تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۰۳
کد مطلب : ۴۳۰۴۵۱
عملیات تعریض جاده یاسوج-سی‌سخت تا کنون به قطع ۱۰۵۰ درخت بلوط منجر شده؛

حیات 3400 بلوط دنا در خطر

۲۱
۱
حیات 3400 بلوط دنا در خطر
کبنا ؛ ادامه عملیات تعریض محور یاسوج-سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد، اخیراً تنش‌هایی را در منطقه به وجود آورده است؛ عملیاتی که دستکم ۲۳۶۷ درخت بلوط قربانی اجرای آن خواهند شد.
به گزارش کبنا، این در حالی است که اسدالله هاشمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، مردادماه طی نامه‌ای خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی این استان، مخالفت خود را با ادامه اجرای عملیات تعریض محور یاسوج –سی‌سخت کرده است.
 آنطور که در نامه قید شده، مجوز اولیه محیط زیست برای اجرای این طرح، مربوط به محدوده روستای ده برآفتاب تا گردنه پلنگی بوده و برای ادامه مسیر از گردنه پلنگی به سمت سی سخت معتبر نخواهد بود.
 هاشمی در این نامه به خلف وعده پیمانکار طرح اشاره کرده و یادآور شده در گزارش ارزیابی پروژه درمحدوده روستای ده برآفتاب تا گردنه پلنگی،‌ قطع ۵۰۰ اصله درخت پیش‌بینی شده بود در حالی طبق صورت‌جلسه نمایندگان منابع طبیعی استان، ۱۰۵۰ اصله درخت قطع و پاکتراشی شده و در ادامه اجرای پروژه که شامل احداث تونل‌های پیشنهادی از طرف مجری است ۲۳۶۷ اصله درخت دیگر نیز قطع شده و از بین خواهد رفت.
  سید یوسف مرادی، فعال محیط زیست در این باره به میزان گفت: متاسفانه در مرحله نخست طرح تعریض جاده یاسوج-سی‌سخت دستکم ۱۰۵۰ درخت بلوط را از دست داده‌ایم و ادامه این طرح از گردنه پلنگی تا سی‌سخت هم مشمول نابودی بیش از دو هزار بلوط دیگر خواهد بود.
 ادامه عملیات مستلزم آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر به پارک ملی دتا است
وی افزود: به همین دلیل مسئولان و فعالان محیط زیست با ادامه اجرای این طرح مخالفت کرده و موفق شدند اجرای طرح را متوقف کنند اما در حالی که اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد مرداد امسال نسبت به پیامدهای جبران‌ناپذیر اجرای این طرح هشدار داده بود حالا مدتی است که شاهد برپایی کمپ تاسیسات راهسازی در منطقه هستیم.
     
 مرادی با بیان اینکه تعرض به پارک‌های ملی اثرات جبران‌ناپذیری بر حیات وحش خواهد داشت گفت: بلوط‌هایی که به واسطه اجرای این طرح قطع شده و یا آنهایی که برای ادامه طرح قطع خواهند شد در قسمت انبوه پارک ملی دنا واقع شده‌اند و ادامه عملیات تعریض این جاده، علاوه بر درختان بلوط، حیات وحش منطقه را به نابودی خواهد کشاند.
 هرگونه تعرض به پارک‌های ملی ممنوع است
این فعال محیط زیست با یادآوری این نکته که طبق قانون هر تعرضی به پارک‌های ملی ممنوع است گفت: در برخی از قراردادها در کمال ناباوری قید می‌شود که پیمانکار در ازای هر تعداد بلوطی که قطع می‌کند موظف است یک بلوط دیگر بکارد و نگهداری کند که مطرح کردن این شرط به طنز بیشتر شباهت دارد تا حقیقت و عملی نمی‌شود. چرا که رشد درخت‌های بلوط بسیار کند است و عمرشان طولانی. به گونه‌ای که بلوط‌هایی با عمر ۲۵۰۰ سال هم شناسایی شده‌اند. یک نمونه از این قول‌های محقق نشده مرتبط با طرح احداث خط لوله گاز توسط شرکت نفت بود که از که از وسط زاگرس عبور کرده و از بیدبلند به شمال کشور می‌رسد. خط لوله‌ای که ۶ سال از عمرش می‌گذرد اما در ازای بلوط‌هایی که قربانی احداث آن شده‌اند هیچ بلوط دیگری در منطقه جایگزین نشده است.
 مرادی تاکید کرد: طبق اصل پنجاه قانون اساسی هر نوع فعالیت اقتصادی که باعث تخریب برگشت‌ناپذیر محیط زیست شود ممنوع است. در مورد جاده یاسوج-سی‌سخت هم این قانون صدق می‌کند چه آنکه حالا سازمان محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از محیط زیست و مناطق چهارگانه هم صریحاً با ادامه اجرای این عملیات از گردنه پلنگی به سی‌سخت مخالفت خود را اعلام کرده است.

