تاریخ انتشار
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۵۲
کد مطلب : ۴۲۷۵۰۵
آخرین خبرها در باره ویروس کرونا؛

۵ واکسن ایرانی در فهرست کاندیداهای سازمان جهانی بهداشت / ابداع ماسک ضد کرونا / آمار کرونا در ایران و جهان / کیت ایرانی آزمایش تشخیصی سریع کرونا ساخته شد

۰
ابداع ماسک ضد کرونا / آمار کرونا در ایران و جهان / کیت ایرانی آزمایش تشخیصی سریع کرونا ساخته شد
کبنا ؛سخنگوی سازمان غذا و دارو در توئیتی از قرار گرفتن پنج واکسن ایرانی در فهرست کاندیداهای واکسن کووید ۱۹ سازمان جهانی بهداشت خبر داد.

۵ واکسن ایرانی در فهرست کاندیداهای سازمان جهانی بهداشت

به گزارش کبنا، کیانوش جهانپور در صفحه توئیتر خود نوشت: تا این لحظه، ۵ #واکسن ایرانی در فهرست کاندیداهای واکسن #کووید۱۹ سازمان جهانی بهداشت WHO قرار گرفته اند.
وی پیش از این در پیامی دیگر نوشته بود: واکسن های ایرانی #کرونا در جمع فهرست کاندیداهای واکسن سازمان بهداشت جهانی @WHO



از زمان شیوع کرونا (اوایل سال گذشته) گام های برای مهار این ویروس و تهیه واکنس برای آن برداشته شده است.
رضا ملک زاده معاون فناوری و تحقیقات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نزدیک شدن ایران به موفقیت کشف و ساخت واکسن کرونا خبر داده است.  
ملک زاده با یادآوری اینکه ما در مراحل پری کلینیکال این طرح هستیم و هنوز وارد مرحله کارآزمایی بالینی انسانی آن نشده ایم، در این باره زمان  تولید و عرضه به بازار واکسن کرونا ایرانی، گفت: برای فعالیت های تحقیقاتی نمی توان زمان دقیق اعلام کرد اما محققان ما با تمام توان و ظرفیت در تلاش هستند تا این موضوع محقق شود، به عبارتی باید تلاش بیشتری کنیم تا مراحل ساخت این واکسن را با موفقیت پشت سر بگذاریم.
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز 21 مهر سال جاری از آزمایش واکسن کرونا تولید داخل بر روی نمونه انسانی تا دو سه هفته آینده خبر داد.
وی در مراسم شصت و هفتمین نشست منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، درباره تولید واکسن کرونا در ایران نیز گفت: مراحل کار دنبال  می شود، آزمایش حیوانی بر روی میمون هم انجام شده و نتایج خوبی داشته و تا دو سه هفته آینده آزمایش واکسن بر روی نمونه انسانی هم آغاز می شود، تمام مراحل بر اساس استانداردهای بین المللی است و گزارش آن امروز به سازمان بهداشت جهانی ارائه می شود.
 
