تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۲۳
کد مطلب : ۴۷۱۳۷۰
بله، همگان در حال حاضر بیمار هستند؛ پس چه کاری می‌توانید در این باره انجام دهید؟

نحوه پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، کووید-۱۹ و موارد دیگر

۰
نحوه پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، کووید-۱۹ و موارد دیگر
کبنا ؛آیا احساس می‌کنید همه کسانی که می‌شناسید در حال حاضر بیمار هستند؟ این صرفا تصور شما نیست. این یک فصل بسیار شدید برای انواع عفونت‌های تنفسی، از سرماخوردگی خفیف گرفته تا عفونت‌های جدی‌تر بوده است.
به گزارش کبنا به نقل از فرارو، براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ویزیت‌های مراقبت‌های بهداشتی برای سرفه و گلودرد همراه با تب برای هشتمین هفته متوالی تا پایان دسامبر "بالاتر از سطح پایه" بوده است. پذیرش در بیمارستان برای موارد ابتلا به آنفولانزا، سین سیشیال تنفسی (RSV) و کووید-۱۹ زودتر از موعد مقرر افزایش می‌یابد. این افزایش خود به خودی موارد ابتلا امری غیر معمول نیست. پیش از پاندمی کووید همواره تجربه افزایش تعداد بیماران بستری شده در فصل زمستان به ویژه پیش از سال نوی میلادی وجود داشته است. با این وجود، در مقایسه با پنج سال پیش اکنون از نقطه نظر بیماری تنفسی وضعیت شدیدتر شده است.
کاملا مشخص نیست که چرا این فصل تا این اندازه از نظر افزایش ابتلای افراد به بیماری تلخ است. البته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده در بررسی‌ای که بر روی ویروس‌هایی انجام داده که به احتمال زیاد باعث بیماری شدید و مرگ می‌شوند اشاره کرد که پس از کووید – ۱۹، آنفولانزا و سین سیشیال تنفسی بسیاری از میکروب‌های دیگر کم‌تر شناخته شده نیز باعث شده اند افراد روانه بیمارستان شوند. هم چنین، در این فصل گروه سنی وسیع تری از افراد بیمار می‌شوند از جمله جوانان و یا میانسالان که پیش‌تر سابقه بیماری نداشته اند.
چرا در حال حاضر بسیاری از افراد بیمار هستند؟
در طول سالیان گذشته افراد اقدامات احتیاطی زیادی را برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کووید – ۱۹ انجام می‌دادند در نتیجه میزان بسیاری از میکروب‌های دیگر که باعث ایجاد بیماری‌های تنفسی می‌شدند به پایین‌ترین حد تاریخی رسیدند. زمانی که این اقدامات احتیاطی متوقف شدند سطوح پایین‌تر ایمنی کوتاه مدت در کل جمعیت در برابر آن میکروب‌ها منجر به انتقال گسترده‌تر از حد معمول شد.
به نظر می‌رسد حداقل برای مدتی میزان بیماری‌های تنفسی فصلی در مقایسه با سال‌های پیش از پاندمی کووید بالاتر خواهد بود. این وضعیت به دلیل این واقعیت ساده است که کووید ۱۹ کماکان باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌های اضافی هم در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا و هم در سایر مواقع سال می‌شود. کووید – ۱۹ تاکنون در این فصل باعث شده از هر ۱۰۰ هزار امریکایی حدود ۶۰ نفر در بیمارستان بستری شوند که بیش از مجموع بستری شدگان بر اثر آنفولانزا و سین سیشیال تنفسی بوده است.
افراد مسن به دلیل ابتلا به این ویروس در معرض خطر ویژه بستری شدن در بیمارستان هستند، اما نوزادان زیر ۶ ماه نیز در معرض خطر هستند خطری که به نظر می‌رسد بسیاری از افراد از آن بی اطلاع هستند. علاوه بر این، ویروس‌هایی که پیش از ظهور کووید – ۱۹ به عنوان سنگین‌ترین حمله کننده‌ها در نظر گرفته می‌شدند یعنی آنفولانزا و سین سیشیال تنفسی در این فصل زودتر از حد معمول دست به کار شده اند! بر اساس آخرین برآورد‌ها بستری شدن افراد بر اساس ابتلا به هر دو ویروس در بیمارستان دو تا سه برابر بیش از زمان پیش از پاندمی کووید بوده و مراجعه به پزشک برای علائم سرماخوردگی و آنفولانزا نیز بسیار بیش‌تر از حد معمول در این فصل از سال است.