    
 برای جلوگیری از نسل‌کشی بلوط‌های زاگرس تلاش خواهیم کرد
وی تصریح کرد: با فعالان محیط زیست استان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در صورتی که اجرای عملیات آغاز شود جلساتی با دادستانی کهگیلویه و بویراحمد داشته باشیم چرا که در پی نامه مخالفت مدیرکل محیط زیست با اجرای این طرح، طبیعتاً دستگاه قضا طبق وظیفه ذاتی خود به این موضوع ورود می‌کند. 
این فعال محیط زیست در پایان گفت: در صورت ادامه اجرای این طرح از اداره کل راه و شهرسازی استان شکایت حقوقی طرح کرده و در صورتی که حتی یک بلوط قطع شود با طرح شکایت کیفری به منظور جلوگیری از نسل‌کشی بلوط‌های زاگرس برای توقف عملیات تلاش خواهیم کرد. البته برای رسیدن به این هدف، به ایجاد کمپ‌های سکونت در منطقه هم فکر می‌کنیم.
 ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره، مناطق حفاظت‌شده طبیعی-زیستی بین‌المللی هستند که علاوه بر حفاظت، دستاوردهایی نظیر ارائه سایتهای مطالعاتی کم‌نظیر به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتیبانی از توسعه پایدار را نمایان می‌کند. اعلام ذخیره‌گاه‌های زیست کره برای جلوگیری از تغییرات برگشت‌ناپذیر و بهره‌برداری ناپایدار از منابع طبیعی، در عین نیاز به بهره‌برداری از طبیعت (باتوجه به رشد روزافزون جمعیت) شکل گرفته‌است و به یکی از تقسیم بندیهای مهم حفاظتی جهان بدل شده‌است. این مناطق حفاظت شده از طرف یونسکو تحت پوشش دفتر شورای هماهنگی بین‌المللی برنامه انسان و کره مسکون (MAB) قرار دارند.
 تاکنون ۵۵۳ ذخیرگاه زیستکره در ۱۰۷ کشور جهان به ثبت رسیده‌است. "ذخیره‌گاه زیست‌کره دنا" در استان کهگیلویه و بویراحمد و "ذخیره‌گاه زیست‌کره تنگ صیاد" در استان چهارمحال و بختیاری تنها ذخیره‌گاه‌های ایران هستند که در یونسکو به ثبت رسیده‌اند.
منطقه حفاظت شده دنا با مساحت بیش از ۲۵۵ هزار هکتار ۱۶ تیر ۱۳۹۰ به عنوان پانصد و شصت و یکمین ذخیره‌گاه زیست کره جهان در سازمان یونسکو ثبت شد. وجود کوه، جنگل، بیش از ۱۰۰ چشمه، رودخانه، ۱۲۰۰ گونه گیاهی و ۳۲۰ گونه جانوری دنا را به زیستگاهی خاص و منحصربه‌فرد تبدیل کرده است.‌
قسمتی از این منطقه حفاظت‌شده به وسعت ۲۵, ۸۳۹ هکتار در تاریخ ۱۹ فروردین ‍۱۳۹۱ طی مصوبه شماره ۳۶۰ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) به عنوان پارک ملی دنا تعیین شد.
   
