تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۴۵۶۴۷۳
کبنا گزارش می‌دهد

۳۵ روستای لوداب همچنان در بی‌آبی به‌سر می‌برند / وقتی اختلاف‌نظر شرکت برق و آب قوزبالای قوز می‌شود

۱
۳۵ روستای لوداب همچنان در بی‌آبی به‌سر می‌برند / وقتی اختلاف‌نظر شرکت برق و آب قوزبالای قوز می‌شود
کبنا ؛بیش از دو هفته است که حدود ۳۵ روستای پایین‌دست بخش لوداب در بی‌آبی به سر می‌برند. این در حالی است که مردم و مسوولان محلی پیگیری  و مکاتبات متعددی در این خصوص انجام داده‌اند. اما بر اساس شنیده‌ها اختلاف‌نظر بین شرکت برق و آب و فاضلاب و سرقت ترانس‌های برق، سبب شده مردم این روستاها نزدیک به 20 روز آب نداشته باشند.
به گزارش کبنا، حدود ۲۰ روز است که به دلیل سرقت پمپ‌های مجتمع حوزه آبریز، ساکنین ۳۵ روستا از جمله روستا‌های گردنگه، آب مورد، قلندری، آب گندی و انارک در بی‌آبی به سر می‌برند. مردم این روستاها به شدت گلایه دارند و خواستار رفع این مشکل هستند.
بی‌نیاز_ بخشدار لوداب_ در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا عنوان کرد: یک هفته بعد از اینکه ترانس‌ایستگاه یک به سرقت رفت، ترانس‌ایستگاه دو هم دزدیده شد و سه روز بعد نیز نوبت ترانس‌ایستگاه سه رسید.
وی ادامه داد: متأسفانه بعد از روز‌ها بی‌آبی مردم این منطقه، ‌ایستگاه یک وصل شد و قرار است فردا‌ ایستگاه دو وصل شود. اما هنوز‌ ایستگاه سه وصل نشده و بلاتکلیف مانده است.
وی با بیان اینکه تا ترانس‌ایستگاه سه نصب نشود، باز هم مردم این منطقه آب نخواهند داشت، گفت: با توجه به بارش‌هایی که در پیش است باز تا یک هفته دیگر همه این روستا‌ها آب ندارند.
وی پیشنهاد داد که نگهبان‌ یا نگهبان‌هایی برای این‌ایستگاه‌ها در نظر گرفته شود تا بیش از این شاهد سرقت ترانس‌ها نباشیم.
یکی از اهالی روستا در گفت‌وگو با کبنا عنوان کرد: به دلیل سرقت‌ها حدود ۲۰ روز است که آب نداریم، هر چقدر هم پیگیری می‌کنیم مسوولان هیچگونه پاسخ درستی در این خصوص نداده و بی‌خیال هستند. تابستان هر سال ماهی یک بار دو بار قطع می‌شد که به دلیل مصرف زیاد تابستان بود، آن موقع گرما بود، ولی الان مشکل از ضعیف بودن پمپ آب است و هم اینکه پمپ دزدیده شده است.
فرد دیگری در پاسخ به سوالی که در این مدت چه می‌کنید، گفت: فقط یک تانکر آب برای این روستاها آورده‌اند، با این یک تانکر چند نفر  را می‌خواهند آب بدهند؟ مگر می‌شود این چند هزار نفر جمعیت را با یک تانکر سیراب کرد؟
وی ادامه داد: ما تشکر می‌کنیم از پیگیری‌های انجام گرفته، اما آیا می‌شود در این شرایط و بی‌آبی زندگی کرد. شرایط برای ما بسیار سخت است و زنان و بچه‌هایمان مجبور هستند با بدبختی آب تأمین کنند.
اما ماجرا به همین جا ختم نشد، سرقت ترانس‌های برق سر دیگر این قضیه است. سارق یا سارقین در فاصله حدود 10 روز ترانس‌های برق را می‌برند و مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد می‌کنند. مرد با تجربه‌ای که تا این لحظه سکوت کرده بود، خطاب به جماعت گفت: «مالَه به‌پا ککا» باید مراقب اموال بود ولی آدم بی‌خبر از خدا هم هست.
یکی دیگر از روستائیان گفت: آب این روستاها از منطقه آبریز کهگیلویه می‌آید و از آنجا پمپاژ می‌شود. قبلاً پمپ اصلی ضعیف بود و آب با مشکلاتی مواجه بود و الان که ترانس‌های برق را دزد برده دیگه قوز بالای قوز شده است. پمپ اصلی ضعیف بود و هر سال سه الی چهار بار خراب می‌شد. 
وی از مسوولان خواست که نگهبان برای حفاظت از تأسیسات بکارگرفته شده، بگذارند.
به گزارش کبنا، بعضی از دانش‌آموزان علاوه بر اینکه از بی‌آبی خانه‌هایشان گلایه داشتند، بی‌آبی مدرسه نیز برایشان عذاب آور بود و می‌گفتند به زور تحمل می‌کنیم. 
پدر یکی از دانش‌آموزان با بیان اینکه مدرسه را تعطیل کنید، گفت: باید فکر اساسی برای این منطقه شود. چرا که مشکل کم‌آبی و گاهاً بی‌آبی وجود دارد. باید اعتباری تخصیص داده شود تا ایرادات آب بخش لوداب برای همیشه مرتفع شود.
فرد دیگری از مشکلات ایستگاه پمپاژ آب میان تنگان سخن گفت و بیان کرد: این ایستگاه به 50 متر لوله‌کشی نیاز دارد که به منبع آب مادر وصل شود.
وی اضافه کرد: شبکه آبرسانی تا مرکز لوداب انجام گرفته و حدود دو سال است که 30 روستا معطل این 50 متر لوله‌کشی است و اگر 50 متر لوله‌کشی انجام بگیرد، 30 روستا می‌توانند از آب استفاده کنند و دیگر دغدغه‌ای در این خصوص نداشته باشند.

