تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۲۳
کد مطلب : ۴۶۸۳۸۴
در گفت و گوی اختصاصی با کبنانیوز مطرح شد

محسن دلاویز: گچساران کمتر کسی را در سطح ملی و در مسئولیت‌های ملی دارد / افراد از حذف یکدیگر دست بردارند تا در سطوح ملی حضور قدرتمندتری داشته باشیم / ترس از رقیب‌سازی را کنار بگذاریم

۳۶
۴
محسن دلاویز: گچساران کمتر کسی را در سطح ملی و در مسئولیت‌های ملی دارد / افراد از حذف یکدیگر دست بردارند تا در سطوح ملی حضور قدرتمندتری داشته باشیم / ترس از رقیب‌سازی را کنار بگذاریم
کبنا ؛
یکی از نگرانی‌هایی که طی دو دهه گذشته در مورد گچساران این است که متأسفانه کمتر کسی را در سطح ملی و در مسئولیت‌های ملی داریم، در حالی که از شهرستان بویراحمد یا کهگیلویه افرادی در حد معاون وزیر و مدیران عامل هولدینگ‌ها رشد کرده اند که جای خوشحالی دارد، لذا باید همگرایی بیشتری در گچساران صورت بگیرد.
به گزارش کبنا، محسن دلاویز از فرزندان شهرستان گچساران است که در وزارت نفت مسئولیت های مختلفی داشته و دارد، مدیرعامل شرکت نفت خزر، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و مشاور وزیر نفت (زنگنه) بخشی از سوابق اجرایی دلاویز است. با او در خصوص توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت و گویی کردیم که در ادامه می خوانید.
با وجود اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های طبیعی بالایی دارد، ولی هنوز نتوانسته است در محور توسعه قرار بگیرد، در حالی که استان‌های دیگر که این منابع طبیعی را ندارند توسعه پیدا کرده‌اند، چرا به این شکل است؟
مفهوم توسعه تعاریف مختلفی دارد، از طرفی توسعه هر منطقه‌ای بسته به شرایط اجتماعی، تاریخی، اقتصادی و فرهنگی آن منطقه متفاوت از منطقه دیگری است، همچنین توسعه پدیده‌ای چند جانبه است، توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی و رشد نخبگانی معنایی ندارد، چنین توسعه‌ای به انحراف کشیده می‌شود یا شکست می‌خورد، از طرفی اگر می‌خواهیم توسعه پایدار داشته باشیم باید در سطح ملی نخبگانی داشته باشیم که مستمراً بتوانند توسعه را دنبال کنند. نخبگان شهرستان گچساران و همچنین استان خیلی کم در سطح ملی حضور دارند، بعضاً نگاه‌های منطقه‌ای، حسادت‌ها، تنگ نظری‌ها، نشناختن پدیده توسعه، باعث این موضوع شده است.
یکی از مباحث مهم توسعه اجماع نخبگان و مردم روی توسعه است. در سایر استان‌ها مسائل سیاسی و جناحی وجود دارد، ولی به نظر می‌رسد نخبگان آنان روی بحث توسعه اجماع دارند، در استان کرمان از آقای مرعشی گرفته تا شهید سلیمانی و دیگران روی بحث توسعه‌ای اتفاق نظر داشته و دارند. در استان ما متأسفانه اینطور نیست، هر جناح فکری چه اصولگرا و چه اصلاح طلب، که در برهه‌ای در مسند قدرت بوده‌اند، حذف رقیب خود را دنبال کرده و با این کار خیلی از فرصت‌ها را از استان می‌گیرند. وقتی یکی از فرزندان استان در حال رشد است، در استان ما خیلی‌ها تلاش می‌کنند که پشت پا به این عزیز بزنند، گزارش‌ها، نامه‌ها و مکاتباتی نوشته می‌شود که این فرد تخریب شود.