در چنین وضعیتی نرخ پایین واکسیناسیون برای آنفولانزا و کووید-۱۹ به ویژه در میان افراد مسن و مبتلا به بیماری مزمن که در بالاترین خطر ابتلا به عوارض ناشی از این عفونت‌ها قرار دارند نیز کمکی به بهبود وضعیت نمی‌کند. البته این بدان معنا نیست که پس از پایان فصل افراد بیش تری نسبت به یک فصل معمولی پیش از پاندمی بیمار شده اند. این به ویژگی‌های هر پاتوژن خاص بستگی دارد. سال گذشته فصل آنفولانزا با یک انفجار زودرس و شگفت‌انگیز آغاز شد، اما هم چنین به سرعت به پایان رسید بدون اینکه منجر به بستری شدن بیش از حد افراد در بیمارستان شود.
در همین حال، اوج اولیه سین سیشیال تنفسی باعث رکوردشکنی تعداد بیماری‌های شدید شد. علیرغم آن که کووید – ۱۹ باعث افزایش قابل توجه مراجعه کنندگان به اورژانس و بستری شدن آنان در بیمارستان در سال جاری شده این ارقام هنوز بیش از ۳۰ درصد کم‌تر از سال گذشته هستند حتی با وجود آن که نتایج مثبت داده‌ها و ازمایش‌ها نشان می‌دهند که عفونت‌های واقعی حدود ۲۵ درصد بیش‌تر است. این روند‌ها حاکی از پدیده تفکیک عفونت‌ها از بیماری شدید است: از آنجایی که در طول زمان از واکسن‌ها و عفونت‌های قبلی ایمنی بیش تری به دست می‌آوریم احتمال کمتری دارد که هر عفونت منجر به بیماری شدید شود.
واکسیناسیون بهترین راه برای تقویت ایمنی در برابر بدترین بیماری های در گردش است
همه افراد با سن بالاتر از ۶ ماهگی واجد شرایط دریافت واکسن آنفولانزا و کووید-۱۹ هستند و واکسینه شدن برای این ویروس‌ها در دوران بارداری یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از نوزادان در برابر بیماری شدید است. واکسیناسیون سین سیشیال تنفسی برای افراد باردار، نوزادان و بزرگسالان ۶۵ ساله و سنین بالاتر نیز توصیه می‌شود. اگرچه سپتامبر یا اکتبر بهترین زمان برای دریافت این واکسن‌ها بود هنوز از دریافت آن‌ها چیز‌های زیادی می‌توان به دست آورد: چند هفته پس از دریافت واکسن اقدامات حفاظتی آغاز می‌شود.
سایر اقدامات برای اکثر افراد آشنا به نظر می‌رسد: شستن دست ها، ماسک زدن و فاصله گرفتن اجتماعی. این سه مورد مهم‌ترین نکاتی هستند که باید رعایت کرد. تمیز کردن دست‌ها قبل از دست زدن به صورت یا تهیه غذا و پس از لمس سطوح مشترک یا استفاده از حمام یک راه کلیدی برای کاهش احتمال ورود میکروب‌های روی دست‌ها به بینی یا دهان است. پوشاندن صورت با ماسک به ویژه برای جلوگیری از انتقال میکروب از طریق هوا که احتمال بیش تری دارد در مکان‌های شلوغ رخ دهد و در جلوگیری از بروز عفونت به ویژه عفونت قابل انتقالی، چون کووید – ۱۹ موثر است. یک ماسک جراحی محافظت زیادی را ارائه می‌دهد اگرچه اگر واقعا نگران کووید - ۱۹ هستید استفاده از ماسک N۹۵ یا KN۹۵ بهترین گزینه است.
تهویه نیز ابزاری قدرتمند برای جلوگیری از انتقال ویروس است. اگر فضا و آب و هوای شما اجازه می‌دهد پنجره‌ها را باز کنید و پنکه‌ها را روشن کنید. این کار به خصوص در یک فضای شلوغ واقعا می‌تواند تفاوت ایجاد کند. اگر با دیگران در خانه دور هم جمع می‌شوید از یک دستگاه تصفیه هوای قابل حمل استفاده کنید. افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن بیش‌تر احتمال دارد که حتی از بیماری‌های به ظاهر ساده مانند سرماخوردگی دچار عواقب شدیدی شوند. برای به حداقل رساندن عواقب این موضوع توصیه می‌شود مطمئن شوید که علائم تا حد امکان در طول فصل کنترل می‌شوند. اگر مبتلا به آسم هستید دارو‌های استنشاقی کافی به همراه داشته باشید و طبق دستور از آن‌ها استفاده کنید و اگر مبتلا به دیابت هستید سطح قند خون تان را کنترل کنید.