اسفندیار برخه_ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد_ در این زمینه گفته است؛ «در حال حاضر، آب ۲۸ روستای بخش لوداب بویراحمد قطع شده و سه‌ایستگاه ترانس به فاصله چند روز به سرقت رفته است.
 برخه افزود: ترانس‌ایستگاه اول در تاریخ بیست و نهم آذر، ‌ایستگاه دوم در تاریخ سوم دی ماه و ترانس‌ایستگاه سوم در تاریخ پنجم دی ماه به سرقت رفته است.
وی ادامه داد: این مناطق روستایی بسیار صعب العبور هستند و باید در یک کار مشترک با شرکت برق با استفاده از دستگاه‌های بیل مکانیکی و بولدوزر تعمیر ترانس‌ها صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:‌ ایستگاه ترانس یک و دوم از لحاظ جغرافیایی تحت پوشش امور آبفای حوزه کهگیلویه هستند اما شهرستان بویراحمد به آن‌ها خدمات می‌دهند.
برخه ابراز کرد: با هماهنگی مدیر شرکت برق استان این موضوع در دستور کار قرار گرفته تا مشکل این روستائیان رفع شود.
وی تصریح کرد: مردم در کمک به کاهش سرقت‌ها نقش مؤثری دارند و از آن‌ها استمداد می‌طلبیم در راستای کاهش سرقت‌ها همکاری و کمک لازم را با این شرکت داشته باشند.
به گزارش کبنا، اطلاعاتی که به این پایگاه خبری رسیده است نشان می‌دهد اختلافات بین شرکت برق و آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد باعث شده که مردم این روستا‌ها بیش از دو هفته در بی‌آبی به سه سر ببرند.
نام شما

آدرس ايميل شما

قوت لایموتی که دیگر ارزان نیست/ نان و پنیر هم گران شد/ هزینه صبحانه یک خانواده کارگری 3 نفره چقدر می شود؟/ جدول

قوت لایموتی که دیگر ارزان نیست/ نان و پنیر هم گران شد/ هزینه صبحانه یک خانواده کارگری 3 نفره چقدر می شود؟/ جدول

قصد داریم مروری بر قیمت اجناس مورد استفاده در وعده صبحانه داشته باشیم. شاید عجیب باشد ...
سرنوشت پله و دلگرمی ما ایرانیان

سرنوشت پله و دلگرمی ما ایرانیان

حمید رضا صدر درباره پله و نسل او نوشته است:پله جوهره فوتبال از رکورد درآمده بعد از جنگ ...
ثبت یک رکورد در تورم خدمات عمومی

ثبت یک رکورد در تورم خدمات عمومی

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد پولی که دولت از روستاییان به منظور ارائه کالا و خدمات ...
1