تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۶
کد مطلب : ۴۵۸۴۰۶
کبنا بررسی کرد؛

از عدم شایسته‌سالاری تا محرومیت در توجه / علل توسعه‌نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد به روایت نخبگان

۹
۲
از عدم شایسته‌سالاری تا محرومیت در توجه / علل توسعه‌نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد به روایت نخبگان
کبنا ؛
اگر سیاسی‌کاری‌ها کاهش و همدلی و همکاری افزایش یابد، می‌توان توسعه‌نیافتگی استان کهگیلویه و بویراحمد را درمان کرد.
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کم‌برخوردار کشور است و در اغلب شاخص‌های توسعه در رده آخرین استان‌ها قرار می‌گیرد. معمولاً گفته می‌شود این استان با وجود این‌که از نیروی انسانی قابل توجهی برخوردار است، اما از ظرفیت نخبگان آن چندان استفاده‌ای نمی‌شود.
کبنا نیوز طی یک سلسله‌‎مطالب گفت‌وگوهایی با مستعدان برتر کهگیلویه و بویراحمدی داشته است. یکی از بخش‌های این گفت‌وگوها علل توسعه‌نیافتگی استان از نگاه آنها بوده است که در ادامه به مهمترین نظرات این مستعدان اشاره می‌شود.
امیرحسین دوستی مطلق _عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج_ معتقد است در کهگیلویه و بویراحمد از ظرفیت نخبگان به درستی استفاده نشده و همین موضوع باعث شده که برخی از آنها از استان خارج شوند. به همین دلیل ممکن است این استان کم کم از نخبگان خالی شود.
وی گفت: بنده به عینه دیدم بعضی از دوستانی که آمدند در این استان کار کنند مورد استقبال قرار نگرفتند و از استان رفتند و در حال حاضر در جاهای دیگر مشغول شدند و اتفاقاً الأن جزو افراد موفق هستند.
دوستی مطلق تأکید کرد: در حالی که کهگیلویه و بویراحمد پتانسیل‌های زیادی دارد، اما در بسیاری از مسائل و آسیب‌ها جز استان‌های پرآسیب کشور است و بعضاً عدم رعایت اصل شایسته‌سالاری باعث شده نیروهایی که پتانسیل دارند، علیرغم میل باطنی خود از استان بروند. وقتی یک کشور و استان از نخبه‌ها خالی شود، بسیار نگران کننده است.
وی یکی از علت‌های اصلی مهاجرت نخگبان از استان را مشکلات اقتصادی عنوان کرد و گفت: وقتی یک فرد نخبه وضعیت موجود را ببیند، ممکن است به راحتی استان را ترک کند. برخی از دوستان هم که می‌مانند به خاطر تعهد زیادی است که نسبت به اینجا دارند، و گرنه استقبال از آنها در جاهای دیگر بیشتر است.
سمیه حسن‌نیا یکی دیگر از مستعدان کهگیلویه و بویراحمدی که در سال جاری به دیدار رهبری نیز رفته بود یکی از دلایل توسعه‌نیافتگی استان کهگیلویه و بویراحمد را ضعف در شایسته‌سالاری می‌داند و معتقد است مدیران نباید نخبگان را رقیب خود بدانند. چرا که نخبگان می‌توانند در کنار آنها به توسعه استان کمک کنند.
وی عنوان کرد: برخی از مسائل کهگیلویه و بویراحمد از دسته مسائل غیرقابل حل نیستند. مسئولین نباید نخبگان را رقیب خود ببینند بلکه باید آنها را رفیق خود بدانند. از نظرات و فکر مشورتی آنها استفاده کنند. چرا که من فکر می‌کنم بسیاری از مسائل با هزینه کمتری حل خواهند شد.
حسن‌نیا ادامه داد: حضرت آقا هم فرموند نخبگان نشان داده‌اند برای مسائل کشور راهکارهایی دارند و می‌توانند مشکلات را حل کند. اما به دلیل سوءمدیریت نتوانسته‌اند راهکارهای خود را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کنند.
آرش اسفرم _عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی_ که با بیش از 10 هزار ارجاع در سال 2020 در لیست محققین پُراستناد دنیا قرار گرفته است، مشکل را در عدم همکاری دستگاه‌های مختلف استانی می‌بیند و معتقد است همکاری، همدلی و توجه وجود ندارد و بیشتر مسائل حول سیاسی‌کاری می‌چرخد.
