تاریخ انتشار
جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۴۴۵۰۶۰
دومین روز حمله روسیه به اوکراین؛ در حال تکمیل...

ترکیه در خواست اوکراین مبنی بر بستن تنگه بسفر و داردانل را نپذیرفت / اعلام آمادگی روسیه برای اعزام هیئتی برای مذاکره با اوکراین / پوتین از ارتش اوکراین خواست قدرت را در این کشور در دست بگیرد / زلنسکی: من در کی‌یف هستم؛ مشغول دفاع از اوکراینیم / طرح آمریکا برای اخراج روسیه از شورای امنیت (+ تصاویر)

۰
ترکیه در خواست اوکراین مبنی بر بستن تنگه بسفر و داردانل را نپذیرفت / اعلام آمادگی روسیه برای اعزام هیئتی برای مذاکره با اوکراین / پوتین از ارتش اوکراین خواست قدرت را در این کشور در دست بگیرد / زلنسکی: من در کی‌یف هستم؛ مشغول دفاع از اوکراینیم / طرح آمریکا برای اخراج روسیه از شورای امنیت (+ تصاویر)
کبنا ؛بامداد پنجشنبه ۵ اسفند،‌ ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه فرمان عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرد.
 به گزارش «کبنا»، بنا به اعلام مقامات اوکراین «ده‌ها نفر» در ساعات اولیه آغاز تهاجم روسیه به اوکراین کشته شدند.
تنش بین روسیه و اوکراین به سال ۲۰۱۳ باز می‌گردد. دو کشور توافق صلح امضا کردند اما از دو ماه پیش روسیه بیش از ۱۵۰ هزار نیروی نظامی در مرز اوکراین مستقر کرده بود.
به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه، تمامی وظایف محوله به نیروهای مسلح در روز نخست عملیات ویژه در دونباس با موفقیت انجام شده و ۸۳ تأسیسات زیرساختاری نظامی اوکراین از کار افتاده و چهار فروند جنگنده و چهار پهپاد نیروی هوایی اوکراین منهدم شده‌اند.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه صبح وز پنجشنبه اعلام کرد که در پاسخ به درخواست رهبران  دو منطقه دونتسک و لوهانسک تصمیم به انجام یک عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از مردم غیرنظامی دونباس گرفته است. پوتین تاکید کرد که روسیه چاره‌ای جز این اقدام نداشته و قصد اشغال خاک اوکراین را ندارد.
پس از آن، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روسیه را به نابود کردن زیرساختارهای نظامی این کشور متهم کرده و وضعیت نظامی در سراسر کشور اعلام کرد.
وزارت دفاع فدراسیون روسیه یادآور شد که نیروهای نظامی این کشور به شهرهای اوکراین حمله نمی‌کنند، برای غیرفعال کردن زیرساختارهای نظامی تجهیزات بسیار دقیق استفاده شده و مردم غیرنظامی اوکراین در خطر نیستند.
خبرگزاری «تاس» در این رابطه گزارش داد، وزارت دفاع فدراسیون روسیه اواخر شب گذشته، پنجشنبه، اعلام کرد که تمامی وظایف تعیین شده برای نیروهای مسلح در روز نخست عملیات ویژه در منطقه دونباس با موفقیت انجام شده است. سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «تمامی وظایف محول شده به واحدهای نیروهای مسلح روسیه در روز نخست عملیات ویژه دفاع از دونباس با موفقیت انجام شد.»
کوناشینکوف با اشاره به اینکه گروه‌هایی از نیروهای مردمی در مناطق دونتسک و لوگانسک، نیروهای مسلح  به خوبی مجهز شده اوکراین را در هم شکستند و به عمق 6 تا 8 کیلومتری پیشروی کردند، یادآور شد که این موفقیت عمدتاً در سایه پشتیبانی آتش هماهنگ شده توپخانه و نیروهای هوا-فضا امکان پذیر شد. آنها ورود نیروهای مسلح روسیه به شهر "خرسون" را تضمین کرده و به بازگشت آب به شبه جزیره کریمه کمک کردند.
به گفته این مقام نظامی، از آغاز عملیات ویژه، نیروهای مسلح روسیه 83 تأسیسات زیرساختاری نظامی زمینی اوکراین را از کار انداخته، چهار فروند هواپیمای سوخو و چهار هواپیمای بدون سرنشین نیروی هوایی اوکراین را منهدم کرده‌اند.
 سخنگوی وزارت دفاع روسیه یادآور شد که یک فروند هواپیمای تهاجمی سوخو-25 نیروی هوا-فضای روسیه در جریان عملیات ویژه در اوکراین بر اثر خطای خلبان سقوط کرد، البته خلبان زنده است.
ضمن اینکه صبح امروز، جمعه، 25 فوریه، کمیته تحقیقات روسیه گزارش داد که حداقل 14 گلوله توپ و خمپاره شلیک شده توسط نیروهای مسلح اوکراین به خاک منطقه راستوف روسیه اصابت کرده است.

 آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.
 -----------------------------------------------------------------------------------
اخبار روز اول را اینجا بخوانید

بیشتر بخوانید:


اگر پوتین برنده شود چه رخ خواهد داد؟

همه چیز درباره دلایل حمله امروز روسیه به اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: حمله روسیه به اوکراین نباید به ایران چراغ سبز برای ساخت سلاح هسته‌ای بدهد 
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود گفت که درهای ناتو برای پیوستن سوئد و فنلاند به آن باز است.
  وی که در کنفرانس خبری وزارت امور خارجه آمریکا صحبت می‌کرد، افزود: «10 بانک که 80 درصد دارایی‌های روسیه را تشکیل می‌دهند مشمول تحریم هستند.»
 ند پرایس تاکید کرد که اگر شاهد کاهش تنش و خشونت در اوکراین نباشیم، اقدامات بیشتری را انجام خواهیم داد.
 وی افزود: ما متحد دولت و مردم اوکراین هستیم و از نظر دیپلماتیک و امنیتی از آن حمایت می‌کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد. مسکو و پوتین اکنون در صحنه بین‌الملل منزوی شده‌اند.
 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «مسکو با تظاهر به دیپلماسی دنبال خرید زمان و ادامه تدارکات خود برای تهاجم بود.».
 وی در ادامه افزود: حمله روسیه به اوکراین نباید به ایران چراغ سبز برای ساخت سلاح هسته‌ای بدهد.
 روسیه: کی یف از مذاکره عقب نشینی کرده 
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: کی یف از مذاکره با روسیه عقب نشینی کرده و پیشنهاد کرد این موضوع به فردا موکول شود.
 پنج انفجار کی‌یف را لرزاند
شهردار کی‌یف جمعه شب از وقوع پنج انفجار در این شهر خبر داد. ویتالی کیچکو افزود که این انفجارها در نزدیکی یک نیروگاه در حومه شرقی کی‌یف روی داده است.
 هنوز گزارشی از دلیل وقوع این انفجارها منتشر نشده است.
بریتانیا اموال پوتین و لاوروف را توقیف کرد
دولت بریتانیا جمعه شب اعلام کرد که اموال ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه روسیه را توقیف کرده است. دفتر نخست‌وزیری بریتانیا پیش از این از وضع «قریب‌الوقوع» تحریم علیه رئیس‌جمهوری روسیه خبر داده بود.
 طرح آمریکا برای اخراج روسیه از شورای امنیت
کنگره آمریکا با معرفی قطعنامه‌ای قصد دارد روسیه را به دلیل آغاز عملیات نظامی علیه اوکراین از شورای امنیت سازمان ملل متحد اخراج کند.
 این قطعنامه که نسخه‌ای از آن به رویت آکسیوس رسیده سازمان ملل متحد بایستی «اقدامات آیین‌نامه‌ای» لازم را برای تغییر در بند ۲۳ منشور خود جهت خارج کردن روسیه از اعضای دائم این شورا را انجام دهد.
 در این قطعنامه با اشاره به «حمله روسیه به اوکراین» تصریح شده حمایت مسکو از استقلال «دونتسک» و «لوهانسک» تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی است و با وظایف روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت در تعارض است.
 این طرح توسط «کلاودیا تنی» عضو جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده است.
 «نیک استوارت»، رئیس دفتر این قانونگذار ارشد کنگره گفته که خارج کردن روسیه از شورای امنیت هدف بلندپروازانه‌ای است اما از طریق این طرح می‌توان فشارها بر مسکو را افزایش داد. او گفته که این طرح به نوعی برای ارسال پیام به روسیه تدوین شده است.
 درخواست زلنسکی از بِنِت برای میانجی‌گری 
سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد که رئیس جمهور اوکراین از نخست وزیر اسرائیل درخواست کرده که برای مذاکره با روسیه میانجی‌گری کند.
 بورل: پوتین و لاوروف، از سوی ۲۷ کشور عضو اتحادیه تحریم شدند
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه شب به طور رسمی تحریم ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه روسیه از سوی ۲۷ کشور عضو اتحادیه را اعلام کرد.
 برخی منابع اروپایی پیش از این از توافق کشورهای عضو بر سر تحریم رئیس‌جمهوری روسیه خبر داده بودند.
 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «تنها رهبرانی که در سطح جهان از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس و حالا ولادیمیر پوتین هستند.»
 زلنسکی از گفتگو با بایدن درباره کمک نظامی خبر داد
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید با جو بایدن، همتای آمریکایی خود درباره کمک نظامی به کشورش و وضع تحریم علیه روسیه گفتگو کرده است.
 رئیس‌جمهوری اوکراین ساعاتی پیش با انتشار ویدئویی اعلام کرد که در کی‌یف به سر می‌برد و برای «دفاع از اوکراین» در پایتخت خواهد ماند.