محسن دلاویز
این تفاوت بین کهگیلویه و بویراحمد و دیگر استان‌ها وجود دارد، نیاز به فرهنگ‌سازی خیلی احساس می‌شود، نخبگانی که در سطح ملی هستند باید کمک کنند، این سد را بشکنند و پیشرو باشند، اگر در این مسیر گام بردارند، اتفاقات خیلی مبارکی می‌افتد و مردم نیز این مسیر را طی خواهند کرد. یکی از نگرانی‌هایی که طی دو دهه گذشته در مورد گچساران وجود دارد این است که متأسفانه کمتر کسی را در سطح ملی و در مسئولیت‌های ملی داشتیم، در حالی که از شهرستان بویراحمد یا کهگیلویه افرادی در حد معاون وزیر و مدیران عامل هولدینگ‌ها رشد کرده اند که جای خوشحالی دارد، لذا باید همگرایی بیشتری در گچساران صورت بگیرد.
یکی از محور‌های اساسی کهگیلویه و بویراحمد و همچنین شهرستان گچساران باید این باشد که یک اجماع نخبگانی روی بحث توسعه صورت بگیرد و به تبع حضور پررنگ فرزندان شهرستان و استان را در سطوح مختلف کشور داشته باشیم.
باید چکار کنیم که به توسعه برسیم؟
نخبگان کهگیلویه و بویراحمد باید فارغ از مباحث سیاسی و جناحی روی بحث توسعه اجماع کنند. باید به این وحدت نظر برسیم که هر کسی که نماینده شد، یا در مسند استانداری قرار گرفت، به او کمک شود و این افراد هم جدا از نگاه جناحی، برای توسعه استان دید بلندنظرانه‌ای داشته باشند، افراد از حذف یکدیگر دست بردارند تا در سطوح ملی حضور پررنگ‌تر و قدرتمندتری داشته باشیم. مهمترین بحث این است که در عرصه سیاست شهرستان گچساران یک اجماع نخبگانی شکل بگیرد، و از فردای تمام شدن انتخابات، افراد رقابت را کنار بگذارند و بجای تخریب یکدیگر بر روی توسعه اجماع کنند. گاهی مدیران در سطح ملی می‌توانند کمک کنند ولی وقتی مدیران شهرستانی ضعیف باشند و پیگیر موضوعات نشوند نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.
در چند سال گذشته فرزندان کهگیلویه و بویراحمد در سطح ملی ذبح شده‌اند و اتفاقاً این اتفاق به دست افرادی اتفاق افتاده که فرزند همین استان بوده‌اند. ممکن است تعداد کمی از افراد در کوتاه مدت از این اتفاق شادی کنند ولی در بلندمدت همه از این وضعیت متضرر می‌شوند.
اگر نیروی انسانی از مسیر شایسته سالاری انتخاب شود کمک شایانی به منطقه می‌شود، اما بعضاً مدیران از کانال قوم و طایفه و صندوق‌های رأی می‌گذرند، چه توضیحی دارید؟
برخی از نیرو‌های سیاسی و فکری تصور می‌کنند اگر از نخبگان استفاده کنند، رقیب تراشی می‌شود. برخی از مدیران ترجیح می‌دهند از افراد ضعیف و کوتوله استفاده کنند تا خودشان به چشم بیایند، و نقاط ضعفشان پوشیده شود.
در مقابل، دیدگاهی وجود دارد که می‌گوید در هر مسندی که هستیم از افراد قوی استفاده کنیم تا به رشد و توسعه دست پیدا کنیم. شما به عنوان رسانه تحلیل کنید که رئیس جمهور‌ها از چه کسانی استفاده کرده و نتیجه چه شده است؟ اگر از افراد توانمند استفاده کنیم و ترس از رقیب‌سازی برای آینده را کنار بگذاریم، قطعاً به رشد می‌رسیم، همه ما در یک کشتی هستیم و باید کاری کنیم به ساحل آرامش برسیم.
