تاریخ انتشار
شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۴۴۵۰۹۴
سومین روز حمله روسیه به اوکراین؛ در حال تکمیل...

آغاز حمایت تسلیحاتی غرب از اوکراین / آلمان با ایجاد محدودیت هدفمند برای دسترسی روسیه به سوئیفت موافقت کرد / روسیه: عملیات تهاجمی در اوکراین گسترده‌تر می‌شود / نیروهای چچن هم وارد اوکراین شدند / ترکیه ورود کشتی‌های جنگی روسیه به دریای سیاه را ممنوع می‌کند / اوکراین: مسکو تاکنون ۳۵۰۰ نفر از نیرو‌های خود را از دست داده / هشدار مسکو به ۱۰ رسانه روس: در پوشش اخبار اوکراین از کلمات «تهاجم» و «حمله» استفاده نکنید / مکرون: جهان برای جنگ طولانی‌مدت آماده باشد / واشنگتن‌پست: زلسنکی پیشنهاد آمریکا برای ترک کی‌یف را نپذیرفت

۰
آغاز حمایت تسلیحاتی غرب از اوکراین / آلمان با ایجاد محدودیت هدفمند برای دسترسی روسیه به سوئیفت موافقت کرد / روسیه: عملیات تهاجمی در اوکراین گسترده‌تر می‌شود / نیروهای چچن هم وارد اوکراین شدند / ترکیه ورود کشتی‌های جنگی روسیه به دریای سیاه را ممنوع می‌کند / اوکراین: مسکو تاکنون ۳۵۰۰ نفر از نیرو‌های خود را از دست داده / هشدار مسکو به ۱۰ رسانه روس: در پوشش اخبار اوکراین از کلمات «تهاجم» و «حمله» استفاده نکنید / مکرون: جهان برای جنگ طولانی‌مدت آماده باشد / واشنگتن‌پست: زلسنکی پیشنهاد آمریکا برای ترک کی‌یف را نپذیرفت
کبنا ؛بامداد پنجشنبه ۵ اسفند،‌ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.
به گزارش «کبنا»، در دو روز اول این جنگ صدها تن از مردم و نظامیان اوکراینی کشته شدند.
 به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد سومین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.
در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه "عملیات نظامی ویژه" علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.
روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.
اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.
«کی‌یف» پایتخت اوکراین، در حالی امروز شنبه را آغاز کرد که گزارش‌ها حاکی از هجوم نیروهای روس به داخل شهر است. هم اکنون صدای انفجار و تیراندازی از شرق، غرب و جنوب کی‌یف به گوش می‌رسد.
درگیری در اطراف پایگاه هوایی «واسیلکیف» و یکی از جاده‌های اصلی منتهی به شهر به اوج خود رسیده است. در این میان، دولت ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین که به بلوک غرب تکیه کرده بود، به خود آمد و گزینه مذاکره با مسکو را انتخاب کرد.
وی ساعتی پس از آنکه کشورهای غربی، اوکراین را در برابر روسیه تنها گذاشتند، اقدام به لغو پیگیری (Unfollow) صفحات تمامی سران و مقام‌های کشورهای غربی کرد.
انتظار می‌رود که کی‌یف در نهایت تسلیم شود، با این حال باید منتظر ماند و دید که امروز آبستن چه حوادثی برای اوکراین، اروپا و در نهایت نظم جهانی است.
 آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.
 -----------------------------------------------------------------------------------
اخبار روز اول را اینجا بخوانید

اخبار روز دوم را اینجا بخوانید

بیشتر بخوانید:


آن‌گونه که پوتین می‌خواهد؛ هفت تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر خاورمیانه

اگر پوتین برنده شود چه رخ خواهد داد؟


همه چیز درباره دلایل حمله امروز روسیه به اوکراین
 
نامه هشدار احمدی‌نژاد به پوتین

بورل: در جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا، یک بسته کمک اضطراری برای ارتش اوکراین پیشنهاد خواهم کرد

