تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : ۴۵۷۵۱۲
بیم و‌ امید‌های امکانات امدادرسانی در کهگیلویه و بویراحمد؛

به وقت حادثه در شهر یاسوج!

۱
۰
به وقت حادثه در شهر یاسوج!
کبنا ؛تلاش مسئولان برای افزوده شدن برخی تجهیزات و امکانات آتش نشانی در دولت سیزدهم چشم انداز روشنی برای آینده شهریاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص امدادرسانی حوادث ایجاد کرده اما کمبود برخی زیرساخت‌ها و سهل انگاری شماری از شهروندان منجر به هشدار کارشناسان شده است.
به گزارش کبنا، آن طور که مسئولان دستگاه‌های اجرایی دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد می‌گویند: اختصاص تجهیزات بالابر برای امدادرسانی در ساختمان‌های بلندمرتبه، برنامه‌ریزی برای رفع نواقص کمبود نیروی انسانی، پیش‌بینی آموزش‌های تخصصی امداد و نجات و تلاش برای اصلاح سازه‌های پرخطر از برنامه‌های دولت است که‌امید‌ها را برای توانمندسازی بیشتر نجاتگران به هنگام امدادرسانی بهتر در شهر یاسوج زنده کرده است.
غیراستاندارد بودن آسانسور‌های برخی ساختمان‌ها، پرخطر بودن شماری از ساختمان‌ها، فرسوده بودن ناوگان خودرویی آتش نشانی، مزاحمت‌های تلفنی تعدادی از شهروندان برای سامانه امدادرسانی ۱۲۵ و کمبود زیرساخت های‌ایستگاه‌های آتش نشانی باعث هشدار کارشناسان در خصوص امکانات امدادرسانی به وقت حوادث در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شده است به همین علت دولت مصمم است در این خصوص اقدام‌های اثرگذاری را انجام دهد.

از آنجا که مهاجرپذیری، رواج بلندمرتبه‌سازی، جاری بودن رودخانه بشار در شهر و گزارش سالیانه شمار زیادی غرق شدگی که برخی از آنان منجر به مرگ غرق شدگان می‌شود و سردسیری و برف گیر بودن منطقه یاسوج را نیازمند انجام امدادرسانی‌های پرتکرار کرده توجه به تکمیل امکانات امدادرسانی در رویایی با حوادث اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.
بر اساس طرح تفصیلی که سال ۱۳۸۴ تدوین شده شهر یاسوج در محدوده یکهزار و ۸۱۸ هکتار و جمعیت ۱۲۰هزار نفر تعریف شده اما طبق بررسی‌های جدید کارشناسان که در سال گذشته انجام شده به علت برنامه‌ریزی برای الحاق برخی مناطق به یاسوج و مهاجرت شمار زیادی از هموطنان به این شهر طرح جامع تفصیلی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در افق سال ۱۴۱۵ برای ۳۵۰ هزار نفر و بیش از سه هزار هکتار پیش‌بینی شده که این امر ضرورت تقویت امکانات امداد و نجات در این شهر را بیشتر کرده است.
اختصاص تجهیزات بالابر برای امدادرسانی در ساختمان‌های چند طبقه
مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک دستگاه خودروی آتش نشانی مجهز به دستگاه بالابر به شهر یاسوج برای امدادرسانی به وقت وقوع حوادث در این شهر اختصاص یافته است.
فرزاد بابکان پور افزود: برای نخستین برای یک خودروی بالابر به منظور امدادرسانی حوادث در آپارتمان‌های چند طبقه (حداکثر تا ۱۰ طبقه) شهر یاسوج پیش‌بینی شده و قرار است این تجهیزات در اولین فرصت به یاسوج ارسال شود.
وی با اشاره به گسترش احداث ساختمان‌های چندطبقه در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و نیاز به تجهیزات بالابر برای آتش نشانی یاسوج تأکید کرد که مجوز این تجهیزات گرفته شده و قرار است در نخستین مرحله به استان منتقل شود.
بابکان پور با اشاره به اینکه تجهیز آتش نشانی یاسوج به تجهیزات بالابر از درخواست‌های متولیان بوده ابراز‌امیدواری کرد: با تأمین این امکانات گامی بلند برای کاهش خسارت‌های جانی و مالی هنگام بروز حوادث در این شهر برداشته شود.
وی عنوان کرد: تأمین تجهیزات‌ایستگاه آتش نشانی شهر مادوان و راه‌اندازی یک‌ایستگاه دیگر در روستای سرآبتاوه با توجه به اینکه بر اساس طرح تفصیلی جدید قرار است این مناطق به شهر یاسوج ملحق شوند از دیگر برنامه‌های دولت برای ارتقای امکانات امدادرسانی هنگام حوادث است.
امکانات موجود و برنامه‌ریزی برای تأمین نیروی انسانی
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج درباره زیرساخت‌های موجود این بخش خدمات‌رسان عنوان کرد: هم اکنون چهار‌ایستگاه آتش نشانی در شهر یاسوج مستقر است که یکی از این مراکز خدمات‌رسان از سوی یک نیکوکار اهدا شده است.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۶۳نیروی آموزش دیده متخصص در زمینه امداد و نجات‌ایستگاه‌های آتش نشانی شهر یاسوج خدمات‌رسانی می‌کنند که روزانه به طور میانگین ۱۰ حادثه را امدادرسانی می‌کنند.

