کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با ارسال متنی مطرح شد؛

توضیحات معاونت غذا و دارو کهگیلویه و بویراحمد درباره مطالب کبنانیوز

18 ارديبهشت 1401 ساعت 21:25

پایگاه خبری کبنانیوز طی انتشار مطالبی به نقد عملکرد معاونت غذا و دارو در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت. پس از انتشار این مطالب، این معاونت با ارسال جوابیه‌ای به این مطالب واکنش نشان داد.


پایگاه خبری کبنانیوز طی انتشار مطالبی با عنوان «تعارض منافع در معاونت غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد؛ از کمبود دارو تا عدم عدالت توزیعی / احتمال شکل‌گیری مافیای دارو در استان!» و «کمبود دارو در کهگیلویه و بویراحمد؛ لزوم تغییر در حلقه بسته‌ی مدیریتیِ معاونت غذا و دارو» به نقد عملکرد معاونت غذا و دارو در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت. گفتنی است پس از انتشار این مطالب، این معاونت با ارسال جوابیه‌ای به این مطالب واکنش نشان داد.
به گزارش کبنا، جوابیه معاونت غذا و دارو کهگیلویه و بویراحمد عیناً در زیر منتشر می‌شود.

در پاسخ به مطلب ذکر شده در سایت کبنانیوز لازم است موارد ذیل جهت پاسخگویی و اطلاع‌رسانی به عموم گزارش شود:
نظارت و برنامه‌ریزی بر تأمین دارو به میزان کافی و باکیفیت و قیمت مناسب برای دسترسی آحاد مردم، همواره از دغدغه‌های اصلی نظام سلامت و بخش دارو در کشور بوده است. همچنین نظارت کافی بر نحوه عرضه و مصرف داروها در بازار نیز اعمال می‌گردد و با جمع‌آوری و تحلیل گزارشات احتمالی مربوط به کمبود دارو اقدامات لازم را در جهت تأمین این داروها به عمل آورند. لذا با عنایت به وظیفه معاونت غذا و داروی استان مبنی بر نظارت بر توزیع و مصرف دارو و هماهنگی لازم با شرکت‌های پخش دارویی جهت تأمین و توزیع دارو در بیمارستان‌ها و داروخانه‌های خصوصی، رصد و پایش روزانه کمبودهای دارویی در سطح داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها، در صورت کمبود داروی خاص، هماهنگی لازم با شرکت‌های توزیع دارو و سازمان غذا و دارو جهت تخصیص سهمیه یا مازاد بر سهمیه استان را انجام می‌دهد. ضمناً گاهی کمبود دارویی در سطح کشور اتفاق می‌افتد که بالتبع در استان هم نمود می‌نماید که این معاونت با نظارت و برنامه‌ریزی و توزیع در مراکز خاص دولتی و داروخانه‌های ویژه جهت دسترسی راحت‌تر و مناسب‌تر مردم عزیز استان را انجام می‌دهد.
در واقع اکثر مواقع زمانی کمبود دارو اتفاق می‌افتد، مربوط به سطح کلان و کشوری است؛ اغلب کمبود داروها نیز مربوط به داروهای وارداتی است که معاونت غذا و دارو هیچگونه دخالتی در آن ندارد و مسئولیت آن بر عهده وزارتخانه است.
ضمناً تهیه داروهای مورد نیاز بیمارستانی بر عهده مدیریت بیمارستان‌های استان می‌باشد این معاونت در خرید دارو برای بیمارستان‌های استان وظیفه‌ای بر عهده ندارد. در واقع وظیفه این معاونت، نظارت و هماهنگی بین شرکت‌ها و سازمان غذا و دارو و داروخانه می‌باشد. ولی با توجه به اینکه بیمارستان‌های استان به علت بدهی به شرکت‌های پخش دارویی امکان خرید دارو را ندارند، این معاونت جهت جلوگیری از کمبودهای دارویی اقدام به خرید برخی اقلام ضروری به ویژه سرم و داروهای تزریقی از شرکت‌های دارویی و توزیع بین بیمارستان‌های استان می‌نماید که سهمیه دارویی استان از بین نرود.
گفتنی است برخی از بیمارستان‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال 1397 تاکنون به شرکت‌های دارویی بدهی دارند. مثلاً بیمارستانی که ماهانه 40 تا 50 میلیون تومان درآمد دارد، الأن 700 میلیون بدهی به شرکت‌های دارویی دارد.
