تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۴۲۴۰۰۲
اگر مردم به مسافرت بروند در شهریور ماه مرگ و میرو روزانه بین 1600 تا دو هزار نفر خواهد بود

قتل عام کرونایی؟!

۰
قتل عام کرونایی؟!
کبنا ؛یک کارشناس می‌گوید: استفاده از ماسک و دستکش نمی‌تواند جایگزین اقداماتی شود که وظیفه دولت است.
گروه اجتماعی: «هرچه در خرداد ماه کاشتیم در تیرماه درو کردیم» این صحبت ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در خصوص دلایل افزایش شیوع دوباره کرونا در کشور است که نشان می‌دهد یکی از مهمترین دلایل شیوع مجدد این ویروس منحوس، تعطیلات خرداد ماه است که در آن خیلی‌ها ترسشان از کرونا ریخته بود و به مسافرت رفتند و یا مراسمات و دورهمی‌های فامیلی برگزار کردند و حاصلش هم چیزی نبود جز رکورد زدن در آمار فوتی‌های کرونا طی روز‌های گذشته. این در شرایطی است که آخر هفته جاری نیز با تعطیلات عید غدیر رو به رو هستیم و اگر مردم باز هم به مسافرت بروند معلوم نیست چه فاجعه‌ای انتظارمان را می‌کشد.
روزانه 100بیمار کرونایی مراجعه می‌کنند
روز گذشته محمد طالب‌پور رئیس بیمارستان سینا گفت: «به طور متوسط روزانه ۱۰۰ بیمار کرونایی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند، البته در این چند روز گذشته تعداد ورودی‌های بیمارستان کم‌تر شده است که دلیل آن می‌تواند مراقبت‌هایی باشد که از چند هفته پیش در تهران جدی گرفته شده و یا شاید هم اتفاقی بوده باشد، اما در هر حال در دو الی سه روز اخیر ۵۰ یا ۶۰ بیمار به بیمارستان مراجعه داشته‌اند. به دلیل شیوع بالای ویروس کرونا در جامعه، درصد درگیری پرسنل بیمارستان به عنوان جزئی از جامعه نیز خیلی بالاتر رفته که همین نشان می‌دهد، میزان شیوع در بین مردم جامعه چقدر بالاست.»
وی با انتقاد از عدم رعایت پروتکل‌ها از طرف مردم گفت: «یک فرد که به کرونا مبتلا می‌شود به نوعی بی‌احتیاطی دلیل مبتلا شدنش بوده که این موضوع هم عامل خستگی کادر درمان می‌شود و هم جای یک مریض غیرکرونایی را اشغال می‌کند. تصور کنید فردی که به دلیل بیماری قلبی باید بستری شود، در این شرایط به بیمارستان نمی‌آید، اما یک جوان که اصلا از ماسک استفاده نکرده و بی‌مبالاتی خودش منجر به ابتلا شده، بستری می‌شود. این موضوع خیلی انسانی نیست و آنهایی که رعایت نمی‌کنند، در برابر بیماران غیرکرونایی مسئول هستند. ظرفیت یک لیوان آب به اندازه حجم آن است و ظرفیت ما هم به اندازه‌ تعداد تخت‌های بیمارستانی است، در بیمارستان بیماران کرونایی و غیرکرونایی داریم که بیماران غیرکرونایی به دلیل ترس از ابتلا اصلا مراجعه نمی‌کنند و تخت‌های بیمارستان را بیماران کرونایی اشغال می‌کنند، در واقع این مسئله یک معامله غیرمنطقی است که رخ داده است. برای بیمارستان فرق نمی‌کند که فرد برای چه بیماری مراجعه می‌کند، اما وقتی از دید کلی به این موضوع نگاه شود، متوجه می‌شویم، توزیع درست بیمار صورت نمی‌گیرد و بیماران کرونایی همه تخت‌ها را اشغال می‌کنند در صورتی که می‌توانستند با رعایت بهداشت اصلا مبتلا نشوند. باید این موضوع در جامعه پررنگ شود که مردم حداقل برای بیماران غیرکرونایی خودشان که امکان رفتن به بیمارستان را ندارند، احساس مسئولیت کنند.»
