تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۴۲۰۴۶۴
کبنا گزارش می‌دهد

مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به فکر آینده و گره‌های کور ترافیکی در جاده مهریان-بلهزار - مادوان باشند / مشاورانی که به فکر فردا نیستند و در پستوها طرح‌ها را تدوین می‌کنند

۳
۰
مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به فکر آینده و گره‌های کور ترافیکی در جاده مهریان-بلهزار - مادوان باشند / مشاورانی که به فکر فردا نیستند و در پستوها طرح‌ها را تدوین می‌کنند
کبنا ؛جاده شهرستان بویراحمد به دنا شریان حیاتی اتصال این دو شهرستان بهم هستند که با گسترش روز افزون شهرها و جمعیت توسعه این جاده مهم مواصلاتی بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.
به گزارش کبنا از یاسوج، در پی تماس تلفنی چند نفر از شهروندان ساکنان بلهزار و شهر مادوان مبنی بر ترافیک در بعضی از ساعات روز به ویژه در ایامی که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند، با برخی از ساکنین و مسئولان در باره این جاده مهم مواصلاتی و تجاری بحث و گفت‌وگو کردیم.
یکی از ساکنین بهلزار که سئوالی تمام ذهن او را پُر کرده بود، خطاب به خبرنگار کبنا، گفت: هر چیزی یک حساب و کتابی دارد، قطعاً تقسیمات کشوری هم حساب و کتاب خودش را دارد، اما چطور مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بویراحمد، روستای مانند بلهزار که دقیقاً به شهر مادوان چسبیده را جزو شهر محسوب نمی‌کنند. چرا باید بلهزار بر اساس طرح هادی گسترش پیدا کند و شهر مادوان بر اساس طرح تفصیلی شهری.
یکی دیگری از اهالی روستای بلهزار می‌گوید: این جاده شهر یاسوج، شهر مادوان و شهر سی سخت را بهم متصل می‌کند و می‌توان تعاریف بهتری برای این محور مواصلاتی مهم به کار ببریم، چرا که یاسوج پایتخت طبیعت و شهر سی سخت که مکان‌های بکر گردشگری، طبیعی و خدادادی در آن وجود دارد، هر ساله مورد استقبال مسافران زیادی قرار می‌گیرند. بنا براین گسترش و توسعه این جاده بسیار ضرورت و اهمیت دارد.
او ادامه می‌دهد: در این مسیر روستاهای بنسنجان، مهریان و بلهزار، بعد شهر مادوان و آن طرف تر روستای گوشه، گنجه‌ای و ده برآفتاب قرار دارند، با این تفاسیر می‌بینیم که جمعیت زیادی روزانه در این جاده در حال آمد و رفت هستند. آیا نباید این جاده گسترش و تعریض شود که مردم بتوانند راحت‌تر عبور و مرور کنند.
فرد دیگری گفت: برخی از مالکین به سمت خیابان پیش روی و عرض خیابان را کوچک‌تر کرده‌اند که این در آینده معضلات و آسیب‌های جدی در پی خواهد داشت.
یکی از مالکین منطقه بلهزار جنب دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج اقدام به ساخت و ساز کرده که به گفته برخی از مسئولان او در حریم جاده این کار را انجام داده، که مالک با نشان دادن اسنادی می‌گوید: مالکیت زمین در اختیار بنده است.
این مالک ادامه می‌دهد: بنده تابع قانون هستم، با وجودی که سند و پروانه ساخت دارم و همه مراحل قانونی را برای اخذ سند و پروانه ساخت طی کرده‌ام. اما اگر قانون نظر دیگری داشته باشد من می‌پذیرم. اما از حق و حقوق خودم نمی‌گذرم.
داریوش جهانبخش شهردار مادوان در این بار می‌گوید: اما اجازه به هیچ کس نمی‌دهیم که به خیابان تعرض کند، این محور یکی از پرترددترین محورهای استان به شمار می‌رود.
وی افزود: اگر مالکی در منطقه بلهزار اقدام به ساخت و ساز در پیاده رو و یا حریم خیابان کرده است، در حیطه و اختیارات شهرداری مادوان نیست. و این در حالی است که باید بگوئیم این جاده بیش از هر زمان دیگری نیاز به گسترش و توسعه دارد، چرا که ما هر روز شاهد افزایش جمعیت و گسترش شهر و روستاها هستیم.
رئیس بنیاد مسکن بویراحمد که از محل ساخت و ساز غیرقانونی جنب دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج بازدید می‌کرد در گفت و گو با کبنا می‌گوید: روستای بلهزار داری طرح هادی روستایی است و کسی حق ندارد، خارج از آن طرح اقدامی انجام دهد.
هجیر افشون مدیرکل فنی استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: نقطه مرز مشترک بلهزار و شهر مادوان دارای دو طرح هادی روستایی و طرح تفصیلی شهری است، و هیچ کسی نباید از آن چیزی که در این طرح‌ها لحاظ شده است، عدول کند.
وی افزود: ساخت و سازها باید بر اساس آن طرحی که موجود است، انجام بگیرد در غیر این صورت با متخلفین برخورد صورت می‌گیرد.
