازی نقاط ضعف روشنفکر، بخش زیادی از آرای او را از سبد آرایش حذف کنند.
نباید دهدشتی‌های ساکن یاسوج را دست کم گرفت؛ آن‌ها نیز در افزایش آرای یکی از طرفین انتخابات نقش مؤثری خواهند داشت. چرا که به نظر می‌رسد بیش از 50 هزار دهدشتی در در مناطق سردسیر این حوزه انتخابیه مثل شب لیز مارگون، دیلگون، سادات امام زاده علی، جوغانه، جوکال، دشمن‌زیاری، عاجم طیبی‌ها، شیخ سرکه و حتی قسمت زیادی از لوداب نیز حضور دارند.
به‌طور کلی، در حال حاضر انتخابات بویراحمد، دنا و مارگون، سه ضلع دارد؛ بهرامی، منتظریان و روشنفکر. هر چند نباید از دیگر نامزدهای احتمالی چشم پوشید، ولی اگر شرایط به همین صورت پیش برود، سه ضلع اصلی انتخابات همین سه نفر خواهند بود.

بیشتر بخوانید؛ 
 
سه ضلع انتخابات حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون؛ چالش‌های پیش‌رو روشنفکر / منتظریان تنهاتر از همیشه / شانس بالای بهرامی


کد مطلب: 462017

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/462017/بخش-دوم-زوایای-پنهان-مثلث-طلایی-بویراحمد-دنا-مارگون

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1