تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۷
کد مطلب : ۴۴۷۵۰۲
کبنا بررسی کرد؛

کمبود دارو در کهگیلویه و بویراحمد؛ لزوم تغییر در حلقه بسته‌ی مدیریتیِ معاونت غذا و دارو

۲۶
۲
کمبود دارو در کهگیلویه و بویراحمد؛ لزوم تغییر در حلقه بسته‌ی مدیریتیِ معاونت غذا و دارو
کبنا ؛
معاونت غذا و داروی استان کهگیلویه و بویراحمد در یک حلقه بسته مدیریتی گیر افتاده است و مدتی است که روی چرخش نخبگان به خود ندیده است. لازم است غلام‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در راستای حمایت از حقوق شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی دست به ساماندهی مدیریت در این سازمان بزند تا فضا برای شکل‌گیری مافیای دارو در استان به وجود نیاید.
به گزارش کبنا، سلامت به عنوان یکی از معیارهای توسعه، همواره مورد نظر اندیشمندان حوزه توسعه بوده است. یکی از شاخص‌های توسعه‌ی سلامت، وضعیت دسترسیِ عمومی به داروها است. وظیفه‌ی تأمین و توزیع عادلانه دارو در هر استان بر عهده معاونت غذا و دارو است.
چندی است که بر اساس گزارش‌های رسیده از شهروندان و بازدیدهای میدانی که از برخی از بیمارستان‌ها و داروخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد داشتیم، متوجه شدیم کمبود برخی از داروها در استان، باعث ایجاد مسائلی برای مردم شده است.
بر اساس این گزارش‌ها، کمبود دارو به‌ویژه در مورد سرم‌های شست‌وشو، هاف سالین، سدیم کلراید و داروهایی نظیر ب_کمپلکس، کتورولاک و ... وجود دارد.

بیشتر بخوانید:
 
تعارض منافع در معاونت غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد؛ از کمبود دارو تا عدم عدالت توزیعی / احتمال شکل‌گیری مافیای دارو در استان!

