تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۱۰
کد مطلب : ۴۴۳۴۰۴
یادداشت ارسالی؛

راهی که زارعی رفت، راهی که روشنفکر می‌رود

سپهر آزاد
۸
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
راهی که زارعی رفت، راهی که روشنفکر می‌رود
کبنا ؛سپهر آزاد: دوران نمایندگی مهدی روشنفکر در مجلس شورای اسلامی به نیمه رسیده است؛ دوره‌ای که نیمه اول آن با توجه به حضور دولتی با تفکر اصلاح طلبی از منظر عزل و نصب‌ها، برای روشنفکر دستاوردی نداشت (نگارنده عزل و نصب مدیران را وظیفه نماینده نمی‌داند چرا که دخالت یک قوه در قوه دیگر، و بر خلاف سوگند نمایندگی، قانون اساسی و فرموده صریح ولی فقیه، رهبر معظم انقلاب می‌باشد).
با شروع دولت انقلابی آیت الله رئیسی، روشنفکر و برخی از حامیان او امیدوار به این بودند که این همسویی تفکراتی نماینده با دولت مستقر، می‌تواند زمینه ساز انتصاب‌های متناسب با خواسته آقای نماینده، و راضی نگه دار حامیان او برای تصدی مسئولیت‌های استانی و شهرستانی باشد؛ اما همان گونه که نگارنده در زمان تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش بینی و بیان کرده بود؛ با توجه به اینکه اکثریت حامیان آقای روشنفکر، نه حامیان تفکراتی بلکه حامیان منطقه‌ای، طایفه‌ای، قومی و قبیله‌ای هستند و جمع کثیری از آنها به ویژه حلقه اصلی و لیدرهای انتخاباتی ایشان دارای تفکر اصلاح طلبی‌اند، با پیروزی دولت آینده (فعلی) کار آقای نماینده با چنین حامیانی به مشکل بر خواهد خورد چرا که معرفی افرادی با سابقه اصلاح طلبی، اولاً با مانع بزرگی چون شورای ائتلاف و جریان اصیل اصولگرایان استان و شهرستان مواجه خواهد شد که هزینه‌های زیادی را بر آقای نماینده تحمیل خواهد کرد، و ناکامی در این انتصاب‌ها، جناب نماینده با این بخش از حامیان خود دچار اختلاف و در نتیجه انشقاق و افتراق خواهد شد، امری که غلام محمد زارعی نیز با آن روبرو گشت و در نهایت نیز شکست او را در پی داشت.
انتصاب‌های اخیر، بویژه انتصاب فرماندار جدید انقلابی (برخلاف خواست برخی از حامیان نماینده)، پیش‌بینی آن روز نگارنده را تأیید نموده و روشنفکر در همان راهی که زارعی طی کرد، قرار گرفته و به همان منزلی می‌رسد که زارعی در پایان به آن رسید. با این تفاوت که زارعی با تغییر سیاست‌های پی در پی، خود را همرنگ اکثریت مجلس و دولت وقت در می‌آورد و دو دوره نماینده ماند اما این شیوه نیز چندان دوام و بقایی نداشت.
پس، سرانجام روشنفکر نیز چون زارعی است چون:
۱- هر دو، تنها متکی به آراء فامیلی و طایفه‌ای بوده و هستند.
۲- ترکیب حامیان هر دو، ترکیبی ناهمگون و نامتوازن است که وابستگی‌های سببی و نسبی از یک سو، و منفعت‌های شخصی از سوی  دیگر، آنان را در کنار هم قرار داد؛ و تجربه زارعی نشان داده که چنین ترکیب‌هایی به زودی فرو خواهد پاشید.
اکنون روشنفکر دو راه در پیش دارد:
۱- معرفی گزینه‌های اصلاح طلب و حمایت از آنان برای حفظ آراء آنان در انتخابات آتی (همانند معرفی نظام‌الدین مرادی برای مدیرکلی آموزش و پرورش و ...) (که با وجود دولت انقلابی و مانع محکمی چون جریان اصیل اصول گرایی و انقلابی، به سرانجام نرسید و دیگر گزینه‌های این چنینی نیز به سرانجامی نخواهد رسید).
۲- عدم توجه به حامیان اصلاح طلب، که نارضایتی آنان را در پی خواهد داشت.
هر دو راه نیز به اختلاف، انشقاق و جدایی این طیف از حامیان جناب نماینده با ایشان، ختم خواهد شد.
در آینده نزدیک، بیشتر خواهید دید و بیشتر خواهیم نوشت.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