دبیرکل ناتو: کشورهای عضو با اعزام نیروی ضربت به متحدانمان در نزدیکی روسیه و اوکراین موافقت کردند
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با اعزام نیروی واکنش سریع (ضربت) به متحدانی که در همسایگی روسیه و اوکراین هستند موافقت کرده‌اند.
سخنان دبیرکل ناتو تنها یک روز پس از حمله روسیه به اوکراین بیان می‌شود. تنش بین روسیه و کشورهای غربی در ساعات گذشته افزایش یافته است
روسیه روز جمعه هشدار داد که به الحاق احتمالی سوئد و فتلاند به ناتو واکنش «سیاسی و نظامی» نشان خواهد داد.
این در حالی است که نبرد در کی‌یف و حومه این شهر بین نظامیان روس و ارتش اوکراین در جریان است.
این برای اولین بار در طول تاریخ ناتو است که این سازمان نیروی واکنش سریع خود را فعال می‌کند.
وزارت خارجه آمریکا: تحریم نفت خام روسیه نه پوتین، بلکه واشنگتن و متحدانش را متضرر می کند۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۲۱:۲۷
مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا: تحریم های روسیه شامل بخش نفت نمی شود.
هدف قرار دادن نفت خام روسیه نه پوتین، بلکه واشنگتن و متحدانش را متضرر می کند.
اگر نفت خام روسیه را تحریم کنیم، مسکو نیمی از تولید خود را دو برابر قیمت خواهد فروخت.
زلنسکی: من در کی‌یف هستم
رییس جمهور اوکراین در واکنش به اخباری که درباره او منتشر شده ۱۰ دقیقه قبل ویدیویی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده و اعلام کرد ما در کی‌یف هستیم و مشغول دفاع از اوکراینیم.
پیشتر برخی رسانه‌ها گفته بودند که او از اوکراین خارج شده است.
روسیه دسترسی به شبکه اجتماعی فیسبوک را محدود کرد
مقامات روسیه روز جمعه اعلام کردند که دسترسی به شبکه اجتماعی «فیسبوک» را به دلیل آنچه آنها «سانسور رسانه‌های روس» خواندند محدود می‌کنند.
مسابقات "جایزه بزرگ" فرمول یک در روسیه لغو شد
روسیه به دلیل حمله به اوکراین امسال میزبان مسابقات رانندگی فرمول یک نخواهد بود. این مسابقات که "جایزه بزرگ" هم نامیده می شود، قرار بود در ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۲ در سوچی روسیه برگزار شود.
در بیانیه‌ای که روز جمعه ۶ اسفند توسط سرویس مطبوعاتی فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) منتشر شد، آمده است که "تحت شرایط کنونی" برگزاری این مسابقه در روسیه امکان‌پذیر نیست
شورای اروپا عضویت روسیه را به تعلیق در آورد
شورای اروپا عضویت روسیه در این نهاد اروپایی را به حالت تعلیق در آورد.
در نشست روز جمعه این شورا، 42 عضور از 47 عضو با درخواست مشترک اوکراین و لهستان برای تعلیق عضویت روسیه در این نهاد اروپایی موافقت کردند.
امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با لاوروف: انتظار داریم تا شرایط برای خروج امن شهروندان ایرانی ساکن در اوکراین فراهم شود
حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران عصر امروز جمعه، با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسيه به صورت تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو با اشاره به مذاکرات احیای برجام در وین و بررسی آخرین تحولات مربوط به مذاکرات اظهار داشت، ما در مذاکرات از خطوط قرمز خود عدول نخواهیم کرد.
دکتر امیر عبداللهیان همچنین با اشاره به تحولات در اوکراین و حضور شهروندان ایرانی در این کشور، ضمن ابراز امیدواری در حل و فصل بحران از طریق سياسی اظهار داشت، تلاش داریم تا شهروندان ایرانی را از طریق کشورهای همسایه اوکراین به جمهوری اسلامی ایران بازگردانیم.
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: تأمین امنیت و سلامت شهروندان ایرانی ساکن در اوکراین اولویت جدی ما است و انتظار داریم تا شرایط برای خروج امن آنها فراهم شود.
دکتر امیر عبداللهیان در بخش دیگری از این گفتگوی تلفنی به بحران یمن اشاره کرد و اظهار داشت، در مونیخ به دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرده ایم که نقش دبیرکل در حل و فصل سیاسی بحران یمن مورد توجه است.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به صدور پیش نویس قطعنامه در شورای امنیت علیه جنبش انصارالله و اقدام نادرست در تروریستی نامیدن این جنبش، این اقدام را مخرب نامید و بر لزوم توقف این قطعنامه تأکید کرد و افزود، یمن متعلق به همه یمنی هاست و راه حل آن در گفتگوهای یمنی- یمنی است.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن تأکید بر همکاری روسیه با ایران، اظهار داشت، ما همواره از مواضع ایران در وین حمایت کرده ایم و با دوستان ایرانی خود در وین همکاری خوبی داریم و همچنان نیز این همکاری را ادامه خواهیم داد.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین ضمن تشریح مواضع مسکو در قبال بحران اوکراین، از رویکرد کشورهای غربی انتقاد کرد و اطمینان داد که روسیه به حفظ جان مردم و شهروندان کشورهای خارجی و از جمله ایران اهتمام جدی دارد.
وی مواضع مسکو در قبال بحران یمن را نیز تشریح کرد.
کرملین: تماس پوتین با لوکاشنکو برای هماهنگی‌های مذاکرات با اوکراین در مینسک / اوکراین پیشنهاد داده مذاکرات در ورشو برگزار شود
کرملین گفت: پوتین با همتای بلاروس خود برای هماهنگی‌های مذاکرات با اوکراین در مینسک تماس گرفت.
 ما به اوکراینی ها پیشنهاد مذاکره در مینسک را اطلاع داده ایم.
اوکراین پیشنهاد داد مذاکرات به جای مینسک در ورشو برگزار شود.
ادعای روسیه: فرودگاه هاستومل در حومه کی‌یف در کنترل ماست
خبرگزاری اینترفکس نوشت: ارتش روسیه ادعا کرده است که فرودگاه استراتژیک هاستومل را در خارج از پایتخت به تصرف خود در آورده است.
 ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز گفت که بیش از 200 نفر از یگان های ویژه اوکراین کشته شده اند.
 ادعاهای روسیه به طور مستقل تأیید نشده است.
 به گزارش آسوشیتدپرس، این فرودگاه دارای یک باند طولانی است که امکان فرود هواپیماهای ترابری سنگین را فراهم می کند و این به این معناست که روسیه می تواند نیروهای خود را مستقیماً به حومه کیف منتقل کند. هاستومل در 7 کیلومتری (4 مایل) شمال غربی کی‌یف واقع شده است.
پوتین از ارتش اوکراین خواست قدرت را در این کشور در دست بگیرد
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه شامگاه جمعه در سخنانی از ارتش اوکراین خواست تا قدرت را در این کشور در دست بگیرد.
 وی که در جلسه شورای امنیت ملی روسیه صحبت می‌کرد، گفت: «من از ارتش اوکراین می‌خواهم که اجازه ندهد از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده شود.»
رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت که حکومت اوکراین به دستور بیگانگان شهرهای خود را با سلاح های سنگین بمباران می کند.
وی در ادامه خطاب به ارتش اوکراین گفت: اگر قدرت در دستان شما باشد، توافق آسان خواهد بود.
روایت اکسیوس از تماس تلفنی رئیس جمهور اوکراین با رهبران اتحادیه اروپا / زلنسکی: شاید این آخرین باری باشد که مرا زنده می بینید
اکسیوس نوشت:  زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، دیروز در تماس تلفنی به رهبران اتحادیه اروپا گفته است: "شاید این آخرین باری باشد که مرا زنده می بینید."
"جوخه چچن" قصد "کشتن یا بازداشت" مقامات اوکراینی را دارد
گروهی از نیروهای ویژه ارتش روسیه تحت عنوان "جوخه چچن" برای بازداشت یا کشتن تعدادی از مقامات خاص اوکراینی در این کشور (اوکراین) فعالیت می‌کنند.
به گزارش روزنامه دیلی میل، یک کانال تلگرامی در مسکو گزارش داد که به این سربازان، کارت‌هایی ویژه داده شده که عکس‌ها و توضیحاتی درخصوص مقامات اوکراینی روی آن‌ها نوشته شده است.
براساس این گزارش، این اطلاعات شامل مقامات و افسران امنیتی است که توسط کمیته تحقیقات روسیه، مظنون به "جنایت" هستند.
این گزارش هم زمان با اینکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مدعی شد که خودش "هدف شماره یک روسیه" و خانواده‌اش "هدف شماره دو" این کشور (روسیه) هستند، منتشر شد.
تصور می‌شود که گروه "چچن" در جنگل‌های اوکراین حضور دارند و گفته شده است در صورتی که آن دسته از مقامات اوکراینی تحت تعقیب بازداشت نشوند، گروه چچن دستور قتل آن‌ها را دارد.
تلویزیون دولتی چچن گزارش داد که «رمضان قدیروف» ۴۵ ساله، رئیس دولت چچن و متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رئییس جمهوری روسیه از نیروهای او در اوکراین بازدید کرده است.
گمان می‌رود که گروه چچن از "گردان جنوبی سرویس گارد فدرال" مستقر در چچن باشند.
کرملین: روسیه آماده اعزام هیئتی برای مذاکره با اوکراین است
 لوکاشنکو در تماس تلفنی به پوتین اعلام کرد مینسک برای میزبانی مذاکرات روسیه و اوکراین آمادگی دارد.
هیئت روسیه به مینسک شامل نمایندگان وزارتخانه‌های دفاع و امور خارجه و همچنین نماینده ریاست جمهوری روسیه خواهد بود.
رویترز: اتحادیه اروپا دارایی های پوتین و لاوروف در کشورهای اتحادیه را مسدود می کند۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۶:۴۱
فایننشال تایمزنوشت: اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای مسدود کردن دارایی های رییس‌جمهور و وزیر خارجه روسیه است.
پوتین و لاوروف مشمول ممنوعیت سفر نخواهند شد و این امر آمادگی اتحادیه اروپا برای باز نگه داشتن پنجره دیپلماسی را تایید می کند.
همچنین رویترز به نقل از یک مقام اروپایی نوشت:  اتحادیه اروپا تصمیم گرفت دارایی های پوتین و لاوروف در کشورهای اتحادیه را مسدود کند.
گزارش‌ها از شلیک به یک نفتکش رومانیایی در آبهای اوکراین
وزارت دفاع اوکراین در حساب توئیتری خود اظهار به شلیک یک ناو روسی به یک نفتکش با نام «روح هزاره» با پرچم رومانی در آبهای اوکراین شده است. 
هنوز هیچ منبع رسمی این خبر را تایید نکرده است. 
برخی منابع خبری می‌گویند که در 12 مایلی از خاک اوکراین در آبهای دریای سیاه، یک نفتکش با پرچم رومانی هدف یک موشک قرار گرفته است. 
ادعای شبکه تلویزیونی روسی: زلنسکی کی‎یف را ترک کرد
 شبکه تلویزیونی «ان.ت.و» از شبکه های غیردولتی روسیه مدعی شد که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین کی یف را ترک کرد.
 شبکه تلویزیونی سراسری «ان.ت.و» روسیه روز جمعه در خبری فوری مدعی شد که زلنسکی کی یف را ترک کرده است و همینک در یک پناهگاه زیرزمینی در منطقه ای خارج از پایتخت بسر می برد.
رسانه روسی گفت که رئیس جمهوری اوکراین از این پناهگاه زیرزمینی، فرامین را صادر می کند و سخنان وی درباره آمادگی کی یف برای مذاکره با روسیه در مورد موقعیت بیطرف اوکراین از این محل بیان شده است.
شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ هم در گزارشی به نقل از ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه، گفت که پاریس متعهد شده است که برای محافظت از رئیس جمهوری اوکراین اقدام کند.
به ادعای این رسانه روسی، ناتو به دلیل پیشگیری از درگیر شدن با روسیه از اعزام نیروی نظامی به اوکراین خودداری کرده است.
تلویزیون چین: پوتین برای انجام مذاکرات در سطح بالا با اوکراین اعلام آمادگی کرد
رئیس جمهور چین طی تماس تلفنی با رئیس جمهور روسیه خواستار مذاکره با اوکراین شد.
تلویزیون چین پس از این تماس گفت که پوتین در تماس تلفنی که با رئیس جمهور چین داشت، اعلام کرد روسیه برای انجام مذاکرات در سطح بالا با اوکراین آمادگی دارد.
دعوت زلنسکی از پوتین برای مذاکره
رئیس جمهور اوکراین گفت:  از رئیس جمهور روسیه دعوت می کنم تا با من بر سر میز مذاکره بنشیند.
 من از شهروندان اروپایی درخواست میکنم برای تحت فشار قرار دادن دولت های خود برای اتخاذ تصمیمات قاطع تظاهرات کنند.
جنگ روسیه تنها علیه اوکراین نیست، بلکه علیه کل اروپا است. بمباران مناطق مسکونی توسط روسیه همچنان ادامه دارد.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
کرملین: مسکو بیانیه اوکراین برای گفت‌وگوی بدون پیش شرط را یک گام مثبت می‌داند