روشن است که بخشی از این کمبود دارو به دلایل ملی و بین‌المللی است. اما این همه ماجرا نیست. چرا که داروهایی که در کهگیلویه و بویراحمد کمیاب شده‌اند، در استان‌های همجوار وجود دارند و توزیع می‌شوند.
در داروخانه‌های استان فارس این داروها در دسترس مردم قرار دارند و مردم می‌توانند به راحتی آنها را تهیه کنند. اما مشکل اینجاست که این داروها در کهگیلویه و بویراحمد به‌شدت کمیاب شده‌اند. هر چند در برخی از داروخانه‌ها به تعداد محدود وجود دارند، اما مشکل اصلی در بیمارستان‌های استان وجود دارد که روزانه بیش از چهار هزار سرم شست‌وشو نیاز دارند.
بخشی از این کمبود دارو که ممکن است ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باشد مربوط به کهگیلویه و بویراحمد نیست. اما بخشی از آن مختص این استان است. چرا که همانطور در بالا اشاره شد، در استان‌های همجوار این داروها وجود دارند و اگر مشکل ملی بود، این استان‌ها نیز باید مشمول کمبود دارو می‌شدند؛ در حالی که اینگونه نیست.
گفتنی است استانی مثل فارس پیش از هر چیز در پی تأمین داروی استان خود است و کهگیلویه و بویراحمد که داروهای خود را از چنین استان‌های تهیه می‌کند، در صورت کمبود دارو در کشور، به شدت به مشکل برمی‌خورد.
گفته می‌شود مسئولین استانی مکاتباتی نیز در خصوص کمبود دارو انجام داده‌اند. اما این مکاتبات به تنهایی کافی نیست. چرا که اگر بود اکنون با مشکل عدم تأمین دارو به مقدار لازم در استان روبرو نبودیم.
اما نکته مهمتر این است که برخی از مدیران معاونت غذا و دارو کهگیلویه و بویراحمد که خود صاحب داروخانه هستند، در صورتی که مقداری دارو تهیه شود، ممکن است که نخست داروخانه خود را تأمین کنند و سپس نوبت را به سایر داروخانه‌ها بدهند. در این صورت آن داروخانه‌ای که قدرتی در غذا و داروی استان ندارد، ممکن است هیچوقت نتواند چنین داروهایی را در این زمان‌ها تهیه و توزیع کند. همین مسأله است که در صورت نبود و یا کمبود دارو به وجود مافیای دارو دامن بزند و در درازمدت نیز باعث بازتولید بسترهای ایجاد مافیای دارو در استان کهگیلویه و بویراحمد شود؛ پدیده‌ای محتمل که در صورت وقوع آن، جان و مال شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی بازیچه قرار می‌گیرد.
از سوی دیگر، معاونت غذا و داروی استان کهگیلویه و بویراحمد در یک حلقه بسته مدیریتی گیر افتاده است و روی چرخش نخبگان به خود نمی‌بیند. غلام‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در راستای حمایت از حقوق شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی دست به ساماندهی مدیریت در این سازمان بزند تا فضایی برای شکل‌گیری مافیای دارو در استان به وجود نیاید.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
١
صادق
Iran, Islamic Republic of
همیشه وقتی جلوی فسادها و رانت ها و دزدی ها گرفته میشه خیلی ها به مزاجشون خوش نمیاد و این طور زار زار دم از حق خواهی میزنن و تیم رسانه ای بسیج میکنن.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
بابا این 3قلوه ها . تشکیل دادن تو معاونت همه همکارانشون رو فراری دارن به شکلی مشکل اینجاست که دیگه معاونت کسی رو نداره بذاره سرجاشون این شگرد حکمتی وعابدی هستش
صادقی
Iran, Islamic Republic of
سلام.واقعا حرف دل تمام داروساز ها رو گفتی درود بر شرفت. عابدی خودش 10سال هستش داروخانه داره بگو شیفت صبح معاونت تشریف داری کی مسئول فنی بود که حق فنی از مردم بدبخت میگرفتی تاحالا از داروخانه خودت بازرسی شده بله این مدت مسئول فنی گرفتی تا بفرمایی منم قانونی هستم بعداز سروصداهایب که دنبالت راه افتاده کور خوندی برادر این سری دولت انقلابی هستش فریب امسال میخوره.
Iran, Islamic Republic of
معاونت غذا ودارو‌نباید داروخانه دار باشد
انقلابی
Iran, Islamic Republic of
