تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۶
کد مطلب : ۴۵۸۷۵۵
کبنا گزارش می‌دهد؛

بخش اول) افتتاح صوری کارخانه بازیافت زباله یاسوج دو ماه بیشتر دوام نیاورد / شهرداری یاسوج به هیچکدام از تعهدات خود عمل نکرده است/ کارگران به دلیل سوء مدیریت حاضر به همکاری نیستند / بعد از هفت سال، شهرداری یاسوج نتوانست آب، برق و گاز به کارخانه بازیافت ببرد

۷
۰
بخش اول) افتتاح صوری کارخانه بازیافت زباله یاسوج دو ماه بیشتر دوام نیاورد / شهرداری یاسوج به هیچکدام از تعهدات خود عمل نکرده است/ کارگران به دلیل سوء مدیریت حاضر به همکاری نیستند / بعد از هفت سال، شهرداری یاسوج نتوانست آب، برق و گاز به کارخانه بازیافت ببرد
کبنا ؛
این چه کارخانه‌ای است که با حضور وزیر کشور افتتاح شد و دو ماه بعد از افتتاح وزیر بیشتر کار نکرد؟ آن دو ماه هم سرمایه‌گذار با هزینه شخصی آن را پیش برد.
به گزارش کبنا، زباله کالایی کثیف است که در صورت انجام برخی فرآیندها مثل بازیافت، تبدیل به طلایی می‌شود که در دنیای امروز از جذابیت آن نمی‌توان چشم پوشی کرد.
بسیاری از کشورها با فرآهم آوردن شرایطی این کالای دردسرساز را در کارخانه‌های بازیافت، تبدیل به ارزش افزوده و اشتغال پایدار می‌کنند یا به‌جای گندیدن و هدر رفتن این منبع قابل توجه انرژی از آن تولید برق کرده و در صنایع و خانه‌ها بکار می‌گیرند.
اما در کهگیلویه و بویراحمد و به‌ویژه یاسوج مرکز استان، وضعیت به گونه دیگری است. یاسوج تنها مرکز استانی است که کارخانه بازیافت ندارد. البته به همت یک سرمایه‌گذار کلید این کارخانه زده شد ولی به دلیل سوءمدیریت‌ها و کارشکنی‌های شهردار یاسوج، این کارخانه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.
میزان تولید زباله در استان و به‌خصوص شهر یاسوج، نسبت به استاندارد ملی و بین‌المللی بالاتر است. بر اساس برخی آمارها سالانه حدود 60 هزار تن زباله و پسماند در این استان تولید می‌شود.
یک سال پیش از آن نیز کارشناس امور شهری و روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفته بود: سرانه تولید زباله در شهرهای این استان 400 گرم از میانگین کشوری بالاتر است؛ در حالی که سرانه تولید زباله در کشور 800 گرم برای هر نفر است، این میزان برای هر نفر در کهگیلویه و بویراحمد یک کیلو و 200 گرم است.
در سال جاری نیز مدیرکل محیط زیست استان، مهمترین چالش در حوزه محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد را پسماند عنوان کرده و گفته بود: تولید زباله و پسماند در استان کهگیلویه و بویراحمد از میانگین کشور بالاتر است.
بنابراین با توجه به مطالب مذکور، این استان بیش از سایر استان‌های کشور به کارخانه بازیافت زباله نیازمند است تا از این طلای کثیف به بهترین وجه بهره‌برداری شود. اما داستان این کارخانه سر درازی دارد.
در حالی که یک سرمایه‌گذار این کارخانه را راه‌اندازی کرده، کم‌کاری‌های شهرداری یاسوج موانع بزرگی پیش پای این کارخانه ایجاد کرده است.
گفتنی است نستهن مقدم_ شهردار یاسوج_ پس از بررسی‌های کارشناسان شهرداری، به شورای شهر نامه زده که کارخانه را خریداری کنیم. شورای شهر نیز مصوب کرده و کمیته تطبیق مستقر در فرمانداری شهرستان بویراحمد آن را تأیید کرده بود. اما با این وجود هنوز وضعیت کارخانه بازیافت تعیین تکلیف نشده است. اگر امروز این کارخانه 60 تا 70 میلیارد تومان ارزش داشته باشد، هر روز تعلل مقدم، باعث هدررفت بیت‌المال خواهد شد و با توجه به افزایش قیمت دلار، ممکن است سال آینده چندین میلیارد تومان به قیمت این کارخانه افزوده شود و این موضوع به معنای هدررفت هر چه بیشتر اموال عمومی است.
در حالی که شهرداری موظف بود آب، برق و گاز کارخانه را قبل از شروع، فراهم می‌کرد، اما پس از گذشت هفت سال هنوز آب، برق و گاز کارخانه وصل نشده است.
حفاری گاز، حمل لوله و حفر کانال آب، و مقدمات فراهم کردن برق را خود سرمایه‌گذار انجام داده، در حالی که این اقدامات وظیفه شهرداری بوده ولی با این وجود هنوز شهرداری اقدام به اتصال این زیرساخت‌ها نکرده است.
از سوی دیگر، شهرداری موظف بوده دوره‌گردان (زباله) را جمع، جایگاه‌داران را پلمپ و کارگران شهرداری را ساماندهی می‌کرد، اما هیچکدام از این کارها را انجام نداد. کارگران شهرداری هنگام جمع‌آوری زباله اقدام به تفکیک سازی زباله‌ها می‌کنند، آنهم بدون رعایت اصول بهداشتی و محیط زیستی. «نکته مهم اینجاست، وقتی که کارگران شهرداری زباله‌ها را در گونی‌های متصل به خودروهای حمل زباله می‌ریزند، شیرآبه آن به کف خیابان و کوچه‌ها می‌ریزد و نهایت خشک می‌شود و تبدیل به گرد و خاک می‌شود و با لاستیک خودروها و هر حرکتی به حلق عابرین وارد می‌شود و به سلامت انسان‌ها ضربه می‌زند.» کارگران شهرداری به دلیل معوق بودن حقوق چندماهه آنها ناشی از سوءمدیریت شهردار یاسوج، زباله‌های بازیافتی را جداسازی می‌کنند و تنها منبع درآمد این کارخانه را از سرمایه‌گذار دریغ می‌کنند. با وجود اینکه چندین جلسه برای اقناع کارگران برگزار شده بود، اما آنها اقناع نشدند. بنابراین نه دوره‌گردان جمع شدند، نه جایگاه‌ها پلمپ شدند و نه کارگران ساماندهی شدند.
با این وجود شهرداری به سرمایه‌گذار فشار وارد کرده بود که در حضور وزیر کشور، کارخانه افتتاح شود؛ واضح است که در نبود آب، برق و گاز، این افتتاح صوری بود و دو ماه بیشتر کار نکرد و در این مدت، آب کارخانه با حمل تانکر و برق آن به وسیله ژنراتور فراهم شده بود. این اقدامات نیز با هزینه شخصی سرمایه‌گذار انجام شده بود.
سؤال افکار عمومی این است که این چه کارخانه‌ای است که با حضور وزیر کشور افتتاح شد و دو ماه بعد از افتتاح وزیر بیشتر کار نکرد؟ آن دو ماه هم سرمایه‌گذار با هزینه شخصی آن را کار کرد. مقدم باید پاسخ دهد آیا محل تخلیه زباله کارخانه نیاز به شست‌وشو ندارد؟ آیا در این سرمای کنونی بدون گاز و وسیله گرمایشی کارگران می‌توانند کار کند؟ چرا به دلیل مشکل برق، و روزانه برق آن تک فاز می‌شود باید دینام‌های کارخانه بسوزد؟
این ندانم‌کاری‌های مسئولین باعث فرار سرمایه‌گذاران از این استان می‌شود. ابتدا فرش قرمز پهن می‌کنند و سپس روی همان فرش، سرمایه سرمایه‌گذار را نابود و خود او را نیز قربانی می‌کنند.
چرا سرمایه‌گذاری که در همین برف به کمک شهرداری آمد را باید این‌گونه فراری داد؟ چرا مقدم به نامه‌ای که خود زده است نیز پایبند نیست؟
از استاندار کهگیلویه و بویراحمد انتظار می‌رود نسبت به شهردار یاسوج بازبینی کرده تا بیش از این اقدامات نسنجیده متولیان به شهر یاسوج آسیب نزند.
در گزارش بعدی به هزینه‌هایی که شهرداری یاسوج برای تبلیغات افتتاح این کارخانه کرده است و دیگر موضوعات آن می‌پردازیم.