به نظر اسفرم، اگر این سیاسی‌کاری‌ها از بین برود و همدلی و همکاری بیشتر شود، می‌توان توسعه‌نیافتگی استان را درمان کرد.
ابراهیم علی‌پناه‌پور _دانش‌آموخته برتر دکتری شیمی_ نیز مشکل را در عدم توجه به علم می‌بیند. او معتقد است آینده بر اساس علم پیش می‌رود و کسانی که در این مسیر گام برمی‌دارند درآینده نه‌چندان دور موفق‌تر از کسانی خواهند بود که از مسیرهای غیراخلاقی همچون پارتی و زد و بند سیاسی استفاده کرده‌اند.
اما علی‌پناه‌پور توصیه بسیار مهمی برای کهگیلویه و بویراحمدی‌ها دارد؛ مسوولین، نخبگان و افراد سیاسی استان باید متحد شوند، اهداف شخصی را کنار بگذارند و به صورت کلی دیدشان به سوی پیشرفت استان و کشور باشد.
علی صادقی حبیب‌آباد _دانش‌آموخته دکتری معماری_ که دو دوره پسادکتری را نیز گذرانده معتقد است یکی از علت‌های اصلی توسعه‌نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد، عدم توجه به تخصص و کارآیی است.  
وی معتقد است استان ما به هم‌فکردی و تشکیل کارگروه‌ها و هسته نخبگانی از تخصص‌های مختلف نیاز دارد تا بتوان پیشرفت آن را به عینه دید.
این مستعد برتر یکی دیگر از موانع را تعصبات قومی می‌داند و معتقد است زمینه دادن به نخبگان استان بدون تعصب در قومیت‌گرایی از سوی مسئولین، پیشرفت را برای این سرزمین چهارفصل رقم خواهد زد.
اما یکی از بسترهای مناسب برای توسعه این استان در نظر او، گردشگری است؛ به نظر او سرمایه‌گذاری در این حوزه، می‌تواند جنبه اقتصادی خوبی برای استان رقم زده و خیلی از مسائل مثبت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... را به این استان زیبا سرازیر کند.
حمیدرضا رجبی _دانشیار شیمی تجزیه دانشگاه یاسوج_  اما به نکته بسیار متفاوتی اشاره می‌کند و معتقد است دانشجویان بسیار مستعدی در استان کهگیلویه و بویراحمد حضور دارند این استان از نظر استعداد محروم نیست؛ بلکه محرومیت آن از نظر توجه است.
وی می‌گوید اگر به کهگیلویه و بویراحمد توجه کافی شود و همچون سایر استان‌های کشور برای این استان اعتبار در نظر گرفته شود حتماً پیشرفت خواهد کرد.
رجبی می‌گوید: توجه به بعد اقتصادی و زیرساختی بسیار مهم است برخورداری استان از نظر منابع طبیعی فوق‌العاده است و یکی از بکرترین استان‌های ایران است اما متأسفانه هنوز نتوانستیم در زمینه گیاهان دارویی در کشور برجسته شویم. هرچند شرکت‌هایی در حال فعالیت هستند ؛ اما نه آنطور که توانسته باشند این استان را برجسته کنند.
رجبی تأکید می‌کند که حیف است این استان در این رابطه در رتبه اول قرار نداشته باشد.
حبیب اله رضایی _دانش‌آموخته دکتری آموزش پزشکی و مدیر امور اجرایی معاونت آموزش و جانشین معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج_ نیز مشکل را در عدم شایسته‌سالاری در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌داند و معتقد است در این استان بیشتر بحث طایفه‌گرایی، قوم و خویشی و وابستگی به یک مسوول مطرح است و این بزرگ‌ترین معضل این استان است.
رضایی یکی از راه‌های برون‌رفت از توسعه‌نیافتگی را چرخش مدیران عنوان می‌کند و می‌گوید: منظور از چرخش نخبگان، جابجایی آنها از استان‌های مختلف کشور است؛ مثلاٌ مدیران شیراز در یاسوج خدمت کنند و مدیران یاسوج در اصفهان.