بورل  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: در جلسه روز یکشنبه با وزرای خارجه اتحادیه اروپا، یک بسته کمک اضطراری برای ارتش اوکراین پیشنهاد خواهم کرد.
مدودف: اگر تهدیدهای غرب مبنی بر توقیف دارایی‌های روس‌ها محقق شود، روسیه پاسخ متقارن خواهد داد 
معاون شورای امنیت روسیه شبانگاه شنبه به وقت تهران گفت، تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه می‌تواند این کشور را وادار به خروج از گفت‌وگو با ایالات متحده درباره ثبات راهبردی کند.
 به گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه گفت: «تحریم‌ها می‌تواند بهانه‌ای عالی برای بازنگری قطعی روابط با کشورهایی باشد که آنها را تحمیل کرده‌اند. از جمله برای پایان دادن به گفت‌وگو در مورد ثبات راهبردی. بالاخره همه چیز را می‌توان در اصل کنار گذاشت، از جمله معاهده "استارت جدید" که بین من و "باراک اوباما"، رئیس جمهور پیشین آمریکا، "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهور روسیه و رهبر فعلی ایالات متحده منعقد شد، اما اکنون چه فایده‌ای دارد، در چنین شرایطی، به ویژه با توجه به اینکه توسط افراد تحت تحریم امضا شده است.»
 مدودوف گفت: «اگر تهدیدهای غرب مبنی بر توقیف دارایی‌های روس‌ها در کشورهای خارجی محقق شود، روسیه پاسخ متقارن خواهد داد و دارایی‌های خارجی‌ها و شرکت‌های خارجی بر اساس قوانین روسیه توقیف خواهد شد.»
 این مقام ارشد روس با اشاره به تصمیم متقابل علیه آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: «خوشبختانه ما تجربیات زیاد و قانون در این زمینه داریم. قانون سختگیرانه. بنابراین جالب‌ترین موارد تازه شروع شده‌اند.»
 پاپ در گفتگو با زلنسکی از «رویدادهای مصیبت‌بار» در اوکراین ابراز تأسف کرد 
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز شنبه در گفتگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از «رویدادهای مصیبت‌بار» در این کشور ابراز تأسف کرد.
 وی همچنین از «درد و رنج عمیق» خود بابت این رویدادها سخن گفت.
 رهبر کاتولیک‌های جهان روز جمعه برای ابراز نگرانی از حمله روسیه به اوکراین در سفارت روسیه حضور یافته بود.
کشورهای حوزه بالتیک حریم هوایی خود را به روی روسیه می‌بندند
وزارت‌خانه‌های راه و ترابری سه کشور حوزه بالتیک، استونی، لتونی و لیتوانی، قصد دارند حریم هوایی خود را به روی شرکت‌های هواپیمایی روسی ببندند.
 این اقدام در حال بررسی حقوقی است و هنوز مشخص نیست چه زمان اجرایی خواهد شد.
 وزیر کشور لیتوانی گفت هدف این است که هر سه کشور هم‌زمان دست به این اقدام بزنند.
 بازداشت «بیش از ۳ هزار معترض ضدجنگ» در روسیه
یک سازمان غیردولتی که بازداشت‌های سیاسی در روسیه را رصد می‌کند روز شنبه گزارش داد که مقامات این کشور طی سه روز گذشته «بیش از سه هزار نفر» از معترضان به تهاجم نظامی به اوکراین را بازداشت کرده‌اند.
 بنا به همین گزارش تنها در روز شنبه ۴۶۷ تظاهرکننده ضدجنگ در سراسر روسیه دستگیر شدند.
نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای تحریم بیشتر روسیه 
خبرگزاری فرانسه خبر داد که وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز یکشنبه برای بحث درباره تحریم‌های بیشتر روسیه با یکدیگر دیدار می‌کنند.
 درخواست زلنسکی از گوترش: حق رأی روسیه در شورای امنیت را بگیرید
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین همزمان با تشدید نبرد در خیابان‌های کی‌یف در گفتگو با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از او خواست حق رأی روسیه در شورای امنیت را لغو کند.
 روسیه به عنوان یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در این شورا حق وتو دارد. نماینده روسیه با استفاده از همین حق روز جمعه قطعنامه پیشنهادی علیه مداخله نظامی در اوکراین را وتو کرد.
 آمریکا و آلبانی درخواست کرده‌اند تا شورای امنیت روز یکشنبه بار دیگر تشکیل جلسه دهد.
 رئیس‌جمهوری اوکراین با دبیرکل سازمان ملل متحد درباره ادعای روسیه مبنی بر وقوع «نسل‌کشی» در شرق اوکراین و تحویل اجساد سربازان کشته‌شده روس گفتگو کرد.
آمریکا و آلبانی به دنبال برگزاری نشست شورای امنیت درباره اوکراین
الجزیره به نقل از برخی منابع دیپلماتیک نوشت: آمریکا و آلبانی به دنبال برگزاری نشست شورای امنیت در روز یکشنبه درباره اوکراین هستند. 
بلینکن: مجدداً تاکید می‌کنم کریمه بخشی از اوکراین است
بلینکن وزیر خارجه امریکا گفت: در سالگرد تهاجم روسیه به کریمه، مجدداً تاکید می‌کنم کریمه بخشی از اوکراین است.
 زلنسکی از پیشنهاد میانجیگری ترکیه و جمهوری آذربایجان برای مذاکره با روسیه استقبال کرد
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین شامگاه شنبه اعلام کرد که از پیشنهاد ترکیه و جمهوری آذربایجان برای میانجیگری در مذاکره با روسیه استقبال می‌کند.
 رهبر سوسیال دموکرات‌های آلمان از شرودر خواست از پست‌های خود نزد روس‌ها کناره‌گیری کند
ساسکیا اسکن، یکی از دو رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان از گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان خواست از مقام‌های خود در شرکت‌های روسی انصراف دهد. اسکن در توییتر نوشت: «روس‌نفت و گازپروم امروز زیرساخت یک تهاجم خونین جنگی هستند".
 خانم اسکن افزود: «گرهارد شرودر با حفظ مناصب خود به منزلت آلمان و سوسیال دموکراسی آسیب می‌رساند. معامله با جنگ‌طلبان با نقش یک صدراعظم پیشین هم‌خوانی ندارد.»
 بایدن: تحریم‌های ما علیه روسیه، بزرگ‌ترین تحریم‌های تاریخ هستند / روسیه در دراز مدت و کوتاه مدت بهای سنگینی را برای حمله به اوکراین خواهد پرداخت
بایدن گفت: روسیه در دراز مدت و کوتاه مدت بهای سنگینی را برای حمله به اوکراین خواهد پرداخت
 تحریم‌هایی که ما علیه روسیه اعمال کرده‌ایم، هم از نظر سیاسی و هم از لحاظ اقتصادی، بزرگ‌ترین تحریم‌های تاریخ هستند.
 به ارائه تجهیزات دفاعی و کمک‌های اقتصادی به اوکراین ادامه خواهیم داد.
 خطیب‌زاده: تعداد کمی از ایرانیان در کی‌یف باقی مانده‌اند 
سخنگوی وزارت خارجه گفت: تعداد کمی از ایرانیان در کی‌یف باقی مانده‌اند، که در مناطق امنی اسکان داده شده‌اند.
 تا به این لحظه مشکلی گزارش نشده است، نگرانی‌هایی وجود داشته که سعی شده برطرف بشوند.
 به دلیل شرایط امنیتی اوکراین (حکومت نظامی) امکان خارج کردن همه‌ی ایرانیان امروز وجود نداشت.
 آلمان هزار آر پی جی و ۵۰۰ موشک زمین به هوا به اوکراین ارسال می‌کند
اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان روز شنبه اعلام کرد که «در اولین فرصت» هزار قبضه آر پی جی و ۵۰۰ موشک زمین به هوا به اوکراین ارسال خواهد کرد. 
صدر اعظم آلمان گفت که این اقدام به‌منظور مقابله با حمله روسیه به اوکراین انجام می‌شود.
 وی گفت: «در شرایط کنونی ما باید به اوکراین کمک کنیم تا بتواند در مقابل حمله روسیه از خود دفاع کند.»
 آلمان: سخت در حال کار بر روی چگونگی کاهش خسارات جانبی حذف روسیه از سوئیفت هستیم
دولت آلمان گفت: ما سخت در حال کار بر روی چگونگی کاهش خسارات جانبی حذف روسیه از سوئیفت هستیم.
 پیش از این وزارت خارجه آلمان به دنبال افزایش فشارها بر برلین برای موافقت با قطع دسترسی روسیه به سامانه بانکی سوئیفت اعلام کرد که با ایجاد «محدودیت هدفمند» برای مسکو در این زمینه موافق است.
 صدا وسیما: ورود ارتش روسیه به شهر کی یف/ پایتخت اوکراین تا آخر امشب سقوط خواهد کرد 
صدا وسیما نوشت: جنگ به داخل شهر کشیده شده است و صدای تیراندازی به گوش می‌رسد و شاید بتوان گفت که کی یف تا آخر امشب سقوط خواهد کرد. 
زلنسکی: حتی زمانی که بمباران‌ها ادامه دارند مبارزه خواهیم کرد 
فارس: «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفت: «ما برای نجات کشورمان مبارزه خواهیم کرد و مهم نیز چقدر زمان ببرد».
 وی که طی پیامی ویدئویی این سخنانی را مطرح می‌کرد، افزود: «ما حتی زمانی که بمباران‌ها ادامه دارند، مبارزه خواهیم کرد».
 رئیس جمهور اوکراین اضافه کرد: «آمادگی ملتمان برای دفاع از اوکراین،‌ سناریوی اشغال کشور را خنثی کرد».
 زلنسکی گفت که رؤسای جمهور ترکیه و آذربایجان در تلاش برای ترتیب دادن مذاکرات با روسیه هستند.
 وی افزود: «از دوستم اردوغان برای حمایتش تشکر می‌کنم و بر ضرورت جلوگیری از عبور کشتی‌های جنگی روسیه به دریای سیاه توافق کردیم».
 آلمان اجازه ارسال تسلیحات ساخت آلمان به اوکراین را صادر کرد 
بی بی سی ورد سرویس نوشت: این اقدام به این معنی است که هلند قادر خواهد بود 400 سلاح ضد تانک آلمانی را به اوکراین بفرستد.
 این یک تغییر عمده در سیاست آلمان است و می‌تواند کمک نظامی اروپا به اوکراین را افزایش دهد زیرا بسیاری از تسلیحات در اروپا حداقل تا حدی ساخت آلمان هستند، که به این معنی است که نظر برلین در مورد استفاده و صادرات آنها حائز اهمیت است
 نیویورک تایمز: نیمی از توان رزمی روسیه در اوکراین است، اما هنوز نتوانسته‌اند هیچ شهری را به طور کامل در اختیار بگیرند 
نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد پنتاگون گفت که اکثریت بیش از 150 هزار نیروی روسی که علیه اوکراین بسیج شده‌اند و می‌جنگند، اما این نیروها «به‌طور فزاینده‌ای از فقدان شتاب خود کلافه شده‌اند» زیرا با مقاومت شدید اوکراین، به‌ویژه در شمال این کشور روبرو شده‌اند. 
به گفته این مقام، روسیه با وجود داشتن بیش از نیمی از قدرت رزمی خود در داخل اوکراین، هنوز هیچ شهری را در اختیار نگرفته است.
 همچنین هواپیماهای جنگی روسیه، آسمان اوکراین را به طور کامل کنترل نمی‌کنند، زیرا جت‌ها و پدافند هوایی اوکراین همچنان به درگیری با نیروهای روسیه ادامه می‌دهند.
 لیتوانی حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه می‌بندد 
رویترز اعلام کرد که لیتوانی از امشب حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه می‌بندد.
 افزایش فشارها بر برلین؛ آلمان سرانجام با ایجاد محدودیت هدفمند برای دسترسی روسیه به سوئیفت موافقت کرد
وزارت خارجه آلمان روز شنبه به دنبال افزایش فشارها بر برلین برای موافقت با قطع دسترسی روسیه به سامانه بانکی سوئیفت اعلام کرد که با ایجاد «محدودیت هدفمند» برای مسکو در این زمینه موافق است.
 دولت ائتلافی آلمان در عین حال تاکید کرده که خواستار جلوگیری از «عوارض جانبی» ایجاد محدودیت برای دسترسی روسیه به سوئیفت است. برلین افزوده است که به دنبال ایجاد محدودیت «هدفمند و کارآمد» در زمینه دسترسی روسیه به سامانه مبادلات بانکی سوئیفت است. 
آلمان طی ساعات گذشته از سوی بسیاری از هم‌پیمانان خود در اتحادیه اروپا بر سر پذیرش قطع دسترسی روسیه به سوئیفت تحت فشار قرار گرفته بود. 
رئیس‌جمهوری اوکراین از برلین خواسته بود تا در این زمینه از خود «شجاعت» نشان دهد.
 زلنسکی: ارتش تا این لحظه پایدار مانده؛ نیاز به کمک نظامی داریم
ولودیمیر زلنسکی امروز، شنبه گفت، این جنگ باید فوراً متوقف شود.
 به گزارش اسکای نیوز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در اظهاراتی گفت: ارتش تا این لحظه پایدار مانده است و ما نیاز به کمک‌های نظامی داریم.
 از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا امروز گفت: آمریکا کمک‌های نظامی بیشتری به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار برای توقف حملات روسیه ارائه می‌کند.
 بلینکن تاکید کرد: این بسته شامل تجهیزات نظامی دفاعی جدید برای کمک به اوکراین در مواجهه با تهدیدات خودروهای زرهی،‌ جنگنده‌ها و بالگرد و تهدیدات دیگر است.
 رئیس‌جمهور چچن: پوتین تصمیم درستی برای حمله به اوکراین گرفت / نیروهای ما در اوکراین مستقر هستند 
رئیس جمهوری چچن روز شنبه با بیان اینکه پوتین تصمیم درستی برای حمله به اوکراین گرفته است، اعلام کرد که نیروهای ارتش کشورش اکنون در اوکراین مستقر هستند.
 «رمضان قدیروف» رئیس جمهوری چچن گفت که «نیروهای مجهز ما متحمل هیچ خسارتی نشدند و یک پایگاه نظامی اوکراین را تصرف کردند». 
قدیروف افزود: «مشکل در کنترل شهرهایی مانند کی‌یف و خارکف نیست، بلکه ما بیشتر نگران نجات جان انسان‌ها و انجام دقیق ماموریت‌ها هستیم». 
رئیس جمهوری چچن تأکید کرد که «اوکراینی‌ها باید از شر رهبران خود خلاص شوند و همتای روسی او تصمیم درستی گرفته است».
 صبح شنبه، رئیس جمهوری چچن گفته بود که بیش از ۱۰۰۰۰ نیرو از نهادهای اجرای قانون چچن در گرم‌ترین مناطق اوکراین مستقر هستند.
 روسیه یک سد را در اوکراین منفجر کرد
اینترفکس خبر داد: روسیه سدی را که اوکراین با هدف جلوگیری از رسیدن آب به شبه‌جزیره کریمه ایجاد کرده بود را منفجر کرد.
 فرار 115 هزار اوکراینی به لهستان
یک وزیر لهستانی گفت که از زمان آغاز تهاجم روسیه تاکنون بیش از 115 هزار نفر از مرز اوکراین به لهستان آمده‌اند.
 راه اوکراینی‌ها برای سردرگم کردن ارتش روسیه
ریچارد انگل، خبرنگار NBC نوشت: اوکراینی‌ها تابلوهای راهنما در جاده را به منظور گیج کردن نیروهای روسیه را تخریب می‌کنند.
 روسیه، توییتر را فیلتر کرد 
«نت بلاکس» که دسترسی به اینترنت را در جهان رصد می‌کند، گفته است دسترسی به توییتر برای کاربران روسیه مسدود شده است. آلپ توکر، مدیر NetBlocks، گفت: «محدودیت روسیه بر توییتر به طور قابل توجهی جریان آزاد اطلاعات را در زمان بحرانی که مردم بیشتر به اطلاع رسانی نیاز دارند، دچار اختلال می‌کند.»
 نیروهای چچن هم وارد اوکراین شدند
رهبر چچن می‌گوید نیروهای خود را برای پیوستن به نیروهای روسی به اوکراین اعزام کرده است. رمضان قدیروف در ویدئویی که منتشر شده، گفت که نیروهای چچنی تاکنون با موفقیت یک تاسیسات نظامی اوکراین را بدون متحمل شدن تلفات تسخیر کرده‌اند.
 مجارستان: از تمام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه حمایت می‌کنیم 
ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان اعلام کرد که دولت او با تمام تحریم‌های اتحادیه اروپا همراهی خواهد کرد.
 یک علت این اعلام موضع اوربان این است که مجارستان، همانند آلمان تا کنون با حذف روسیه از سیستم پرداخت و مبادلات مالی "سوئیفت" مخالفت می‌کرد.
 نت بلاکس: وب‌سایت‌های دولتی روسیه از کار افتاده‌اند / کرملین تأیید کرد
نت بلاکس نوشت: وب‌سایت‌های دولتی روسیه، از جمله سایت‌های کرملین و وزارت دفاع، از کار افتاده‌اند.
 همچنین کرملین تأیید کرد و گفت: وب سایت ما هدف حملات مداوم سایبری قرار گرفته است.
 روسیه: عملیات تهاجمی در اوکراین گسترده‌تر می‌شود 
وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که عملیات تهاجمی این کشور در اوکراین «گسترده‌تر» خواهد شد.
  آمادگی لوکاشنکو برای میزبانی مذاکرات بین کی‌یف و مسکو
رئیس‌جمهوری بلاروس امروز،‌ شنبه گفت، کشورش آماده فراهم سازی فضایی برای مذاکرات مسالمت آمیز جهت حل و فصل درگیری در اوکراین است. 
 الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس به خبرنگاران گفت: بیایند ما حمایت خواهیم کرد و کاملاً در این زمینه برای ممانعت از جنگ کمک می‌کنیم.
 لوکاشنکو افزود: در حال حاضر درگیری در مرحله شعله ور شدن است و باید آن را متوقف کرد. شما موضع ما را می‌شناسید. این را روز اول هم گفتم.
 وی ادامه داد: امکان برگزاری مذاکرات در هر مکانی در مینسک یا حتی در کاخ ریاست‌جمهوری استقلال وجود دارد.
 این در حالی است که دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد، کشورش مذاکره را رد نکرده و موضع مذاکراتی خود را آماده کرد در حالی که روسیه از ابتدا شروطی غیرقابل اجرا برای مذاکرات تعیین کرد.
 دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین تکذیب کرد که روسیه تحرکات نظامی خود در اوکراین را متوقف کرده است.
 این دفتر افزود: اقدامات روسیه تلاش برای به زانو درآوردن اوکراین و واداشتن آن به قبول شروط غیرقابل قبول آن است.
 مقام ارشد پنتاگون: بیش از نیمی از نیروهای روسی که توسط پوتین بسیج شده بودند، وارد اوکراین شده‌اند
مقام ارشد پنتاگون گفت: بیش از نیمی از نیروهای روسی که توسط پوتین بسیج شده بودند، وارد اوکراین شده‌اند.
 موشک‌های هدایت شونده ضد تانک "اف‌جی‌ام-۱۴۸ جاولین" را به عنوان بخشی از بسته کمکی جدید به اوکراین ارائه خواهیم کرد.
 اختلال شدید در اینترنت اوکراین 
نت‌بلاکس از اختلال شدید در اینترنت اوکراین پس از تحولات اخیر خبر داده است. به گفته این سازمان ناظر بر ترافیک جهانی اینترنت، اینترنت در اوکراین کاملاً قطع نشده ولی به دلیل قطع ارتباطات شبکه‌ای و تخریب ساختمان‌ها محدود شده است.
 وب سایت رسمی کرملین از دسترس خارج شد 
رویترز نوشت: وب سایت رسمی کرملین از دسترس خارج شد.
 پنتاگون: مقاومت اوکراین بیش از اندازه‌ای است که روسیه انتظار داشت 
یک مقام ارشد پنتاگون گفت: مقاومت اوکراین بیش از اندازه‌ای است که روسیه انتظار داشت.
  روس‌ها تاکنون 250 موشک که بیشتر آنها موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد هستند، شلیک کرده‌اند.
 یک مقام ترکیه‌ای: آنکارا تصمیمی برای بستن تنگه‌های بسفر و داردانل نگرفته
یک مقام ترکیه‌ای در گفتگو با رویترز گفت: آنکارا تصمیمی برای بستن تنگه‌های بسفر و داردانل به روی کشتی‌های جنگی روسیه نگرفته است.
 بلومبرگ: امریکا در حال بررسی اعمال تحریم‌هایی علیه بانک مرکزی روسیه است 
بلومبرگ نوشت: ایالات متحده در حال بررسی اعمال تحریم‌هایی علیه بانک مرکزی روسیه است.
 تحریم‌های واشنگتن حدود 643 میلیارد دلار ذخایر ارزی روسیه را هدف قرار داده است که پوتین قبل از حمله به اوکراین جمع آوری کرده بود.
 آمریکا بسته کمک نظامی جدید به اوکراین را به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار اعلام کرد
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه از اختصاص یک بسته کمک نظامی جدید به اوکراین خبر داد. ارزش کمک‌های نظامی جدید ایالات متحده به اوکراین که در سومین روز از حمله روسیه به این کشور اعلام می‌شود ۳۵۰ میلیون دلار است.