سخنگوی کرملین امروز (جمعه) اعلام کرد، پوتین تمام اطلاعات مربوط به "عملیات ویژه" برای غیرنظامی کردن اوکراین را به صورت آنلاین دریافت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیری پسکوف، سخنگوی کرملین همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: مسکو به بیانیه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین درباره گفت‌وگوی بدون پیش شرط توجه می‌کند، آن را تحلیل کرده و این بیانیه را یک گام مثبت می‌داند. همچنین زلنسکی را به عنوان رئیس جمهوری در نظر می‌گیرد.
سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه در ادامه گفت: واکنش مسکو به تحریم‌های جدید غرب اعلام می‌شود و روسیه اصل تقابل را در پیش می‌گیرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را درباره تحریم‌های روسیه تماشا نکرده است.
سخنگوی کرملین گفت فعلا نمی‌تواند درباره تماس‌های احتمالی زلنسکی و رئیس جمهور روسیه صحبتی داشته باشد.
--------------------------------------------
*رئیس آژانس فضایی روسیه: اگر تحریم‌ها به فعالیت‌های فضایی روسیه و اروپا آسیب برساند، ممکن است شاهد خروج کنترل نشده ایستگاه فضایی بین المللی  از مدار اروپا یا آمریکا باشیم
.
*وزیر خارجه فرانسه: روسیه نباید فراموش کند که ناتو هم یک ائتلاف نظامی صاحب سلاح هسته‌ای است.
*آمریکا دیپلمات شماره 2 روسیه را از سفارت این کشور در واشنگتن اخراج کرد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده دیپلمات رتبه دوم روسیه در واشنگتن را به تلافی اخراج دیپلمات شماره 2 آمریکا در مسکو در اوایل ماه جاری از روسیه اخراج کرده است.
*سقوط هواپیمای ترابری-نظامی روسیه نزدیک مرز اوکراین
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه دقایقی قبل از سقوط یک فروند هواپیمای ترابری-نظامی آنتونوف ۲۶ این کشور در جنوب غربی روسیه در نزدیک مرز اوکراین خبر داد. همه سرنشینان آن کشته شدن. این رسانه به تعداد سرنشینان اشاره نکرده است.
اسپوتنیک دلیل سقوط هواپیما را نقص فنی اعلام کرده است.
* وزارت خزانه داری آمریکا ۲۴ فرد و نهاد بلاروس را تحریم کرد
*چندین انفجار در دونتسک
خبرنگاران خبرگزاری اسپوتنیک دقایقی پیش از شنیده شدن صدای چند انفجار مهیب در مرکز جمهوری خلق دونتسک در شرق اوکراین خبر دادند.
*پنتاگون اعلام کرد به زودی هفت هزار نیروی جدید به آلمان اعزام می‌کند
* نگرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی از صدمات احتمالی به تاسیسات اتمی اوکراین
همزمان با شروع جنگ در اوکراین، آژانس بین المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که به شدت نگران اوضاع است. رافائل گروسی مدیرکل این نهاد خواستار خویشتن داری طرفهای درگیری برای جلوگیری از هر گونه آسیب احتمالی به تاسیسات اتمی اوکراین شد
*پلیس مسکو نزدیک به ۶۰۰ نفر را در اجتماعی اعتراضی در مرکز مسکو بازداشت کرد
*سازمان ملل ۲۰ میلیون دلار به اوکراین کمک می‌کند
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل خبر داد که این نهاد ۲۰ میلیون دلار از منابع صندوق کمک‌های اضطراری را به نیازهای ضروری اوکراین اختصاص می‌دهد.
    
*بایدن: تصمیمی برای گفت و با پوتین ندارم
رئیس جمهوری  آمریکا شامگاه پنجشنبه گفت: تحریم‌های ما بانک‌های روسیه را که یک تریلیون دلار دارایی دارند، تحت تأثیر قرار خواهند داد
بایدن دقایقی پیش در سخنرانیی خود پیرامون جنگ اوکراین گفت: پوتین کسی است که این جنگ را آغاز کرده و اوست که باید عواقب آن را بپذیرد.
وی افزود: تمام اموال روسیه در آمریکا مسدود خواهد شد.
بایدن گفت: هیچ نیروی آمریکایی به اوکراین نخواهد رفت اما از هر اینچ خاک کشورهای عضو ناتو دفاع می‌کنیم.
رئیس جمهوری امریکا گفت: به پنتاگون اجازه می‌دهم نیروهای آمریکایی بیشتری به آلمان اعزام کند.
بایدن اظهار داشت: روسیه نگرانی امنیتی مشروع نداشت و فقط می‌خواست مرزها را با زور جابجا کند.
*کاخ سفید در واکنش به گزارش ان‌بی‌سی که مدعی شده بود احتمال دارد بایدن دستور حمله سایبری به روسیه را صادر کند اعلام کرد که گزارش مزبور، بیان‌کننده آن‌چیزی که درباره آن در حال بحث هستیم، نیست
*شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه به حمله روسیه به اوکراین واکنش نشان خواهد داد
 یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که انتظار می‌رود شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه در مورد یک قطعنامه که حمله روسیه به اوکراین را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می‌کند و از روسیه می‌خواهد نیروهای خود را فوراً عقب بکشد، رأی گیری کند.
خبرگزاری آسوشتیدپرس روز پنجشنبه به وقت محلی به نقل از این مقام آمریکایی که نامش را بیان نکرد، افزود روسیه این قطعنامه را که در صورت تصویب الزام قانونی دارد، وتو خواهد کرد اما آمریکا معتقد است رأی گیری در مورد این قطعنامه برای نشان دادن انزوای جهانی روسیه اهمیت دارد.
*آلمان: نباید اجازه داد تهاجم روسیه به دیگر نقاط اروپا سرایت کند
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان ضمن طرح این ادعا که ناتو از اعضای خود دفاع می‌کند گفت نباید اجازه داد که تهاجم روسیه به اوکراین به دیگر نقاط قاره اروپا تسری یابد
       
*نشریه آمریکایی: کی یف تا چند روز آینده سقوط خواهد کرد
تارنمای رسانه آمریکایی نیوزویک به نقل از سه مقام آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن انتظار دارد کی‌یف پایتخت اوکراین ظرف چند روز آینده به دست نیروهای روسیه سقوط کند.
تارنمای این رسانه آمریکایی نوشت آمریکا انتظار دارد کی یف پایتخت اوکراین ظرف چند روز آینده به دست نیروهای روسیه سقوط کند و در مدت کمی پس از آن، مقاومت اوکراین در مقابل حمله روسیه متوقف خواهد شد.
*تماس تلفنی روسای جمهوری ایران و روسیه
دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین شامگاه پنجشنبه اعلام کرد: آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفت و گویی تلفنی درخصوص وضعیت پیرامون مذاکرات وین و آخرین وضعیت اوکراین گفت و گو و تبادل نظر کردند.
 ولادیمیر پوتین عصر پنجشنبه در گفت وگو با سید ابراهیم رئیسی، وی را از سیر اوضاع پیرامون اوکراین در رابطه با تصمیم برای اجرای عملیات ویژه نظامی برای دفاع از ساکنان جمهوریهای دونباس مطابق با معیارهای قوانین بین المللی و تعهدات روسیه در توافقنامه‌های دوستی و همکاری و کمک متقابل با جمهوریهای خلق دونتسک و لوگانسک آگاه کرد. 
*مقام ارشد پنتاگون: حمله روسیه به اوکراین در "مرحله نخست" قرار داد
رادیوی همگانی ملی آمریکا (NPR) به نقل از یک مقام ارشد پنتاگون خبر داد که حملات روسیه به اوکراین در "مرحله نخست" قرار داشته و گمان می‌رود که نیروهای روسیه به قصد "قطع رأس دولت و انتصاب نوع دیگری از حکومت" در صدد تصرف کی یف باشند.
وی افزود که نیروهای اوکراینی نیز مشغول دفاع بوده و بامداد امروز بیش از ۱۰۰ موشک به این کشور شلیک شده است.
به گفته این مقام ارشد دفاعی آمریکا، شدیدترین درگیری‌ها در خارکیف جریان دارد.
رادیوی مذکور به نقل از یکی دیگر از مقام‌های دفاعی که نام وی را نیز ذکر نکرد نوشت که اهداف نظامی آتی در مناطق پرجمعیت قرار دارند.
      
