تاریخ انتشار
جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۴۲
کد مطلب : ۴۷۲۳۴۵
در گفت‌وگو با بخش خبری 14 شبکه اول سیما؛

سخنگوی شورای نگهبان: نامزدهای نهایی انتخابات مجلس ۱۵ هزار نفر هستند/ بیش از ۷۳ درصد داوطلبان تایید شدند که نصاب بی‌سابقه‌ای در تایید صلاحیت‌هاست / امیدوارم با این میزان افراد تایید صلاحیت شده، انتخابات پرشور، رقابتی و در تراز نظام جمهوری اسلامی باشد / پایان شایعات علیه تاجگردون و بهرامی

۱
۰
سخنگوی شورای نگهبان: نامزدهای نهایی انتخابات مجلس ۱۵ هزار نفر هستند/ بیش از ۷۳ درصد داوطلبان تایید شدند که نصاب بی‌سابقه‌ای در تایید صلاحیت‌هاست / امیدوارم با این میزان افراد تایید صلاحیت شده، انتخابات پرشور، رقابتی و در تراز نظام جمهوری اسلامی باشد  / پایان شایعات علیه تاجگردون و بهرامی
کبنا ؛
سخنگوی شورای نگهبان از تأیید صلاحیت هزار و ۹۱۲ تن برای انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: به‌ ازای هر کرسی مجلس بیش از ۵۱ نامزد وجود دارد.
به گزارش کبنا، هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با بخش خبری 14 شبکه اول سیما با اشاره به روند بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر، گفت: روز گذشته مهلت رسیدگی به اعتراضات و شکایات داوطلبانی که در مرحله قبل صلاحیت‌شان مورد تأیید قرار نگرفته بود در شورای نگهبان بررسی شد و مهلت به پایان رسید و از امروز به داوطلبان نتایج نهایی اعلام می‌شود.
وی افزود: همانطور که عرض کردم، حدود ۱۵ هزار تن از داوطلبان در این مقطع صلاحیت‌شان مورد تأیید قرار گرفت که اگر عدد دقیق آن را بخواهم عرض کنم، ۱۴ هزار و ۹۱۲ نفر کسانی هستند که صلاحیت‌شان مورد تأیید شورای نگهبان یا هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات قرار گرفته است.
سخنگوی شورای نگهبان، اظهار کرد: فکر می‌کنم معادل هر کرسی بیش از ۵۱ نفر می‌توانند با یکدیگر رقابت داشته باشند که عدد آن به صورت درصدی بیش از ۷۳ درصد است.
طحان‌نظیف با اشاره به جزئیات بیشتر این موضوع، گفت: از لحاظ جنسیت می‌توانم بگویم که ۶ برابر تعداد نمایندگان مجلس، ما داوطلب زن در این انتخابات داریم که می‌توانند در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کنند.
وی افزود: به لحاظ رده سنی نیز اگر بخواهم از جوان‌ترها یعنی دهه هفتادی‌ها شروع کنم، بیش از ۴۰۰ نفر ما دهه هفتادی داریم که صلاحیت آن‌ها مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است یا بیش از ۵ هزار نفر دهه شصتی ما تأیید صلاحیت شده در این انتخابات داریم.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه از اقشار و اصناف مختلف در انتخابات حضور دارند، گفت: بیش از یک هزار و ۱۰۰ تن از اساتید دانشگاه را داریم که در این مرحله مورد تأیید قرار گرفته‌اند، از پزشکان و کادر درمان حدود ۲۵۰ نفر صلاحیت‌شان مورد تأیید قرار گرفته است؛ از میان روحانیون و حوزویان بیش از ۲۰۰ تن، از میان فرهنگیان بیش از ۱۷۰۰ تن و از جامعه حقوقی بیش از ۴۰۰ تن را داشته‌ایم که مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفتند.
طحان‌نظیف عنوان کرد: از رویکردهای مختلف سیاسی نیز داوطلبانی هستند که می‌توانند با یکدیگر به رقابت بپردازند، لذا بستر مشارکت و زمینه مشارکت همه فعالان، گروه‌ها، جناح‌ها و احزاب سیاسی فراهم است تا ان‌شاءلله با انتخاب مردم آنچه که شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران در یک انتخابات پرشور و رقابتی رقم بخورد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه عده‌ای هستند که هنوز تأیید صلاحیت نشده‌اند، آیا فرصت اعتراض مجدد دارند، گفت: براساس قانون انتخابات این مرحله به عنوان مرحله نهایی بود یعنی کسانی که در مرحله قبل تأیید صلاحیت نشده‌اند، شورای نگهبان به عنوان مرجع نهایی این فرصت را داشت تا بررسی کند و امروز نیز اعلام شد، اما اگر عده‌ای به هر دلیلی در مقاطع قبلی تأیید بودند و در این مقطع عدم تأیید آن‌ها اعلام شده است، قانون برای آن‌ها یک مهلت دفاع و شنیدن سخنانشان را پیش‌بینی کرده است.
به گزارش کبنا، بنا به گفته سخنگوی شورای نگهبان این مرحله به عنوان مرحله نهایی تاییدصلاحیت‌ها بود. در این مرحله هم اسمی از عدل هاشمی‌پور و سید قدرت حسینی‌بحرینی نبود. همچنین برخی حرف و حدیث‌‌های پیرامون محمد بهرامی و غلامرضا تاجگردون وجود داشت که با عبور از این مرحله به آنها پایان داده شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
رد صلاحیت بهرامی توسط مردم صورت خواهد گرفت
بورس داغ دلالی

بورس داغ دلالی

«کارگری‌کردن صرفه اقتصادی ندارد!»؛ این جمله بارها از زبان متقاضیان بازار کار و کارفرمایان ...
عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

روشن است که مدیران فرهنگی می‌خواهند بگویند مشکل، فقدان کار فرهنگی است و آن هم بودجه می‌خواهد....
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
1