-----------------------------------------------------------------------------
    
نخست‌وزیر لهستان خطاب به برلین: خودخواهی را کنار بگذارید 

ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان روز شنبه در آستانه دیدارش با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان از دولت این کشور خواست در برابر حمله روسیه به اوکراین «خودخواهی» را کنار بگذارد.
 وی گفت: «اگر ما اکنون قاطع برخورد نکنیم دیگر هیچ چیز مانع پوتین نخواهد شد.»
 نخست‌وزیر لهستان به طور خاص بر لزوم کمک نظامی آلمان به اوکراین تاکید کرد. ماتئوش موراویسکی افزود: «این لحظه‌ای تاریخی است و ما وقتی برای هدر دادن نداریم.»
 نخست‌وزیر لهستان کمک‌های همسایه غربی کشورش به اوکراین را نسبت به آنچه این کشور اکنون در برابر حمله روسیه به آن نیاز دارد ناکافی ارزیابی کرد.
 ماتئوش موراویسکی گفت: «چه کمکی به اوکراین شده است؟ پنج هزار کلاه خود؟ بیشتر شبیه طنز است!»
 نخست‌وزیر لهستان همچنین بر لزوم وضع تحریم‌های «ویرانگر» علیه مسکو تاکید کرد.
 جانسون خواستار پایان دسترسی روسیه به سوئیفت شد 
نخست‌وزیر انگلیس خواستار پایان‌دادن به دسترسی روسیه به سوئیفت، سرویس پیام‌رسانی امنی شد که پرداخت‌ها را بین ۱۱۰۰۰ موسسه مالی در ۲۰۰ کشور تسهیل می‌کند.
 پیشنهاد ترکیه: آنکارا میزبان مذاکرات صلح اوکراین شود 
بنابراعلام وزارت خارجه ترکیه، چاوش اغلو، وزیر خارجه این کشور وزیر خارجه ترکیه بار دیگر پیشنهاد داده است که آنکارا میزبان مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین شود
 اوکراین: مسکو تاکنون ۳۵۰۰ نفر از نیروهای خود را از دست داده 
وزارت دفاع اوکراین روز شنبه آخرین آمار خود از تلفات ارتش روسیه در جریان حمله به اوکراین را اعلام کرد. این وزارتخانه مدعی شد که مسکو تاکنون ۳۵۰۰ نفر از نیروهای خود را از دست داده است. بنا به همین آمار ۲۰۰ نظامی روس نیز به اسارت نیروهای اوکراین در آمده‌اند.
 وزارت دفاع اوکراین همچنین مدعی شد که تاکنون ۱۴ هواپیمای نظامی، هشت بالگرد، ۱۰۲ تانک و ۵۳۶ خودروی زرهی را منهدم کرده است.
 وزارت بهداشت اوکراین نیز اعلام کرده است که تاکنون ۱۹۸ شهروند این کشور از جمله سه کودک در جریان تهاجم نظامیان روسیه کشته شده‌اند. این وزارتخانه شمار مجروحان را ۱۱۱۵ نفر ذکر می‌کند که در میان آنها ۳۳ کودک دیده می‌شوند 
ترکیه ورود کشتی‌های جنگی روسیه به دریای سیاه را ممنوع می‌کند 
به گفته ولودیمیر زلنسکی، نخست وزیر اوکراین، ترکیه از عبور کشتی‌های جنگی روسیه از دریای سیاه جلوگیری خواهد کرد.
 زلنسکی از خنثی سازی توطئه دستگیری‌اش خبر داد 
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گویدکه توطئه مسکو برای دستگیری او و انتصاب مترسک روسیه خنثی شده است.
 ولودیمیر زلنسکی با اشاره به ثمر نرسیدن برنامه مسکو برای تصرف کی‌یف و دستگیری او افزود که نیروهای اوکراینی در حال حاضر کنترل پایتخت و حومه را در دست دارند.
 او همچنین از مردم روسیه خواست تا بر فشار خود به ولادیمیر پوتین برای ترک تهاجم علیه اوکراین، بیافزایند.
 ادعای رئیس دومای روسیه: زلنسکی از کی‌یف گریخته، ویدئوها ضبط شده است ۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۶: ۵۳
رئیس دومای روسیه امروز (شنبه) اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی از کی‌یف فرار کرده و به شهر لویو در غرب اوکراین رفته است.
 به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای روسیه همچنین گفت: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین قبلاً یعنی روز جمعه از کی‌یف خارج شده بود.
 وی ادامه داد: زلنسکی به سرعت و با تعجیل از کی‌یف خارج شد. او روز جمعه در پایتخت اوکراین نبود. او به شهر لویو در غرب اوکراین رفته و با دستیارانش در مکانی ساکن شده است.
 رئیس دومای روسیه همچنین به این نکته اشاره کرد که تمامی ویدئوهایی که او در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده از همان لویو ضبط شده است. اطلاعات درباره ترک کی‌یف از سوی نمایندگان پارلمان اوکراین به دست آمده است.
 ادعای روسیه در مورد فرمان پوتین برای توقف جنگ: اوکراین نخواست! 
«دمی‌تری پسکوف» سخنگوی کرملین: پوتین دیروز به نیروهای روسیه دستور داد پیشروی خود را متوقف کنند زیرا او انتظار داشت با اوکراین مذاکره کند. از آنجایی که کی‌یف مذاکرات را رد کرد، عملیات روسیه از سر گرفته شد.
 سفارت ایران: ایرانیان از طریق راه آهن کی یف به شهرهای غربی عزیمت کنند 
سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف به هموطنان ایرانی در این شهر توصیه کرد از طریق راه آهن کی یف به شهرهای غربی اوکراین به ویژه شهر لویو عزیمت کنند.
 لتونی، استونی و لیتوانی هم حریم هوایی خود را به روی روسیه بستند 
خبرگزاری رویترز گزارش کرد وزرای حمل‌ونقل لتونی، استونی و لیتوانی تصمیم گرفتند حریم هوایی کشورهای خود را به روی هواپیماهای روسیه ببندند.
 تصمیم‌گیری درباره دسترسی روسیه به «سوئیفت» در آینده نزدیک 
یکی از رؤسای بانک‌های مرکزی منطقه یورو گزارش کرد که تا چند روز آینده، در مورد دسترسی روسیه به سامانه سوئیفت تصمیم گیری خواهد شد.
 مسکو: آماده گفت‌وگو با اوکراین هستیم
سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره احتمال مذاکره روسیه و اوکراین گفته مسکو همیشه آماده گفت‌وگو حتی با مخالفان خود بوده اما مواضع کی‌یف به‌عنوان مانع اصلی در مسیر مذاکرات است.
 زلنسکی: تقریباً کل اتحادیه اروپا از قطع دسترسی روسیه به سوئیفت حمایت می‌کند

 رئیس جمهوری اوکراین امروز (شنبه) گفت، کشورش در تصمیم برای قطع کردن دسترسی روسیه به سامانه سوئیفت (SWIFT) از حمایت تقریباً کامل کشورهای اتحادیه اروپا برخوردار است و امیدوار است که آلمان و مجارستان نیز از این تصمیم حمایت کنند.
 اعلام منع آمد و شد در کی‌یف
شهردار کی‌یف اعلام کرده منع آمد و رفت از ساعت ۱۷ امروز تا هشت صبح فردا اعمال خواهد شد و غیرنظامیانی که در این ساعت در خیابان رفت و آمد کنند، خرابکار محسوب می‌شوند.
 حمایت لواندوفسکی از تصمیم لهستانی‌ها برای انصراف از بازی با روسیه
مهاجم تیم ملی فوتبال لهستان از تصمیم فدراسیون فوتبال این کشور مبنی بر بایکوت کردن بازی با روسیه در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر استقبال کرد.
 حمایت فرانسه از قطع دسترسی روسیه به سوئیفت 
وزیر خارجه اوکراین امروز (شنبه) گفت که ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی وی در تماسی تلفنی اعلام کرده که فرانسه از قطع دسترسی روسیه به سیستم پرداخت سوئیفت حمایت می‌کند. کولبا در پیامی توییتری نوشت که فرانسه همچنین آماده کمک تسلیحاتی و تجهیزات نظامی به اوکراین است
 برلین: پروژه خط لوله گاز روسیه به اروپا تا مدت‌ها متوقف می‌شود
کمیته شرقی اقتصاد آلمان اعلام کرده در پی حمله روسیه به اوکراین، موضوع پروژه ساخت خط لوله «نورد استریم-۲» برای مدت‌ها متوقف خواهد شد.

 اسرائیل هیئت دیپلماتیک خود در اوکراین را به لهستان منتقل کرد 
یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل در توییتی نوشت: من به کارمندان سفارت اسرائیل در شهر لویو در غرب اوکراین دستور دادم که به اماکن اقامتی در لهستان منتقل شوند. کادر سفارتخانه هر روز از مرزها وارد اوکراین می‌شوند تا به فعالیت دیپلماتیک خود ادامه بدهند.
 ادامه بلاتکلیفی دانشجویان ایرانی در پناهگاه‌های اوکراین
در پی حمله نظامی روسیه به کشور اوکراین بیش از ۱۴۰۰ دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه اوکراین همچنان در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند و پس از گذشت سه روز از آغاز این حمله نظامی، هنوز و علی رغم اظهارنظرهای مسئولان مربوطه، اقدام عملی برای خروج این دانشجویان از شرایط جنگی و انتقال به کشور صورت نگرفته است. 
مدودف: زمان آن رسیده که سفارتخانه‌ها را تعطیل کنیم
مدودف رئیس جمهوری سابق روسیه:
 زمان آن رسیده که سفارتخانه‌ها را تعطیل کنیم.
 مسکو به حمله به اوکراین تا زمانی ادامه می‌دهد که به اهدافش که از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تبیین شده، دست پیدا کند.
 روسیه نیز دارایی‌های اتباع و شرکت‌های خارجی را در اقدامی مقابله‌ای و در واکنش به تحریم‌های اخیر غرب مسدود می‌کند.
 بانک‌های دولتی چین تأمین مالی کالاهای روسیه را محدود می‌کنند
بلومبرگ: بانک‌های دولتی چین تأمین مالی کالاهای روسیه را محدود می‌کنند.
 
اسپوتنیک: «زلنسکی» کی‌یف را تَرک می‌کند
 اسپوتنیک اعلام کرد که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، کی‌یف پایتخت این کشور را به مقصد شهر لویو در ۷۰ کیلومتری مرز لهستان ترک می‌کند.
 تصاویری از مرز اوکراین و رومانی 
                  
 متروی کی‌یف تبدیل به پناهگاه شد
   
شهرداری کی‌یف از تعلیق فعالیت قطارهای زیرزمینی و تبدیل امکانات آن به پناهگاه خبر داد.
 