*فعالیت سایت اینترنتی کاخ کرملین و مجلس دوما متوقف شد
برخی گزارش‌ها حاکی است فعالیت چند وبسایت متعلق به نهادهای دولتی روسیه از جمله کاخ کرملین و دوما تعلیق شده است.
این اتفاق همزمان با حملات سایبری علیه اوکراین رخ داده است.
* روس‌ها نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را تصرف کردند
خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز به نقل از مقامات رسمی و دفتر ریاست جمهوری اوکراین خبر دادند که نیروهای روسیه نیروها هسته‌ای چرنوبیل اوکراین را تحت تصرف خود درآوردند.
*توئیت بایدن: توافق سران گروه ۷ برای تحریم‌های ویرانگر علیه روسیه
جو بایدن دقایقی پیش خبر از دیدار با سران گروه ۷ داد و توییت کرد: امروز صبح (به وقت واشنگتن) با همتایانم در گروه ۷ دیدار کردم تا در مورد حمله ناموجه رئیس جمهور پوتین به اوکراین رایزنی کنیم. توافق کردیم که بسته‌ای از تحریم‌های ویرانگر و دیگر تدابیر اقتصادی را برای پاسخگو ساختن روسیه در پیش گیریم. ما در کنار مردم شجاع اوکراین می‌ایستیم.
* افزایش نگرانی اروپا در مورد حملات سایبری تحت تأثیر اقدام نظامی روسیه در اوکراین
خبرگزاری فرانسه: نه تنها در اوکراین بلکه در تمام کشورهای اروپایی سطح هشدار در مورد موج حملات سایبری مستقیم یا غیرمستقیم به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شرکت‌ها و سازمان‌ها افزایش یافته است.
رادیو فرانسه از تجمع مخالفان جنگ در اوکراین در سن پترزبورگ زادگاه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه خبر داد
وزارت امور خارجه روسیه می‌گوید که آمریکایی‌ها به مسکو اعلام کرده‌اند که دیگر قصدی برای گفت‌وگو درباره تضمین‌های امنیتی مورد تقاضای روسیه را ندارند
یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید که پیش‌بینی می‌شود شورای امنیت سازمان ملل متحد فردا (جمعه) درباره پیش‌نویس یک قطعنامه که حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و خواستار خروج کامل، فوری و بی‌قیدوشرط نیروهای روسیه از خاک اوکراین می‌شود، رأی‌گیری کند
اینترفکس: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش روسیه به کلیه اهدافی که برای روز پنجشنبه تعیین شده بود، دست یافته است
انگلیس یک بسته تحریمی جدید علیه مسکو رونمایی کرده که دربرگیرنده محدودیت‌های مالی گسترده علیه بانک‌ها، نهادها و اشخاص روسی است
همچنین گفته می‌شود که لندن به‌شدت در تلاش است تا دسترسی روسیه به شبکه سوئیفت قطع شود.
تلویزیون ۱۱۲ اوکراین: اعلام حکومت نظامی و منع آمدوشد شبانه در خارکف اوکراین
بلومبرگ: کاهش مصرف قهوه و کاکائو در آمریکا پس از حمله روسیه به اوکراین
خبرگزاری فرانسه به نقل از مسئولان محلی استانی در جنوب اوکراین گزارش داد: ۱۳ غیرنظامی از جمله دو کودک و ۹ نظامی در استان خرسون کشته شدند
به گفته همین منبع، شهر گونیچسک تحت کنترل روسیه در آمده است.
بلومبرگ: فنلاند از توقف پروژه هسته‌ای تحت حمایت روسیه خبر داد
پترولیوم اکونومیست: پکن در پی تقویت روابط گازی با مسکو
جروزالم پست: حملات سایبری به اوکراین می‌تواند بخشی از استراتژی گسترده‌تر روسیه باشد
آل بی سی: درخواست کمک فوتبالیست‌های برزیلی گرفتار در اوکراین
* گروه ۷ در مورد تأثیر بحران اوکراین بر بازار انرژی جهان بیانیه‌ای صادر کرد
نیوزویک: مقامات آمریکایی می‌گویند کی‌یف، پایتخت اوکراین ظرف چند روز سقوط خواهد کرد و با سقوط آن، مقاومت اوکراینی‌ها در هم خواهد شکست
فرماندار نیویورک با اشاره به حمله به روسیه اعلام کرد که این ایالت به دلیل مواجهه با حملات سایبری در حالت هشدار بالا قرار دارد
جاستین ترودو نخست وزیر کانادا حمله روسیه به اوکراین را وحشتناک خواند و محکوم کرد و در عین حال خواستار آتش بس فوری و عقب نشینی نیروهای روس شد
بورس مسکو اعلام کرد که از امروز همه معاملات و فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورده است
* وزیر خارجه جمهوری چک: حمله روسیه به اوکراین را نماد بربریت خواند و آن را محکوم کرد
«یان لیپاوسکی» گفت: تصمیم کرملین برای انجام یک حمله کاملاً بی دلیل، غیرقابل قبول و در تضاد با قوانین بین المللی است؛ ما همراه با متحدان خود به این اقدام وحشیانه و تجاوزکارانه پاسخ خواهیم داد.
نخست وزیر بلژیک: حمله روسیه به اوکراین تاریک‌ترین لحظه تاریخی اروپا پس از جنگ جهانی دوم است
الکساندر دی کرو در یک پیام توئیتری نوشت: حمله روسیه به اوکراین، اروپا را به وضعیتی بازگردانده است که فکر می‌شد این قاره مدت‌ها بر آن غلبه کرده است. از این رو این تاریک‌ترین ساعت اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است. 
وی اظهار داشت: این تجاوز روسیه غیرضروری و بی دلیل است. قلب و ذهن ما با مردم اوکراین است.
خبرگزاری آسوشتیدپرس: رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید روسیه قصد تصاحب چرنوبیل را داشته است
 مقامات اوکراینی در گفت وگو با سیان ان: هدف روسیه محاصره کی یف نیست. تسخیر پایتخت اوکراین  و تغییر رئیس جمهوری و گماردن فردی طرفدار روسیه است
العربیه: پنتاگون: روسیه قصد دارد سر دولت اوکراین را از ببرد
خبرگزاری‌ایان آی هند: نخست وزیر هند به زودی با رئیس جمهوری روسیه صحبت خواهد کرد
میدل ایست آی: بعید به نظر می‌رسد ترکیه تنگه بسفر را ببندد
سوئیس اینفو: دانمارک در پی حمله روسیه به اوکراین، سربازان خود را به استونی اعزام می‌کند
سفیر اوکراین در آمریکا خواستار تحریم‌های بیشتر علیه مسکو و همچنین کمک‌های نظامی و غیرنظامی به کشورش شد
اسکای نیوز: براساس جدیدترین اطلاعات وزارت دفاع انگلیس، نیروهای روس مستقر در بلاروس در حال عزیمت به کی یف بوده‌اند
* یک مقام ارشد اتحادیه اروپا: بخش‌های مالی، انرژی و حمل و نقل روسیه هدف تحریم قرار خواهد گرفت
وی با اعلام اینکه برخی صادرات این کشور نیز ممنوع خواهد شد اظهار داشت که در عین حال برخی افراد نزدیک به رئیس‌جمهوری روسیه نیز هدف تحریم قرار خواهند گرفت.
     
* ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین: ممکن است سایر کشورهای اروپایی بعد از اوکراین، مورد حمله روسیه قرار بگیرند 
وی مدعی شد: آنچه ما امروز می‌شنویم تنها صدای موشک و غرش هواپیما نیست بلکه صدای فرود آمدن یک پرده آهنین است که ارتباط روسیه را با جهان متمدن قطع می‌کند.
خبرگزاری آسوشتیدپرس: رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید روسیه قصد تصاحب چرنوبیل را داشته است
* زلنسکی: نیروهای روسیه قصد گرفتن چرنوبیل را داشتند 
* آفریقای جنوبی به محکوم کنندگان اقدام نظامی روسیه در اوکراین پیوست
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای با محکوم کردن اقدام مسکو، خروج سریع نیروهای روس از اوکراین را خواستار شد.

*فاکس نیوز: بوش جنگ روسیه علیه اوکراین را «شدیدترین بحران امنیتی» اروپا از زمان جنگ جهانی دوم نامید
* منابع خبری: یک مقام آمریکایی گفت که جنگ امروز اوکاین مرحله اول از یک حمله همه جانبه است
این منبع که خواست نامش فاش نشود گفت: روسیه به‌دنبال آن است که سر از بدن دولت اوکراین جدا کرده و یک دولت همراه با مسکو را جایگزین آن کند.
نشست بایدن با اعضای شورای امنیت ملی آمریکا در پی وقوع جنگ در اوکراین
نیروهای آمریکایی در نقاط مرزی با اوکراین مستقر می‌شوند
نشست بایدن و رهبران گروه هفت در پی وقوع جنگ در اوکراین
تاس: وزیر اقتصاد آلمان: آلمان به اوکراین سلاح نمی‌دهد
تاس: پراک دو سرکنسولگری اصلی خود را در مسکو می‌بندد
ایندیپندنت: تبعات بحران اوکراین: وال استریت سقوط کرد
ایندیپندنت: بر اساس گزارش‌های رسیده، تاسیسات زباله هسته‌ای چرنوبیل در بحبوحه درگیری بین نیروهای اوکراین و روسیه تخریب شده است
رویترز: اوکراین برای حفظ ذخیره غلات خود بنادرش را می‌بندد
                 

وزیر دفاع فرانسه: پوتین چهره واقعی خود را نشان داد/ پس از آنکه به دنیا دروغ گفت پرده از نیت واقعی خود برداشت
گاردین: دولت اوکراین در نامه‌ای به اتحادیه اروپا در آستانه نشست اضطراری امشب (پنجشنبه از اعضای این اتحادیه خواست سامانه‌های َضدموشکی و دفاع هوایی در اختیار این کشور قرار دهد 
کی‌یف همچنین خواستار اعمال شدیدترین تحریم‌ها توسط بروکسل علیه بلاروس شد.
رویترز: پیام جانسون، نخست وزیر انگلیس به شولتز، نخست وزیر آلمان: انفعال در مورد اوکراین عواقب غیر قابل تصوری خواهد داشت
     
رویترز: سانچز نخست وزیر اسپانیا درباره ضربه اقتصادی احتمالی ناشی از درگیری‌های اوکراین هشدار داد
العربیه: هشدار مسکو به شهروندان روس درباره پیوستن به تظاهرات ضد جنگ
یورو نیوز: یوفا به احتمال زیاد میزبانی فینال لیگ قهرمانان را از روسیه پس می‌گیرد
* تایوان: همزمان با حمله روسیه به اوکراین، ۹ فروند جنگنده چین بر فراز تایوان به پرواز در آمدند
راشا تودی: تلگرام در اروپا قطع شد
مخالفان لاکاشنکو او را در ارتباط با تحولات اوکراین به خیانت متهم کردند
وزیر خارجه آلمان: تحریم‌ها علیه روسیه دسترسی آن را به بازارهای جهانی محدود می‌کند
پایگاه هوایی ملیتوپل اوکراین، زیر آتش موشک‌های روسی 
تجمع مقابل سفارت روسیه در لندن برای اعلام همبستگی با مردم اوکراین (فیلم)
            

