تاریخ انتشار
شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۳
کد مطلب : ۴۵۳۹۰۱
کبنا از سفر به روستای جلاله گزارش می‌دهد؛

بخش چهارم) جمهوری اسلامی در دورترین منطقه کهگیلویه و بویراحمد

۱
۰
بخش چهارم) جمهوری اسلامی در دورترین منطقه کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
خدمات نظام جمهوری اسلامی را در دورافتاده‌ترین مناطق کهگیلویه و بویراحمد می‌توان مشاهده کرد. این در حالی است که روستاهای این استان تا پیش از انقلاب از کمترین امکانات نیز برخوردار نبودند. 
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کم‌برخوردار کشور است که حدود نیمی از جمعیت آن را روستائیان تشکیل می‌دهند. این استان تا پیش از انقلاب از کم‌ترین امکانات نیز برخوردار نبود، اما پس از انقلاب، خدمات جمهوری اسلامی به دورترین نقاط این استان رسید.
بااین‌وجود هنوز یکی از نارسایی‌های مهم کهگیلویه و بویراحمد عدم دسترسی به جاده ارتباطی مناسب است. البته بخش زیادی از این کمبودها به توپوگرافی این استان مربوط می‌شود. کوهستانی بودن و پستی و بلندی‌هایی که در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، مانع بزرگی در احداث راه‌های ارتباطی در این استان است.
در سفری که به همراه کاروان خدمات‌رسانی و سلامت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) کهگیلویه و بویراحمد به منطقه جلاله از دورافتاده‌ترین نقاط این استان داشتیم، به خوبی می‌شد خدمات جمهوری اسلامی را در آنجا مشاهده کرد.
دسترسی به آب و برق در جلاله بدون هیچ مشکلی است. البته بهتر است که لوله‌های آب این منطقه بازبینی شوند تا آب آنجا پایدار بماند. از سوی دیگر، آنتن‌دهی تلفن در جلاله بدون مشکل است. اینترنت فورجی شبکه ایرانسل در اینجا متصل است. ولی با این وجود برخی از مردم تقاضای شبکه همراه اول را دارند.
نکته جالب توجه اینکه روستاهای منطقه جلاله همگی از مدرسه و معلم برخوردار هستند. البته به دلیل دورافتاده بودن این منطقه تعداد معلمان روستاها چندان زیاد نیست؛ برخی از معلمین چند مقطع و برخی دیگر چند درس را تدریس می‌کنند که بعضاً تخصصی در آن ندارند. هر چند با وجود دورافتاده‌بودن این منطقه، انتظار نمی‌رود همچون مدارس شهری به آنجا معلم تغلق بگیرد. ولی اگر تعداد معلمین اینجا افزایش یابد، بخش زیادی از انتظارات دانش‌آموزان پاسخ داده می‌شود.
همین مدرسه از سیستم گرمایشی شوفاژ برخوردار است ولی به دلیل مشکل کمبود آب، قابل استفاده نیستند. اگر مسأله آب این مدرسه حل شود، دانش‌آموزان در تمام فصل زمستان از مشکلات نبود وسایل گرمایشی رنجی نخواهند برد.
از سوی دیگر، در منطقه جلاله، سالن ورزشی و زمین چمن نیز وجود دارد که بعضاً در برخی از شهرها نیز چنین امکاناتی دیده نمی‌شود. حتی خانه بهداشت نیز وجود دارد و برخلاف برخی از مناطق این استان همچون زیلایی از چنین مشکلاتی در عذاب نیستند.
خدمات اساسی نظام جمهوری اسلامی در عمق یکی از دورافتاده‌ترین مناطق کهگیلویه و بویراحمد دیده می‌شود. البته همان‌طور که چندی پیش مردم جلاله در حضور استاندار گفته بودند، مهمترین مشکل روستا جاده ارتباطی آن است که بسیاری از مشکلات دیگر را نیز به همراه خود به وجود آورده است. از طرف دیگر چنانچه مشکل پوشش تلویزیونی این منطقه حل شود، اهالی روستا دسترسی بیشتری به خدمات نظام جمهوری اسلامی خواهند داشت و دیگر شاهد حضور ماهواره در پشت بام منازل نخواهیم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

احسان
Iran, Islamic Republic of
کبنا خان
یه روز می گی هیچ امکاناتی نیست یه روز میگی بهترین امکانات در دور افتاده ترین نقاط
خجالت
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها دولتی در سال گذشته، حاکی از زیان انباشته قابل توجه آن‌ها ...
1