 سنگرسازی شهروندان اوکراینی در خیابان‌های کی‌یف
       
انهدام کامل ستون نظامی ارتش روسیه در اطراف منطقه خرسون در جنوب اوکراین 
 
 دفاع مردم کی‌یف در مقابل تانک روسی با کوکتل مولوتف

 سازمان ملل: ۱۲۰ هزار نفر اوکراین را ترک کرده‌اند
آژانس پناهندگان سازمان ملل تأیید کرده است که بیش از ۱۲۰ هزار اوکراینی از زمان آغاز جنگ از این کشور خارج شده‌اند.
 هشدار مسکو به رسانه‌های روس درباره نوع پوشش اخبار اوکراین
نهاد دولت فدرال روسیه به ۱۰ رسانه این کشور درباره نوع پوشش اخبار اوکراین هشدار داده و گفته از کلمات «تهاجم» و «حمله» استفاده نشود.
 اهتزاز پرچم اوکراین در سفارت انگلیس در تهران

پرچم اوکراین در سفارت انگلیس در تهران؛ سفیر انگلیس در تهران با انتشار این عکس نوشت: در کنار مردم اوکراین ایستاده‌ایم.
 زلنسکی: کنترل کی‌یف و نقاط مهم اطراف آن را در اختیار داریم
رئیس‌جمهور اوکراین:
 ما کنترل کی‌یف و نقاط مهم اطراف آن را در اختیار داریم. دشمن می‌خواست مرکز کی‌یف را تحت کنترل درآورد و دست‌نشانده‌های خود را در دونتسک منصوب کند اما ما برنامه‌هایش را متوقف کردیم.
 امیدواریم آلمان و مجارستان شهامت کافی برای حمایت از تصمیم حذف روسیه از سیستم سوئیفت را داشته باشند.
 صادرات نفت روسیه به اروپا ادامه دارد
رویترز نوشت: براساس گفته‌های بازرگانان، کارکنان پایانه‌ها و داده‌های حمل و نقل نشان داد که فروشندگان روس و خریداران غربی اعلام کردند پس از اعمال تحریم‌های غرب علیه مسکو در پی حمله روسیه به اوکراین، صادرات نفت روسیه به اروپا در روز جمعه (ششم اسفندماه) ادامه داشته است.
 خریداران غربی روز پنجشنبه گفتند که با مشکلاتی در گشایش اعتبار اسنادی برای پرداخت هزینه نفت روسیه روبه‌رو بوده‌اند.
 لهستان از دیدار برابر روسیه انصراف داد
تیم ملی فوتبال لهستان در دیدار پلی‌آف جام جهانی ۲۰۲۲ برابر روسیه به میدان نخواهد رفت و این به معنی حذف لهستان از جام جهانی خواهد بود.
 توقیف کشتی روسی در راستای تحریم‌های مسکو 
 خبرگزاری فرانسه و اسپوتنیک اعلام کردند که یک کشتی روسی در چارچوب اعمال تحریم‌ها علیه مسکو در کانال مانش توقیف شد.
 لیتوانی: بزودی دسترسی روسیه به سوئیفت قطع می‌شود
نخست‌وزیر لیتوانی گفت شرکای غربی این کشور در حال نزدیک‌شدن به توقف دسترسی روسیه به سیستم پرداخت بین بانکی جهانی سوئیفت هستند.
 «اینگریدا سیمونیته» گفت: هدف ما این است که هر چه زودتر تصمیم گرفته شود. نمی‌توانم تاریخ خاصی را اعلام کنم. به‌نظر می‌رسد مخالفت شدیدی باقی نمانده است.
 نبرد جنگنده‌های روسیه و اوکراین در آسمان «واسیلکیف» در کی‌یف
فیلم منتشر شده توسط خبرنگار «وال استریت ژورنال» از نبرد جنگنده‌های روسیه و اوکراین در آسمان «واسیلکیف» در استان کی‌یف
 ورود ۱۰۰ هزار اوکراینی به لهستان 
وزارت کشور لهستان اعلام کرد از زمان حمله روسیه، ۱۰۰ هزار اوکراینی وارد لهستان شده‌اند.
 
به اسارت گرفتن نیروهای روسیه توسط ارتش اوکراین
     
استقرار تانک‌های اوکراینی در مناطق مسکونی کی‌یف

       
شهرهای بزرگ دنیا به رنگ پرچم اوکراین درآمدند
      
 موشک باران خیابان‌های خارکیف توسط روسیه 
     
نیویورک تایمز: چین ۶ درخواست آمریکا برای ممانعت از حمله روسیه را بی‌جواب گذاشت 
بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، مقامات آمریکایی طی سه ماه گذشته بالغ بر شش بار تلاش کردند چین را به دفع حمله روسیه به اوکراین وادارند اما "مکرراً با دست رد پکن مواجه شدند." در گزارش نیویورک تایمز آمده است که آمریکا در این راستا به پکن اطلاعاتی را درباره تجمیع قوای نظامی روسیه در اطراف اوکراین ارائه کرده و "به چینی‌ها التماس کرده بود از روسیه بخواهند که حمله نکند."
 هلند به‌دنبال ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین
رسانه‌های هلندی گزارش کردند دولت این کشور در حال بررسی ارسال هرچه سریعتر ۲۰۰ موشک ضدهوایی دوش پرتاب «استینگر» به اوکراین است.
 شهردار لِویو: نیروهای اوکراینی حمله روسیه را دفع کردند 
خبرگزاری رویترز به نقل از شهردار «لویو» در غرب اوکراین گزارش کرد ۶۰ نظامی روس در این منطقه فرود آمدند که پس از درگیری با نظامیان اوکراینی، مجبور به عقب‌نشینی شدند.

----------------------------------------------------------------------
    
اوکراین: در سه روز گذشته ۱۹۳ غیرنظامی کشته شدند 

شبکه الجزیره به نقل از وزارت بهداشت اوکراین گزارش کرد ۱۹۳ غیرنظامی از جمله سه کودک در نبردهای سه روز گذشته کشته شدند.
 مکرون: جهان برای جنگ طولانی‌مدت آماده باشد 
رئیس‌جمهور فرانسه گفته «جهان باید برای یک جنگ طولانی‌مدت» در اوکراین آمادگی داشته باشد.
 لحظه برخورد یک راکد به ساختمانی در شهر کی‌یف
      
 تسلط نیروهای اوکراینی بر نیروگاه برق آبی کی‌یف

وزارت انرژی اوکراین اعلام کرد که نیروهای این کشور بر نیروگاه برق آبی کی‌یف تسلط پیدا کرده‌اند.
 نبرد برای تصاحب پالایشگاه برق‌آبی کی‌یف
    

وزارت انرژی اوکراین: نیروهای روسی نیروگاه برق آبی کی‌یف را تصرف کردند. خبرگزاری رویترز: پالایشگاه برق‌آبی کی‌یف هنوز در کنترل نیروهای اوکراینی قرار دارد.
 ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی تصاویر متعددی از تخریب پلی در نزدیکی این پالایشگاه منتشر کردند.
 سخنگوی وزارت دفاع روسیه: نیروهای مسلح روسیه ۸۲۱ مورد از تاسیسات زیرساختاری نظامی در خاک اوکراین را هدف قرار داده و خسارات جدی به آنها وارد کردند.
 نیروهای مردمی در حال سنگربندی در شهر کی‌یف پایتخت اوکراین برای جنگ با نیروهای روسیه
     

توضیحات سفیر ایران در اوکراین در مورد پیگیری‌های این سفارتخانه جهت تسهیل هرچه زودتر دانشجویان و شهروندان ایرانی از اوکراین
              
بلغارستان، لهستان و چک پرواز خطوط هوایی روسی را ممنوع کردند 
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع آگاه نوشته بلغارستان، لهستان و جمهوری چک پرواز بر فراز حریم هوایی خود را برای خطوط هوایی روسی ممنوع کردند.
 کشتی باری ژاپن در دریای سیاه مورد اصابت موشک قرار گرفت
خبرگزاری «کیودو» اعلام کرد: یک فروند کشتی باری ژاپن در آب‌های ساحلی اوکراین واقع در دریای سیاه هدف موشک قرار گرفته است.
 زلنسکی: تسلیحات متحدانمان در راه اوکراین است
رییس‌جمهور اوکراین:
 روز جدیدی در خط مقدم دیپلماتیک با مذاکره من با امانوئل ماکرون آغاز شد.
 تسلیحات و تجهیزات از جانب متحدانمان در مسیر ورود به اوکراین است. ائتلاف ضد جنگ نتیجه می‌دهد.
 اوکراین: ۱۴ جنگنده و هشت بالگرد روسی ساقط شده است
وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده ۱۴ جنگنده و هشت بالگرد روسیه را از ابتدای حمله به این کشور سرنگون کرده است.
 کی‌یف همچنین گفته روسیه، انتقال یگان‌های ذخیره خود به نزدیکی مرز اوکراین را آغاز کرده است.
 برخورد راکت به یک ساختمان در حومه کی‌یف
رسانه‌های اوکراینی از برخورد راکت روسیه به یک ساختمان مسکونی در منطقه «ژولیانی» در حومه کی‌یف خبر داده‌اند.
 وزارت کشور اوکراین گفته این حمله تلفاتی در پی نداشته است.
 شورای اروپا عضویت روسیه را موقتاً به تعلیق درآورد 
منابع خبری گزارش دادند که به دنبال عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین، شوای اروپا عضویت روسیه را در این نهاد موقتاً به حالت تعلیق در آورد.
 کاخ سفید ۶.۴ میلیارد دلار برای کمک به اوکراین از کنگره درخواست کرد
دولت جو بایدن از کنگره این کشور خواست مبلغ ۶.۴ میلیارد دلار برای کمک به اوکراین به منظور جلوگیری از پیشروی روس‌ها در خاک این کشور کمک کند. 
حزب‌الله: اوکراین نمونه دیگری از عادت آمریکا در تنها گذاشتن متحدان است 
رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان گفت، تکیه برخی بر حمایت‌های آمریکا اشتباه است و مسئله اوکراین بار دیگر بر این موضوع صحه گذاشت.
 واشنگتن‌پست: زلسنکی پیشنهاد آمریکا برای ترک کی‌یف را نپذیرفت
           