۷۴ مرکز نظامی اوکراین ازکار افتاد
خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیه ارتش روسیه:  ۷۴ تاسیسات نظامی از جمله ۱۱ فرودگاه را هدف قرارداده و منهدم کرده است
 لاوروف: ما فقط زمانی آماده مذاکره هستیم که شروط پوتین برآورده شود 
لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: مداخله ما برای دفاع از منطقه دونباس در برابر حملات مکرر اوکراین انجام شد.
 رئیس جمهور اوکراین به توافق مینسک پایبند نبود، با ناتو متحد شد و به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای بود.
 نمی‌توان دولتی را که مردم خود را سرکوب و نابود می‌کند و زبان روسی را ممنوع می‌کند، به رسمیت شناخت.
 ما به دنبال اشغال اوکراین نیستیم و هدف از عملیات نظامی خلع سلاح اوکراین و ریشه کن کردن نازیسم از آن است.
 ایالات متحده از اوکراین برای بازدارندگی در مقابل روسیه استفاده می‌کند.
  ناتو به دنبال الحاق اوکراین و گرجستان بود
 روسیه از زمان امضای توافقنامه مینسک به دنبال راه حل دیپلماتیک بوده است که می‌توانست حاکمیت اوکراین را تضمین کند.
 ما فقط زمانی آماده مذاکره هستیم که شروط پوتین برآورده شود و اوکراین سلاح را کنار بگذارد و یک دولت که نماینده همه مردم اوکراین باشد تشکیل شود.
 روسیه از میزبانی فینال لیگ قهرمانان محروم شد
اتحادیه فوتبال اروپا که پیش از این حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کرده بود، امروز (جمعه) به طور رسمی اعلام کرد امتیاز میزبانی فینال رقابت‌های فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا را از روسیه گرفته است. فینال لیگ قهرمانان اروپا پیش از این قرار بود در تاریخ 28 مِی 2022 (7 خرداد 1401) در شهر سن‌پترزبورگ برگزار شود.
 یوفا همچنین اعلام کرد میزبان جدید فینال لیگ قهرمانان در فصل جاری، ورزشگاه استادو فرانس شهر پاریس خواهد بود.
 ارتش اوکراین: نیروهای روسی از شرق و شمال شرق در حال پیشروی به سمت کی یف، هستند
خبرگزاری فرانسه به نقل از ارتش اوکراین نوشت: نیروهای روسی از شرق و شمال شرق در حال پیشروی به سمت کی یف، هستند.
 تماس تلفنی رئیس جمهور اوکراین با نخست وزیر انگلیس / زلنسکی: بیش از هر زمان دیگری به حمایت شرکای خود نیاز داریم
ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در حساب توییتر خودش نوشت که صبح امروز با بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس گفتگو کرده است.
  زلنسکی خواستار تحریم‌های قوی‌تر علیه روسیه و حمایت بیشتر از مردم اوکراین شد و نوشت: «اوکراین بیش از هر زمان دیگری به حمایت شرکای خود نیاز دارد.»
 بوریس جانسون هم گفته است همچنان از اوکراین حمایت می‌کند و "شجاعت" نیروهای نظامی این کشور را "مملو از تحسین" خواند.
 رئیس جمهور اوکراین گفته است که تلفات سنگینی به اوکراین وارد شده، اما خسارات سنگینی نیز به روسیه وارد شده است.
 زلنسکی همچنین از رهبران غربی خواست تا اعتراضات ضد جنگ در روسیه را مورد حمایت قرار دهند.
 براساس گزارش‌ها جانسون قول داد که "هر کاری که می‌تواند" انجام دهد.
 وی به رئیس جمهور اوکراین گفت: "ما معتقدیم پوتین شکست خواهد خورد و این اکنون یکی از اهداف کلیدی دولت بریتانیا است".
 ارتش روسیه وارد پایتخت اوکراین شد
راشاتودی خبر داده تصاویر تاییدنشده، ورود خودروهای زرهی روسی را به اوبولون، حومه شمالی کی یف نشان می‌دهد.
 وزارت دفاع اوکراین از شهروندان اوبولون خواسته که در خانه بمانند اما با کوکتل مولوتف به نیروهای روسیه حمله کنند و حرکات دشمن را گزارش دهند.
 تهدید مدیر آژانس فضایی روسیه: امکان سقوط ایستگاه فضایی روی آمریکا و اروپا وجود دارد
مدیر آژانس فضایی روسیه، آمریکا و اروپا را به سقوط ایستگاه فضایی بین‌المللی بر روی آمریکا، اروپا، چین یا هند تهدید کرد.
 به گزارش اسپیس،‌ "دیمیتری روگوزین"(Dmitry Rogozin)، مدیر آژانس فضایی روسیه اندکی پس از سخنرانی بایدن و در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، توییت‌هایی منتشر کرد.
 روگوزین در رشته توییت‌هایی نوشت: آیا می‌خواهید همکاری ما در ایستگاه فضایی بین‌المللی را نابود کنید؟ اگر همکاری با ما را متوقف کنید چه کسی از خروج ایستگاه فضایی از مدار و سقوط کنترل نشده‌ی آن بر ایالات متحده یا اروپا جلوگیری خواهد کرد؟ امکان سقوط این سازه ۵۰۰ تنی بر چین و هند نیز وجود دارد. آیا می‌خواهید آنها را با چنین چشم‌اندازی تهدید کنید؟ ایستگاه فضایی از فراز روسیه عبور نمی‌کند بنابراین همه‌ی خطرها متوجه شماست. برای این خطرها آماده‌اید؟
 روگوزین با کنایه به ایلان ماسک و پروژه ماهواره‌های اینترنتی شرکت اسپیس ایکس گفت: تاجران با استعداد شما مدار نزدیک زمین را آلوده کرده‌اند و فضانوردان ما ایستگاه فضایی را طوری هدایت می‌کنند که به این زباله‌ها برخورد نکنند.
 وی افزود: شاید رییس جمهور بایدن "در باغ نباشد" اما به وی تفهیم کنید که فضانوردان ما چطور مدار حرکت ایستگاه فضایی را تصحیح می‌کنند که به این زباله‌ها برخورد نکند. 
روگوزین در توییت دیگری تاکید کرد: آیا برای اینها آماده‌اید؟ آقایان وقتی در حال برنامه‌ریزی برای تحریم هستید، آلزایمر داشتن (اشاره به بایدن) آن فردی که این تحریم‌ها را نوشته نیز بررسی کنید تا تحریمهایتان روی سر خودتان خراب نشود.
 فرانسه: امنیت رئیس‌جمهوری اوکراین در خطر است
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، با بیان اینکه جان ولودمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در خطر است گفت فرانسه آماده است «در صورت لزوم به او کمک کند».
  لودریان همچنین گفت ولادیمیر پوتین تصمیم گرفته است نام اوکراین را از نقشه دولت‌های جهان خارج کند.
 جدایی‌طلبان دونتسک 3 شهر را در محور جنوبی اوکراین تصرف کردند
الجزیره نوشت: جدایی‌طلبان دونتسک در نبرد با ارتش اوکراین 3 شهر را در محور جنوبی تصرف کردند.
 فرانسه: اتحادیه اروپا قصد دارد همه پیوندهای روسیه با سیستم مالی جهانی را قطع کند
وزیر اقتصاد فرانسه گفت: اتحادیه اروپا می‌خواهد همه پیوندهای روسیه با سیستم مالی جهانی را قطع کند.
 وزارت دفاع روسیه: با نیروهای اوکراینی برای حفاظت مشترک از نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل به توافق رسیدیم 
وزارت دفاع روسیه گفت: سطح تشعشعات در منطقه چرنوبیل طبیعی است.
 با نیروهای اوکراینی برای حفاظت مشترک از نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل به توافق رسیدیم.
 118 تأسیسات نظامی اوکراین از کار افتادند، از جمله 13 مرکز فرماندهی و ارتباط.
  نیروهای ما 18 تانک و خودروی زرهی، 7 پرتابگر و 41 خودرو را در جریان عملیات نظامی در اوکراین منهدم کردند.
 ترکیه درخواست اوکراین را نپذیرفت 
وزیر خارجه ترکیه گفت تنگه بسفر و داردانل را به روی کشتی‌های جنگی روسیه نمی‌بندیم.
 فرانسه: تحریم‌های اقتصادی اروپا، اقتصاد روسیه را هدف قرار داده / در خاک اوکراین یک کابوس در حال وقوع است
وزیر اقتصاد فرانسه گفت: تحریم‌های اقتصادی اروپا، اقتصاد روسیه را هدف قرار داده و آن را از سیستم مالی اروپا منزوی می‌کند.
 وی افزود: به دنبال تنوع بخشیدن به منابع انرژی برای تقویت استقلال اروپا در زمینه انرژی به ویژه گاز هستیم. در خاک اوکراین یک کابوس در حال وقوع است و قلب ما با مردم اوکراین است که از حقوق خود دفاع می‌کنند.
 وزیر دفاع انگلیس: روسیه به دنبال حمله به تمام اوکراین است / مسکو نتوانست در روز اول حمله به اهدافش برسد 
بن والاس وزیر دفاع انگلیس می‌گوید که ارتش روسیه موفق نشد یک روزه اوکراین را بگیرد.
 براساس گزارش المیادین، وی در ادامه تاکید کرد که ما معتقدیم که روسیه قصد دارد به همه اوکراین حمله کند.
 بن والاس در ادامه با بیان اینکه ارتش روسیه در روز اول حمله به اوکراین متحمل هزینه‌ها زیاده شده است گفت: روسیه در روز اول حمله به اوکراین نتوانسته به اهدافش برسد.