ابداع ماسکی که ۹۰ درصد ویروس کرونا را از بین می‌برد
 
ابداع ماسکی که ۹۰ درصد ویروس کرونا را از بین می‌برد

محقق انگلیسی موفق به ابداع ماسک جراحی پنج لایه‌ای شده که دارای لایه‌ای از نانو ذرات مس است و تا ۹۰ درصد ذرات ویروس کرونا را از بین می‌برد.
به گزارش روزنامه دیلی میل، پزشکان انگلیسی تا پایان سال جاری میلادی از این ماسک های ویژه که ۹۰ درصد ویروس کرونا را در کمتر از یک ساعت از بین می برند، استفاده خواهند کرد.
ماسک های صورت برای متوقف کردن گسترش ویروس کرونا و سایر عوامل بیماری زا از یک نفر به افراد دیگر استفاده می شوند. این ماسک ها جلوی گسترش ذرات عفونی بزاق را می گیرند. ماسک های استاندارد سه لایه جراحی نیز برای این منظور موثر هستند اما اگر به طور صحیح ضدعفونی یا دور انداخته نشود، ویروس برروی سطح آن باقی می ماند.
اکنون دکتر «گرت کیو» محقق دانشگاه «ناتینگهام ترنت» در انگلیس موفق به طراحی ماسکی شده که تا ۹۰ درصد ذرات ویروس کرونا را از بین می برد؛ شرکت وی به نام Pharm۲Farm که یک شرکت دانشگاهی است اکنون در حال ساخت این ماسک ها است.
این ماسک دارای یک لایه نانوذرات مس است که میان دو لایه فیلتر و دو لایه ضد آب قرار می گیرد. لایه مسی ضدویروس این ماسک ویروس هایی را که توسط لایه های فیلتر مسدود می شوند، از بین می برد.
کیو که خود یک کارشناس فناوری نانو است می گوید: نمونه های اولیه این ماسک اواخر ماه جاری میلادی تولید خواهند شد و ماه دسامبر به بازار عرضه می شوند. این ماسک علاوه بر اینکه دارای گواهینامه Type IIR - استاندارد طلایی برای ماسک ها که اطمینان می دهد ۹۹.۹۸ درصد ذرات را فیلتر می کند-  است می تواند ۹۰ درصد ویروس کرونا را در کمتر از یک ساعت از بین ببرد.

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۳۹۹/۰۸/۲۳)

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۳۹۹/۰۸/۲۳)

روسیه از آغاز تولید انبوه واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» خبر داد
وزیر بهداشت روسیه، از آغاز تولید انبوه واکسن اسپوتنیک وی خبر داد. میزان اثربخشی این واکسن ۹۲ درصد اعلام شده است.
«میخائیل موراشکو» وزیر بهداشت روسیه با بیان اینکه تولیدکنندگان در حال تولید انبوه اسپوتنیک وی هستند، اظهار داشت این واکسن در حال ورود به بازار و توزیع در سایر مناطق روسیه است.
 بر اساس آزمایشات انجام شده اسپوتنیک وی روی بیش از ۱۶ هزار داوطلب،   اثربخشی و کارایی آن ۹۲ درصد اعلام شده است.
مقامات بهداشتی روسیه  این واکسن را روشی موثر برای جلوگیری از شیوع کویید - ۱۹ می دانند.  الکساندر گینتسبورگ مدیر مرکز گامالیا به عنوان سازنده این واکسن، گفت که واکسیناسیون گسترده می تواند طی هفته های آینده آغاز شود.
الکساندر گینتسبورگ، رئیس مرکز گامالیا،  هم در گفت و گو با شیکه تلویزیونی راشا تودی در مقایسه واکسن روسی و واکسن آمریکایی پی فایزر گفت:  واکسن کرونای آمریکایی، باید در دمای پایین تر نگهداری شود و همین مسئله امکان حمل و نقل آن را دشوارتر می کند. پیشتر کارشناسان بلومبرگ هم  نظر مشابهی در خصوص واکسن پی فایزر ارائه کرده بودند.

روسیه از آغاز تولید انبوه واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» خبر داد
به گفته گینتسبورگ دمای لازم برای نگهداری واکسن پی فایزر  بین ۷۵تا ۸۰ درجه زیر صفر است در حالی که دمای لازم نگهداری واکسن اسپوتنیک وی منفی ۱۸ درجه است.  
وی همچنین تاکید کرد واکسن روسی کرونا مطمئن عمل کرده و برای مدت طولانی در بدن ایمنی ایجاد می کند.
واکسن پی فایزر با همکاری مشترک دو شرکت آمریکایی آلمانی تهیه شده است.
شرکت فایزر اعلام کرده که واکسن کرونای تولیدی این شرکت تأثیرگذاری بیش از  ٩٠ درصد در پیشگیری از کرونا به همراه داشته و این نتیجه بیشتر از حد انتظار بوده است. فایزر یکی از مهم‌ترین شرکت‌های داروسازی دنیاست.
 