همه این‌ها نشان‌دهنده خستگی مفرط کادر درمان و وخامت اوضاع است. با این حال سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر جامعه تعطیلات پیش رو را مثل تعطیلات خرداد ماه سهل بگیرد و اقدام به مسافرت رفتن کند چه چیزی انتظارمان را می‌کشد؟
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000424/nf00424002-2.jpg
روستاها به کلونی کرونا تبدیل شده اند
محمدرضا محبوب فر کارشناس کمیته کشوری پیشگیری از کرونا و عضو انجمن بهداشت محیط ایران درباره پیش‌بینی‌ها در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« بخش زیادی از مبتلایان فعلی در کشور مربوط به تردد‌ها و مسافرت‌هایی است که در ماه خرداد صورت گرفت. بخش دیگری از این مبتلایان به بیماری کرونا نیز مربوط به دوره همی‌های مناسبتی هستند که از ماه خرداد تا کنون همزمان با عادی‌سازی شرایط جامعه در کشور برگزار شدند و تعداد زیادی را گرفتار بیماری کرونا کردند. من معتقدم با عنایت به شرایط فاجعه بار بیماری کرونا در کشور و اینکه متاسفانه در حال حاضر تخت‌ها در بیمارستان‌ها به قدری پر شده که تخت خالی برای بیماران بد حال و بیماران بالای 50 سال وجود ندارد! این معضلی است که امروز با آن رو به رو هستیم.من فکر می‌کنم در چنین شرایطی هر گونه سفر و تردد و تجمعات باید در کل ممنوع اعلام شود، مخصوصا تردد‌هایی که خارج از شهر هستند. با توجه به اینکه در حال حاضر تهران منبع اصلی شیوع کرونا در کل کشور است و از آن جایی که تهران از قومیت‌های مختلف تشکیل شده است بنابر این در تعطیلات معمولا شاهد رفت آمد به شهر‌های مختلف کشور هستیم که در شرایط فعلی این کار بسیار خطر ناک است و باید قطعی از این موضوع جلوگیری کرد، باید تردد از تهران و همچنین تردد به تهران حتما ممنوع شود.» او در ادامه تاکید کرد: «در حال حاضر ویروس کرونا به تمامی روستاهای کشور نفوذ پیدا کرده است و در برخی از این روستاها تعداد مبتلایان کم است و در تعدادی از این روستاها نیز تعداد مبتلایان بسیار زیاد است. این در شرایطی است که شرایط درمانی در روستاها اصلا مناسب نیست و در واقع امروز شاهدیم که کلونی‌های کرونا از شهر‌ها به روستا‌ها جا به جا شده است. یعنی نقاط شهری و روستایی به یک نسبت گرفتار ویروس کرونا شده‌اند و این موضوع دلیلی جز مسافرت مردم به ییلاق و قشلاق ندارد.»
فاجعه در شهریور ماه
این عضو کشوری پیشگیری از کرونا تاکید کرد: «جامعه باید روی این ویروس حساس شود و بداند که قدرت سرایت این ویروس طی جهش‌هایی که انجام داده است بیشتر شده است. البته خوشبختانه 60 درصد جامعه در حال حاضر شرایط را حساس می‌دانند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. اما این را بگویم که هیچ یک از پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و دستکش نمی‌تواند جایگزین اقداماتی شود که وظیفه دولت است. دولت باید در شرایط امروز رفت و آمد‌ها را کنترل کند و اجازه مسافرت و ورود و خروج از شهر را ندهد. با همه این اوصاف اگر همچنان دولت به توصیه و پیشنهاد دادن اکتفا کند و همچنان در یک گیجی عمومی به سر ببرد و جامعه را هم گیج و گنگ کند، من فکر می‌کنم در ماه شهریور آمار مبتلایان به کرونا نه تنها کاسته نخواهد شد بلکه به جرات می‌توانم بگویم تعداد مبتلایان تا شش برابر از اینی که امروز با آن مواجه هستیم افزایش پیدا خواهد کرد و تعداد مرگ و میر‌ها به روزانه بین 1600 تا 2هزار نفر خواهد رسید. این در شرایطی است که در آن زمان کادر پزشکی خسته هستند و کمبود امکانات افزایش یافته است. یا ما امروز جلوی مسافرت‌ها و رفت و آمد‌ها را می‌گیریم و یا در شهریور ماه با تلفات و آسیب‌های بسیار مجبور می‌شویم قرنطینه کامل در شهر برقرار کنیم. امروز دغدغه آقای روحانی متاسفانه تورم و گرانی است که البته در آن امر هم نظاره گر هستند و اقدام عملی انجام نمی‌دهند،
در حالی که اولویت دولت و همه نهاد‌های دولتی در حال حاضر باید حفظ جان و سلامت مردم باشد. این سیاست‌گذاری دولتی بر اساس ایمنی جمعی صورت می‌گیرد که اصلا این موضوع در خصوص بیماری کرونا در هیچ جای دنیا وجود ندارد. من معتقدم اگر دولت این وضعیت را کنترل نکند در شهریور ماه شرایط سخت‌تر و بحرانی‌تر خواهد بود. دولت باید هر چه زودتر برای تردد‌ها فکری اساسی کند تا شهریور ماه با یک فاجعه رو به رو نشویم.»
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1