    
   

   

فرماندار دنا در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه سی سخت گفته بود: متاسفانه با کارشکنی‌های محیط زیست به خاطر مشکلات زیست محیطی فعلاً فعالیت احداث دو دهانه تونل متوقف شده است که مردم شهر سی سخت از استاندار و دیگر مسئولین خواهان حل این مشکل و شروع به کار این پروژه هستند.
عبدالحمید پناهی تاکید کرد: متاسفانه با کارشکنی‌های محیط زیست به خاطر مشکلات زیست محیطی فعلاً این فعالیت متوقف شده است که مردم شهر سی سخت از آقای کلانتری استاندار، آقای روشنفکر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا و دیگر مسئولین خواهان حل این مشکل و شروع به کار این پروژه هستند چرا که مشکل راه که در سال حدود یک میلیون نفر جمعیت گردشگری از این راه عبور و مرور می‌کنند حل خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

قلعه مرکزی سی سخت
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای یوسفی ومدیر کل محیط زیست آقایان دلسوز آیا تاکنون عزیزی را در جاده پر پیچ وخم سی سخت به یاسوج از دست داده اید؟ آیا گریه ها و دعاهای مادران و خواهرانی را که برای یک لحظه زودتر رسیدن عزیزش به مرکز درمانی شنیده اید ؟ آیا دلشوره های خانواده های که نان آورشان هرروز مسیر خطرناک سی سخت به یاسوج و بالعکس را داشته اید ؟ داشتن جاده ای ایمن و استاندارد حقه به حق مردم سی سخت هست و می باشد ارزش جان یک انسان فراتر از 1000 بلوط است .
شماها می توانید دلسوزیتان را در اتوبان های شمال که جنگلهای بکر ودرختان بیشتری دارند که جهت خوشگذرانی پایتخت نشینان به ویلاهایشان تخریب و قطع نمودند سرازیر کنید .
ضمنا استان فقط بلوط سی سخت نیست کاسه های داغ تر از آش
قلعه مرکزی سی سخت
Iran, Islamic Republic of
حیات 10000نفر در دنا در خطر
Iran, Islamic Republic of
اخه ای کیو این جاده مگه نباید تعریض بشه تازه سال گذشته تعداد زیادی درخت هم کاشتن شما که دغدغه بلوط ها را دارید چرا جلوی قاچاق چیان زغال که شبانه دارن به راحتی با هماهنگی مامورانتان طبیعت را نابود می کنن نمی گیرید که دارید جلوی یک کار عمرانی را می گیرید چرا جلوی سوپر مارکتها را نمی گیرید که شدن زغال فروشی اخه این زغالها از کجا میان
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب مرادی فعال اجتماعی و زیست محیطی .مقالات شما در ادوار گذشته تاکنون اثر بخش بوده است.تمرکز مخالفت باید روی این نکته باشد که مگر سی سخت چند نفر جمعیت دارد که باید این همه بیت المال هزینه احداث بزرگاه برای آن شود.آیا همه مناطق بویر احمد دارای جاذبه توریستی نیست که سی سخت به بهانه تفریحی این همه اعتبار را می بلعد مشکل اصلی مدیریتی است که هفت سال است در دست سی سختی ها است.
دنا
Iran, Islamic Republic of
به نظر اقای مرادی جان مردم سی سخت پشیزی ارزس ندارد اما درختان بلوطی که در اثر افت پروانه بلوط خوار در حال خشک شدن است، بسیار باارزش است ان هم برای تهیه زعال .
Iran, Islamic Republic of
احداث این جاده از خواسته های دیرینه ولازم ومورد نیاز شهرستان دنا و به خصوص مردم سی سخت بوده وهست
واز درخواست های اولیه مردم است