اگر نفع همگانی لحاظ شود خیلی از اتفاقات در استان تغییر می‌کنند، بزرگان فکری و نخبگان استان باید به این نتیجه برسند که نیاز به هوای تازه‌ای داریم، باید تغییراتی در مباحث توسعه استان حاصل شود و از حضور هر فردی و در هر جناحی استقبال کنیم و انتصابات بر اساس شایسته سالاری اتفاق بیفتد، اگر این طور باشد، همه مردم استان از این موضوع نفع خواهند برد و در زندگی همه مردم تحول ایجاد خواهد شد.
آنچه در این چند دهه اتفاق افتاده نتیجه‌اش شکست بود، ما راهی بجز برگشت از این مسیر نداریم، شما به عنوان رسانه در توسعه استان نقش خواهید داشت و می‌توانید کمک کنید فارغ از مسائل سیاسی و جناحی خیر و صلاح استان را مطرح کنید تا ظرف مدت یک دهه شاهد حضور پررنگ جوانان شایسته استان در سطح ملی باشیم و به تبع واژه محرومیت از استان رخت ببندد و به عنوان یک استان پیشرو در کشور مطرح شویم.
محسن دلاویز
در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی چه توصیه‌ای به مردم دارید؟
انتخابات گلوگاه و نقطه عطفی در کهگیلویه و بویراحمد است و همواره انتخاب مردم در سرنوشت سیاسی آنان اثرگذار است. ما مدتی شاهد تغییر شکل شهرستان‌های گچساران و باشت و استان کهگیلویه و بویراحمد در مباحث اقتصادی بودیم، اما چون زیرساخت‌های فرهنگی فراهم نبود، نتیجه نگرفتیم، لذا توسعه را نباید معطوف به شخص کنیم، توسعه نباید شخص‌محور باشد و لازم است که همه مردم در مباحث فرهنگی توسعه اتفاق نظر داشته باشند تا نتیجه لازم کسب شود. به نظر من کاندیدا‌ها باید نگاه نویی به مسائل داشته باشند، رقابت‌ها باید تمام شود، رفاقت و همگرایی ایجاد شود. اما می‌بینیم از فردای تمام شدن انتخابات عده‌ای تمام تلاششان را برای شکست فرد برنده (نماینده) می‌کنند. نماینده منتخب باید این نگاه توسعه‌ای داشته باشد و از همه کسانی که کمتر شناخته شده‌اند ولی توانمند هستند استفاده کند، این باعث می‌شود همگرایی بیشتر شود و تفرقه کمتر شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اون موقعی که پست داشتی جواب بچه های گچساران را نمیدادی
احمدی
Iran, Islamic Republic of
والا ما شنیدیم اکثر کسایی که رفتن دفترش هر جا که بود کمک شون کرده، اینقد که تو شرکت های دیگه میگفتن اینجا مال گچسارانی هاس...الان شرکتی که خودم هستم همه میگن همه گچسارانی ها تو زمان ایشون تو شعبه های مختلف اومدن..نمیشه که طرف نه مدرک داره نه تخصص، بعد از این بنده خدا توقع داشته باشید.
فک کنم همه نماینده های شهر گچساران نصف این بنده خدا هم نتونستن واسه گچسارانی ها کاری بکنن..
