کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

راهی که زارعی رفت، راهی که روشنفکر می‌رود

سپهر آزاد

22 دی 1400 ساعت 1:10

انتصاب‌های اخیر، بویژه انتصاب فرماندار جدید انقلابی (برخلاف خواست برخی از حامیان نماینده)، پیش‌بینی آن روز نگارنده را تأیید نموده و روشنفکر در همان راهی که زارعی طی کرد، قرار گرفته و به همان منزلی می‌رسد که زارعی در پایان به آن رسید. با این تفاوت که زارعی با رنگ عوض کردن‌های پی در پی، خود را همرنگ اکثریت مجلس و دولت وقت در می‌آورد و دو دوره نماینده ماند اما این شیوه نیز چندان دوام و بقایی نداشت.


سپهر آزاد: دوران نمایندگی مهدی روشنفکر در مجلس شورای اسلامی به نیمه رسیده است؛ دوره‌ای که نیمه اول آن با توجه به حضور دولتی با تفکر اصلاح طلبی از منظر عزل و نصب‌ها، برای روشنفکر دستاوردی نداشت (نگارنده عزل و نصب مدیران را وظیفه نماینده نمی‌داند چرا که دخالت یک قوه در قوه دیگر، و بر خلاف سوگند نمایندگی، قانون اساسی و فرموده صریح ولی فقیه، رهبر معظم انقلاب می‌باشد).
با شروع دولت انقلابی آیت الله رئیسی، روشنفکر و برخی از حامیان او امیدوار به این بودند که این همسویی تفکراتی نماینده با دولت مستقر، می‌تواند زمینه ساز انتصاب‌های متناسب با خواسته آقای نماینده، و راضی نگه دار حامیان او برای تصدی مسئولیت‌های استانی و شهرستانی باشد؛ اما همان گونه که نگارنده در زمان تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش بینی و بیان کرده بود؛ با توجه به اینکه اکثریت حامیان آقای روشنفکر، نه حامیان تفکراتی بلکه حامیان منطقه‌ای، طایفه‌ای، قومی و قبیله‌ای هستند و جمع کثیری از آنها به ویژه حلقه اصلی و لیدرهای انتخاباتی ایشان دارای تفکر اصلاح طلبی‌اند، با پیروزی دولت آینده (فعلی) کار آقای نماینده با چنین حامیانی به مشکل بر خواهد خورد چرا که معرفی افرادی با سابقه اصلاح طلبی، اولاً با مانع بزرگی چون شورای ائتلاف و جریان اصیل اصولگرایان استان و شهرستان مواجه خواهد شد که هزینه‌های زیادی را بر آقای نماینده تحمیل خواهد کرد، و ناکامی در این انتصاب‌ها، جناب نماینده با این بخش از حامیان خود دچار اختلاف و در نتیجه انشقاق و افتراق خواهد شد، امری که غلام محمد زارعی نیز با آن روبرو گشت و در نهایت نیز شکست او را در پی داشت.
انتصاب‌های اخیر، بویژه انتصاب فرماندار جدید انقلابی (برخلاف خواست برخی از حامیان نماینده)، پیش‌بینی آن روز نگارنده را تأیید نموده و روشنفکر در همان راهی که زارعی طی کرد، قرار گرفته و به همان منزلی می‌رسد که زارعی در پایان به آن رسید. با این تفاوت که زارعی با تغییر سیاست‌های پی در پی، خود را همرنگ اکثریت مجلس و دولت وقت در می‌آورد و دو دوره نماینده ماند اما این شیوه نیز چندان دوام و بقایی نداشت.
پس، سرانجام روشنفکر نیز چون زارعی است چون:
۱- هر دو، تنها متکی به آراء فامیلی و طایفه‌ای بوده و هستند.
۲- ترکیب حامیان هر دو، ترکیبی ناهمگون و نامتوازن است که وابستگی‌های سببی و نسبی از یک سو، و منفعت‌های شخصی از سوی  دیگر، آنان را در کنار هم قرار داد؛ و تجربه زارعی نشان داده که چنین ترکیب‌هایی به زودی فرو خواهد پاشید.
اکنون روشنفکر دو راه در پیش دارد:
۱- معرفی گزینه‌های اصلاح طلب و حمایت از آنان برای حفظ آراء آنان در انتخابات آتی (همانند معرفی نظام‌الدین مرادی برای مدیرکلی آموزش و پرورش و ...) (که با وجود دولت انقلابی و مانع محکمی چون جریان اصیل اصول گرایی و انقلابی، به سرانجام نرسید و دیگر گزینه‌های این چنینی نیز به سرانجامی نخواهد رسید).
۲- عدم توجه به حامیان اصلاح طلب، که نارضایتی آنان را در پی خواهد داشت.
هر دو راه نیز به اختلاف، انشقاق و جدایی این طیف از حامیان جناب نماینده با ایشان، ختم خواهد شد.
در آینده نزدیک، بیشتر خواهید دید و بیشتر خواهیم نوشت.

 


کد مطلب: 443404

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/443404/راهی-زارعی-رفت-روشنفکر-می-رود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1