تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۴۶۱۷۵۴
صبح امروز؛

بازدید معاون رئیس جمهور از طرح ساماندهی رودخانه بشار / منصوری: این طرح در سفر دوم ریاست جمهوری دیده خواهد شد

۱
۰
بازدید معاون رئیس جمهور از طرح ساماندهی رودخانه بشار / منصوری: این طرح در سفر دوم ریاست جمهوری دیده خواهد شد
کبنا ؛صبح امروز، معاون اجرایی ریاست جمهوری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد و برخی دیگر از مسئولین از محل طرح ساماندهی رود بشار بازدید کردند.
به گزارش کبنا، احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این بازدید اظهار داشت: ما می‌خواهیم از این رودخانه به عنوان یک فرصت گردشگری نه فقط برای یاسوج بلکه برای منطقه جنوب کشور استفاده شود.
در ادامه آرش مصلح مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با توجه به ظرفیتی که این رودخانه برای گردشگری و سایر موارد دارد، آن را شروع کردیم.
وی ادامه داد: در انجام این پروژه از مصالح و منابع محلی استفاده کردیم.
وی گفت: طرح ساماندهی شامل انواع پارک‌هایی مثل پارک بانوان، پارک جوانان، پارک گیاه‌شناسی، دریاچه مصنوعی و ... است.
وی افزود: چهار پل در این‌جا وجود دارد و طرح ساماندهی می‌تواند موجب حفاظت دائمی از این پل‌ها در برابر سیلاب‌ها شود.
مصلح با بیان این‌که این طرح از نظر پدافندی بسیار مهم است، گفت: تاکنون 400 متر از این ظرح با اعتبار هشت میلیارد تومان کار شده و پیش‌بینی ما این است که هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح، ما شاهد یک یاسوج مدرن خواهیم بود.
محسن منصوری معاون رئیس جمهور گفت: این یک فرصت بسیار مناسب از لحاظ گردشگری و اقتصادی در جنوب کشور است.
وی افزود: دولت از طرح ساماندهی رودخانه ها حمایت می کند و این مهم در سفر دوم رئیس جمهور دیده خواهد شد.
منصوری تاکید کرد: این طرح علاوه بر حوزه اقتصادی و گردشگری در پدافند غیرعامل هم موثر است.

ساماندهی این رودخانه حداقل یک هزار شغل ایجاد خواهد کرد و به یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
رودخانه بشار با عبور از مرکز شهر یاسوج و تقسیم این شهر به دو ناحیه سر رود شمالی و جنوبی منظره چشم نوازی را برای مردم استان و گردشگران در این شهر زیبا بوجود آورده بود اما به دلایل مختلفی با مشکلاتی روبرو شده است.
تغییر کاربری های بی مورد و دست درازی به بستر و حریم، برداشت شن و ماسه از بستر این رودخانه و ورود پساب کارخانه ها، ورود فاضلاب بیمارستانی از بی مهری های روا داشته نسبت به این رودخانه هستند.
گفتنی است؛ طرح تکمیل ساماندهی رودخانه بشار در حد فاصل پل اول تا پل مختار(در محدوده پارک مهرورزی شهر یاسوج) به طول ۲۰۰ متر و با مبلغ قرارداد بیش از ۲۹ میلیارد ریال اولیه و نهایتا حدود ۵۰ میلیارد ریال در دهه فجر ۱۴۰۱ افتتاح شد.
سال ۹۵ مطالعه ای بر روی همه رودخانه های کشور برای ساماندهی بستر آنها بدون استفاده از سازه های بتنی و غیر طبیعی انجام گرفت و در این میان رودخانه بشار از معدود رودخانه هایی بود که توانست نظر کارشناسان را برای سرمایه گذاری و ایجاد طرح های گردشگری سازگار با اقلیم و مسیرگذر رودخانه جلب کند.
گرچه سرمایه گذاری هم برای انجام این طرح پیدا شد اما بنا به دلایلی پروژه ساماندهی بستر بشار به سرانجام نرسید با این حال همین خود گویای اهمیت بشار در رونق شهر و استانی است که چند سالی است به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شده و اهمیت آن در جنوب کشور به اندازه ای است که گاهی از آن به عنوان شمالی در جنوب کشور یاد می شود.

