تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۴۳۲۵۰۳
یادداشت؛

پارلمان شهری؛ سیاست زدگی و ناکارآمدی

سرخاب بیننده
۵
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
پارلمان شهری؛ سیاست زدگی و ناکارآمدی
کبنا ؛در تکاپو بی توقف جهان مدرن به سمت توسعه و توسعه‌یافتگی، شهروندان هر شهر وطن، مایل‌اند که سنگی به سنگ بنای شهرشان بیفزایند.
در همین راستا در ایران اسلامی در ادوار گذشته با شکل‌گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا، استفاده از ظرفیت‌های کارشناسان و متخصصین و صاحب‌نظران حوزه شهر و شهروند در قالب "پارلمان شهری" در دستور کار قرار گرفت.
شورای شهر امروزه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان‌ مدیریت شهری محسوب می‌گردد که پس از انتخاب توسط شهروندان،  وظایفی در قلمرو شهر و ازجمله انتخاب شهردار را بر عهده می‌گیرد، لذا با اطمینان می‌توان بیان نمود که هرچه در انتخاب شورای شهر منطقی‌تر عمل شود به همان میزان نیز می‌توان به کارآمدتر بودن مدیریت شهری امیدوار بود.
طبیعت و اقتضای مدیریت شهری هم با ورود به امر سیاست مغایر است. به‌عنوان‌مثال در هیئت دولت یا مجلس، تصمیم‌گیری‌ها به‌گونه‌ای است که نگاه سیاسی در آن تأثیر دارد. این‌که کشور یک پیمان بین‌المللی را بپذیرد یا نپذیرد، در چه شرایطی و از چه موضعی مذاکره کند یا قانون انتخابات چگونه اصلاح شود، همه تابع شرایط کشور و مناسبات سیاسی داخلی و خارجی است، اما عمده وظایف شوراهای شهر و شهرداری‌ها همچون تأمین حمل‌ونقل پاک و ارزان، گسترش فضای سبز، معماری و فضاهای کالبدی شهر و مسائل مرتبط با امور شهروندی، کاملاً تخصصی بوده و ساحت آن به‌طورکلی از سیاست جداست. ممکن است دو سیاستمدار، در دو قطب مخالف هم ایستاده باشند اما در یک مسئله شهری، نظرشان کاملاً یکسان باشد. این به دلیل ماهیت مسائل شهری و تخصصی بودن آن است.
لیکن دستیابی به قدرت و استفاده از ابزارهای آن موجب گردیده که سایه شوم سیاست و سیاست زدگی بر این پارلمان تخصصی چنبره زده و گاها علیرغم برگزاری انتخابات و رفراندوم، این کرسی‌های ارزشمند به تصرف سیاستمداران درمی‌آید و صدالبته باید برای این مسئله چاره‌ای اندیشید، چراکه پارامترهای سیاست زدگی و  ناکارآمدی در این پارلمان در ارتباط تنگاتنگی باهم قرار دارند.
ازاین‌رو انتظار می‌رود جامعه بیدار و شهروندان آگاه بستر را برای ورود نخبگان و فعالان مسائل شهری آماده نموده و با انتخابی آگاهانه وفق اصول صریح قانون اساسی از شورای شهر به‌عنوان یک‌نهاد غیرسیاسی، پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی و سایر امور شهری در چارچوب وظایف و تکالیف اعضای شورای اسلامی شهر مطالبه نمایند؛ چراکه بخش قابل‌توجهی از کارآمدی یا ناکارآمدی این نهاد، به نحوه انتخاب و تعیین آن بازمی‌گردد و از انتخابی که طبق چارچوب‌های سیاسی صورت پذیرد، نمی‌توان چندان توقع تخصصی بودن داشت.
به امید آن روز
سرخاب بیننده
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

یاس
Iran, Islamic Republic of
به امید موفقیت مهندس بیننده
یکتا
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس سرخاب بیننده
البرز
Iran, Islamic Republic of
قبولی صد درصد
همت جهانشاهی
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس بیننده ؛ به امید روزی که کرسی این پارلمان به انسانهای شایسته برسه و این شهر و دیار نفسی بکشه
Hamed parsan
Iran, Islamic Republic of
زنده باد مهندس بیننده،به امید روزی که متخصصانی همچو شما کار را به دست گیرند.
(عکس) شباهت خاصِ دختر خداداد عزیزی به پدرش

(عکس) شباهت خاصِ دختر خداداد عزیزی به پدرش

عکسی از فرزند خداداد عزیزی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران، در کنار پدرش نشان می‌دهد ...
انتخابات؛ خودرو يا راننده؟

انتخابات؛ خودرو يا راننده؟

انتخابات خوب و با معيارهاي پذيرفته شده، چنان اينرسي قدرتمندي ايجاد مي‌كند كه كل جامعه ...
انتخابات زير پوستِ تعطيلات

انتخابات زير پوستِ تعطيلات

همچنان نوعي بلاتكليفي ميان جريان‌ها و چهره‌هاي سياسي ديده مي‌شود و اين يعني براي اظهارنظر ...
1