تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۴۵۹۸۱۶
گذر از سختی‌ها در روستاهای بویراحمد؛

نونوار کردن روستاها

۰
نونوار کردن روستاها
کبنا ؛۲۳۰ روستا در بخش مرکزی بویراحمد وجود دارد که سرآبتاوه به عنوان دومین روستای بزرگ کشور در آن قرار دارد و در یک و سال و نیم اخیر تمام روستاهای این شهرستان شناسنامه دار شدند و حتی یک روستا به نام پاگوش، که در این چهار دهه هنوز کد روستایی نداشت کد دار شد.
به گزارش کبنا، حوزه مرکزی بویراحمد به عنوان مرکز سیاسی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد است، به دلیل دارا بودن شرایط خاصش، نیازمند نگاه ویژه‌ مسئولان استانی و شهرستانی است.
شاخص جمعیتی یکی از اصول مهم برای تصمیم گیری برای یک روستا و یا شهر است و موضوع مهاجرت در یاسوج و بخش مرکزی یکی از مسائل مهمی است که با آن مواجه هستیم.
مهاجرت محاسن و معایبی دارد به گونه‌ای که مهاجرت سبب گردش اقتصادی و اجتماعی و رشد روند شهرسازی خواهد شد؛ معایب آن نیز این است که اگر مسئولان برنامه‌ریزی کلان نداشته باشند، مشکلات جدی در حوزه ترافیک و ساخت‌وسازهای غیرمجاز را به دنبال خواهد داشت و اکنون شهر یاسوج گریبانگیر این دو معضل است و روزانه شاهد مهاجرت روستائیان به شهر یاسوج هستیم.
بیش از ۱۸۰ هزار نفر جمعیت در حوزه روستاها و حاشیه‌های بویراحمد اسکان دارند که نیازمند ارائه خدمات هستند و چنانچه برنامه‌ریزی در مورد آنها صورت نگیرد، با مشکل اساسی مواجه خواهند شد.
روستاهای بویراحمد شناسنامه‌دار شدند
بخشدار مرکزی بویراحمد گفت: یکی از اقدامات مهمی که در همین چند ماه انجام شده طراحی شناسنامه جامع روستایی در این شهرستان بوده است.
علی اکبری تبار ابراز کرد: شناسنامه جامعه روستایی با هماهنگی دهیاران تدوین و طراحی شده که در این شناسنامه تمام اطلاعات روستاها از قبیل سال تشکیل، تعداد جمعیت و خانوار، وضعیت راه، جاده، ظرفیت ها و سایر امکانات در آن قید شده که بر اساس آن می‌توان بهترین برنامه‌ریزی‌ها را انجام داد.
بخشدار مرکزی بویراحمد تاکید کرد: تمام پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های روستاهای شهرستان بویراحمد در این شناسنامه موجود است و نبود این شناسنامه، خلا بزرگی بود که در این مدت زمان اتفاق افتاد.
وی بیان کرد: چنانچه مدیری به این اطلاعات نیاز داشته باشد این موارد در اختیار او قرار خواهیم داد.
تهیه دفترچه عوارض و بهای خدمات
وی افزود: یکی از معضلات ما، اطلاعات تخصصی در موارد مختلف از جمله بحث عوارض بودجه بود که برای اولین بار، تمام دهیاران روستاها را ملزم به بستن دفترچه عوارض کردیم و در حال حاضر تمام روستاهای بویراحمد در حوزه مرکزی، دفترچه عوارض و بهای خدمات دارند.
بخشدار مرکزی بویراحمد تاکید کرد: در حالی که تا پیش از این، دفترچه عوارضی وجود نداشت و دهیاران به صورت سنتی عمل می‌کردند و سالانه به صورت غیرشفاف یک یا ۲ میلیون تومان به بهای عوارض و صدور پروانه اضافه می‌کردند، حال با این دفترچه، به عوارض دهیاری‌ها سامان داده شده است.
ثبت تمام مناقصات برای اولین بار در سامانه ستاد
اکبری تبار با بیان اینکه برای اولین بار تمام مناقصات در سامانه ستاد ثبت می‌شوند، گفت: کمیسیون انطباق را فعال کردیم و حالا تمام مصوبات ما ثبت و کارشناسی می‌شوند.
وی ادامه داد: ۱۶۵ روستای استان شورا دارند و مصوبات آن ها کارشناسی می شود و روی آن ها کارهای علمی و تحقیقاتی انجام می گیرد.
بخشدار مرکزی بویراحمد عنوان کرد: در طول این پنج ماه ۲۱ جلسه کمیسیون انطباق داشتیم که نتیجه آن ۱۴۵ مصوبه رسمی بوده است که با مصوبات شهرداری یاسوج قابل مقایسه نیست.
وی با بیان این‌که تمام اطلاعات روستاهای مرکزی بویراحمد در سامانه کشوری ثبت شده‌اند، گفت: این اطلاعات شامل اطلاعات آمایشی این روستاهاست.