-----------------------------------------------------------------------------


کشته و زخمی شدن چند غیرنظامی در منطقه دونتسک

در شهر دونتسک، در نتیجه گلوله باران امروزصبح، جمعه، نیروهای مسلح اوکراینی به این شهر یک غیرنظامی بشدت زخمی شد.
شب گذشته نیز در نتیجه گلوله باران مجدد نیروهای مسلح اوکراینی به شهر گارلوکی در منطقه دونتسک، یک غیرنظامی کشته و پنج نفر دیگر مجروح شدند.‎
اوکراین از نفوذ نیروهای روسی به کی‌یف خبر داد
 "هالنا مالیار"، معاون وزیر دفاع اوکراین در صفحه فیس بوک خود خبر داد که بعد از نبردها در اطراف کی یف چندین نظامی روسی در حال نفوذ به پایتخت هستند.
به گفته وی ارتش روسیه دو خودروی نظامی اوکراینی را تصرف کرده و ظاهرا سربازان روسی یونیفورم اوکراینی پوشیده اند و به سرعت به سمت مرکز پایتخت حرکت کرده و کاروانی از کامیون های نظامی روسی هم در حال ورود به کی یف هستند. وی تاکید کرد که آنها مطمئنا نابود خواهند شد.‎
سفیر روسیه: به تحریم‌های ژاپن پاسخ قطعی خواهیم داد
میخائیل گالوزین، سفیر روسیه در توکیو امروز جمعه اعلام کرد که مسکو قطعاً به تحریم‌های جدید دولت ژاپن پاسخ خواهد داد. وی گفت: اخیراً به مقامات عالی رتبه ژاپنی گفته‌ام که روسیه به این اقدامات پاسخ خواهد داد و معتقدم که پاسخ جدی خواهد بود.
نخست وزیر ژاپن، پیش از این اعلام کرد که با توجه به رویدادهای اوکراین، توکیو صادرات کالا به سازمان‌های روسی مرتبط با بخش نظامی را محدود می‌کند، همچنین دارایی‌های مؤسسات مالی روسیه را مسدود و اعطای روادید برای روس‌ها را محدود می‌کند.‎
ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین در دستور کار فرانسه
"فلورنس پارلی"، وزیر دفاع فرانسه هم در اظهاراتی اعلام کرده  که به زودی درباره ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین تصمیم گیری خواهد کرد. وی در گفتگو با یک رسانه غربی گفت: ما این موضوع را بررسی می کنیم و به سرعت در این باره تصمیم گیری می شود.
ادعای انگلیس درباره شکست روسیه در اولین روز حمله به اوکراین
بن والاس، وزیر دفاع انگلیس با این ادعا که روسیه می خواهد به تمام اوکراین حمله کند همچنین گفت که روسیه در اولین روز حمله به این کشور شکست خورده و به هیچ یک از اهداف و اولویت‌های مد نظر خود نرسیده است. وی شمار قربانیان در طرف روسیه را بیش از 450 نفر ارزیابی کرده است.‎
تقویت جناح شرقی ناتو در دستور کار دولت فدرال آلمان
هفته نامه اشپیگل گزارش داد که دولت فدرال آلمان اعزام نیرو و تجهیزات بیشتر به جناح شرقی ناتو را در دستور کار قرار داده است.
بر این اساس، وزارت دفاع آلمان می خواهد علاوه بر ارسال نیرو و تجهیزات به جناح شرقی این ائتلاف نظامی از جمله یک سیستم موشکی ضد هوایی پاتریوت را به کشورهای بالتیک بدهد. همچنین ارسال تجهیزات دیگر به این منطقه در دستور کار آلمان قرار دارد.
اردوغان: اقدام روسیه علیه اوکراین قابل قبول نیست
رئیس‌جمهور ترکیه در جمع هیئت اتحادیه بین‌المللی دموکرات‌ها در خصوص مداخله نظامی روسیه در اوکراین اظهار داشت: اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین پذیرفتنی نیست؛ این اقدام نظر ما مغایر با قوانین بین‌المللی است و ضربه سنگینی به صلح، آرامش و ثبات منطقه وارد کرد.
فرانسه: هیچکس در اروپا و آمریکا خواستار وارد شدن به جنگ با روسیه نیست
وزیر دفاع فرانسه اعلام کرد هیچکس در اروپا و آمریکا خواستار وارد شدن به جنگ با روسیه نیست.
درخواست کمک اوکراین از اعضای اروپای شرقی ناتو
"ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین در پیامی توئیتری از اعضای اروپای شرقی ناتو درخواست حمایت دفاعی کرده و گفته که در این باره با آندری دودا، رئیس جمهور لهستان صحبت کرده است. وی با تاکید بر اینکه به تشکیل ائتلاف ضد جنگ نیاز است، همچنین خواستار کمک برای بازگرداندن روسیه بر سر میز مذاکره شد.
سفیر روسیه در آمریکا: به اخراج مشاور سفارت پاسخ خواهیم داد
آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن گفت: روسیه اخراج "سرگئی تریپلکوف" فرستاده و مشاور سفارت از ایالات متحده را یک اقدام غیردوستانه دیگر تلقی کرده و واکنش مناسب مسکو قابل پیش بینی است.
به گفته وی، سفارت روسیه روز گذشته یادداشتی از وزارت امور خارجه دریافت کرده که بر اساس آن، این دیپلمات بلندپایه "عنصر نامطلوب" اعلام شده است.
روسیه به تحریم‌های اتحادیه اروپا پاسخ تلافی جویانه می‌دهد
ولادیمیر چیژوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا پس از دیدار با "استفانو سانینو"، دبیر کل سیاست خارجی این سازمان گقت: تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه غیرقانونی است و قطعاً با اقدامات تلافی جویانه ازسوی مسکو مواجه خواهد شد.
در جریان اعتراضات در مسکو 600 نفر بازداشت شدند
وزارت کشور روسیه اعلام کرد که روز پنجشنبه، مأموران اجرای قانون 600 نفر از شرکت‌ کنندگان در تجمع اعتراض آمیزی که بدون هماهنگی مقامات مسئول در مسکو برگزار شده بود، را بازداشت کردند.
طبق این اطلاعات، این افراد به دلیل نقض‌های مختلف نظم و امنیت عمومی بازداشت و برای تحقیقات به ادارات پلیس منطقه منتقل شدند.
پیش از این شهرداری مسکو در رابط با مسئولیت شرکت در راهپیمایی‌های عمومی هماهنگ نشده هشدار داده بود، دلیل این امر فراخوان‌هایی در فضای مجازی برای شورش و اعتراض‌های دسته‌جمعی در پیش زمینه تشدید اوضاع سیاست خارجی بود.
مشاور وزیر کشور اوکراین: روسیه امروز به کی‌یف حمله می‌کند/ روز سختی را در پیش رو داریم
"آنتون هراشچنکو"، مشاور وزیر کشور اوکراین می‌گوید: امروز سخت‌ترین روز خواهد بود. مدافعان کی یف با موشک های ضد تانک که از متحدان بین المللی دریافت کرده اند، آماده هستند. ‎
چین روند تخلیه شهروندان خود از اوکراین را آغاز می‌کند
سفارت چین در اوکراین سازماندهی پروازهای تخلیه شهروندان خود از اوکراین را آغاز کرده است. سفارت این کشور خطاب به اتباع خود گفت: هرکسی که می‌خواهد کشور را ترک کند باید وسایل خود را بسته و آماده باشد. زمان شروع پروازها به ایمنی پرواز بستگی دارد.‎
ناتو جبهه شرقی خود را تقویت می‌کند
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرده که ناتو به تقویت حضور نظامی خود در جناح شرقی این ائتلاف ادامه خواهد داد.
وی یادآور شد که پیمان آتلانتیک شمالی در هفته‌ها و ماه‌های گذشته توان نظامی خود را در سمت شرقی افزایش داده تا از حمله احتمالی به خاک ناتو جلوگیری کند.
گارد مرزی اوکراین: چندین کشته و مجروح در درگیری‌های شب گذشته
گارد مرزی اوکراین همچنین از شلیک موشک به یکی از پست های خود در جنوب این کشور در دریای آزوف خبر می دهد. این نهاد در فیس بوک اعلام کرد که در طول شب چندین کشته و مجروح وجود داشته است. به گفته ارتش اوکراین، مسکو می خواهد یک کریدور بین دو منطقه درگیری را تصرف کند و کی یف را مسدود کند. ‎
زاخارووا از امکان تماس با کی‌یف خبر داد
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، مقامات مسکو معتقدند که با وجود قطع روابط دیپلماتیک اوکراین با فدراسیون روسیه، هنوز هیچ فرصتی برای تماس با کی‌یف از بین نرفته و این مسئله امکان پذیر است.
به گفته وی، سئوال اینجاست که آیا آنها (طرف اوکراینی) این تماس‌ها را می‌خواهند و چه می‌خواهند.
ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، روز گذشته اعلام کرده بود که اوکراین پیشنهاد بازگشت به مسیر صلح را دارد، چرا که کشورش راه جنگ را انتخاب نکرده است.‎
درگیری شدید ارتش اوکراین با نیروهای روسی در شمال غرب کی‌یف
 بر اساس اطلاعات ستاد کل اوکراین، ارتش در حال حاضر به شدت با نیروهای روسی در منطقه شمال غربی کی یف پایتخت درگیر است. بر این اساس در ایوانکی یف، در حدود 80 کیلومتری شمال غرب پایتخت اوکراین، چتربازان با تعداد زیادی از نیروهای روسی در حال پیشروی با خودروهای زرهی روبرو شدند.
ستاد کل اعلام کرد که درگیری در فرودگاه مهم استراتژیک هاستومل نیز جریان دارد و نیروهای اوکراینی در آنجا مواضع خود را حفظ کردند. بر اساس گزارش رسانه ها، نیروهای روسی همچنین به فرودگاه شهر ریونه در غرب این کشور حمله کردند.‎
درخواست مجدد زلنسکی از روسیه درباره مذاکره برای توقف درگیری‌ها
 ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اوایل صبح امروز، جمعه بار دیگر از روسیه خواست تا مذاکرات برای توقف درگیری‌ها را آغاز کند.
زلنسکی گفت: «در هر صورت دیر یا زود، روسیه باید با ما مذاکره کند، درباره چگونگی پایان دادن به خصومت‌ها و توقف این تهاجم صحبت کند. هرچه این گفتگو زودتر آغاز شود، ضررهای خود روسیه کمتر خواهد شد.» 
شنیده شدن صدای چند انفجار در پایتخت اوکراین
رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند که صبح امروز جمعه صدای چند انفجار در کی‌یف، پایتخت اوکراین شنیده شده است.
از جمله صداهای انفجار در محلات پچرسکی  و گلوسییفسکی و در محله پوزنیاکی شنیده شد. به گزارش رسانه های اوکراینی، همچنین شش انفجار در منطقه ترویشچینا در کیف شنیده شده است.
صدای آژیرهای خطر در کی‌‌یف به گوش رسید
خبرنگار الجزیره از پایتخت اوکراین گزارش داد صدای آژیرهای خطر از کی‌یف به گوش رسیده است.
سرکشی سفیر کشورمان در اوکراین به محل اسکان دانشجویان ایرانی
با توجه به انتشار برخی کلیپ‌ها و ابراز نگرانی از سوی دانشجویان ایرانی، منوچهر مرادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین شب گذشته با سرکشی به محل اسکان برخی دانشجویان ایرانی مقیم کی‌یف از نزدیک با آنها گفتگو کرد و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.
وزیر دفاع روسیه خواستار احترام به نظامیان اوکراینی شد
سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه به تمامی فرماندهان واحدهای نظامی این کشور دستور داده است تا با سربازان اوکراینی با احترام رفتار کنند، زیرا آنها به مردم خود سوگند یاد کرده و دستورات را اطاعت کردند. وزیر دفاع همچنین تاکید کرد که برای نظامیان اوکراینی که سلاح خود را زمین گذاشته باید کریدور امنی برای خروج از کشور ایجاد شود.
روز پنجشنبه نیروهای مرزبانی فدراسیون روسیه گزارش دادند که مرزبانان اوکراینی واحدهای خود را ترک کرده و از شرکت در درگیری خودداری می‌کنند.
دبیرکل سازمان ملل بار دیگر از روسیه خواست نیروهایش را از اوکراین خارج کند
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد شب گذشته، پنجشنبه بار دیگر از روسیه خواست تا نیروهایش را از خاک اوکراین خارج کند. او قبلاً در نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز چهارشنبه 23 فوریه پیام مشابهی را ارائه کرده بود.
گوترش در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: روسیه باید عملیات نظامی در اوکراین را متوقف کند و نیروهایش را بازگرداند، زیرا این اقدامات مغایر با منشور سازمان ملل است. وی برای نخستین بار به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خطاب کرده و از او خواست "به صلح فرصت دهد، زیرا تعداد زیادی از مردم کشته شده‌اند."
تقویت برنامه ارسال تسلیحات جدید به اوکراین
دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین در مکالمه تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌وگو کرد و پس از آن، از برنامه‌هایی برای ارسال تسلیحات جدید به کی‌یف و اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه خبر داد.
وزیر امور خارجه اوکراین در توییتر خود نوشت: با وزیر امور خارجه بلینکن تلفنی در خصوص راه های توقف تجاوزات وحشیانه روسیه به اوکراین صحبت کردم. وی درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه و همچنین برنامه‌هایی برای تحویل سلاح‌های دفاعی جدید برای کمک به اوکراین در دفاع از خود توضیح داد.
زلنسکی حضور خود در کی‌یف را تایید کرد
ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین شب گذشته اعلام کرد که او وبه همراه خانواده‌اش کشور را ترک نکرده‌اند. زلنسکی تاکید کرد که خانواده و فرزندانش نیز در کشور باقی خواهند ماند.
وی همچنین قصد دارد با فدراسیون روسیه درباره وضعیت بی‌طرف اوکراینی گفتگو کند.
کرملین: اوکراین باید از دست نازی‌ها آزاد شود
دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری روسیه در جمع خبرنگاران توضیح داد که در شرایط ایده‌آل، نازی‌زدایی اوکراین باید مهمترین دستاورد اقدامات روسیه باشد. پسکوف در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «در حالت ایده‌آل، باید اوکراین را آزاد کرد، آن را از دست نازی‌ها، از افراد و ایدئولوژی طرفدار نازی‌ها پاک کرد».
سخنگوی کرملین همچنین توضیح داد که غیرنظامی کردن اوکراین به معنای "خنثی کردن توان بالقوه نظامی این کشور است که اخیراً به طور قابل توجهی، از جمله به دلیل فعالیت شدید کشورهای خارجی افزایش یافته است".
  رایزنی تلفنی پوتین و نخست وزیر هند درباره عملیات روسیه برای حفاظت از دونباس   
دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، روز پنج‌شنبه، 24 فوریه، روند اوضاع پیرامون اوکراین را بررسی کردند.
پوتین در این گفتگوی تلفنی به اقدامات تهاجمی کی‌یف و اقدامات غیرقابل قبول ناتو اشاره کرد که در رابطه با آن عملیات ویژه برای حفاظت از دونباس آغاز شد.
پوتین ارزیابی اصولی خود را از اقدامات تهاجمی دولت اوکراین علیه غیرنظامیان دونباس و همچنین سیاست مخرب چندین ساله آن با هدف شکست توافقات مینسک را تشریح کرد.
--------------------------------------------------------------------------------------------
اوکراین: امروز سخت‌ترین روز خواهد بود، روسیه امروز به کی‌یف حمله می‌کند

