کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرا باید ماسک بزنیم؟

یک قدم تا کرونا در مجالس و بزم ها

25 مرداد 1399 ساعت 11:42


برخی ها هنوز هراسی از ویروس جهانی کرونا ندارند و با برپایی مراسم‌ و بزم های شلوغ چنان فرش قرمزی برای کرونا پهن می کنند که گویا خبری از ویروس کرونا نیست اما غافل از اینکه کرونا خیلی دور نیست و دربرگیری آن برای همه یکسان است و پیر و جوان زن و مرد نمی شناسد.
این روزها بسیاری از مردم مرگ را به تمسخر گرفته اند و بساط صنف آرایشگران، گالری های لباس عروس، کافه ها، لباس فروشی ها و .... پر رونق تر از روزهای قبل از کرونا پهن شده و خیلی ها سهل انگار شده اند.
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد برخی آن چنان در این روزها به برپایی مراسم عزا مصمم هستند که با وجود قفل بر درب آرامستان ها از روی دیوار هجوم می آورند و خواهان شرکت در مراسم عزا هستند.
حسین کلانتری افزود: این افراد بر همه گیری هرچه بیشتر این بیماری ناآگاهانه دامن می زنند و عاقبت تلخی را برای خود و خانواده هایشان رقم خواهند زد و بی خیالی هایشان کار دستشان خواهد داد.
وی ابراز داشت: در این شرایط در اثر نامهربانی افراد سهل‌ انگار و غافل، جان تعدادی از هم‌ استانی ‌های ما به خطر افتاده و از مجموع افرادی که فوت کرده‌اند، بیش از ۵۰ نفر بیماری زمینه ‌ای داشتند.
مراسمات بسیاری در ایام کرونا در این استان برگزار شد و هر بار خبرهای متفاوتی از ابتلای افراد به کرونا در این مراسمات بر روی خروجی رسانه ها می رفت اما انگار گوش عده ای بدهکار نیست و کرونا بی رحم تر از روزهای نخست، جان مردمان را درو می کند.
باید بدانیم که ویروس کرونا ضعیف تر نشده و با توجه به گفته های سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد رفتار این ویروس خطرناک تهاجمی تر شده و عادی انگاری شرایط و عدم رعایت پروتکل ها می تواند وضعیت را سخت تر کند.
پرویز یزدان پناه افزود: مهم ترین کارهایی که مردم استان در شرایط فعلی باید انجام دهند حضور حداقلی در اجتماعات، دورهمی ها و مراسمات، استفاده از ماسک، عدم سفر به شهرها و استان‌های در وضعیت قرمز یا هشدار و رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.
وی ابراز داشت: مردم باید بیش از پیش بر رفتارهای پیشگیرانه خود بیفزایند و تمهیدات جدی تری برای جلوگیری از گسترش این بیماری اتخاذ کنند تا سلامت شان به خطر نیفتد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان دنا در خصوص برپایی مراسمات مختلف در این شهرستان، گفت: برخی ها هنوز با وجود هشدار ها نسبت به کرونا بی توجه اند و به عنوان نمونه با همکاری نیروی انتظامی دو گروه ارکستر که در یک مراسم عروسی در حال فعالیت بودند ضبط و به مراجع قضایی معرفی شدند.
ظفر پریسای افزود: شهرستان دنا از لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت سفید قرار نگرفته است بنابراین فعالیت هر گونه ارکستر در جشن ها و دورهمی ها ممنوع بوده و در صورت مشاهده فعالیت برخورد قاطع قانونی خواهد شد.
پیش از این یک مراسم عروسی در بویراحمد و یک مراسم عروسی دیگر در دنا با هوشیاری و اقدام به موقع مسئولان به سبب رعایت نکردن مسائل بهداشتی و تجمع نیمه کاره مانده بود.
یک نفر از کادر درمان کهگیلویه و بویراحمد می گوید: در دنیای مدرن و روزگاری که تکنولوژی به سرعت همه چیز را جلو می برد، کرونا به یکباره ترمز بسیاری از رفتارهای مبتنی بر محور روز را کشید.
داریوش حسینی می افزاید: با برداشتن محدودیت های کرونایی شاهد بودیم آنگونه که باید هشدارهای های لازم داده نشد و رفتارهای مراقبتی با کاهش محدودیت ها توسط خود مردم نیز کاهش یافت و این موضوع فشار بر کادرهای درمانی را ده ها برابر کرد.
وی تصریح کرد: با وجود دانستن  همه فراز و نشیب های کرونا، عادی انگاری شرایط توسط خود مردم یک آسیب بزرگ بوده و به نظر باید برای قطع زنجیره کرونا یک کمپین هوشمند اطلاع رسانی من ماسک می زنم را شکل دهیم تا پاییزی تلخ  و سرد در انتظار استان مان نباشد.

--------------------------------------
گزارش از فهیمه قهرمانی


کد مطلب: 424399

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/424399/یک-قدم-کرونا-مجالس-بزم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1