افزایش ۲۰ درصدی اعتبارات ارزش افزوده
وی ادامه داد: امسال قرار است، تا پیش از سال نو، بودجه تمام روستاها را ثبت کنیم و بودجه و عوارض در مجرای قانون قرار گیرد، بنابراین موازی‌ کاری را کم کرده‌ایم تا مشکلات موجود به حداقل برسد.
اکبری تبار با بیان اینکه اعتبارات دهیاری دو منبع دارد، گفت: یکی منابع درآمدی بابت صدور پروانه و دیگری هم اعتبارات ارزش افزوده است.
وی تاکید کرد: در مدت این ۶ ماهه، تقریباً ۲۰ درصد افزایش اعتبارات ارزش افزوده روستاها را داشته‌ایم که قطعاً باز هم در سال آینده افزایش بیشتری خواهیم داشت.
بخشدار مرکزی بویراحمد ابراز کرد: البته این مبالغ بر اساس جمعیت روستا و حوزه خدماتی آنها متفاوت است.
اکبری تبار با بیان اینکه سیاست ما بر مسائل عمرانی و زیرساختی است، گفت: این اعتبارات ارزش افزوده را همگی برای کارهای عمرانی و زیرساختی در نظر گرفته‌ایم.
چالش ساخت و سازها در روستاهای بویراحمد
اکبری‌ تبار افزود: یکی از مشکل اساسی که در روستاها، وجود ساخت‌وساز در اراضی خارج از حریم است که نه در حوزه شهرداری قرار می‌گیرد و نه در حوزه بخشداری است.
وی با بیان اینکه طرح جامع و تفصیلی مربوط به شهر و طرح هادی مربوط به روستاست، گفت: بین این دو طرح، چیزی به نام اراضی خارج از حریم وجود دارد. تمام مناطق تفریحی، گردشگری و غیره که بین شهر و روستاها قرار دارد و همچنین ویلاهایی که در این محدوده ساخته شده‌اند، خارج از حریم هستند.
بخشدار مرکزی بویراحمد با بیان اینکه ما باید این‌ها را ساماندهی کنیم، اضافه کرد: مشخص نیست متولی اصلی صدور پروانه‌های خارج از حریم کیست و به نظر می‌رسد که متولی قانونی نداریم. اما با بررسی‌هایی که کردیم به دستورالعملی رسیدیم که وزارت کشور کار را به به معاونت عمرانی داده و معاونت عمرانی هم این کار را به همیاری شهرداری واگذار کرده است.
وی ادامه داد: همیاری شهرداری نیز به عنوان یک شرکت پیمانکار، تخصصی در این حوزه ندارد و نمی‌تواند پروانه صادر کند.
اکبری‌ تبار تأکید کرد: بخش زیادی از زباله‌ها و نخاله‌ها هم مربوط به همین مسیرهایی است که در اراضی خارج از حریم قرار دارند.
بخشدار مرکزی بویراحمد ابراز کرد: باید تعیین تکلیف شود مجوز صدور پروانه‌های خارج از حریم، با چه کسانی است؛ چرا که جمع‌آوری این زباله‌ها وظیفه آنهاست.
وی تصریح کرد: اما ما فعلاً دهیاران را ملزم کرده‌ایم این زباله‌ها را جمع‌آوری کنند. اما در کنار آن در پی این نیز هستیم که متوجه شویم وظیفه کیست؛ چنانچه کار سازمان همیاری است و پول می‌گیرد، موظف است زباله‌ها را جمع‌آوری کند.
اکبری تبار بیان کرد: بعد از چهار دهه از انقلاب بحث جمع آوری زباله از دهستان کاکان، فیروزآباد و کالوس انجام و ساماندهی شد.
اجرای طرح هادی در روستاها نیازمند کار علمی
اکبری تبار عنوان کرد: یکی از مشکلات روستاهای بخش مرکزی بویراحمد، بحث طرح هادی و بازنگری در آن و گاهاً تأخیر در اجرای آن است.
بخشدار مرکزی اظهار کرد: گاهی اوقات، بنیاد مسکن بر اساس برنامه‌ریزی و کار علمی وارد اجرای طرح هادی روستایی نمی‌شود.
وی با گلایه از بنیاد مسکن تأکید کرد: انتظار داریم این نهاد، کارش را بر اساس علمی بنا دهد و طرح‌های هادی روستایی را بر اساس برنامه‌ریزی انجام دهد.
اعطای کد روستایی به پاگوشی
بخشدار مرکزی بویراحمد در ادامه به اعطای کد روستایی به روستای پاگوشی اشاره کرد و گفت: نام روستا را به پاگوشی تغییر دادیم و مصوب کردیم که کد روستایی به آن داده شود. مسئولان استانی نیز ورود کردند. برای اولین بار استاندار از این روستا بازدید کرد و طی ساعت‌ها دیدار چهره به چهره با مردم روستا، مشکلات آنها را از نزدیک شنید.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات ما، برگزاری اردوهای جهادی بوده است تا از نزدیک با روستائیان تعامل داشته باشیم. استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز بارها تأکید کرده که مسئولان با مردم دیدار چهره به چهره داشته باشند.