ادامه دارد...
نام شما

آدرس ايميل شما

ختهتک
Iran, Islamic Republic of
چرت نگو
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
ضعف اصلی مربوط به شورای شهر هست که راحت معامله میکنند و سود میکنند
Iran, Islamic Republic of
اگر شورا به تعهداتش عمل کرد تا شهردار هم عمل کنه از ریشه خرابه بردر من
شورایی که آشنا و احمدی کیش و اکبری عضوش باشند بیشتر از اینم نباید انتظاری ازش داشت
شب بیدار
Iran, Islamic Republic of
کبنای تقریبا نامحترم
چقدر گرفتی از اقای.ع که این مطلب رو تیتر خبری کنی.
البته خرج زیاد شده و نزدیک عیده.
باید مخارج دربایاد
عشایر ذخایر انقلابند
Iran, Islamic Republic of
ان شاالله با انتخاب اصلح، به ناکارآمدی، پارتی بازی ، طایفه گرایی، قوم گرایی و . . . پایان دهیم
درود خدا بر حاج نادر منتظریان
«ما منتظریان منتظرِ منتظریانیم»
روشنک
Iran, Islamic Republic of
ماهم منتظر منتظر منتظریانیم
شهروند
Iran, Islamic Republic of
شورا و شهرداری زدن این شهرو نابود کردند
​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

ما با مقام‌های ایرانی نیز تماس گرفتیم. حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای ...
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
1