شبیه به این جاده به وفور در کشور واستان احداث گردیده است
چطورحساسیتی روی آنها نبود؟
محترمانه یاد آوری می کنیم که از سنگ اندازی برای متوقف کردن این پروژه که نیاز مردم هست دست بردارید
از استاندار ونماینده مردم انتظار ورود وحل موضوع را داریم
حسینقلی
Iran, Islamic Republic of
ای بنازمت یوسف سیاست مدار
خوب پیشرفت کردی
چند تیتر ده بشتر بزنی مشهور ایابی
سی سختی
Iran, Islamic Republic of
با تنگ نظری ها حاضر به پیشرفت سی سخت نیستند امروز شده اند حامی منافع سی سخت برو بابا شما فقط و فقط میخواین این شهر پیشرفت نکنه
فرزند دما
Iran, Islamic Republic of
همونطور که جاده اصفهان رو از سی سخت قطع کردید و شهرم را از رونق انداختید امروز میخواید جاده را هم ازمون بگیرین خدا لعنتتان کند خدا ناشناس ها
سی سخت
Iran, Islamic Republic of
امثال ایشون و سایر کارشکنان و مدعیان محیط زیست کجا بودند که میلیون ها بلوط دنا را آفت گرفت و هکتارها در آتش سوزی ها سوخت و هکتارها تخریب شد؟
اینها همش یه ژست بوده و هست
در این جاده قراره تونل احداث بشه تا تخریب کمتری صورت بگیره
اینها مخالفین توسعه اند و غرض های سیاسی دارند
آقای مرادی! چرا در زمان جاده امامزاده علی و دیل و آرو و دهدشت ساکت بودی؟
چون زادگاه خودت بود و جاده می خواست؟
چرا یک بار در آتش سوزی ها حضور نداشتید؟
چرا با مدیر کل مدعی محیط زیست جلوی تخریب بلوط ها را نگرفتید؟
نقشه های گوگل ارت موجود است و تعلل در تخریب ها و آتش سوزی ها را اثبات می کند.
مردم دیار سی سخت همواره پای کار بوده اند و حافظ محیط زیست
امسال در نقاط دیگر استان حجم آتش سوزی ها 1000 درصد یعنی 10 برابر افزایش داشت در شهرستان دنا 8 درصد کاهش داشت.
کجا بودید که حالا علیه این مردم با فرهنگ و متانت مدعی حامیان محیط زیست شده اید؟
آقای مرادی اگر یک نامه علیه تخریب بلوط های مسیر امامزاده علی رو کردید که مخالفت داشته اید کسی صداقت شما را تأیید میکند! ولی خود شما در آن زمان و آن پروژه با احداث جاده همکاری می کردید!
کمی انصاف و صداقت رو کنید که همگان از مقاصد شما آگاهند!
نظری
Iran, Islamic Republic of
غلط کرده هرکسی نزاره جاده سی سخت درست بشه به خدا قسم آقای استاندار این دفعه اگر پروژه را تعطیل کنید ساکت نمیشینیم و تمامتان را از استانمان بیرون خواهیم کرد تا عبرتی برای سایرین شود
محمد حسینی
Iran, Islamic Republic of
جون پسر من واجب تر بود که داخل این مسیر و این پیچ ها ماشینش چپ کرد و کشته شد یا درختان
از ته دل داغ دیدم آهی میکشم به سمت اون بی همه چیزی که نزاره این جاده کشید بشه
رحیم نژاد
Iran, Islamic Republic of
هرکسی مانع کار و عملیات جاده سی سخت بشه با برون ها و برقی های مردم سی سخت جوابش را خواهیم داد
هشدا_جدی
زابلی
Iran, Islamic Republic of
خدایا تا کی اینقدر ظلم چرا نمیزارید سی سخت هم به جایی برسه تا جاده نیاد هیچ پیشرفتی امکان پذیر نیست سالی حدود یک میلیون گردشگر فقط از این مسیر عبور میکنن خدا را خوش نمیاد حتی یک نفرشون به دلیل عدم وجود جاده درست مشکلی براش پیش بیاد از خدا بترسید
دنا
Iran, Islamic Republic of
اقای یوسف مرادی اب رو بریز اونجایی که ...
دوران هوچی گری گذشته
