تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب : ۴۴۷۳۷۲
کبنا بررسی کرد؛

تعارض منافع در معاونت غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد؛ از کمبود دارو تا عدم عدالت توزیعی / احتمال شکل‌گیری مافیای دارو در استان!

۱۴
۱۱
تعارض منافع در معاونت غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد؛ از کمبود دارو تا عدم عدالت توزیعی / احتمال شکل‌گیری مافیای دارو در استان!
کبنا ؛
از پیامدهای تعارض منافع در معاونت غذا و دارو این است که گفته می‌شود برخی از مسئولین معاونت غذا و دارو در کهگیلویه و بویراحمد، شعبه شرکت‌های دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد تأسیس کرده‌اند.
به گزارش کبنا، امروزه یکی از مهمترین نیازهای انسان مدرن، نیاز به تأمین دارو و به طور کلی توجه به حوزه سلامت و درمان است. کهگیلویه و بویراحمد نیز که در حوزه‌های مختلف توسعه، در ردیف استان‌های کمتر‌توسعه‌یافته کشور است، از مشکلات بسیار اساسی در حوزه تأمین دارو رنج می‌برد.
معاونت غذا و دارو که از وظایف اساسی آن نظارت بر بازار به منظور کنترل قيمت‌ها و تأمين ضرورت‌هاي دارويی، بازرسي از مؤسسات توليد دارو و فرآورده هاي دارويي، صدور پروانه ایجاد داروخانه و مواردی دیگر است، از اهمیتی اساسی در زیرساخت سلامت در هر استان برخوردار است. چرا که اگر تعداد تخت‌های بیمارستانی نیز به تعداد کافی در هر استان وجود داشته باشد، در صورت عدم تأمین داروی مورد نیاز، نمی‌توان گفت که آن استان از نظر وضعیت سلامت توسعه یافته است.
بنابراین مدیریت این معاونت از اهمیت خاصی برخوردار است. فردی که مدیریت این معاونت مهم را بر عهده دارد نباید خود صاحب منافع باشد. رئیس این سازمان نباید خود صاحب داروخانه باشد. از ویژگی‌های مهم این شخص، استقلال منافع است. اما شنیده شده است که رئیس فعلی معاونت غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد، علاوه بر اینکه خود صاحب داروخانه در سطح شهر است، در همین مدتی که مسئولیت داشته است، داروخانه‌اش به شبانه‌روزی تبدیل شده است.
 یکی دیگر از موضوعات مهم که در حوزه کاری این معاونت قرار دارد، تأمین دارو است. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد در برخی از داروها در کهگیلویه و بویراحمد کمبود وجود دارد؛ کمبود دارو شامل سرم تزریقی، سرم شست‌وشو و سایر داروها و برخی از داروهای بیمارستانی مثل ب- کمپلکس، کتورولاک و ... می‌شود.
رئیس این معاونت باید این توانایی را داشته باشد که همیشه داروها به عدالت در بین داروخانه ها توزیع شود. اگر او خود صاحب داروخانه باشد، این ابهام پیش می‌آید که ممکن است که توجه ویژه‌تری به داروخانه خود دارد، همین تعارض منافع می‌تواند ضربات اساسی به حوزه تأمین دارو و عدالت دارویی بزند.
یکی دیگر از موضوعات مهم که تبدیل به چالشی برای افکار عمومی شده، این است که گفته می‌شود برخی از مسئولین این معاونت، شعبه شرکت‌های دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد تأسیس کرده‌اند. یا گفته می‌شود شعبه یکی از شرکت‌های دارویی را نزدیکان یکی از مدیران سازمان غذا و دارو در استان تأسیس کرده است. در همین راستا گفته می‌شود یکی از دکترهایی که خود داروخانه دارد، پدرش خانمش با یک شرکت دارویی صحبت کرده و نمایندگی‌اش را در استان راه‌اندازی کرده است. این رفتارها هر چند شاید در حال حاضر آسیب آنچنانی به وضعیت تأمین دارو نزند، اما بیم آن می‌رود در آینده‌ای نزدیک، اندک‌اندک بستر برای شکل‌گیری مافیای تأمین و توزیع دارو در کهگیلویه و بویراحمد فراهم شود. آن زمان است که باید ترسید؛ چرا که سلامت مردم ابداً مقوله‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. بنابراین ضروری است که از همین حالا تمام روزنه‌ها و مسیرهایی که ممکن است موجب شکل‌گیری و گسترش مافیای دارو در کهگیلویه و بویراحمد شود را بست. از این رو، دستگاه‌های نظارتی باید هوشیار باشند که سلامت مردم در گرو منفعت عده‌ای خاص قرار نگیرد.
البته پیامدهای تعارض منافعی که ذکر آن رفت، از هم‌اکنون در کهگیلویه و بویراحمد دیده می‌شود. در برخی از شهرهای استان، دیده شده است بعضی از داروخانه‌ها با کمترین تنوع دارویی، که به‌نوعی بی‌احترامی به بیماران و شهروندان است، به دلیل حمایت‌های همه‌جانبه غذا و دارو، بر خلاف مقررات، شعبه دوم را نیز افتتاح کرده‌اند، اما تعزیرات با این اقداماتِ خلاف مقررات، برخورد کرده است. گفتنی است که حتی شکل ظاهری داروخانه نیز مناسب و مطلوب نیست. این در حالی است که برخی از داروخانه‌ها با بیشترین تنوع و کیفیت دارویی و با شکل ظاهری بسیار مناسب‌تر، به دلیل اینکه قدرت و نفوذ چندانی ندارند، با انواع مشکلات و پرونده‌سازی‌ها روبه‌رو می‌شوند.
