تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۱۰
کد مطلب : ۴۱۸۸۵۶
گزارش و بررسی /

جهاد خستگی ناپذیر و شبانه روزی علوم پزشکی استان/لزوم همراهی و همکاری همه مردم با علوم پزشکی/ زمان تسویه حساب نیست

۰
جهاد خستگی ناپذیر و شبانه روزی علوم پزشکی استان/لزوم همراهی و همکاری همه مردم با علوم پزشکی/ زمان تسویه حساب نیست
کبنا ؛فعالیت و زحمات خستگی ناپذیر در مجموعه علوم پزشکی و بویژه زحمت کشان بخش‌های مختلف این مجموعه بزرگ نباید به یک زمان و یا حادثه خاص محدود و محصور شود چرا که در طول سال این مجموعه از دورافتاده‌ترین روستاها تا شهرهای بزرگ از یک بهورز تا متخصص از بخش‌های اورژانس جاده‌ای تا آزمایشگاه و ... همگی درگیر سلامت و درمان جامعه می‌باشند. در تمام تعطیلات و در تمام مناسبت‌ها بخش‌های مختلف علوم پزشکی تنها قشری از جامعه هستند که بدون هرگونه تعطیلی و به رغم مشکلات فراوانی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند در کنار مردم هستند و مردم در طول شبانه روز با جزیی ترین اتفاق مربوط به سلامت خود این فرصت را دارند به درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و یا پایگاه‌های اورژانس مراجعه کنند و به درمان خود اقدام نمایند.
پس علوم پزشکی و کادر زحمت کش آن را باید همراهان همیشگی مردم دانست که در سرما و گرما و شبانه روز و در جاده و خانه بدون هیچ چشمداشتی با مردم هستند. با این وجود شیوع بیماری کرونا سبب شد تا این بار مردم عینی‌تر به زحمات و تلاش‌های این مجموعه عظیم پی ببرند و در روزهای گذشته به طرق مختلف قدردان کادر درمانی و پزشکی شوند. علوم پزشکی در این بحران فراگیر به طور خستگی ناپذیر و شبانه روز و با وجود کمبود امکانات زیرساختی به طرق مختلف برای پیشگیری و نجات از این بیماری در حال کار و تلاش هستند. بر طبق آمار تاکنون در کشور تعداد زیادی از پزشکان و پرستاران و نیروهای فعال در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بواسطه آنکه بیش از دیگران در معرض این بیماری هستند خود نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند و حتی چند تن از این عزیزان جان خود را از دست داده‌اند. بنابراین این روزها این عزیزان نیازمند حمایت و همراهی و همدلی مردم هستند و بهتر است به جای انتقادات بی پایه و اساس و برخی اشکال تراشی‌های جناحی و سیاسی و بدون از دلیل اجازه دهیم این عزیزان به وظایف خود بپردازند چرا که پرداختن به حاشیه یعنی بر تبعات بحران افزودن و هر اندازه این بحران گسترش پیدا کند همه جامعه از بابت آن آسیب خواهد دید و خسارت تبعات ناشی از آن تا سال‌ها جبران نخواهد شد.
این روزها کادر فداکار علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در تمامی بخش‌های درمانی و اداری شبانه روز در حال کار، تلاش و جانفشانی هستند. این عزیزان بدون شک از بابت این تلاش‌ها نه تنها هیچ ادعا و منتی بر دوش کسی ندارند که این خدمت و حرکت‌های جهادگونه را وظیفه خود می‌دانند، هر آنچه می‌توانستند و می‌توانند در طبق اخلاص گذاشتند؛ اما اینکه عده‌ای اندک به زعم خود سعی دارند با نادیده گرفتن این زحمات اقدام به تسویه حساب سیاسی نمایند نه تنها جفا و ظلم به پیشتازان ایثار و فداکاری است که یک بداخلاقی و بی انصافی نابخشودنی است که دود آن به چشم همه خواهد رفت.
امروز نه تنها علوم پزشکی که به نوعی پیش گام حرکت در این مسیر سخت است در کنار مردم و پای کار هستند که بخش‌های دیگر جامعه و سایر نهادها و سازمان‌ها نیز به میدان عمل آمده‌اند و همه دست در دست هم برای حل این بحران کمک می‌کنند. کمبود برخی امکانات و برخی نواقص بر کسی پوشیده نیست ولی باید قبول کرد که این کمبودها و اشکالات متعلق به امروز و دیروز نیست بلکه مشکلات و کمبودهای تاریخی است که در شرایط تحریم کشور نیز بیشتر به چشم می‌آید ولی با وجود همه این مشکلات باز هم مجموعه علوم پزشکی با دوندگی و از خود گذشتگی تا کنون از هیچ کوششی فروگذار نکرده است.
بحران مربوط به کرونا یک بحران جهانی است و امروز حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای جهان نیز شاهد آن هستیم که این کشورها با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و آمار مبتلایان و مرگ و میر بر اثر این بیماری در این کشورها نگران کننده است. آن چه که باید در کنار تلاش مجموعه علوم پزشکی وسایر اشخاص و نهادهای فعال همچون استانداری، رسانه‌ها، نیروهای سپاه و بسیج و ... مد نظر قرار گیرد همکاری و همراهی مردم است. امکان ندارد بدون همراهی و همکاری مردم بتوان بر این بحران فائق آمد و مردم باید با رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری‌های لازم بویژه در خانه ماندن و پرهیز از مسافرت به کنترل بیماری و قطع زنجیره آن کمک کنند. پس نمی‌توان دست روی دست گذاشت و بدون همکاری انتظار معجزه از علوم پزشکی و دستگاه‌های دولتی را داشت آنچه که در کشورهای چین و یا کره جنوبی سبب شد بیماری تا حدودی به تحت کنترل در آید نه روش‌های درمانی و یا مربوط به بستری بیماران بود که در خانه ماندن مردم و خود ایمنی آنها بود و بدین شکل دولت‌ها در آن کشورها به کنترل نسبی بیماری نائل آمدند. موضوعی که بر عکس در کشور اروپایی ایتالیا رعایت نشد و در یک بازه زمانی کوتاه شاهد ابتلای تعداد زیادی از مردم آن کشور به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن بودیم.
خوشبختانه مردم استان نیز تا به امروز با هوشیاری کامل و همراهی با کادر درمان و هشدارها نشان داده‌اند که بحران را جدی گرفته‌اند و لازم است تا رفع این معضل و عادی شدن وضعیت این موضوع را جدی‌تر بگیرند و هر کس در خانه خود با علم و دغدغه مندی برای حل بحران گام بردارد.
این بحران دیر یا زود به مانند تمامی بحران‌های دیگر از کشور عزیزمان ایران و استان رخت بر خواهد بست و امیدواریم تا آن روز با حداقل خسارات این اتفاق بیفتد، اما آنچه در حافظه‌ها خواهد ماند از جان گذشتگی کادر درمان و پزشکی کشور خواهد بود و مردم قدردان این عزیزان در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد خواهند بود. عزیزانی که در همین استان شبانه روز چه به صورت عملی در بیمارستان‌ها چه در ورودی شهرها و چه به صورت آگاهی بخشی در رسانه‌ها با مردم و در کنار مردم هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1