روزنامه «واشنگتن پست» نوشته واشنگتن اعلام آمادگی کرده به «ولودیمیر زلنسکی» کمک کند تا کی‌یف را ترک کند اما رئیس‌جمهور اوکراین تاکنون از رفتن خودداری کرده است. 
زلسنکی همچنین دقایقی پیش ویدئویی جدید از خود در نزدیکی ساختمان ریاست‌جمهوری اوکراین در کی‌یف منتشر کرد.
  ژاپن بلاروس را به دلیل حمایت از روسیه تحریم می‌کند
رویترز نوشته ژاپن در هماهنگی با کشورهای G7 قصد دارد بلاروس را به دلیل حمایت از روسیه در حمله به اوکراین تحریم کند.
 اوکراین: آر دریای سیاه به فرودگاه‌های ما جمله شده
ارتش اوکراین می‌گوید روسیه با حملات هوایی و موشک‌های «کالیبر» شلیک‌شده از دریای سیاه، فرودگاه‌های شرق این کشور را هدف قرار داده است.
 آغاز نبردهای خیابانی در کی‌یف
            

مقامات اوکراینی از آغاز نبردهای خیابانی در کی‌یف خبر می‌دهند.
 ارتش اوکراین: نبردهای سنگین همچنان در کی‌یف در جریان است. مبارزه فعال در برخی از خیابان‌ها انجام می‌شود.
 روزنامه ایندیپندنت: در پایتخت اوکراین، بیش از ۵۰ انفجار در طول شب رخ داده است.
 مناطقی که نیروهای روسیه در اوکراین به آن تسلط یافته‌اند 

بر اساس تحلیل «موسسه مطالعات جنگ» در واشنگتن، نیروهای روسیه کنترل بخش‌هایی از شمال اوکراین از جمله منطقه انحصاری چرنوبیل و همچنین جنوب این کشور را به دست گرفته‌اند.
 روسیه قطعنامه محکومیت حمله به اوکراین را وتو کرد؛ چین رأی ممتنع داد / زلنسکی: نیروهای روسیه سعی در تصرف کی‌یف دارند
 صدای انفجار در کی‌یف؛ پلیس اوکراین: ساکنان پایتخت در خانه‌ها بمانند
شبکه الجزیره از وقوع انفجارهایی در پایتخت اوکراین خبر داده و پلیس اوکراین از ساکنان کی‌یف خواسته در خانه بمانند و یا به صدا درآمدن آژیر به پناهگاه بروند. 
سفیر ایران در کی‌یف: امکان خروج اتباع ایرانی از اوکراین فراهم شد
سفیر ایران در کی‌یف اعلام کرد: امکان خروج اتباع ایرانی از اوکراین فراهم گردید، امیدوارم هم وطنان عزیز به سلامت به دامان میهن برگردند.
 تصویر ماهواره‌ای از فرودگاه کی‌یف

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد فرودگاه بین‌المللی کی‌یف آسیبی ندیده اما باندهای آن با خودروهایی مسدود شده است.
 روسیه قطعنامه محکومیت حمله به اوکراین را وتو کرد؛ چین رأی ممتنع داد / زلنسکی: نیروهای روسیه سعی در تصرف کی‌یف دارند
 بلومبرگ: آمریکا به دنبال حذف روسیه از سامانه «سوئیفت» است 
پایگاه بلومبرگ به نقل از دو منبع گزارش کرد مقام‌های ارشد دولت بایدن در حال مذاکره با مسئولان ارشد بانک مرکزی آمریکا برای حذف روسیه از سامانه سوئیفت به دلیل حمله به اوکراین هستند.
 تیراندازی در نزدیکی ادارات دولتی در مرکز «کی‌یف» 
خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی در اوکراین گزارش کرده صدای تیراندازی در نزدیکی ادارات دولتی در مرکز کی‌یف شنیده شده است.
 تلاش مردم کی‌یف برای ترک شهر
      

بلینکن: به حمله روسیه پاسخ بی‌سابقه می‌دهیم
بلینکن وزیر خارجه آمریکا: به همراه متحدان و شرکای خود از طریق اعمال تحریم‌های شدید علیه پوتین، وزرای دفاع و خارجه و معاون وزیر دفاع روسیه، به پاسخ بی‌سابقه به حمله روسیه به اوکراین ادامه می‌دهیم.
 مذاکره ژاپن و اروپا برای تأمین گاز طبیعی مایع اروپا 
خبرگزاری کیودو گزارش کرد دولت ژاپن در حال مذاکره با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص امکان عرضه بیشتر گاز مایع طبیعی (آلان جی) به اروپا در اوضاع فعلی اوکراین است.
اوکراین: آماده گفت‌وگوی صلح و آتش‌بس هستیم
ساعاتی پس از ورود نیروهای روسیه به ملیتوپول، سخنگوی رئیس جمهوری اوکراین نسبت به گفت‌وگو در مورد صلح و آتش‌بس اعلام آمادگی کرد.
 بایدن: نیروهای بیشتری به اروپا اعزام کرده و از وجب به وجب خاک ناتو دفاع می‌کنیم ۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۸: ۲۱
جو بایدن با اعلام اینکه آمریکا از "وجب به وجب" ناتو دفاع می‌کند، دستور داده تا برای تقویت توانایی نظامی کشورش در اروپا و حمایت از متحدان ناتو، نیروهای بیشتری به اروپا اعزام شوند.
 ‍ نظامیان روس کنترل شهر ملیتوپول را به دست گرفتند
زیر دفاع روسیه اعلام کرد که نظامیان این کشور کنترل شهر ملیتوپول اوکراین را به دست گرفته‌اند.
 اطلاعیه سفارت ایران برای ورود شهروندان ایرانی از اوکراین به رومانی
سفارت جمهوری اسلامی ایران در رومانی طی اطلاعیه‌ای مسیرهایی که شهروندان ایرانی می‌توانند به دو طریق مستقیم و غیر مستقیم وارد خاک رومانی شوند را اعلام کرد.
 زلنسکی: نیروهای روسیه سعی در تصرف کی‌یف دارند 
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین بامداد شنبه با انتشار پیامی اعلام کرد که امشب (به وقت محلی) نیروهای روسیه سعی خواهند کرد قبل از طلوع آفتاب شهر کی‌یف پایتخت این کشور را تصرف کنند.
 روسیه قطعنامه علیه خود را وتو کرد 
یازده کشور عضو شورای امنیت به قطعنامه علیه روسیه رأی مثبت دادند، سه کشور (چین، هند و امارات متحده عربی) ممتنع و یک کشور (روسیه) رأی مخالف دادند. از آنجایی که روسیه حق وتو دارد، این قطعنامه تصویب نشد.
 گاردین می‌گوید آمریکا و متحدانش این رأی گیری را یک پیروزی می‌دانند چراکه روسیه تنها ماند و چین رأی ممتنع داد. همراه کردن چینی‌ها پس از ملایم کردن جزئی قطعنامه، و تغییر کلمه "محکومیت" به "تأسف" و حذف اشاره به رئیس جمهور روسیه اتفاق افتاد.
 آمریکا، پوتین را تحریم کرد 
خزانه داری آمریکا، پوتین، لاوروف وزیر خارجه و شویگو وزیر دفاع را تحریم کرد.

واشنگتن پست: آمریکا آماده فراری دادن رئیس جمهوری اوکراین است
  نشریه آمریکایی واشنگتن پست در خبری نوشت: دولت آمریکا آماده کمک به ولودومیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برای خروج وی از کی یف است تا از به اسارت گرفتن و یا احیاناً کشته شدن وی بدست نیروی‌های روسی جلوگیری کند، با این وجود زلنسکی انرا را کرده است.
 
 ۵۱ کشور خواستار مطرح شدن بحران اوکراین در مجمع عمومی سازمان ملل شدند
 
 ۵۱ کشور در بیانیه مشترکی پس از آنکه روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه خود را نشست شورای امنیت وتو کرد اعلام کردند موضوع حمله روسیه به اوکراین را در مجمع عمومی سازمان ملل پیگیری خواهند کرد.
 
 زلنسکی: نیروهای روسیه سعی در تصرف کی‌یف دارند
 حمله
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین بامداد شنبه با انتشار پیامی اعلام کرد که امشب (به وقت محلی) نیروهای روسیه سعی خواهند کرد قبل از طلوع آفتاب شهر کی‌یف پایتخت این کشور را تصرف کنند.
 رئیس جمهور اوکراین به مردم این کشور هشدار داد که نیروهای روسیه امشب سعی خواهند کرد وارد کی‌یف شوند.
 زلنسکی عصر جمعه با انتشار یک ویدئو از خود اعلام کرد که وی در کی‌یف حضور دارد و قصد ندارد این شهر را ترک کند.
 در همین حال گزارش‌ها حاکی از شنیده شدن انفجارهای مکرر در بخش‌هایی از شهر کی‌یف پایتخت اوکراین است.