وظیفه سازمان غذا و دارو خرید دارو برای بیمارستان نیست. وظیفه این معاونت، بیشتر هماهنگی و نظارت است. این معاونت، بابت بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌های دارویی 56 میلیارد تومان اوراق از وزارتخانه گرفته‌ است و در واقع مشکل اصلی در حال حاضر همین بدهی‌های بیمارستان‌ها است. به خاطر همین بدهی‌ها، برخی از بیمارستان‌ها با کمبود دارو مواجه شده‌اند و الأن بار آنها سر غذا و دارو افتاده است.
این معاونت جهت ارائه خدمات مناسب به مردم استان در اوایل پیک ششم کرونا اقدام به خرید داروهای مختص کرونا در سطح بیمارستان‌ها نمود که تعداد 24 هزار عدد سرم تزریقی در اوایل کرونا خریداری و در بیمارستان‌های استان توزیع نمود. ضمناً جهت داروخانه‌های خصوصی نیز پیگیری‌های لازم از کارخانه‌های سرم‌سازی کشور و سازمان غذا و دارو و شرکت‌های پخش دارویی انجام گرفت و توزیع سرم به عدالت بین داروخانه‌ها توزیع گردید.
همچنین این معاونت با پیگیری و مکاتبه با سازمان غذا و دارو تعداد 20 هزار عدد سرم مازاد بر سهمیه استان را تأمین و بین بخش‌های خصوصی و دولتی توزیع نمود. لازم به ذکر است برخی داروخانه‌ها به علت بدهکاری به شرکت توزیع کننده سرم یا چک برگشتی توانایی خرید سرم را نداشتند و باعث کمبودهایی در برخی مناطق استان شد که این معاونت جهت جلوگیری از کمبود سرم و همچنین از دست رفتن سهمیه سرم استان هماهنگی با شرکت‌های دارویی جهت توزیع به داروخانه مجاور انجام داد. ضمناً اگر شرکت‌های دارویی چنانچه ضوابط توزیع دارو را عادلانه و بر اساس قوانین و ضوابط سازمان غذا و دارو انجام ندهند، معاونت غذا و دارو پرونده شرکت‌های متخلف را به کمیسیون قانونی ماده 11 و ماده 20 ارجاع می‌دهد.
افزون بر این، علیرغم وجود برخی شائبه‌ها که در مورد توزیع دارو در استان، باید گفت مسئول تقسیم و سهمیه‌بندی دارو در استان کهگیلویه و بویراحمد، فردی غیربومی است و اهل این استان نیست.
همچنین تمام اطلاعات ورود و خروج دارویی داروخانه‌های استان در سامانه زنجیره تأمین سازمان غذا و دارو (TTAC) وجود دارد و کلیه شرکت‌های پخش موظفند هر گونه توزیع دارو را در آن سامانه ثبت کنند که قابل رهگیری و نظارت است و در خصوص اقلام سهمیه بر اساس ضریب سهمیه کشوری در استان‌ها توزیع می‌شود و خوشبختانه تاکنون نیازهای دارویی استان تأمین شده است؛ گفتنی است اختصاص سهمیه به هر استان بر اساس ضریب جمعیت آن استان در نظر گرفته می‌شود و سهمیه دارویی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز متناسب با جمعیتش، هشت دهم درصد است.
در خصوص قیمت اقلام دارویی نیز بر اساس قیمت مصوب کشوری و در کمیسیون قیمت‌گذاری وزارت بهداشت صورت می‌پذیرد و قیمت دارو در کل کشور یکسان است. در کنار نظارت‌های این معاونت، سازمان‌های بیمه‌گر (بیمه سلامت، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان نیروهای مسلح استان) موضوع نظارت و بازرسی از داروخانه‌های استان را برعهده دارند. 
به طور کلی معاونت غذا و دارو نقشی در تعیین قیمت دارو ندارد؛ قیمت دارو توسط کمیته‌ای خاص در وزارت بهداشت تعیین می‌شود و این معاونت دخالتی در آن ندارد. تفاوت قیمت برخی از داروها نیز به تفاوت برندهای آن مربوط است؛ چرا که گاهی دارویی خاص به دلیل اینکه چند برند از آن موجود است با قیمت‌های مختلفی به دست مردم می‌رسد.


کد مطلب: 447427

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/447427/توضیحات-معاونت-غذا-دارو-کهگیلویه-بویراحمد-درباره-مطالب-کبنانیوز

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1