دشتروم
Iran, Islamic Republic of
جناب آزاد سلام.
ضمن احترام به نظر جنابعالی
ا- کدام یک از نمایندگان استان و یا نامزدهای نمایندگی از اول بر پایه و اساس رای فامیلی شروع نشده و بعد بقیه گروه ها و طوایف دیگر را جذب نکرده که آقای زارعی یا روشنفکر نباشند.
2- چطوری می گویی رای آقای زارعی و روشنفکر تنها رای طایفه ای بوده در حالی که رای بقیه نامزدها در زادگاه جناب روشنفکر یعنی لوداب هم پای ایشان بوده و برعکس
3 - بر اساس نظر جنابعالی رای جناب زارعی و روشنفکر بر پایه واساس رابط فامیلی و نسبی و سببی و .. بوده ، آیا آرای جناب آقای محمودیان ، سید باقر ، مسعود حسینی، ستار هدایت خواه ، بهرامی، منتظریان ، فارغ و دور از این مقوله بوده است.
اگه بگویی بله پس چرا سید مسعود آرا خود را حفظ نکرد و تک دوره شد یا جناب ستار هدایت خواه بیش از دو دور بیشتر روانه مجلس نشد و دو دور هم شکست سنگین خورد.
4- جنابعالی در این مطلب بیشتر حرفت روی حوزه اصلاح طلبان بوده، فکر کنم بیشتر برادران اصلاح طلب اینقدر دارای فکر و درک سیاسی بوده اند و به این جمع بندی رسیده بودند که دولت بعدی از طیف اعتدال و اصلاح طلب خارج شده و دیگه کارایی لازم را در دولت آینده ندارند. از طرفی اگه بحث جناحی بوده چرا دوستان اصلاح طلب جناب بهرامی را که نماینده طیف آنها بوده به جد حمایت نکرده اند؟ آیا نه این بوده که با یک نماینده اصولگرا و همراه دولت آینده (جناب روشنفکر) بهتر می توانند حداقل در سطوح مدیریتی سطح دوم و سوم باشند.؟ از طرفی کدوم عقل سلیمی قبول می کنه که با تغییر دولت ها باید تمام ارکان مدیریتی دست خوش تغییر شوند.
5- کسی که خواب باشد به راحتی بیدار می شود ولی کسی خود را به خواب بزند به این راحتی از خواب بیدار نمی شود.
جناب سپهر ، فکر کنم حرفهای جناب مهدوی و استاندار در مراسم تودیع و معارفه به گوشتان خورده و از فحوای مطالب خوب آگاه شده باشین. به خوب می دونی که نظر نماینده نسبت به جناب مهدوی به خوبی اعمال شده است. پ خوب مصادره به مطلوب ننمایید. حنای شماها دیگه برای این مردم رنگی نداره. دست از سر مردم بردارید. خود را قیم مردم ندونید این مردم به چه زبانی بگویند دیگه شماها را نمیخواهند. شماها فعلا به همون کار فرهنگی تون بپردازید تا هر وز یه قتل در این شهر رخ ندهد.
Iran, Islamic Republic of
دشتروم. بسیار عالی وبا محتوا نگارش آقای آزاد را تحلیل نمودید. خود آقای سپهر آزاد به این نتیجه رسیده که مردم به هرکسی اعتماد می کنن جز به طیف وجناحی که جناب آزاد از آن دفاع مب کند.
Romania
غیرت
Iran, Islamic Republic of
جناب دشتروم همه می‌دانند که هم زارعی هم روشنفکر منهای رای طایفه ای چه می‌شود اما تفکر شما وامثال شما قانون وفرهنگ را به تباهی کشیده حالا دیگران درستش کنند این فرهنگ حاصل تفکر شماست
Iran, Islamic Republic of
دقیقا با این روند یک دور بیشتر در مجلس نمیماند و شکی در ان نیست چون بر خلاف سخنان رییس جمهور محترم حرکت میکند بالاخص با توجه به گزینه هایی که برای مدیریت در نظر گرفته از جمله اداره کل امور اقتصادی و دارایی و اموزش و پرورش وووووو
دنا
Iran, Islamic Republic of
ایشان از همون سال اول که کاندید شد علنا اعلام کرد که من آمده ام تا نماینده ایل و تبارم باشم . الان هم داره به وظایف قوم و قبیله ای خودش به نحو احسن عمل میکنه .
وخودش هم مطمئنه که اگر رایی هم داشته باشه فقط و فقط از همون طایفه و قبیله خودشه و کسانی که احیانا از بقیه طوایف بنا به هر دلیل به ایشان رای داده اند دیگه پشت دست خودرا داغ کرده اند . بنابراین این آقا جرات ندارد خارج از چهاردیواری طایفه خود قدمی بردارد و اقدامی کند .
Iran, Islamic Republic of
عزیزم زارعی کجا روشنفکر کجا زارعی به اندازه چهار دوره کارکردبهترین مدیران راگذاشته بود روشنفکر دراین دوسال یک مترجاده نساخت یک مترلوله آب نکشید باتوجه به اینکه ۱۷ ستادبرای ریسی علم کرد وگوش دنیا را کر کرد فقط هیاهو برای هیچ
Iran, Islamic Republic of
/ انقلاب فکری ندارد امثال ارمان جان واسش تصمیم ایگرن
ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

«من همیشه از اکبر می‌ترسیدم. وحشت داشتم که با او مخالفت کنم. برای همین مجبور بودم که ...
مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

اجرای نادرست نظام رتبه‌بندی معلمان ضمن سوزاندن فرصت‌های اعتلای کیفیت نظام آموزشی و اعتلای ...
ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج در نسل اول سیاسی‌ها یا سنتی در قالب معرفی دوست و خانواده بوده یا در خلال مبارزه ...
1