کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر انتخابات مجلس 1402 حوزه بویراحمد، دنا و مارگون؛

آینده انتخابات 1402 منوط به شرکت یا عدم شرکت هدایتخواه است

11 ارديبهشت 1401 ساعت 19:25

آینده مناسبات سیاسی در بویراحمد منوط به شرکت یا عدم شرکت ستار هدایتخواه در انتخابات خواهد بود.


آینده مناسبات سیاسی در بویراحمد منوط به شرکت یا عدم شرکت ستار هدایتخواه در انتخابات خواهد بود.
به گزارش کبنا، کمتر از یک سال تا دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده است. فضای انتخابات در بویراحمد کمی متفاوت از دوره‌های قبل است؛ تحلیل‌ها نشان می‌دهد که نماینده کنونی بویراحمد، دنا و مارگون تک دوره‌ای خواهد بود؛ چرا که بخش زیادی از رأی‌دهنده‌ها از رأی خود به روشنفکر  ناامید شده‌اند. گفتنی است سلوک و رفتار سیاسی روشنفکر در بویراحمد سفلی نیز پذیرفته نشده و همین امر باعث رویش کاندیداهای متفاوتی در این منطقه شده است. از سوی دیگر، مدیرانی که روشنفکر انتخاب کرده چندان با استقبال مردم روبرو نشده‌اند. مدیرانِ انتخابیِ روشنفکر، نه در گفتمان، نه در کلاس و نه در کاریزما و دانش موضوعی و سازمانی نتوانسته‌اند رضایت شهروندان را کسب کنند. چرا که افکار عمومی معتقدند مدیران کارآمدتری وجود داشت که می‌توانستند سکان مسئولیت‌های کلیدی در استان و شهرستان را بر عهده بگیرند. علاوه بر این، روشنفکر در سطح ملی هم توان چانه زنی بالایی ندارد؛ عدم آشنایی او با ادبیات بودجه‌ریزی یکی از نقاط ضعف اصلی او در نظر افکار عمومی است. افزون بر این، روشنفکر چندان نتوانسته است از نخبگان استان دفاع کند. انباشت این عوامل باعث نارضایتی افکار عمومی و بدنه رأی دهنده به او شده است. بنابراین بر اساس شواهد می‌توان گفت که شرایط به گونه‌ای است که روشنفکر کمترین شانس برای پیروزی در انتخابات آینده را ندارد.
اما این عوامل دلیلی بر عدم حضور روشنفکر در رقابت‌های انتخاباتی نخواهد شد و او در انتخابات مجلس دوازدهم شرکت می‌کند و بخشی از آراء را به خود اختصاص می‌دهد. البته همانطور که گفته شد، بخش زیادی از آراء او در سبد سایر کاندیداها ریخته خواهد شد.
از سوی دیگر، گفته می‌شود که شیرعلی خرامین یکی از کاندیداها در بویراحمد است. با توجه به پوشش بخشی از آراء روشنفکر توسط خرامین در دو منطقه بویراحمد علیا و سفلی، آراء روشنفکر ریزش زیادی خواهد داشت.

اما حضور ستار هدایتخواه می‌تواند تمام معادلات موجود را به هم بزند و با اختلاف، پیروز این رقابت شود. هدایتخواه سابقه دو دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه خود دارد. بخش زیادی از آراء روشنفکر در این دوره در سبد هدایتخواه ریخته خواهد شد. از سوی دیگر، هدایتخواه به دلیل فعالیت‌های فرهنگی که در دو دهه اخیر داشته است، کادرسازی گسترده‌ای در این شهرستان‌ها انجام داده است. نفوذ هدایتخواه در شورای اداری استان به حدی است که اغلب مدیران کل به نوعی یا شاگرد او هستند و یا در رفتار و کردار هدایتخواهی محسوب می‌شوند. مهمتر از همه همسویی هدایتخواه با دولت حاکم است. در صورتی که هدایتخواه در انتخابات شرکت کند، احتمال بسیار بالایی برای رهسپار شدنش به بهارستان وجود دارد و همسویی او با دولت سیزدهم باعث می‌شود که قدرت چانه‌زنی بالایی برای پیگیری مطالبات مردمی داشته باشد. مردم نیز به دنبال نماینده‌ای هستند که بتواند مطالباتشان را پیگیری کند. برآیند افکار عمومی این است که هدایتخواه از ضریب نفوذ بسیار بیشتری نسبت به سایر کاندیداها در دولت برخوردار است. این در حالی است که علاوه بر توده مردم، لیدرهای سیاسی نیز از روشنفکر بریده‌اند. حتی طرفداران روشنفکر نیز معتقدند ضریب نفوذی که هدایتخواه در ساختار سیاسی دارد، شخص دیگری ندارد.
بر اساس شرایط موجود به نظر می‌رسد اگر هدایتخواه در همین ماه اعلام کاندیداتوری کند و انتخابات نیز در همین ماه برگزار شود، به دلیل جمیع عواملی که به آنها اشاره شد، با اختلاف نفر اول این رقابت‌ها خواهد بود.
اما چنانچه به هر دلیلی هدایتخواه نخواهد در انتخابات شرکت کند، چه اتفاقی ممکن است رخ دهد؟ در صورت نبود هدایتخواه در عرصه انتخابات، رقابت بین غلام محمد زارع، محمد بهرامی و نادر منتظریان خواهد بود. از آنجا که منتظریان حتی مورد استقبال همفکران سیاسی خود هم قرار نگرفته است، نمی‌تواند جز رقبای اصلی باشد. پس یک رقابت دوقطبی بین زارع و بهرامی خواهد بود. رأی بهرامی در انتخابات‌های گذشته همیشه روندی افزایشی داشته است. زارع نیز بخشی از آراء رقبای دیگر را به خود اختصاص می‌دهد. اما در این بین احتمال پیروزی بهرامی بیشتر است، چرا که علاوه بر آرای طایفه‌ای، از آرای جریانیِ مورد توجهی نیز برخوردار است. اما مسأله اینجاست که بهرامی به دلیل عدم همسویی با دولت سیزدهم، قدرت چانه‌زنی بالایی برای پیگیری مطالبات مردمی ندارد و همان اتفاقی برای این حوزه انتخاباتی خواهد افتاد که برای دهدشت در دوره عدل هاشمی افتاده بود. چرا که هاشمی در زمان دولت روحانی، از مخالفان دولت محسوب می‌شد و قدرت بالایی برای پیگیری خواسته‌های مردم حوزه انتخابیه خود نداشت.
اما یک سناریوی محتمل دیگر این است که در صورت عدم حضور هدایتخواه در انتخابات، مردم از این کاندیداها عبور کنند و در پی درخواست از فردی همچون غریب‌پور برای شرکت در انتخابات برآیند.
بنابراین وضعیت آینده مناسبات سیاسی در بویراحمد منوط به شرکت یا عدم شرکت ستار هدایتخواه در انتخابات خواهد بود.

بیشتر بخوانید:
 
آینده سیاسی روشنفکر در 1402 به کجا ختم می‌شود؟ / احتمال اعلام کاندیداتوری هدایتخواه در عید فطر


کد مطلب: 447543

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/447543/آینده-انتخابات-1402-منوط-شرکت-یا-عدم-هدایتخواه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1