کیت ایرانی آزمایش تشخیصی سریع کرونا ساخته شد
 
کیت ایرانی آزمایش تشخیصی سریع کرونا ساخته شد
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شرکت های دانش بنیان ایرانی موفق به ساخت کیت آزمایش تشخیصی سریع کرونا شدند که موفقیت بزرگی برای کشور محسوب می شود.
 دکتر حسین وطن پور، اظهار داشت: پیگیر اخذ مجوز از مبادی ذیربط از جمله سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی هستیم تا این فناوری پیشرفته نیز وارد بازار داخل شود.
وی، آزمایش های تشخیصی سریع را برای شناسایی اولیه و غربالگری بیماری بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: برای شناسایی زودرس و به عبارتی ردیابی بیماران، آزمایش های تشخیصی ابزاری مناسب هستند و بسیاری از کشورها از آن استفاده می کنند.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، کاهش زمان و کم شدن هزینه آزمایش را از جمله مزایای این کار اعلام کرد و گفت: این تست ها خیلی سریع نشان می دهند که فرد مبتلا به کرونا است یا نه و در صورت نیاز می توان از تست های دقیق تر هم استفاده کرد.    
وی اظهار امیدواری کرد که وزارت بهداشت، شرایط مناسب برای استفاده از این تست را در جامعه فراهم کنند تا گامی ارزشمند برای کنترل بیماری برداشته شود.
وطن پور ادامه داد: با این کار ظرفیت آزمایش کرونا در کشور افزایش پیدا می کند.
وی افزود: وزارت بهداشت در حال افزایش تست کرونا در کشور است و قصد دارد تعداد تولید کیت را از ۲۵ هزار مورد به ۴۰ هزار و در نهایت به ۱۰۰ هزار در هفته برساند.
وطن پور ادامه داد: برخی از کشورها از این روش برای بیماری یابی سریع استفاده می کنند و در صورت مثبت بودن افراد، علائم بیماری در آنان چک می شود تا مبتلایان در روزهای اول شناسایی و روند بهبودی به نحو مطلوبی انجام شود.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: هرچند تست های موجود از جمله تست تشخیصی سریع دارای خطا است اما در شناسایی اولیه بیمار کمک موثری می کند و از آن می توان برای بیماریابی استفاده کرد.
شرکت های دانش بنیان در حال ساخت کیت های تشخیصی ترکیبی هستند
وطن پور ادامه داد: چند شرکت دانش بنیان مشغول ساخت کیت های تشخیصی ترکیبی هستند، به این معنی که تشخیص کرونا با اچ آی وی یا کرونا با آنفلوآنزای نوع A و B به صورت همزمان انجام می شود.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک محققان ایرانی موفق به تولید انبوه این نوع کیت ها شوند.  
وی با اشاره به اینکه ما به لحاظ دانش در حوزه های مختلف در دنیا پیشرو و همتراز هستیم، بیان داشت: شرکت های دانش بنیان با سعی و تلاش خود توانستند اغلب نیازهای داخل در حوزه کرونا را تولید و تامین کنند.  
وطن پور افزود: در مجموع فناوری های سلامت نقش بسزایی در پیشگیری، تشخیص و درمان کرونا داشته و محققان ما در تلاش هستند تا محصولات لازم از جمله دارو و واکسن را نیز تولید و روانه بازار کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد +عکس

هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد +عکس

هیولای دریای خزر نامی بود که ماموران سازمان سیا بر هواپیمای دوزیست عظیم الجثه ساخت روسیه ...
سرنوشت ترامپ

سرنوشت ترامپ

حتی اگر ترامپ و میلیون‌ها طرفدار وی در برهه کنونی نخواهند بپذیرند، با این حال باید بدانند ...
( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
1