دبیر کل سازمان ملل: باید به صلح فرصت دیگری بدهیم

 آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل و شکست قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه روسیه درباره اوکراین با وتوی مسکو گفت: باید به صلح فرصت و شانس دیگری بدهیم.
 دبیر کل سازمان ملل جمعه شب به وقت محلی پس از نشست شورای امنیت در جمع خبرنگاران افزود که سازمان ملل برگرفته از جنگ برای پایان دادن به جنگ است. این هدف امروز محقق نشد. اما نباید تسلیم و ناامید شویم. باید به صلح یک فرصت و شانس دیگر دهیم.
 
کانادا هم پوتین و لاوروف را تحریم کرد
 جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اعلام کرد که مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه را وضع می‌کند که شامل تحریم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور، سرگئی لاوروف وزیر خارجه و رئیس ستاد مشترک این کشور می‌شود.
 نخست وزیر کانادا گفت: اتاوا سومین مجموعه تحریم‌های شدید و هماهنگ شده را اعلام می‌کند. اول ما علیه ولادیمیر پوتین و معماران جنگ بی‌رحمانه علیه اوکراین، رئیس ستاد مشترک و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه تحریم وضع می‌کنیم.
 او ادامه داد: علاوه بر این، من حمایت کانادا از مسدود کردن دسترسی روسیه به سیستم پرداختی سوئیفت که بخش مهم سیستم بانکی جهانی است را اعلام می‌کنم.

 اوکراین: نیروهای روسیه طبق برنامه پیشروی نکرده‌اند

  سفیر اوکراین در آمریکا گفت: روز جمعه حملات روسیه به اوکراین وحشیانه‌تر بود، اما نیروهای این کشور طبق برنامه پیشروی نکردند.
 اوکسانا مارکارووا سفیر اوکراین طی سخنانی در سفارت این کشور در واشنگتن دی سی افزود: دشمن به وضوح از مقابله نیروهای مسلح و داوطلبان برای حفظ تمامیت کشورمان غافلگیر شده است.
 مارکارووا همچنین تصریح کرد، مقامات اوکراینی در حال جمع آوری شواهدی از جنایت مقامات روسیه برای ارائه به دادگاه‌های بین‌المللی هستند.
 سفیر اوکراین در مورد نیروگاه چرنوبیل که نیروهای روسیه تصرف کردند، گفت: مسئولیت آن اکنون برعهده روسیه است زیرا مقررات سختگیرانه برای این نیروگاه رعایت نمی‌شود.
 
ارتش اوکراین مدعی سرنگون کردن یک هواپیمای روسیه شد
 
 ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین یک فروند هواپیمای ترابری ایلوشین ۷۶ ارتش روسیه را بر فراز منطقه واسیلکوف در نزدیکی شمال غرب کی‌یف سرنگون کرده‌اند.
 این ستاد در حساب کاربری خود در فیس‌بوک خود نوشت: نیروهای ما یک فروند ایلوشین ۷۶ ارتش روسیه که حامل چتربازان نیروهای هوابرد روسیه بود را بر فراز منطقه واسیلکوف سرنگون کردند. این انتقام لوگانسک در سال ۲۰۱۴ است.
 خبرهای تائید نشده حاکی از حضور ۱۴۵ نیروی نظامی روسیه در این هواپیما است.
 همچنین ارتش اوکراین اعلام کرد که یک بالگرد و یک جنگنده سوخو-۲۵ روسیه را در دونباس سرنگون کرده است.
 
پنتاگون: آمریکا کمک‌های امنیتی بیشتری به اوکراین می‌کند
 پنتاگون اعلام کرد که آمریکا کمک‌های امنیتی بیشتری به اوکراین خواهد کرد، زیرا دولت این کشور با تهاجم گسترده روسیه مواجه است.
 جان کربی سخنگوی پنتاگون عصر جمعه به وقت محلی در نشستی خبری گفت: " واضح می‌گویم، ما کمک‌های امنیتی بیشتری به اوکراین خواهیم کرد. این کار را انجام خواهیم داد. نحوه انجام این کار هنوز در حال بررسی است. حریم هوایی اوکراین از دسترس خارج شده است."
 
آمریکا، پوتین و لاوروف را تحریم کرد
 وزارت خزانه‌داری آمریکا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور، سرگئی لاوروف وزیرخارجه و سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه را تحریم کرد.
 آمریکا همچنین رگئی شایگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه را تحریم کرد.
روسیه قطعنامه پیشنهادی علیه خود درباره اوکراین را در شورای امنیت وتو کرد
  
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر جمعه به وقت محلی دور هم گرد آمدند تا پس از بحث و گفت‌وهای خصوصی و علنی چند روزه درباره پیش نویس قطعنامه‌ای علیه روسیه، تصمیم‌گیری کنند که روسیه قطعنامه پیشنهادی علیه خود را وتو کرد.
 این سومین نشست اضطراری شورای امنیت در هفته جاری است که درباره قطعنامه‌ای علیه روسیه که خود ریاست شورای امنیت را در ماه جاری میلادی (فوریه) برعهده دارد و یکی از اعضای دارای حق وتو است، تشکیل شده است.
 در رأی گیری انجام شده، ۱۱ عضو از ۱۵ عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت رأی موافق، یک کشور (روسیه) رأی مخالف و ۳ کشور شامل چین، هند و امارات ممتنع دادند. این قطعنامه به دلیل رأی مخالف روسیه که عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است، به تصویب نرسید. 

سخنگوی دولت اوکراین: کی‌یف آماده گفت وگو درباره صلح است
 سرگی نیکیفوروف سخنگوی دولت اوکراین جمعه شب در شبکه‌های اجتماعی گفت که "کی‌یف آماده است تا درباره آتش بس و صلح گفت وگو کند".
 سخنگوی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با اعلام این خبر افزود: اوکراین و روسیه در حال گفت وگو درباره مکان و زمان مذاکره با یکدیگر هستند.
جانسون: انگلیس به‌زودی پوتین و لاوروف را تحریم می‌کند
 بعد از اتحادیه اروپا، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که لندن به‌زودی تحریم‌های شخصی را علیه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور اعمال خواهد کرد.
 نخست وزیر انگلیس جمعه شب به رهبران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت: دولت لندن شخصاً رهبران روسیه را به دلیل مأموریت بدخواهانه آن‌ها برای براندازی نظم نوین پس از جنگ سرد تحریم خواهد کرد.
 او همچنین خواستار اقدام فوری برای ممنوعیت روسیه از پرداخت سوئیفت برای تحمیل حداکثر مشکلات به دولت روسیه شد.
 نخست وزیر انگلیس افزود، جهان باید مطمئن شود که رئیس جمهور پوتین در این اقدام تجاوزکارانه شکست خواهد خورد، پس از این اقدام امکان عادی سازی روابط با روسیه وجود ندارد.
 جانسون به ناتو هشدار داد که جاه طلبی‌های رئیس جمهور روسیه ممکن است در اوکراین متوقف نشود و این یک بحران یورو-آتلانتیک با عواقب جهانی است.
 
رویترز: تاکنون یک هزار نیروی روسیه کشته شده‌اند
 
خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های اوکراینی مدعی شد که تاکنون بیش از یک هزار نیروی روسیه در این کشور کشته شده‌اند.
 روسیه هنوز آماری از تلفات نیروهای خود منتشر نکرده است.
 از سوی دیگر سازمان ملل اعلام کرده است که تاکنون ۲۵ غیر نظامی در اوکراین کشته و ۱۰۲ نفر دیگر مجروح شده‌اند.
 
نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تصمیم‌گیری درباره قطعنامه‌ای علیه روسیه
 سومین نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل عصر جمعه به وقت محلی در پی وقوع جنگ در اوکراین تشکیل شده است تا درباره قطعنامه‌ای علیه روسیه که خود ریاست شورای امنیت را در ماه جاری میلادی (فوریه) برعهده دارد و یکی از اعضای دارای حق وتو است، تصمیم‌گیری شود.
 پیش از این، یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که انتظار می‌رود شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه در مورد قطعنامه‌ای که حمله روسیه به اوکراین را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می‌کند و از روسیه می‌خواهد نیروهای خود را فوراً عقب بکشد، رأی گیری کند.
 
 سازمان ملل: بیش از یک میلیارد دلار برای کمک به اوکراین نیاز است
 مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری اعلام کرد برای کمک به ده‌ها هزار پناهجویان اوکراینی که پس از حمله روسیه آواره شده‌اند، بیش از یک میلیارد دلار کمک نیاز است.
 وی افزود: ما برای کمک رسانی به پول نیاز داریم و باید از آن به صورت امن استفاده کنیم. بدون شک به تأثیر تحریم‌ها بر عملیات‌های خود توجه می‌کنیم.
 گریفیتس همچنین اعلام کرد که کارکنان سازمان ملل در اوکراین به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد و عملیات‌های خود را در این کشور گسترش خواهند داد.
 