اگر بیمار شدید باید چه کاری انجام دهید
آزمایش دادن

در ابتدا آزمایش کووید را انجام دهید. اگر اولین آزمایش خانگی شما منفی بود باید ۴۸ ساعت بعد دوباره تست کنید تا دقیق‌ترین نتایج را بدست آورید.
اگر مشخص شد که کووید – ۱۹ عامل بیماری زا نبوده بهتر است برای انجام آزمایش آنفولانزا به یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید. این کار به ویژه زمانی اهمیت دارد که قصد دارید پیرامون افراد زیادی باشید و با افرادی زندگی می‌کنید که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند (از جمله نوزادان و بزرگسالان مسن تر) و یا آن که علائم مداوم یا شدید (مانند تنگی نفس یا تب بیش از سه روز) را دارید. آزمایش تایید شده آنفولانزا ممکن است شما را واجد شرایط مصرف داروی ضد ویروسی اسلتامیویر کند که می‌تواند شدت علائم را کاهش داده و باعث شود زودتر احساس بهتری داشته باشید. برخی از افراد نزدیک آسیب پذیر شما نیز ممکن است از مصرف دارو برای پیشگیری سود ببرند.
درمان
درست همان طور که درمان ضد ویروسی برای آنفولانزا وجود دارد دارو‌های تجویزی نیز برای کمک به درمان کووید – ۱۹ وجود دارند. اگر به کووید – ۱۹ مبتلا شدید با یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا یک داروساز در مورد این که آیا استفاده از پاکسلووید برای تان مناسب است یا خیر مشورت کنید. این یک داروی نجات بخش به ویژه در مورد افراد مسن است و باعث نجات جان شان می‌شود. صرفنظر از آن که چه نوع ویروسی باعث ایجاد بیماری در بدن تان شده استراحت و آبرسانی از جمله مهم‌ترین درمان‌ها هستند. خواب عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و نوشیدن مایعات فراوان (از جمله برخی از مایعات که حاوی حداقل نمک و شکر هستند مانند نوشیدنی‌های ورزشی غنی از الکترولیت و آ‌بمیوه ها) به کاهش خطر کم آبی بدن در هنگام تعریق کمک می‌کنند.
کنترل کننده‌های تب بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن نیز می‌توانند اثر قابل توجهی برای تسکین بر روی شما داشته باشند. سودوافدرین نیز دارویی ضد احتقان است که برای درمان موقتی گرفتگی بینی، درد یا فشار ناشی از عفونت‌های سینوسی مانند سرماخوردگی و دیگر بیماری‌های تنفسی می‌توانید از آن استفاده کنید. برای کاستن از شدت سرفه توصیه می‌شود هنگام بیماری هر شب دو قاشق چایخوری عسل مصرف کنید.
اگر بیمار هستید بهترین راه برای جلوگیری از انتشار عفونت ماندن در خانه است. اگر مجبور هستید در اطراف دیگران باشید از ماسک استفاده نمایید. در این میان ماسک جراحی خوب است، اما اگر به کووید – ۱۹ مبتلا شده اید استفاده از ماسک‌های N۹۵ یا KN۹۵ بهتر خواهند بود. سعی کنید به به طور مرتب دستان تان را به خصوص پس از سرفه و عطسه کردن بشوئید.
معمولا اکثر عفونت‌های تنفسی پس از چند روز روند بهبود را طی می‌کنند. علائمی که نشان می‌دهند همه چیز در جهت درست پیش می‌رود عبارتند از پایان تب (معمولا پس از دو یا سه روز)، کاهش ترشح مخاط بینی (معمولا در طی پنج تا هفت روز) و بهبود سرفه (اگرچه سرفه خشک و تحریک کننده می‌توانند هفته‌ها پس از سرماخوردگی ادامه یابند، اما بدترین آن باید طی یک هفته به اتمام برسد).
اگر اوضاع در آن بازه زمانی بهتر نشد ممکن است زمان آن فرارسیده باشد که از کمک حرفه‌ای استفاده کنید. اگر تبی دارید که بیش از سه روز به طول می‌انجامد و یا اگر به علائم شدیدی مانند تنگی نفس یا گلودرد مبتلا هستید به یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
1