به گفته بخشدار مرکزی بویراحمد، از ۲۳۰ روستای شهرستان بویراحمد، از ۱۹۵ روستا بازدید میدانی انجام شده؛ مشکلات آنها احصا و در کارگروه‌های مورد نظر، برنامه‌های لازم در مورد آنها طرح شده است
وی با بیان اینکه بخشی از خدمات را بدون اینکه مردم روستا مراجعه کنند، به آنها ارائه می‌دهیم گفت: شاید امسال برای اولین بار بود که نفت و آرد را می‌بردیم جلوی در خانه‌ها توزیع می‌کردیم و مخاطرات روستاییان را به حداقل می‌رساندیم؛ اما با این وجود نیاز هست که بیشتر کار کنیم.
تشکیل ستاد بحران بخشداری مرکزی بویراحمد
در برف و باران اخیر شهر یاسوج برای دو بار به بحران فرورفت، بخشداری مرکزی بویراحمد نیز برای اولین بار ستاد بحران را تشکیل داد.
وی در خصوص این مهم، گفت: ستاد بحران بخشداری را با همکاری ۲۵ نفر از کارشناسان و دهیاران خبره تشکیل داده‌ایم.
وی یکی از اقداماتی که در راستای ستاد بحران انجام شده است را تعمیر، تعویض و نوسازی ماشین‌آلات دهیاری‌ها عنوان کرد و گفت: بیش از ۳۰ خودرو داشتیم که در دهیاری‌ها قابل استفاده نبودند، اما در حال حاضر تمام خودروها فعال شده، و انواع ماشین آلات در حال ارئه در سرویس و خدمات هستند.
تحول در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دولت توجه بسیاری به مناطق محروم و صعب العبور دارد و در برخی روستا‌های استان به دلیل وجود رودخانه‌های وحشی و عمیق مردم در مناطق روستایی در خطر تردد قرار داشتند و برای نمونه عبور از رودخانه مارون بسیار خطرناک است.
سید علی احمدزاده بیان کرد: در حوالی روستای شهید طیب عملیات احداث پل در حال ساخت است که این پل این روستا‌ها را از بن بست خارج می‌کند.
وی ادامه داد: اکنون برخی از این روستاییان با گرگر تردد می‌کنند اما به زودی پل برای آن‌ها ساخته می‌شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: ۱۶۶ متر پل بر روی رودخانه مارون برای ۱۴۰۲ باید به بهره‌برداری برسد، پایه‌های پل تمام شده است و عرشه پل باید اجرایی شود.
احمدزاده بیان کرد: در حوالی رود سمه خیلی شریط برای عبور سخت بوده و افرادی در این رابطه جان خود را از دست داده‌اند.
وی تصریح کرد: در منطقه جلاله، وجود رودخانه خرسان که از سرشاخه‌های اصلی کارون است، ارتفاع آب آن بالاست و روستاییان با مشکل مواجه می‌شوند، اکنون پلی در حال ساخت است و از محل اعتبارات عملیات اجرایی آن سرعت گرفته است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مناطق محرومی موشمی‌ها، سادات چاهن، سیلاب کلوار و ۳۲ روستا در مسیر آن، به سرعت زیرساخت‌های اجرایی در حال انجام است.
وی تأکید کرد: در پیچاب باشت ۶۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده زیرا سرآسیاب در منطقه پیجاب فاقد جاده روستایی است و در تلاشیم دسترسی برای مردم ایجاد شود.
احمدزاده افزود: در روستای کنده گوراب عبور مردم از رودخانه شاه بهرام است و تردد برای مردم بسیار سخت است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در نزدیکی یاسوج، منطقه کوشک روستایی به نام «پاگوش» وجود دارد که کد روستایی نداشت و یک معدن مس در آنجا بوده و بهره‌برداری کرده‌اند اما تکلیف نکرده‌اند این معدن مس خدماتی را از محل مسئولیت‌های اجتماعی به این مناطق بدهد.
وی تصریح کرد: این روستا با ۲۰ خانوار از همه خدمات محروم بودند اما اکنون بنیاد مسکن مکلف شده خانه‌های مردم را بازسازی کند.
احمدزاده عنوان کرد: حکومت اسلامی به همه مناطق خدمات‌رسانی کرده است و ما هر چه داریم به می‌منت انقلاب اسلامی است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: همه روستا‌ها فاقد جاده بودند اما اکنون همه روستا‌ها جاده دارند اما برخی خاکی‌اند که باید جاده‌هایشان سریع‌تر از آسفالت بهره‌مند شوند.
وی ابراز کرد: هزینه جاده در این استان بسیار بالاست برای ساخت یک کیلومتر باید ۶ برابر استان‌های دیگر هزینه کرد و گاهی ۱۵ میلیارد تومان تنها برای یک کیلومتر هزینه می‌شود.
احمدزاده افزود: برای گازرسانی در ببیشتر مناطق (همچون زیلایی و لوداب) و شبکه‌های آبرسانی چند برابر میانگین کشور هزینه می‌برد اما کار بنا بر تأکید آیت الله رئیسی کار سرعت گرفته است و کار‌های بی‌نظیری در حال انجام است.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
1