«آنتون هراشچنکو» مشاور وزیر کشور اوکراین گفت: امروز سخت‌ترین روز خواهد بود، روسیه امروز به کی‌یف حمله می‌کند.
 وی افزود: مدافعان کی‌یف با موشک‌های ضد تانک که از متحدان بین‌المللی دریافت کرده‌اند، آماده هستند.
 کاخ سفید: موجودی سه بانک روسیه با دارایی ۷۰ میلیارد دلار را مسدود می‌کنیم
دالیپ سینگ معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور اقتصادی روز جمعه گفت ایالت متحده در ادامه فشار بر روسیه بعد از حمله به اوکراین، موجودی ۳ بانک دیگر را با کل دارایی ۷۰ میلیارد دلار مسدود خواهد کرد. پیش‌تر مدیران برخی بانک‌های روسیه تحریم شده بودند.
  سینگ همچنین با اشاره به وضعیت متزلزل اقتصادی روسیه گفت که در ساعت‌های گذشته روبل ارزش بیشتری از دست داد و سهام روسیه سقوط کرد. 
حمله روسیه به اوکراین
وی همچنین با تاکید بر اینکه «همه گزینه‌ها روی میز است» احتمال جداسازی روسیه از سیستم جهانی سوئیفت را رد نکرد. سینگ گفت تحریم‌های مالی تنها بخش کوچکی از پاسخ ما به تهاجم روسیه است.
 پوتین پنجشنبه فرمان حمله به اوکراین را صادر کرد. جو بایدن در واکنش جو بایدن در پاسخ به تهاجم روسیه به اوکراین گفت پوتین تجاوزگر است، او این جنگ را انتخاب کرده و متحمل هزینه‌های آن خواهد شد.
 نفت‌کش‌ها به نفت روسیه پشت کردند 
مالکان نفت‌کش‌ها به دلیل نگرانی از این که محموله آتی آنها هدف تحریمهای احتمالی غرب به تلافی حمله نظامی روسیه به اوکراین قرار بگیرد، تمایلی به عرضه کشتیهای خود برای بارگیری نفت روسیه ندارند.
 چندین کارگزار کشتی و مالک نفتکش به بلومبرگ گفتند از عرضه کشتیهای خود برای بارگیری نفت روسیه اجتناب می‌کنند.
 دو سوم از صادرات نفت روسیه دریابرد بوده و از بنادر واقع در دریای سیاه و دریای بالتیک انجام می‌گیرد.
 ارتش اوکراین: موفق شدیم نیروهای روسی را در شمال کشور عقب برانیم
ارتش اوکراین می‌گوید موفق شدیم نیروهای روسی را در نزدیکی شهر چرنیهیف در شمال کشور عقب برانیم و آنها را مجبور به عقب نشینی کنیم. 
روسیه: فرصت مذاکره با اوکراین هنوز وجود دارد 
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که به عقیده مقامات مسکو، با وجود قطع روابط دیپلماتیک اوکراین با فدراسیون روسیه، هنوز هیچ فرصتی برای تماس با کی‌یف از بین نرفته و این مسئله امکان پذیر است
 شنیده‌شدن صدای دست‌کم ۳ انفجار دیگر در کی‌یف / زلنسکی: در اوکراین می‌مانم
حمله روسیه به اوکراین

در دومین روز آغاز درگیری‌ها در اوکراین، «سی‌ان‌ان» گزارش داد بامداد امروز صدای دست‌کم ۳ انفجار دیگر در کی‌یف، پایتخت اوکراین، شنیده شده است.
 رئیس‌جمهور اوکراین هم گفته که در اوکراین می‌مانم و دیر یا زود گفت‌وگو با روسیه درباره توقف درگیری‌ها آغاز می‌شود.
 زلنسکی: گفت‌وگوی روسیه-اوکراین دیر یا زود آغاز می‌شود 
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در یک سخنرانی ویدوئویی به دو زبان روسی و اوکراینی خطاب به شهروندان کشورش گفت: دیر یا زود روسیه با ما گفت‌وگو خواهد داشت و به ما می‌گوید که چطور خصومت را پایان دهیم و این تهاجم را متوقف کنیم. هر قدر که گفت‌وگوها زودتر آغاز شود، ضرر روسیه کمتر خواهد بود.
 زلنسکی در این سخنرانی خواستار آتش‌بس از سوی روسیه شد.
 درگیری شدید ارتش اوکراین با نیروهای روسی
بر اساس اطلاعات ستاد کل اوکراین، ارتش در حال حاضر به شدت با نیروهای روسی در منطقه شمال غربی کی‌یف درگیر است.
 درگیری در فرودگاه مهم استراتژیک هاستومل نیز جریان دارد و نیروهای اوکراینی در آنجا مواضع خود را حفظ کردند.
 بر اساس گزارش رسانه‌ها، نیروهای روسی همچنین به فرودگاه شهر ریونه در غرب این کشور حمله کردند.‌
 درگیری و حملات از نقاط دیگر مانند شهر سومی در شمال شرق اوکراین نیز گزارش شده است.
 وزارت دفاع اوکراین همچنین از شلیک موشک به منطقه Zaporizhia در جنوب اوکراین در صبح روز جمعه خبر داد.
 وزیر خارجه انگلیس: به روسیه هشدار داده بودیم که حمله به اوکراین به شدیدترین تحریم‌هایی که به حال اعمال کرده‌ایم منجر خواهد شد 
وزیر خارجه انگلیس گفت: به روسیه هشدار داده بودیم که هرگونه حمله به اوکراین به شدیدترین تحریم‌هایی که به حال اعمال کرده‌ایم منجر خواهد شد و به این هشدار صادقانه عمل کردیم.
 برخی از رهبران سابق اروپا از عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های برجسته روسی استعفا دادند ۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۰۹: ۴۸
نیویورک تایمز نوشت: مقامات پیشین دولت‌های اروپایی در اعتراض به تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، هیئت مدیره برخی از شرکت‌های برجسته روسی را ترک کردند.
 صدراعظم سابق اتریش و نخست وزیران سابق ایتالیا و فنلاند از جمله مقاماتی بودند که روز پنجشنبه در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین از سمت خود در هیئت مدیره شرکت‌های برجسته روسی استعفا دادند.
 گرهارد شرودر صدراعظم اسبق آلمان، که از دوستان پوتین و چهره‌ای آشنا در هیئت مدیره برخی از شرکت‌های برجسته روسی از جمله Rosneft، غول نفتی روسیه است نیز در حساب کاربری خود در لینکدین، خواستار پایان جنگ شد.
 البته شرودر بر خلاف دیگر مقامات سابق اروپایی از عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های روسی استعفا نداده است. وی رئیس کمیته سهامداران نورد استریم 2 است، شرکتی که مالک خط لوله جدید گاز روسیه به آلمان است و برلین این هفته اعلام کرد آن را متوقف خواهد کرد. او همچنین برای عضویت در هیئت مدیره گازپروم، غول گازی روسیه که شرکت مادر نورد استریم 2 است، دعوت شده است.
 رئیس جمهور لهستان: هواپیماهای بدون سرنشین روسی برخی ساختمان‌های کی یف را بمباران کرده‌اند ۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۰۹: ۲۰
رئیس جمهور لهستان گفت: رئیس جمهور اوکراین به من گفت که هواپیماهای بدون سرنشین روسی برخی ساختمان‌های کی یف را بمباران کرده‌اند. 
 شهرداری کی یف: مردم در آستانه حملات هوایی روسیه پناه بگیرند
الجزیره نوشت: شهرداری کی یف از ساکنان پایتخت اوکراین خواست تا در آستانه حملات هوایی روسیه پناه بگیرند.

 روسیه تأیید کرد: نیروهای زمینی از کریمه وارد اوکراین شده‌اند / اوکراین: شمار این نیروها ۳۰ تا ۶۰ هزار سرباز است
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای زمینی این کشور از کریمه وارد اوکراین شدند. ارتش اوکراین شمار این نیروها را ۳۰ تا ۶۰ هزار سرباز روسی اعلام کرد. 
به گزارش شبکه خبری اسکای، مسکو تأیید کرد که نیروهایش از راه زمینی به اوکراین وارد شدند.
 ارتش اوکراین اعلام کرد که ۳۰ تا ۶۰ هزار نیروی نظامی روسیه در خاک این کشور حضور دارند و مسکو قصد دارد یک راه ارتباطی زمینی به سوی شبه‌جزیره کریمه (در جنوب شرقی اوکراین) ایجاد کند.
 نیروهای مسلح اوکراین همچنین گفته‌اند روسیه قصد دارد کی‌یف (پایتخت اوکراین) را مسدود کند.
 ارتش اوکراین می‌گوید روسیه می‌خواهد در ساحل جنوب شرقی اوکراین یک راه ارتباطی زمینی به سوی شبه‌جزیره کریمه ایجاد کند؛ شبه‌جزیره‌ای که مسکو در سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود الحاق کرد.