افشون گفت: جلوی فردی که جنب دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج شروع به ساخت و ساز کرده، گرفته شده است که بعد از بررسی‌های لازم تصمیم مناسب اتخاذ می‌شود.
مدیرکل فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سئوال که نظر کارشناسی شما پیرامون آینده این محور چیست؟ اظهار داشت: اداره کل راه و شهرسازی حریم این جاده 5/ 17 متر تعریف کرده است. ضمن اینکه دسترسی به شهر سی سهخت از دو مسیر امکان پذیر است، یکی از سمت شهر مادوان و دیگری از سمت جاده اصفهان – کریک.
وی تاکید کرد: مسیرها تعریف شده هستند و خارج از آن نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.
 اما امیریان دهیار روستای بلهزار حرف‌های دیگری دارد و می‌گوید که این روستا طرح هادی دارد که در سال 84 این طرح مصوب و مجدداً در سال 98 هم مصوب و تأیید شد.
وی با بیان اینکه قبلاً حریم جاده را از هر طرف 5 /22 متر در نظر گرفته بودند، گفت: بر اساس طرح هادی، حریم جاده 5/ 17 متر تعریف شده و کسی هم به حریم جاده تعرض نکرده است. مردم هم سند تک برگ دارند و اگر کسی بر اساس طرح هادی به خیابان یا معابر تعرض کنند، ما بر اساس قانون با آنها برخورد می‌کنیم.
امیریان گفت: هنگام صدور پروانه ساخت ما از بنیاد مسکن و سایر نهادها استعلام می‌گیریم و بر پایه نتیجه این استعلامات پروانه ساخت صادر می‌کنیم.
وی تاکید کرد: از سال 84 حریم جاده یاسوج- سی سخت 5 /17 متر طبق طرح هادی مصوب شد، این افراد هم مالک بودند که در گذشته 5 /22 را رعایت کرده بودند و وقتی که 5 /17 مصوب شد، بالاخره اقدام به گرفتن مابقی زمین خود شدند.
دهیار روستای بلهزار گفت: همه این افراد سند تک برگ دارند، و حق دارند و ما نمی‌توانیم جلوی کسی را بگیریم. در ضمن قانون باید برای همه رعایت شود، نمی‌توان به کسی گفت که حریم جاده 5/ 17 متر است و برای فرد دیگری 5/ 22 متر در نظر گرفته شود.
دهیار بیان می‌کند این طرح هادی با حضور دستگاه‌های مختلف استان مصوب شده است. هیچ کسی حق ندارد خارج از این طرح اقدامی انجام بدهد.
به گزارش کبنا، همانطوری که ابتدا هم گفته شد، محور مواصلاتی شهر یاسوج سمت شهر سی سخت یکی از مهمترین محورهای مهم استان به شمار می‌رود که در این مسیر چندین روستا و یک شهر قرار دارد و اگر از همین الان به فکر گسترش و توسعه آن نباشیم، یقیناً در آینده این جاده قفل می‌شود و مردم با دردسرهای متعددی مواجه خواهند شد.
اینکه مشاورین طرح‌های روستایی و شهری این جاده چه کسانی بودند و آیا طرح هادی روستایی و طرح تفصیلی شهر مادوان طبق استانداردهای شهر سازی تدوین شده است؟ و آیا آنها آینده این روستاها و شهرهای یاسوج، مادوان و سی سخت را هم مدنظر داشته‌اند؟ و یا پشت پرده با برخی از صاحبان قدرت و نفوذ نشست و برخاستی داشته‌اند؟ و طرح‌ها را مکتوب کردند؟ سئوالاتی است که باید از دستگاه‌های بالادستی، ناظر و متولی کرد.
در همین بارندگی‌های اخیر علاوه بر عدم پاکسازی کانال‌ها ایرادات جاده بلهزار تا حدودی مشخص شد.
به گزارش کبنا، این ضرورت وجود دارد، که مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج و گسترش شهر و جمعیت و احیاناً احداث پروژه‌های همانند؛ بیمارستان مادوان و سایر مراکز آموزشی، تفریحی، تولیدی، تجاری و اقتصادی، از همین امروز به فکر آینده این محور و سهولت تردد و عبور و مرور خودروها و مردم باشند. هر چند به قولی در این شهرستان و سایر شهرستان‌های استان کار کارشناسی و آینده نگری چندان جایگاهی ندارد. فرودگاه ساخته می‌شود، شهر به آن می‌رسد، بیمارستان احداث می‌کنند، فکر پارکینگش را نمی‌کنند و...
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شهردار!!!! کجا بود
فکر می کنند شهرداری فقط باید آشغالها را جمع کنه که همین کار رو هم انجام نداده
دنا
Iran, Islamic Republic of
انشاالله که این خبر مایه خیر و ازخواب غفلت مدیران را بیدار کنند
امید
Iran, Islamic Republic of
تقصیر مردم همون مناطق هم هست،شرایط زندگیشون اصلا خوب نیست ولی از شهردارا تعریف میکنن،خودشونو پاره میکنن ک از مقدم ها دفاع کنن،حقشونه،
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1