رودخانه بشار علاوه بر تمامی ویژگی ها و مزیت هایش چالشی جدی هم برای توسعه شهر یاسوج محسوب می شود. رودخانه بشار همچون شاهرگی در شهر یاسوج و اطراف آن می چرخد.
رودخانه بشار از جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد است و از رودخانه‌های جنوب شرقی بویراحمد علیا سرچشمه می‌گیرد. سرچشمه اصلی این رود نهرهای گنجگون تیز آب و تنگ سرخ است.
این رودخانه در مسیر خود از شهر یاسوج عبور می‌کند و پارک ساحلی رود بشار یاسوج در کنار آن قرار دارد. رودخانه بشار پس از عبور از شمال شرقی منطقه و پس از ورود به رودخانه خرسان، در پوزه شمالی دنا، از شمال مناطق بویراحمد سفلی و طیبی گذشته، با نام بارز به رود کارون می‌پیوندد.
معاون اجرایی رئیس جمهور از بی توجهی به توسعه صنعت گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد ابراز نگرانی کرد و گفت: در سفر دوم رئیس جمهور ساماندهی رودخانه بشار تعیین تکلیف می‌شود.
منصوری ابراز کرد: در سفر دوم ریاست جمهوری به استان ساماندهی ساحل رودخانه بشار یاسوج را در دستور کار قرار خواهیم داد و سعی خواهد شد که در این زمینه مصوبات لازم صورت بگیرد.
سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به ظرفیت‌های استان به ویژه مرکز استان در زمینه گردشگری گفت: در صورت توجه دولت در زمینه گردشگری شاهد حضور سرمایه ‌گذاران در این حوزه و رونق استان خواهیم بود.
عیسی شهامت معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد: تصمیم بر این است که در حاشیه ساحل رودخانه بشار به طول ده کیلومتر ساحل سازی صورت بگیرد.
وی افزود: سوای از بحث گردشگری ساماندهی ساحل رودخانه بشار یاسوج از حوادث غیر طبیعی نظیر سیل و تهدید شهر یاسوج جلوگیری می‌شود.
نستهن مقدم شهردار یاسوج گفت: دبی سیلاب در 98 در بستر رودخانه بشار به ما این هشدار را داد که این موضوع می‌تواند تهدید جدی برای شهر یاسوج باشد.
وی افزود: ظرفیت گردشگری در شهر یاسوج از ظرفیت‌های نفت و گاز به قطع میتواند بیشتر جوابگو باشد.
محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور در بازدید از پروژه تصفیه خانه آب یاسوج ضمن تاکید بر ضرورت تکمیل پروژه با توجه به پیشرفت کاری، از مدیریت سازمان برنامه و بودجه استان خواست تأمین اعتبار لازم جهت تکمیل پروژه را در دستور کار قرار دهد.
صالحی مدیر عامل آب و فاضلاب استان گفت: پروژه تصفیه آب شهر برای تکمیل سر جمع در دو فاز به 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی افزود: روند اجرایی این پروژه به دلیل بارشهای باران در این مدت کند بودهاست.
صالحی خاطرنشان کرد: پیمانکار پروژه نزدیک به ده میلیارد تومان بابت کار طلبکار است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: شهر یاسوج با توجه به روند افزایشی جمعیت نیازمند منابع آب پایدار است.
احمدزاده بیان کرد: در صورت تأمین اعتبار لازم این پروژه حیاتی ظرف یک ماه به بهرهبرداری خواهد رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کدام ساماندهی؟؟؟؟ قسمت ساحلی یه پارک زدین سیل پارکو با خودش برده
پایانِ فاطمی امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت

پایانِ فاطمی امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت

در جریان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه علنی امروز مجلس یازدهم با نطق‌هایی در مخالفت ...
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
1