تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۴۲۴۳۹۹
چرا باید ماسک بزنیم؟

یک قدم تا کرونا در مجالس و بزم ها

۰
یک قدم تا کرونا در مجالس و بزم ها
کبنا ؛
برخی ها هنوز هراسی از ویروس جهانی کرونا ندارند و با برپایی مراسم‌ و بزم های شلوغ چنان فرش قرمزی برای کرونا پهن می کنند که گویا خبری از ویروس کرونا نیست اما غافل از اینکه کرونا خیلی دور نیست و دربرگیری آن برای همه یکسان است و پیر و جوان زن و مرد نمی شناسد.
این روزها بسیاری از مردم مرگ را به تمسخر گرفته اند و بساط صنف آرایشگران، گالری های لباس عروس، کافه ها، لباس فروشی ها و .... پر رونق تر از روزهای قبل از کرونا پهن شده و خیلی ها سهل انگار شده اند.
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد برخی آن چنان در این روزها به برپایی مراسم عزا مصمم هستند که با وجود قفل بر درب آرامستان ها از روی دیوار هجوم می آورند و خواهان شرکت در مراسم عزا هستند.
حسین کلانتری افزود: این افراد بر همه گیری هرچه بیشتر این بیماری ناآگاهانه دامن می زنند و عاقبت تلخی را برای خود و خانواده هایشان رقم خواهند زد و بی خیالی هایشان کار دستشان خواهد داد.
وی ابراز داشت: در این شرایط در اثر نامهربانی افراد سهل‌ انگار و غافل، جان تعدادی از هم‌ استانی ‌های ما به خطر افتاده و از مجموع افرادی که فوت کرده‌اند، بیش از ۵۰ نفر بیماری زمینه ‌ای داشتند.
مراسمات بسیاری در ایام کرونا در این استان برگزار شد و هر بار خبرهای متفاوتی از ابتلای افراد به کرونا در این مراسمات بر روی خروجی رسانه ها می رفت اما انگار گوش عده ای بدهکار نیست و کرونا بی رحم تر از روزهای نخست، جان مردمان را درو می کند.
باید بدانیم که ویروس کرونا ضعیف تر نشده و با توجه به گفته های سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد رفتار این ویروس خطرناک تهاجمی تر شده و عادی انگاری شرایط و عدم رعایت پروتکل ها می تواند وضعیت را سخت تر کند.
پرویز یزدان پناه افزود: مهم ترین کارهایی که مردم استان در شرایط فعلی باید انجام دهند حضور حداقلی در اجتماعات، دورهمی ها و مراسمات، استفاده از ماسک، عدم سفر به شهرها و استان‌های در وضعیت قرمز یا هشدار و رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.
وی ابراز داشت: مردم باید بیش از پیش بر رفتارهای پیشگیرانه خود بیفزایند و تمهیدات جدی تری برای جلوگیری از گسترش این بیماری اتخاذ کنند تا سلامت شان به خطر نیفتد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان دنا در خصوص برپایی مراسمات مختلف در این شهرستان، گفت: برخی ها هنوز با وجود هشدار ها نسبت به کرونا بی توجه اند و به عنوان نمونه با همکاری نیروی انتظامی دو گروه ارکستر که در یک مراسم عروسی در حال فعالیت بودند ضبط و به مراجع قضایی معرفی شدند.
ظفر پریسای افزود: شهرستان دنا از لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت سفید قرار نگرفته است بنابراین فعالیت هر گونه ارکستر در جشن ها و دورهمی ها ممنوع بوده و در صورت مشاهده فعالیت برخورد قاطع قانونی خواهد شد.
پیش از این یک مراسم عروسی در بویراحمد و یک مراسم عروسی دیگر در دنا با هوشیاری و اقدام به موقع مسئولان به سبب رعایت نکردن مسائل بهداشتی و تجمع نیمه کاره مانده بود.
یک نفر از کادر درمان کهگیلویه و بویراحمد می گوید: در دنیای مدرن و روزگاری که تکنولوژی به سرعت همه چیز را جلو می برد، کرونا به یکباره ترمز بسیاری از رفتارهای مبتنی بر محور روز را کشید.
داریوش حسینی می افزاید: با برداشتن محدودیت های کرونایی شاهد بودیم آنگونه که باید هشدارهای های لازم داده نشد و رفتارهای مراقبتی با کاهش محدودیت ها توسط خود مردم نیز کاهش یافت و این موضوع فشار بر کادرهای درمانی را ده ها برابر کرد.
وی تصریح کرد: با وجود دانستن  همه فراز و نشیب های کرونا، عادی انگاری شرایط توسط خود مردم یک آسیب بزرگ بوده و به نظر باید برای قطع زنجیره کرونا یک کمپین هوشمند اطلاع رسانی من ماسک می زنم را شکل دهیم تا پاییزی تلخ  و سرد در انتظار استان مان نباشد.

--------------------------------------
گزارش از فهیمه قهرمانی
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1