رضایی می‌گوید: اگر چرخش مدیران صورت بگیرد شاید بحث بومی‌گرایی و قوم‌گرایی کم‌رنگ‌تر شود. این مستعد برتر یکی دیگر از راهکارها را مشخص کردن معیار انتصاب برای مدیران عنوان می‌کنتد و می‌گوید: کسی که قرار است در یک پست مدیریتی قرار بگیرد باید یک سری معیار داشته باشد و حتماً به این معیارها توجه ویژه شود. باید افراد در سمت‌های مدیریتی علاوه بر تجربه کاری و توانمندی رهبری، رزومه علمی و توانمندی علمی خوبی داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سیاسیون چون ضعیف هستند دنبال گماردن‌افراد ضعیف مثل خودشان‌هستند
خانم دکتر
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی همین نخبگان رو بزارید رئیس بينم چه میشه هیچ هیچ هیچ حداقل ۴ تاشون رو میشناسم طرح ها و چگونگی استفاده از اطلاعات علمی با استفاده از دانشجویان به شکل...... بابا به‌ قرآن. ولش کن
Iran, Islamic Republic of
اگر نخبه هستند دنبال طرح دانش بنیان یروند وتولیدررا راه اندازی کنند
Iran, Islamic Republic of
کبنای عزیز ۵ تا مقاله دادن رو نمیگن نخبگی...ایراد کشور ما همینه دنبال امار و ارقام هست....مریم میرزاخانی وقتی از ایران رفته میگن یه مقاله هم نداشت....نخبه یعنی خلاق باشه یعنی کار بلد باشه...یعنی بتونه مسیرها رو تغییر بده بتونه ایجاد کته....این عزیران بعضیاش از تزدیک میشناسم....نه این عزیزان عم مدیر شن به جایی نمیرسیم چون همین افرادی که الان مدیر هستن از همین عزیزان هست و فقط مقاله میدن....بیخیال مقاله بشید بخصوص تو رشته های پایه.....بگید چی خلق کردید؟؟
علی یار
Iran, Islamic Republic of
سلام نخبه گان گل فرمودن چون هرکس برای صندلی اظهارنظر می بفرمایند اما آقایان نخبه اصل بدبختی ما چند چیز است تا هستند این ماجراها هست اینکه می گویم من تو او تا اینها به ما تبدیل نشود خوشی نیست دوم وضع مالی دولت فقیر است ما فعلا بر طبل خالی می کوبیم سو. از هر کجا وارد می شوند شما اعتبارات استان را را در چند سال بررسی کنید وبه کی دادن و چه کاری انجام شده هم بررسی فرمائید چهارم اگر کسی را گزینش کردیم کمک کنیم تا به نتیجه برسیم پنجم ما هنوز مدیران کلاسمان پروازی هستند ششم فرق بین افراد خادم وخایین را بدانیم در چند پست امتحان نکنیم
برره پژوه ام آی تی
Iran, Islamic Republic of
درود
عمده ترین و اصلی ترین اصلی ترین اصلی ترین ترین ترین ترین عامل توسعه نیافتگی این استان علیرغم همه پتانسیل هایی که دارد ، فرهنگ ، تعلقات ، مناسبات و تعصبات برره سانان حاکم بر ادارات و سازمانها می باشد که متاسفانه در اکثریت هم هستند . تنها راه اصلاح آن هم ، توسعه ارتباطات زیرساخت و به تبع آن انسانی ، آموزش شدید مدنیت از طرق مختلف ، تقبیح افتخار به گذشته ی بدوی ، برره زدایی از تفکرات و ...
مراد
Germany
بعضی از حرفهایی که زدند درست است. ولی بعضی از این افراد با رانت وارد دوره دکتری شدند. و هنوز هم دارند با زدن اسم ای و اون تو مقالات دارند رانت ایجاد می‌کنند.
علی
Iran, Islamic Republic of
ذهنت خرابه
Iran, Islamic Republic of
طایفه گرایی کم کم یک اداره را فلج میکنه چون از نیروهای ماهر تهی میشه باید یک فکری بشه و با این کارو رفتار مبارزه بشه
چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

یک کارشناس انرژی اظهار داشت: جنگی که در خاورمیانه و شرق مدیرانه شاهدیم بیشتر جنگ برای ...
چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

اگر منطقه آزاد سیاسی سودی بیش از منطقه آزاد تجاری نداشته باشد، لابد و قطعاً فایده کمتری ...
از «انتخابات» تا «خیابان»

از «انتخابات» تا «خیابان»

سعید حجاریان گفت: حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی‌عدم شرکت در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست....
1