جناب دکترغلام نژادتوروبه قرآن قسمت میدم مافیای غذاودارو روعوض کنید
هرچه دارومیادفقط میره توداروخانه خودشون
Iran, Islamic Republic of
با سلام
معاونت غذاودارووجودنداره
بیست ساله این سه نفرجناب آقای دکترحکمتی وعابدی وافشاردارن حکومت میکنن وسرشون دردنمیکنه برامشکلات مردم که داروگیربیادیانیاد
جناب دکترغلام نژاد به فکرداروی مردم باش که گیرنمیاد برین توشهرهای دیگه داروفراوانه
همشهری
Iran, Islamic Republic of
سلام
مگه دیگه داروسازنیسته که بخواهد مدیربشه چرا فقط این سه نفربایدباشه
اینافقط به فکرخودشونه
همشهری
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای دکترغلام نژادچراکلیه معاونت هاروعوض کردین ولی معاون ومدیرغذاوداروروعوض نمی کنید؟
چرامشکلات داروروزبه در استان بایدبیشتربشه؟
چرابایدداروهای سهمیه وکمیاب فقط در داروخانه های مدیران غذاوداروپیدابشه و بقیه داروخانه ها خالی باشه؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
چرامدیردارووغذاسهمیه داروهای استان روازشیرازنمیگره؟
چرامدیردارووغذادست رودست گذاشته به فکربیمارستانهانیستند؟
مدیری که نمیتونه یه آمپول تامین کنه وااااای برسه به داروهای دیگه 😑
خدابه داد این مردم برسه
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
مسئولین محترم استان
لطفا به فکرجابجایی مدیران غذاوداروباشیدکه بااین روندتاماه آینده تواین استان داروگیرنمیاد
کر غت
Iran, Islamic Republic of
سلام و ادب احترام
تا دکتر یاری پور هست وضعیت همین
چندین سال این معاونت دست ایشان هست
باید تفکری نو بیاد و جای ایشان رو بگیره
بانیان وضع موجود باید جمع کنن بساط شان را
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی دیگه آدم تومعاونت غذاودارونیسته که بیادجای این سه نفر؟؟؟؟؟؟؟؟؟
۲۰ساله این سه نفرمعاونت غذاوداروروگرفتن به دست
بدشم معاون غذاودارونبایدفقط داروسازباشه رشته های دیگه هم میتونن باشه
نقلابی
Iran, Islamic Republic of
جناب دکترغلام نژاد و مسئولین محترم استان
مدت بیست سال سه نفردرراس معاونت غذاوداروقرارگرفتن و مشکلات مردم روتاکنون حل نکردن و هرکدام یه شعبه شرکت سراسری گرفتن به دست و اقوام خودشودرراس آن قرارداده وبراخودشون لذت میبرن وبه فکرکمبودهای داروی استان داروخانه هاوبیمارستانهانیستن و کلیه سهمیه داروروبه داروخانه خودشون میدن هیچ کس هم نمیتونه معترض و اعتراض بکنه
لطفا به فکر مردم باشید
Iran, Islamic Republic of
سهمیه داروی استان روبایدمدیرغذاوداروازشیرازبگیره که نمیتونه وشیرازهم براش مهم نیست
مدیربایدپخته باشه و راه بلدباشه
Iran, Islamic Republic of
آقایانی که بصورت سرزده به بازرسی داروخانه های سطح استان میرن به مردم توضیح بدن آیا از داروخانه های تحت مدیریت خودشان هم بازرسی میشه؟ توسط چه کسانی یا نهاد و سازمانی؟
در صورت بروز تخلف در داروخانه تحت مدیریتشان و شکایت از آنها، در بهترین حالت به فرض اینکه اراده ای برای بررسی آن شکایت وجود داشته باشد، توسط چه کسی بررسی خواهد شد؟
آقایان (دکتر حکمتی، عابدی، افشار) لطفا پاسخ بدین؟!!
اااااا
Iran, Islamic Republic of
با سلام
شکایت خودشونوبری به خودشون بگی
قبلامن داروخانه شبانه روزی دکترحکمتی دارو گرفتم وباقیمت بالادادن بهشون معترض شدم نیروهای داروخانه اش بابرخوردبدگفتن برومعاونت شکایت کن رفتم معاونت پیش دکترافشاردستوردادرودکترحکمتی و ایشون هم بهم گفت درسته وردکرد
خدابه دادبرسه
Iran, Islamic Republic of
با سلام
جناب دکترغلام نژادلطفابرسی کنیدداروخانه دکترحکمتی چطور یک دفعه اومدشبانه روزی شدباسابقه کم
بااینکه خیلی ازداروسازان باسابقه بالا وجودداشت ولی ایشون شبانه روزی شد
ضمناداروخانه شبانه روزی مربوط به دوران مدیریت خودشه بوده
Iran, Islamic Republic of
دکترعابدی خیرباشه یک دفعه مسئول فنی گرفتی؟؟،
بخاطرپست گرفتنت بود😅