 زلنسکی: ۱۳۷ اوکراینی کشته شدند / ما را در برابر روسیه تنها گذاشتند / هدفِ اولِ مسکو، من هستم 
رئیس جمهوری اوکراین ضمن تاکید بر این که کشورش در برابر روسیه تنها مانده، آمار تلفات اولین روز عملیات نظامی این کشور را بیش از ۵۰۰ کشته و زخمی اعلام کرد و از ورود گروه‌های خرابکار به شهر کی‌یف خبر داد.
 به گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهوری اوکراین بامداد امروز (جمعه) با انتشار یک پیام ویدئویی از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیسبوک، تاکید کرد که نیروهای ارتش موفق شدند تقریباً از همه خاک کشورش در برابر عملیات نظامی روسیه محافظت کنند. 
زلنسکی ضمن تاکید بر این که نیروهای ارتش اوکراین توانستند فرودگاه بین المللی «هوستومیل» در نزدیکی شهر کی‌یف، را از نیروهای روسیه بازپس بگیرند، خاطر نشان ساخت که این مسئله به پایتخت کشورش امنیت می‌بخشد.
 رئیس جمهوری اوکراین همچنین اعلام کرد که بر اساس اطلاعات اولیه، در نخستین روز از عملیات نظامی روسیه در خاک کشورش، ۱۳۷ شهروند نظامی و غیر نظامی اوکراینی جان خود را از از دست دادند و ۳۱۶ تن دیگر نیز زخمی شدند.
 زلنسکی ضمن اعلام این که اطلاعاتی دریافت کرده مبنی بر این که دشمن، وی را هدف نخست خود و خانواده‌اش را نیز هدف دوم در نظر گرفته، تاکید کرد دشمن می‌خواهد اوکراین را با حذف شخص رئیس جمهوری، از نظر سیاسی نابود کند با این وجود وی همچنان بر سر کار خود قرار دارد و در شهر کی‌یف به سر می‌برد.
 رئیس جمهوری اوکراین ضمن تاکید بر این که برخی گروه‌های خرابکار دشمن وارد شهر کی‌یف شده‌اند، از پایتخت نشینان درخواست کرد که مراقب باشند و مقررات منع آمد و شد را رعایت کنند.
 زلنسکی همچنین تاکید کرد که اوکراین در برابر روسیه تنها مانده جایی که با وجود قدردانی از کشورهایی که در عمل پشتیبانی محسوسی از کشورش داشتند و به حرف بسنده نکردند، اظهار داشت: با این حال ما در دفاع از کشورمان تنها گذاشته شدیم.
 رئیس جمهوری اوکراین در این باره افزود: چه کسی حاضر است در کنار ما بجنگد؟ کسی را نمی‌بینم؛ چه کسی حاضر است به اوکراین برای پیوستن به ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) تضمین دهد؟ همه می‌ترسند.
 زلنسکی ضمن اشاره به دریافت اظهاراتی از مسکو مبنی بر آمادگی روسیه برای گفت و گو، عنوان کرد: می‌خواهند در مورد وضعیت بی طرف اوکراین صحبت کنند؛ به همه شرکا می گویم که اکنون سرنوشت کشور ما در حال تغییر است؛ از آن‌ها می‌پرسم آیا شما با ما هستید؟ آن‌ها پاسخ می‌دهند که با ما هستند با این حال آماده نیستند که ما را به ناتو ملحق سازند.
 رئیس جمهوری اوکراین ضمن تاکید بر این که رهبران هر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا می‌ترسند، تصریح کرد: همه آن‌ها می‌ترسند در حالی که ما نمی‌ترسیم و از صحبت درباره وضعیت بی طرف با روسیه ابایی نداریم؛ با این حال کدام تضمین‌های امنیتی به ما داده خواهد شد؟ چه کسی آن را تضمین خواهد کرد؟
 زلنسکی با بیان این که لازم است درباره «پایان اشغال مداوم» اوکراین صحبت شود، خاطر نشان ساخت: با این حال سرنوشت کشورمان اکنون به طور کامل به ارتش و نیروهای امنیتی ما بستگی دارد.
 یادآور می‌شود که روسیه بامداد پنج شنبه یک عملیات نظامی را در خاک اوکراین آغاز کرد که واکنش خشمگین چندین کشور جهان و درخواست‌هایی برای تشدید تحریم‌های علیه مسکو را را به دنبال داشته است.
 وزیر خارجه اوکراین: ما توانستیم نازی‌ها را شکست دهیم؛ این دشمن را نیز شکست خواهیم داد
وزیر خارجه اوکراین گفت: کی یف از زمان حمله نازی‌ها در سال 1941 شاهد چنین حملات موشکی وحشتناکی نبوده است.
 وی افزود: ما توانستیم نازی‌ها را شکست دهیم و این دشمن را نیز شکست خواهیم داد
 سه انفجار در کی یف / اوکراین می‌گوید یک جنگنده روسی را ساقط کردیم
مقام ارشد وزارت کشور اوکراین میگویند که این کشور یک جنگنده روسی را بر فراز آسمان اوکراین ساقط کرده است.
 به گزارش روزنامه گاردین، آنتون گراشنکو مشاور وزیر کشور اوکراین گفت که نیروی هوایی اوکراین یک جنگنده روسی را ساقط کرده و این جنگنده در منطقه دارنیتسکی افتاده است. 
این مقام اوکراینی همچنین روز جمعه تصاویری از یک ساختمان ۹ طبقه منتشر کرده که در حال سوختن است.
 همچنین خبرنگار روزنامه گاردین تصاویری از یک انفجار بزرگ در شهر کی یف پایتخت اوکراین را هم رسانی کرده است. به گفته وی، این انفجار بین ایستگاه‌های متروی پوزنجاکی و خارکف صورت گرفت. 
این روزنامه انگلیسی همچنین به نقل از روزنامه نگاران حاضر در اوکراین گزارش داده که انفجارهای بلندی در ساعات اولیه روز جمعه به گوش رسیده است. 
فرماندهی عملیات اوکراین اعلام کرد که سامانه‌های دفاع هوایی این کشور در حال حمله به جنگنده و پهپادهای روسیه است.
 الکساندر شربا سفیر اوکراین در اتریش اعلام کرد که وی صدای دو انفجار سنگین را در حدود ساعت ۴ و ۲۵ دقیقه صبح (به وقت محلی) شنیده است. 
شبکه خبری سیان ان هم گزارش داد که صدای دو انفجار بزرگ در مرکز کی یف به گوش رسیده و یک انفجار سوم در فاصله‌ای دورتر رخ داده است. 
همچنین خبرگزاری فرانسه از شنیدن انفجارهای شدید در مرکز کی یف خبر داد.
 سیان ان: نیروهای روسیه در حدود 32 کیلومتری کی یف هستند
سیان ان: مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند نیروهای روسیه در حدود 32 کیلومتری کی یف هستند.
 این مقامات تأیید کرده‌اند که نیروهای روسیه از روسیه و بلاروس با هدف محاصره کی یف به سمت کی یف حرکت می‌کنند.
 نیروهای روس وارد خاک اوکراین شدند 
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای زمینی روسیه از کریمه وارد خاک اوکراین شده‌اند.
 این نخستین بار است مسکو تأیید می‌کند نیروهای زمینی‌اش وارد اوکراین شده و در حال پیشروی به سمت شهر کرسون در غرب کریمه هستند. 
کرسون در کنار یک منبع بزرگ ذخیره آب آشامیدنی واقع شده است.
 اوکراین در سال ۲۰۱۷ با ساخت یک سد و در واکنش به اشغال کریمه از سوی روسیه، جریان انتقال آب را بسته بود.
 ایگور کوناشنکف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت با ورود نیروهای روسیه، انتقال آب از این منبع به کریمه از سر گرفته شده است.
 وزیر خارجه فرانسه: پوتین بداند که ناتو سلاح اتمی دارد

«ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه: خفه کردن روسیه از نظر اقتصادی و مالی در دراز مدت، قوی‌تر از هر مداخله‌ای خواهد بود.
 رئیس‌جمهور روسیه وقتی در مورد استفاده از سلاح اتمی تهدید می‌کند، باید درک کند که ناتو نیز یک ائتلاف نظامی هسته‌ای است.
 اوکراین خواستار کمک‌های بشردوستانه و مالی و همچنین تجهیزات نظامی است که غرب فراهم کرده و خواهد کرد./فارس
 مکرون خطاب به پوتین: خود را در معرض "تحریم‌های گسترده" قرار داده‌ای / فوری عملیات نظامی در اوکراین را متوقف سازید 
 الیزه و کرملین دقایقی پیش از گفت و گوی تلفنی سران روسیه و فرانسه درباره جنگ در اوکراین خبر دادند.
 خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه ریاست جمهوری فرانسه نوشت که امانوئل مکرون پس از مشورت با ولودومیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، از ولادیمیر پوتین خواست تا فوری عملیات نظامی در اوکراین را متوقف سازد.
 الیزه خبر داد که مکرون پیش از شرکت در اجلاس سران اتحادیه اروپا به پوتین گفت که خود را در معرض "تحریم‌های گسترده" قرار داده است. 
به گفته کرملین، این تماس تلفنی به درخواست مکرون انجام شد؛ پوتین به طور مفصل دلایل روسیه در مورد اقداماتش در اوکراین را توضیح داد و طرفین توافق کردند که کماکان در ارتباط باشند.

در ادامه تصاویری از حمله روسیه به اوکراین را مشاهده می‌کنید. مردم اوکراین در متروها پناه گرفته‌اند و از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

حمله روسیه به اوکراین

حمله روسیه به اوکراین

حمله روسیه به اوکراین

حمله روسیه به اوکراین

حمله روسیه به اوکراین

حمله روسیه به اوکراین

حمله روسیه به اوکراین

حمله روسیه به اوکراین

حمله روسیه به اوکراین

حمله روسیه به اوکراین





حمله روسیه به اوکراین

حمله روسیه به اوکراین

حمله روسیه به اوکراین

حمله روسیه به اوکراین
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا سیاسیون ایرانی به تأسیس «خیریه» علاقه دارند؟ + اسامی

چرا سیاسیون ایرانی به تأسیس «خیریه» علاقه دارند؟ + اسامی

شاید همین یک جمله که گفتند «تشنگان خدمت بروند خیریه بزنند» سبب شد تا مسئولین و چهره‌های ...
(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

حوادث و اتفاقات زیادی در ایران و جهان افتاده که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته ...
اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

حدود 48 ساعت پس از درز فايل صوتي منتسب به دو نفر از فرماندهان پيشين سپاه پاسداران، درحالي ...
1