صربستان روسیه را تحریم نمی‌کند
 رئیس جمهور صربستان در مورد بحران شرق اروپا و جنگ در اوکراین گفت، صربستان به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین احترام می‌گذارد، اما روسیه را تحریم نمی‌کند.
 «آلکساندار ووچیچ» جمعه شب در یک نشست خبری که مستقیماً از تمامی شبکه‌های تلویزیونی پخش شد گفت: روزهای پیش رو برای ما آسان نیست. شورای امنیت ملی صربستان در مورد وضعیت اوکراین به جمع بندی رسید که در نشست دولت در ۴۸ ساعت آینده ارائه خواهد شد.
 ووچیچ خاطرنشان کرد: صربستان به هنجارهای حقوق عمومی بین‌المللی احترام می‌گذارد و این بهترین راه برای محافظت از خود و منافعش است، اما به دوستی‌های سنتی نیز احترام می‌گذارد. برای صربستان حیاتی نیست که کسی را تحریم کند.
 وی اظهار داشت: ما باید در دفاع از منافع کشورمان متحد باشیم.
 
کاخ سفید: دیپلماسی ما را ملزم به تعامل حتی با کشورهای دارای اختلاف می‌کند
 جن ساکی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد دیپلماسی ما را ملزم می‌کند تا با کشورهای مختلف حتی اگر با آنها اختلافات قوی داشته باشیم تعامل کنیم.
 این مقام دولت بایدن عصر جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: دیپلماسی ما را ملزم می‌کند تا با کشورهای مختلف حتی اگر با آنها اختلافات قوی داشته باشیم تعامل کنیم. ما به صراحت نقض حقوق بشر از سوی چین را محکوم کرده‌ایم اما با آنها در زمینه‌های دیگر همکاری کرده‌ایم.
 وی تصریح کرد ما با روسیه به عنوان بخشی از گروه ۱+۵ برای پیشرفت در توافق هسته‌ای ایران همکاری داریم. هیچ شکی نیست که دستیابی به این توافق جهان را امن‌تر می‌کند. بنابراین دیپلماسی به معنی تعامل با کشورهای مختلف است حتی با آنهایی که اختلافات قوی دارید.
روسیه: تحریم‌ها علیه پوتین و لاوروف نشانه ناتوانی غرب است
 سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که تحریم‌های غرب در مورد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سرگئی لاوروف وزیر خارجه اوکراین، نشانه ناتوانی غرب است.
 ماریا زاخارووا شب جمعه در گفت وگو با شبکه اول تلویزیون سراسری روسیه گفت: تحریم‌ها علیه رئیس جمهور و وزیر خارجه روسیه، نمونه‌ای از نمایش ناتوانی و عجز کامل غرب است.
 
آمریکا: پیشنهاد روسیه برای مذاکره با اوکراین دیپلماسی با تهدید اسلحه است
 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیشنهاد روسیه برای مذاکره با اوکراین را دیپلماسی غیر واقعی و تهدید با اسلحه خواند.
 ند پرایس عصر جمعه به وقت محلی گفت، پیشنهاد روسیه برای مذاکره با اوکراین یک دیپلماسی "با تهدید اسلحه" است.
 این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود اگر روسیه در مورد دیپلماسی جدی است، باید بمباران اوکراین را متوقف کند.
 وی تصریح کرد که واشنگتن هیچ نشانه‌ای از کاهش تنش‌ها از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ندیده است.
 سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در بخش دیگری از سخنانش در راستای سیاست‌های هراس افکنی واشنگتن درباره پیشرفت‌های برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران مدعی شد جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای همچنان در راستای منافع ما است.

 نشست فوق‌العاده وزیران کشور اتحادیه اروپا در مورد اوکراین
 جرالد دارونین وزیر کشور فرانسه اعلام کرد، وزیران کشور ۲۷ کشور اتحادیه اروپا این هفته در مورد وضعیت اوکراین نشست فوق‌العاده برگزار خواهند کرد.
 دارونین جمعه شب در پیام توییتری نوشت: پس از نشست شورای اروپا در شب گذشته، جلسه فوق‌العاده شورای وزیران کشور ۲۷ کشور در آخر این هفته برگزار خواهد شد تا در مورد پاسخ‌های مشخصی که باید به وضعیت اوکراین داده شود، بحث و گفت وگو صورت گیرد.
 وی افزود: به منظور آماده شدن برای نشست شورای وزیران کشور اروپا که قرار است بعدازظهر یکشنبه برگزار شود، بعدازظهر امروز (جمعه) با چند تن از همتایان خود از جمله آلمان گفت وگو کردم.
 
روسیه فهرست ۸۵ نفر اوکراینی متهم به جنایات ضدبشری را اعلام کرد

 کمیته پیگیری قضایی روسیه فهرست ۸۵ تبعه اوکراینی ازجمله مقام‌های پیشین این کشور متهم به جنایات جنگی و اعمال ضدبشری را برای پیگیری قانونی و دستگیری و کیفر آنها اعلام کرد.
 شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ روز جمعه اعلام کرد: کمیته پیگیری قضایی روسیه افرادی را که در جنایات جنگی در اوکراین ازجمله جنایات جنگی در جمهوریهای خلق دونتسک و لوگانسک شرکت داشته‌اند در فهرستی منتشر کرد.
 بر اساس این گزارش، ۴۰۰ پرونده کیفری در مورد این افراد گشوده شده و تحقیقات گسترده در این زمینه به منظور شناسایی و دستگیری این افراد و جلوگیری از فرار آنها به خارج از اوکراین جریان دارد.

آمریکا: درهای ناتو به روی کشورهای خواهان عضویت باز است
 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد موضع آمریکا و ناتو این است که درهای ناتو برای کشورهای خواهان عضویت و واجد شرایط باز است. 
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر جمعه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن افزود که هر کشوری باید برای تعیین سیاست داخلی و خارجی و همکاری‌های خود آزاد باشد.
 وی که در پاسخ به پرسشی درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو سخن می‌گفت، ادامه داد تصمیم گیری برای پیوستن به ناتو بر عهده فنلاند و سوئد است.
 این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد موضع ثابت آمریکا و ناتو این است که درهای ناتو برای همه علاقه مندان واجد شرایط باز است.
 
 شهردار کی‌یف: نیروهای روسیه به پایتخت بسیار نزدیک شده‌اند/ شب دشواری است
 ویتالی کلیچکو شهردار پایتخت اوکراین "شب دشواری" را برای کی‌یف پیش بینی کرد و اعلام کرد که نیروهای روسیه به پایتخت بسیار نزدیک هستند. 
کلیچکو در کانال تلگرامی خود نوشت: اغراق نمی‌کنم کی‌یف اکنون در وضعیت تهدید آمیزی قرار گرفته است. امشب و فردا صبح بسیار دشوار خواهد بود. 
وی ادامه داد: نیروهای روسیه به پایتخت بسیار نزدیک هستند. گروه‌های خرابکار در حال مبارزه با نیروهای نظامی و پلیس در شهر هستند.
 شهردار کی‌یف افزود: پل‌ها در پایتخت تحت حفاظت و کنترل ویژه قرار دارند. سربازان اوکراین در شهر در حال گشت زنی هستند.
  
زاخارووا از پاسخ متقابل روسیه به تحریم‌های غرب گفت
 ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با یادآوری اینکه در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مسکو پاسخ می‌دهد، همچنین گفت: روسیه به تحریم‌های جدید غرب پاسخ متقابل خواهد داد.
 سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در نشست خبری هفتگی در این وزارتخانه افزود: لاوروف روزهای ۲۸ ماه فوریه و اول ماه مارس (۹ و ۱۰ اسفند ماه) به ژنو سفر می‌کند و در بخش سطح عالی ۴۹ مین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل شرکت و در کنفرانس خلع سلاح نیز سخنرانی خواهد کرد.
 به گفته زاخارووا، دیدار لاوروف با کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و چندین دیدار دوجانبه وی با همتایان از کشورهای دیگر برنامه ریزی شده است. 
علاوه بر آن وزیر خارجه روسیه با سران سازمان‌های بین المللی مستقر در ژنو دیدار خواهد کرد.
 سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین گفت که مسکو به تحریم‌های جدید غرب علیه این کشور از جمله تحریم‌های وضع شده در مورد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پاسخ می‌دهد.
 وی افزود: به تحریم‌ها همانند گذشته پاسخ می‌دهیم و هر نوع که لازم بدانیم اقدام می‌کنیم و به توجیه اقدام‌ها و توضیح اعمال خود نخواهیم پرداخت و آن را ضروری نمی‌دانیم. 
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، مسکو به آن پاسخ می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

عده‌ای در ایران معتقدند اگر آمریکا در اوکراین درگیر باشد، ما می‌توانیم مواضع قوی‌تری ...
واقعیات جنگ اوکراین 

واقعیات جنگ اوکراین 

یک استاد تاریخ دانشگاه گفت: «پوتین منتظر یکی از رهبران قویِ اروپا است تا رو در روی او ...
بازتاب منفي گفت و گوی تلفنی رئيسي با پوتين

بازتاب منفي گفت و گوی تلفنی رئيسي با پوتين

 پس از حمله روسیه به اوکراین روز پنجشنبه سیدابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر ...
1