رستمی بدون اشاره به آمار تأکید کرد که براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است تعدادی نیروی مستعد و دارای آمادگی جسمانی برای فعالیت در‌ ایستگاه‌های آتش نشانی این شهر پس از شرکت در آزمون استخدامی به نیرو‌های موجود اضافه شود.
ناوگان حمل و نقل فرسوده
وی درباره وضعیت سایر تجهیزات آتش نشانی شهر یاسوج تصریح کرد: با توجه به اهمیت لحظه‌ها در امدادرسانی و این مسأله که استاندارد از رده خارج شدن خودروی امدادرسانی در آتش نشانی ۱۰ سال است نوسازی ناوگان خودرو‌های این مراکز خدمات‌رسان از دیگر نیاز‌هایی است که باید مورد توجه مسئولان باشد.
آموزش‌های تخصصی
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج با اشاره به اینکه آموزش تخصصی نیرو‌های امدادرسان از دیگر برنامه‌های این نهاد است اظهار کرد: با توجه به اینکه وظیفه امداد و نجات غرق شدگان به تازگی آتش نشانی واگذار شده ۱۲ نفر از امدادگران آتش نشانی این شهر آموزش‌های تخصصی در این حوزه را فرا گرفتند.
وی آموزش‌های ایمنی را از دیگر برنامه‌های آتش نشانی یاسوج اعلام کرد و افزود: آموزش‌های حین بروز حوادث در در شهرک‌های صنعتی، دستگاه‌های اجرایی و محلات مسکونی پیش‌بینی شده است.
شوخی با سامانه ۱۲۵ و عواقب آن
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج با اشاره به شوخی‌های برخی شهروندان با سامانه امدادرسان ۱۲۵ آتش نشانی تأکید کرد: این اقدام به دلیل احتمال وقوع حادثه همزمان و تأخیر در اعزام امدادگران به محل حادثه می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام شود.
رستمی از رسانه‌های ارتباط جمعی حواست در خصوص آگاهی بخشی به شهروندان برای پرهیز از مشغول کردن غیرضروری خط ۱۲۵ تلاش بیشتری داشته باشند.
وی درباره سرانجام مزاحمان سامانه تلفنی ۱۲۵ عنوان کرد: یک مزاحم تلفنی آتش نشانی یاسوج که با شماره‌گیری سامانه ۱۲۵ باعث اختلال در خدمات‌رسانی شده بود شناسایی و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.
شناسایی ساختمان‌های پرخطر
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج همچنین از شناسایی ۱۸ ساختمان پرخطر در شهریاسوج خبر داد و افزود: این ساختمان‌ها که در میان آنان آپارتمان‌ها هم مشاهده می‌شود تجهیزات ایمنی مورد نیاز را ندارند.
رستمی گفت: پس از هماهنگی‌های انجام شده با مسئولان متولی قرار است در این ساختمان‌ها اصلاح‌های مورد نیاز را انجام دهند.
گرفتاری در آسانسور در صدر حوادث یاسوج
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج با اشاره به اینکه که بیشترین حوادث این شهر به گرفتاری در آسانسور اختصاص دارد گفت: ماهانه ۸۰ تا ۱۰۰ نفر در آسانسور‌های شهر یاسوج محبوس می‌شوند و بلافاصله عملیات نجات صورت می‌گیرد.
بیشتر این حوادث به خاطر قطعی برق و استاندارد نبودن آسانسور‌های ساختمان‌های چند طبقه اتفاق می‌افتد.
وی ادامه داد: تعدادی از آسانسور‌ها در شهر مشکل ایمنی دارند و هیچ حفاظی در آنان وجود ندارد و استفاده از این زیرساخت‌ها بازی با جان افراد است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج ابراز کرد: چندین بار مکاتبه و هشدار‌های لازم از سوی این سازمان به صاحبان این آسانسور‌های پرخطر داده شده و‌امید است مالکان این ساختمان‌ها به رفع نقص اقدام کنند.
رستمی ابراز داشت: سازمان نظام مهندسی و اداره کل استاندارد باید در ارائه تأییدیه پایان کار ساختمان‌ها نصب آسانسور‌های ایمن را در دستور کار قرار دهند.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: براساس آخرین آمار که در سال ۱۳۹۹ اعلام شده شهر یاسوج ۱۳۹ هزار نفر جمعیت دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
همی الان (ساعت ۱۸:۲۵) یه پاترلی داخل خیابون شهید دهراب پور تش گرو ، بی ماسه و آب و تهله خاری خاموش وابی . یه بنده خدا آخرش کپسول رسوند
(تصاویر) شلوارهای زنانه در بازار تهران جنجالی شد

(تصاویر) شلوارهای زنانه در بازار تهران جنجالی شد

پلیس تهران به تازگی شلوار‌های مبتذل و مستهجنی کشف کرده است که البته برخی از فروشندگان ...
نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲پیش بینی کرده است که با فرض تداوم وضعیت موجود،...
تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در پاسخی به درخواست مرکز پژوهش‌های ...
1