تاریخ انتشار
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب : ۴۷۱۰۷۴
کبنا بررسی کرد

تحلیل وضعیت یارگیری انتخاباتی در حوزه‌های انتخابیه کهگیلویه و بویراحمد؛ نامزد‌های جایگزین یا نمایندگان مستقر

۲
تحلیل وضعیت یارگیری انتخاباتی در حوزه‌های انتخابیه کهگیلویه و بویراحمد؛ نامزد‌های جایگزین یا نمایندگان مستقر
کبنا ؛با اعلام نتایج تأیید صلاحیت نامزد‌های انتخابات مجلس یازدهم، مشخص شد که در دو حوزه انتخابیه کهگیلویه، بهمئی و چرام و بویراحمد، دنا و مارگون، دو نامزد دارای رای مناسب، رد صلاحیت شده‌اند. این امر می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر نتایج انتخابات در این دو حوزه داشته باشد.
عوامل مؤثر بر گرایش رأی‌دهندگان

به نظر می‌رسد پنج عامل اصلی در گرایش رأی‌دهندگان به سمت نامزد‌های جایگزین نمایندگان رد صلاحیت شده مؤثر هستند. این عوامل عبارتند از:
میزان نارضایتی از عملکرد نماینده مستقر: اگر رأی‌دهندگان از عملکرد نماینده مستقر خود ناراضی باشند، به احتمال بیشتری به سمت نامزد‌های جایگزین متمایل می‌شوند. در دو حوزه انتخابیه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده و نیز بویراحمد، دنا و مارگون نمایندگان فعلی به دلایل مختلفی از جمله تبعیض‌های قومی طایفه‌ای، نارضایتی‌ها و ناکارآمدی در تحقق اهداف برنامه‌های توسعه، با نارضایتی‌های گسترده‌ای از سوی رای‌دهندگان روبرو هستند.
میزان تنفر شخصی یا زاویه داشتن شخصی یا گرایش حزبی با رقیب اصلی: اگر رأی‌دهندگان از رقیب اصلی نامزد جایگزین متنفر باشند، به احتمال بیشتری به سمت نامزد جایگزین متمایل می‌شوند. در این دو حوزه انتخابیه، رقابت اصلی میان نماینده مستقر و نامزد معترض است. بخش عمده رأی‌دهندگان طرفدار نامزد‌های رد صلاحیت شده به نظر می‌رسد از نماینده مستقر متنفر باشند و به همین دلیل به سمت نامزد جایگزین متمایل شوند.
تخمین برآورد وضعیت فرد پیشتاز: اگر رأی‌دهندگان بر این باور باشند که نامزد جایگزین در انتخابات پیشتاز است، به احتمال بیشتری به سمت او متمایل می‌شوند. در دو حوزه انتخابیه کهگیلویه، بهمئی و چرام و نیز بویراحمد، دنا و مارگون نامزد‌های جایگزین از حمایت مخالفان وضع موجود و جریان‌های سیاسی برخوردار هستند. این امر می‌تواند برآورد رأی‌دهندگان از وضعیت این نامزد‌ها را بهبود بخشد و به افزایش احتمال پیروزی آن‌ها کمک کند.
منافع را چه کسی بیشتر تأمین می‌کند: رأی‌دهندگان ممکن است به نامزدی رأی دهند که به نظر می‌رسد منافع آن‌ها را بهتر تأمین می‌کند. در دو حوزه انتخابیه کهگیلویه و بویراحمد، مسائلی مانند؛ تبعیض‌های قومی طایفه‌ای، فقر و بیکاری از جمله مشکلات اصلی رأی‌دهندگان هستند. نامزد‌هایی که برنامه‌های مشخصی برای حل این مشکلات داشته باشند، می‌توانند حمایت رأی‌دهندگان را جلب کنند.
قرابت هویتی سیاسی قومی فرهنگی: رأی‌دهندگان ممکن است به نامزدی رأی دهند که از نظر هویتی، سیاسی، قومی یا فرهنگی به آن‌ها نزدیک‌تر است. در دو حوزه انتخابیه کهگیلویه و بویراحمد، مسائلی مانند قومیت و طایفه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. نامزد‌هایی که از نظر قومی یا طایفه‌ای با رأی‌دهندگان ارتباط نزدیک‌تری داشته باشند، می‌توانند از حمایت بیشتری برخوردار شوند.
پیش‌بینی نتایج انتخابات
با توجه به عوامل ذکر شده، می‌توان پیش‌بینی کرد که در دو حوزه انتخابیه کهگیلویه و بویراحمد، نامزد‌های جایگزین و مخالف نمایندگان مستقر، شانس بالایی برای پیروزی دارند چون این پنج فاکتور به ضرر نماینده‌های مستقر است.
در حوزه انتخابیه کهگیلویه، علی محمد بزرگواری، از حمایت گسترده گروه‌های مخالف وضع موجود و نماینده مستقر برخوردار است. این امر می‌تواند به افزایش احتمال پیروزی وی کمک کند.
در حوزه انتخابیه بویراحمد، نامزد اصولگرا، نادر منتظریان، از حمایت گسترده احزاب و جریان‌های سیاسی اصولگرا برخوردار است. علاوه بر این، شخصیت‌های مهم اصلاح طلب مدتی پیش در یک نشست، حمایت خود را از وی اعلام کردند و از این رو امکان جذب آرای بقیه اصلاح طلبان را نیز دارد.
همچنین، وی از نظر قومی و تا حدی حزبی، پایگاه رأی مشترکی با محمد بهرامی دارد. این امر می‌تواند به افزایش احتمال برتری وی کمک کند. چرا که رأی‌دهندگانی که با وی پایگاه مشترکی دارند ترجیح می‌دهند از منتظریان حمایت کنند.
البته، باید توجه داشت که این تنها یک پیش‌بینی است و نتایج انتخابات می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
1