Iran, Islamic Republic of
بعضی آقایون منجمله ... عشق بوق و کرنا دارن که سر و صدایی بکنن و برخی موارد رو که در حد مراحل اداری است چنان شلوغ بازی در بیارن که به شبکه های معاند و بی بی سی ختم بشه تا از این رهگذر معروف بشن و سلبریتی
متأسفیم برای آنانکه ملعبه و وسیله شبکه های معاند هستن.
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
باسلام
آقای هاشمی قبلا مجوز را خود امضا نموده وکارهای پیمانکار براساس نقشه ابلاغی میباشد ، یادآور می‌شود حریم محیط زیست بالاتر از مکان فعلی میباشد واداره راه برای جلوگیری از قطع درخت و اصلاح جاده تونل های مسیر را پیش بینی کرده که محیط زیست دارد سنگ اندازی وجلوی کار رامیخواهد بگیرد.حتی صورت جلسه ای هم جهت دریافت مبلغی از اداره راه به محیط زیست موجود میباشد
دوستدار محیط زیست
Iran, Islamic Republic of
این فضاسازی ها اهداف دیگری دارد
زمان آتش سوزیهای منطقه حفاطت شده نه آقای مرادی نه آقای هاشمی مدیر محیط زیست به فریادبلوطها می رسند فقط ساکنان مناطق حفاطت شده هستند که این وظیفه را برعهده دارند وهمواره این مهم را بدون ژستهای محیط زبستی انجام میدهند این جاده برای ساکنین این منطقه است وبا احداث تونل اتفاقا کلوی تخریب محیط زیست وقطع بلوطها گرفته می شود.
بهتراست با این هوچیگری رسانه ای تقابلی بین مردم ومحیط زیست ایجاد نکنید. کجا بود ازآقای هاشمی ومرادی زمانی که آتش سوزیها وآفات برجان بلوطهای زاگرس افتاده بود
مشکوکه
Iran, Islamic Republic of
ای همه بلی(بلوط) داخل جاده بامیدون یاسوج قطع وابی ،هیج کس یادش نبی ،زیست کره نابود نوابی ،آقای مرادی وخو رفته بی ؛الان بیدار وابیه ،ککا کارت بوداره ،ما سی سختیل خه نیخم وش استفاده کنیم خوت ایخی بری او خنک کوگول بخری
آفتاب
Iran, Islamic Republic of
با سلام و درود
بابا دیگه دست از تخریب افراد بردارید
یک شهر توریستی در بهترین نقطه کشور وجود داره و احتیاج به راه ارتباطی داره و باید ساخت هر ساختن دردسر داره
چون از ده برآفتاب میگذره عده ای فرصت طلب برای اینکه برای مردم مومن و انقلابی ده برافتاب براشون چه چه کنن و بگن چقدر آدم خوبیه این کارها و میکنن
بخدا ساختن جاده خیلی واجبه چقدر مردم تو ای جاده جونشون رو از دست دادن......
خواهشاً اینقدر مغرضانه و به اسم دفاع از محیط زیست خودنمایی نکنید...
بزارید جاده ساخته بشه .....
کامیار
Iran, Islamic Republic of
مدیر محترم سایت برای چندمین بار است که نظر منو منتشر نمیکنی؛ اقای یوسف مرادی ذره ای از محیط زیست نمیداند ایشان بچه نوراباد است اگر دلسوز محیط زیست است به داد محیط زیست شهر خودش برسه
تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

ورود ارز ناشی از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، نزدیکترین و کوتاه‌ترین ...
بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

نماینده اسبق شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گفت: «کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد ...
رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، در آیین تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری ...
1