کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش و بررسی /

جهاد خستگی ناپذیر و شبانه روزی علوم پزشکی استان/لزوم همراهی و همکاری همه مردم با علوم پزشکی/ زمان تسویه حساب نیست

26 اسفند 1398 ساعت 7:10

این روزها کادر فداکار علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در تمامی بخش‌های درمانی و اداری شبانه روز در حال کار، تلاش و جانفشانی هستند. این عزیزان بدون شک از بابت این تلاش‌ها نه تنها هیچ ادعا و منتی بر دوش کسی ندارند که این خدمت و حرکت‌های جهادگونه را وظیفه خود می‌دانند، هر آنچه می‌توانستند و می‌توانند در طبق اخلاص گذاشتند؛ اما اینکه عده‌ای اندک به زعم خود سعی دارند با نادیده گرفتن این زحمات اقدام به تسویه حساب سیاسی نمایند نه تنها جفا و ظلم به پیشتازان ایثار و فداکاری است که یک بداخلاقی و بی انصافی نابخشودنی است که دود آن به چشم همه خواهد رفت.


فعالیت و زحمات خستگی ناپذیر در مجموعه علوم پزشکی و بویژه زحمت کشان بخش‌های مختلف این مجموعه بزرگ نباید به یک زمان و یا حادثه خاص محدود و محصور شود چرا که در طول سال این مجموعه از دورافتاده‌ترین روستاها تا شهرهای بزرگ از یک بهورز تا متخصص از بخش‌های اورژانس جاده‌ای تا آزمایشگاه و ... همگی درگیر سلامت و درمان جامعه می‌باشند. در تمام تعطیلات و در تمام مناسبت‌ها بخش‌های مختلف علوم پزشکی تنها قشری از جامعه هستند که بدون هرگونه تعطیلی و به رغم مشکلات فراوانی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند در کنار مردم هستند و مردم در طول شبانه روز با جزیی ترین اتفاق مربوط به سلامت خود این فرصت را دارند به درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و یا پایگاه‌های اورژانس مراجعه کنند و به درمان خود اقدام نمایند.
پس علوم پزشکی و کادر زحمت کش آن را باید همراهان همیشگی مردم دانست که در سرما و گرما و شبانه روز و در جاده و خانه بدون هیچ چشمداشتی با مردم هستند. با این وجود شیوع بیماری کرونا سبب شد تا این بار مردم عینی‌تر به زحمات و تلاش‌های این مجموعه عظیم پی ببرند و در روزهای گذشته به طرق مختلف قدردان کادر درمانی و پزشکی شوند. علوم پزشکی در این بحران فراگیر به طور خستگی ناپذیر و شبانه روز و با وجود کمبود امکانات زیرساختی به طرق مختلف برای پیشگیری و نجات از این بیماری در حال کار و تلاش هستند. بر طبق آمار تاکنون در کشور تعداد زیادی از پزشکان و پرستاران و نیروهای فعال در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بواسطه آنکه بیش از دیگران در معرض این بیماری هستند خود نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند و حتی چند تن از این عزیزان جان خود را از دست داده‌اند. بنابراین این روزها این عزیزان نیازمند حمایت و همراهی و همدلی مردم هستند و بهتر است به جای انتقادات بی پایه و اساس و برخی اشکال تراشی‌های جناحی و سیاسی و بدون از دلیل اجازه دهیم این عزیزان به وظایف خود بپردازند چرا که پرداختن به حاشیه یعنی بر تبعات بحران افزودن و هر اندازه این بحران گسترش پیدا کند همه جامعه از بابت آن آسیب خواهد دید و خسارت تبعات ناشی از آن تا سال‌ها جبران نخواهد شد.
این روزها کادر فداکار علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در تمامی بخش‌های درمانی و اداری شبانه روز در حال کار، تلاش و جانفشانی هستند. این عزیزان بدون شک از بابت این تلاش‌ها نه تنها هیچ ادعا و منتی بر دوش کسی ندارند که این خدمت و حرکت‌های جهادگونه را وظیفه خود می‌دانند، هر آنچه می‌توانستند و می‌توانند در طبق اخلاص گذاشتند؛ اما اینکه عده‌ای اندک به زعم خود سعی دارند با نادیده گرفتن این زحمات اقدام به تسویه حساب سیاسی نمایند نه تنها جفا و ظلم به پیشتازان ایثار و فداکاری است که یک بداخلاقی و بی انصافی نابخشودنی است که دود آن به چشم همه خواهد رفت.