همین امور است که ضرورت اصلاح در مدیریت این معاونت را دوچندان می‌کند. از غلام‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر به این معاونت سر و سامانی اساسی دهد. با توجه به تغییر و تحولاتی که در چند مدت اخیر در این دانشگاه به وجود آمده است، کمترین انتظار افکار عمومی از ریاست دانشگاه، پیگیری همین رویکرد اصلاحی در خصوص معاونت غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کی به کیه
شهروند
Iran, Islamic Republic of
نزدیک به ۱۵ساله که دکتر افشار وحکمتی و عابدی در رأس هستند و بقیه مهره ها را هم خودشان می نشونن
اگر این قانون عملی بشه خیلی خوبه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
امیدواریم جای بیان مکرر و مکرر و مکرر، پیگیری صورت بگیره...و ریشه فساد و تبعیض و بی عدالتی و ..... توسط دولت جدید و رییس دانشگاه خشکانده بشه و تمامی مدیران فاسد برکنار بشن
مرادی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه دقیقا همین طوره که شما اشاره کرید معاونت شده معافیت 80درصد از داروخانه های استان رضایت ندارن چون همه داروهای خاص و کمیاب رو فقط تو داروخانه های خودشون پخش میکنن و هر مجوز پخش هستش به آشناهای خودشون واگذار میکنن که از اون طریق سواستفاده کنند.
موسوی
Iran, Islamic Republic of
سلام.بله جناب آقای دکتر . پدرخانم خودش رو گذاشته جناب آقای دکتر .هم پسر عموی خودش روگذاشته و همه سهمیه های استان رو فقط به داروخانه شخص خودشون میدن و بقیه هیچ
من یه سوال دارم چرا کسانی خودشون داروخانه دارن چرا باید سکاندار معاونت باشند که بتونن نفوذ کنند. تو همه شرکت‌ها که هر کاری دوست دارند انجام بدانند.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
به اميد پيگيري و رسيدگي به اين موارد بسيار مهم كه چشم اميد مردم به برقراري عدالت اجتماعي است به خصوص در اين موارد بسيار حساس كه مستقيما به سلامت مردم مرتبط است
رضایی
Iran, Islamic Republic of
بله اموال داروخانه هایی که تو معاونت سکاندار هستند یه آمار بگیرید بقیه که هیچ کاره هستند دیگه همه چیز مشخص میشه که چه بخور بخوری تو معاونت راه انداختن امیدوارم این گروه انقلابی نابودشون کنه.
محمد
Iran, Islamic Republic of
تو اوج بیماری باشی با هزار مشکل پول هم بخای بدی دارو هم گیرت نیاد
Iran, Islamic Republic of
نه بترکی
مجید
Iran, Islamic Republic of
تقسیم داروهای سهمیه ی بین داروخانه های خاص و فروش به قیمت چندبرابر
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
تو این اوضاع خراب دارو گرفتنم واسه ما سخت شده. برای گرفتن یه دارو اونم بیماری خاص باید صد جا زنگ زد که سهمیه دارو خودتو بگیری. همش میگن نیست نیست. خدا از سر تقصیراتشون نگذره.
Iran, Islamic Republic of
آقایانی که بصورت سرزده به بازرسی داروخانه های سطح استان میرن به مردم توضیح بدن آیا از داروخانه های تحت مدیریت خودشان هم بازرسی میشه؟ توسط چه کسانی یا نهاد و سازمانی؟
در صورت بروز تخلف در داروخانه تحت مدیریتشان و شکایت از آنها، در بهترین حالت به فرض اینکه اراده ای برای بررسی آن شکایت وجود داشته باشد، توسط چه کسی بررسی خواهد شد؟
آقایان (دکتر حکمتی، عابدی، افشار) لطفا پاسخ بدین؟!!
Iran, Islamic Republic of
احسنت مرحبا واقعیت همینجوریه ولی متاسفانه هیچ کس نیست جلوگیرمافیای داروبشه
Iran, Islamic Republic of
تعارض منافع در معاونت غدا و دارو بی داد می کند چرا تعداد زیادی از کارمندان این اداره داروخانه دارند چرا قیمت دارو شفاف نیست
زید آبادی: آنچه نباید می‌شد! / گرگ‌ها در برهوت در پی‌مان گذاشته‌اند!

زید آبادی: آنچه نباید می‌شد! / گرگ‌ها در برهوت در پی‌مان گذاشته‌اند!

احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی خود نوشت: ولایتی به صراحت اعلام کرد که نهادهای مدنی تهدیدی ...
۶ ماده مغذی مورد نیاز بدن در پیری

۶ ماده مغذی مورد نیاز بدن در پیری

اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و‌تری گلیسیرید ...
رستم قاسمی چگونه بیکارترین وزیر دولت رئیسی شد؟

رستم قاسمی چگونه بیکارترین وزیر دولت رئیسی شد؟

وضعیت معیشت مردم فعلا در حدی شکننده است که در این شرایط، نیاز نخست مردم زنده ماندن است! ...
1