خدارودرنظرداشته باش درصورت عدم حضورمسئول فنی در داروخانه نباید حق فنی بگیری
چندین سال مسئول فنی شیفت صبح نداشتی
شهروند
Iran, Islamic Republic of
به اميد پيگيري و رسيدگي به اين موارد بسيار مهم كه چشم اميد مردم به برقراري عدالت اجتماعي است به خصوص در اين موارد بسيار حساس كه مستقيما به سلامت مردم مرتبط است
محمدولایی
Iran, Islamic Republic of
شاید به چشم نیاد ::::اما بهترین شیوه دشمن برای از بین بردن ملت ایران :::دور از دسترس وگران کردن داروست ::::مسعولان !!!!!!!!!!! ضد انقلاب با منتفع شدن از دشمنان :::: دارندجان بیگناهان را میگیرند
صادق
Iran, Islamic Republic of
همیشه همینطوری تیم رسانه ای بسیج میکنین برای به اصلاح عدالت طلبیتون یا فقط جلوی منافع شخصی خودتون گرفته شده؟
دکتر مرتضی
Iran, Islamic Republic of
چرا خیلی از آدمها با مسولییت گرفتن کسیایی که اهل رانت نیستن موضع میگیرن به عنوان یه شهروند نظر شخصی هر کسی کار خودشو درست انجام بده بهترین حالت و این نظرات بیشتر به این نظر میاد که افرا با این گفته ها میخوان افرادی رو تخریب کنند بیایین به جای این کار کمی خودمونو درست کنیم توی این مسیر دارو خانه ها که با تمام اونا کار کردم کسایی که اسمشون توی این گفتمان اومده افراد موجهی بودن که باهاشون ارتباط داشتم و در کل یاسوج و استان کهگیلویه استان ی بوده به هر دلیل رضایت بیشتری و نظارت بیشتری به شخصه دیدم توی مسیر تخریب دیگران باعث تخریب خود می‌شود و بنیان خودمون رو خراب میکنه با آرزوی سلامتی برای تمامی شهروندان
فساد خیز
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبه الان که وضعیت دارو نسبت به قبل بهتر شده و گروه جدید دارن جهادی کار میکنن و هر دارویی در بیمارستان بخواهیم کمتر از ۴۸ ساعت معاونت غذا و دارو برامون تهیه میکنه ،افرادی که الان این پیام ها را داده اند حتما از گروه معاونت قبلی مخصوصا مدیر قبلی دارو که اصلا براشون تهیه دارو مهم نبود و بیشتر به فکر خودشون و داروخانه هاشون بودن تا مردم .و کاری کرده بودن که شرکت های دارویی استان فارس اصلا برای سهمیه استان و داروهایی استان به خاطر سیستم ضعیف مدیریت دکتر م. ن و نوچه هاشون توجهی نمیکردن و اما الان با مدیریت قوی و پیگیر و ارتباط مناسب دکتر عابدی تمامی شرکت ها علاوه بر سهمیه دارویی استان سهمیه مازاد به استان میدهند و کلا این عملکرد در سطح داروخانه ها و به خصوص بیمارستان ها مشهود است .حتما این گروه الان دارن جوری آه و ناله میکنند و به قول عوام میسوزند چون سهمیه خاص داروخانه هاشون از دستشون خارج شده و شرکت های دارویی هیچ بهایی بهشون نمیدن .
سید
Iran, Islamic Republic of
کاملا معلومه دوستان دستشون از منافع میلی و شخصی قطع شده
شهروند
Iran, Islamic Republic of
تهمت، سلاح رسانه ای متخلفین و متضررین منافع برای ترور شخصیت انقلابیون
تهمت زدن سنگین‌تر از کوه‌های استوار است و هرگاه مؤمن به برادر (دینی) خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان می‌رود، همچنان که نمک در آب، ذوب می‌شود.»
نامه‌ای خطرناک در راه است؟

نامه‌ای خطرناک در راه است؟

‌نوشتن از اوضاع پیچیده فوتبال ایران امری تکراری شده ولی اصرار بر رفتارهای عجیب‌و‌غریب ...
دولت از درگیری مردم‌ومغازه‌داران درباره گرانی استقبال می‌کند

دولت از درگیری مردم‌ومغازه‌داران درباره گرانی استقبال می‌کند

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: این روزها نوعی چالش بین مردم درباره قیمت‌ها دیده می‌شود و دولت ...
مسئولان به جای دست کردن در جیب مردم، با رانت‌خواری و ویژه‌خواری مبارزه کنند

مسئولان به جای دست کردن در جیب مردم، با رانت‌خواری و ویژه‌خواری مبارزه کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه بار اصلی مشکلات بر دوش مردم است، گفت: مسئولان ...
1