امروز نه تنها علوم پزشکی که به نوعی پیش گام حرکت در این مسیر سخت است در کنار مردم و پای کار هستند که بخش‌های دیگر جامعه و سایر نهادها و سازمان‌ها نیز به میدان عمل آمده‌اند و همه دست در دست هم برای حل این بحران کمک می‌کنند. کمبود برخی امکانات و برخی نواقص بر کسی پوشیده نیست ولی باید قبول کرد که این کمبودها و اشکالات متعلق به امروز و دیروز نیست بلکه مشکلات و کمبودهای تاریخی است که در شرایط تحریم کشور نیز بیشتر به چشم می‌آید ولی با وجود همه این مشکلات باز هم مجموعه علوم پزشکی با دوندگی و از خود گذشتگی تا کنون از هیچ کوششی فروگذار نکرده است.
بحران مربوط به کرونا یک بحران جهانی است و امروز حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای جهان نیز شاهد آن هستیم که این کشورها با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و آمار مبتلایان و مرگ و میر بر اثر این بیماری در این کشورها نگران کننده است. آن چه که باید در کنار تلاش مجموعه علوم پزشکی وسایر اشخاص و نهادهای فعال همچون استانداری، رسانه‌ها، نیروهای سپاه و بسیج و ... مد نظر قرار گیرد همکاری و همراهی مردم است. امکان ندارد بدون همراهی و همکاری مردم بتوان بر این بحران فائق آمد و مردم باید با رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری‌های لازم بویژه در خانه ماندن و پرهیز از مسافرت به کنترل بیماری و قطع زنجیره آن کمک کنند. پس نمی‌توان دست روی دست گذاشت و بدون همکاری انتظار معجزه از علوم پزشکی و دستگاه‌های دولتی را داشت آنچه که در کشورهای چین و یا کره جنوبی سبب شد بیماری تا حدودی به تحت کنترل در آید نه روش‌های درمانی و یا مربوط به بستری بیماران بود که در خانه ماندن مردم و خود ایمنی آنها بود و بدین شکل دولت‌ها در آن کشورها به کنترل نسبی بیماری نائل آمدند. موضوعی که بر عکس در کشور اروپایی ایتالیا رعایت نشد و در یک بازه زمانی کوتاه شاهد ابتلای تعداد زیادی از مردم آن کشور به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن بودیم.
خوشبختانه مردم استان نیز تا به امروز با هوشیاری کامل و همراهی با کادر درمان و هشدارها نشان داده‌اند که بحران را جدی گرفته‌اند و لازم است تا رفع این معضل و عادی شدن وضعیت این موضوع را جدی‌تر بگیرند و هر کس در خانه خود با علم و دغدغه مندی برای حل بحران گام بردارد.
این بحران دیر یا زود به مانند تمامی بحران‌های دیگر از کشور عزیزمان ایران و استان رخت بر خواهد بست و امیدواریم تا آن روز با حداقل خسارات این اتفاق بیفتد، اما آنچه در حافظه‌ها خواهد ماند از جان گذشتگی کادر درمان و پزشکی کشور خواهد بود و مردم قدردان این عزیزان در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد خواهند بود. عزیزانی که در همین استان شبانه روز چه به صورت عملی در بیمارستان‌ها چه در ورودی شهرها و چه به صورت آگاهی بخشی در رسانه‌ها با مردم و در کنار مردم هستند.


کد مطلب: 418856

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/418856/جهاد-خستگی-ناپذیر-شبانه-روزی-علوم-پزشکی-استان-لزوم-همراهی-همکاری-همه-مردم-زمان-تسویه-حساب-نیست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1