سلام
Iran, Islamic Republic of
مهمترین کسیکه تاکنون مانع رشد واقعی فرزندان گچساران وباشت بوده کاملا شناخته شده است دو دو تا چهار تاست عکس 333 نفر میزنه در اینستا میگه اینا هرکدام می‌تواند یک نماینده مجلس برای گچساران وباشت باشد ولی خروجی آن 333نفر چه کسی شد؟ یکی دیگه هم برادر ناتوان را به گچساران وباشت هل چپان نمود
Iran, Islamic Republic of
نه درس خوندی
نه زحمت کشیدی
نه پشت‌میز نشستی
نه بی خوابی کشیدی
الان‌هم‌شدی نخبه

جامعه به سمت بدی رفته متاسفانه مرزبندی ها بهم‌ریخته
Iran, Islamic Republic of
دلاویز عزیز افتخاری برای لر زبانان ولی همیشه مواظب غلام تاجگردون باش ببینه و متوجه بشه که یکی از فرزندان باوی موقعیت پیشرفت و داره به هر قیمتی که باشه اجازه رشد و‌پیشرفت بهش نمیده
لیاقتت بالاتر از غلام تاجگردونه
Iran, Islamic Republic of
دوتاشون عددی نیستند
Iran, Islamic Republic of
عامل تمام این گزارشات علیه بچه های گچساران وباشت افراطیون حلقه به گوش هستند که باعث گزارش وحذف نخبکان میشوندومعلوم هست چه کسانی هستند که خودشان اقرار کردند که نوکران امثال زاکانی هستند
Iran, Islamic Republic of
بنظرم دم انتخاباته بوی کباب به مشام میرسد
Romania
چرا وقتی که امثال این آقا پست دارن به فکر بچه های گچساران نیستن ولی بعد از اینکه پست ندارن و کاری از دستشون بر نمیاد میان هیاهو میکنن و نظر میدن که بچه های گچساران رشد نکردن بس کن این حرفا تاریخ مصرفش گذشته داش
Iran, Islamic Republic of
تمام خانواده ات و طایفه ات رای به سی ناصر داد چرا برات تلاش نکرد که پست بگیری
Iran, Islamic Republic of
محسن خان باز هم بوی انتخابات امد و سر کله ات پیدا شد می خواهی این بار /
پسر خواهر غلام بشی
Iran, Islamic Republic of
خدایی راست میگه مردم تا میبینن یک نفر داره یه جایی میرسه فورا براش یه داستانی درست میکنن که نره بالاتر و همش به خاطر ترس از اینه که نکنه بره بالا و بیاد سر جای خودم . و مردم خیلی تنگ نظر شدن
گچساران
Iran, Islamic Republic of
به عمل کار برآید / خود شما نمونه این حرفهایی بود که زدید .
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
حیف که عدالتی در این دنیا وجود ندارد وگرنه باید جواب خیلی از سوال ها رو می‌دادید
.....
Iran, Islamic Republic of
تا حالا کجا بودی...
بوی انتخابات به مشامت خورده....؟
سلیمی
Iran, Islamic Republic of
ما مردم گچساران نبایده این دوره به خودخواهان و................ خواهان رای دهیم
دوران تاجگردونیسم تمام شد
سجاد
India
خودت میدونی چطورخدا یه نیم نگاه بهت انداخت و خودتم میدونی تمام تلاشت برا مردمت نبود درحالی که بهت افتخارمیکردن ولی جوابشونو ندادی
خدا
Romania
آقای دلاویز شما که می‌گفتید تاجگردون در سطح ملی می‌باشد ولی برای خودش و خواهرزاده هاش گذاشت روی هم..یکی از کسانی که نخبه کشی کرد کسی نبود بجز غلامرضا
ممنون میشم آقای دلاویز که سالها مسئولیت داشتند در دولت روحانی بفرمایند چه کارهایی برای گچساران و باشت انجام داده اند؟
طایفه بزرگ گشین
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرفت دکتر عزیز مرد بزرگ و دوس داشتی واقعا لیاقتت وزیر هست
Iran, Islamic Republic of
بابا کوتاه بیا
صمد
Iran, Islamic Republic of
حتما منظور از نخبگان خودش را میگه .ما از این نوع ذبح استقبال می‌کنیم
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
واقعا خودت دست کسی را گرفتی
همشهری
Iran, Islamic Republic of
لطفا میشه بفرمایید شما که در سطح ملی فعالیت داشته اید تا الان چه فعالیت و گام مثبتی برای رفع مشکلات ومعظلات منطقه برداشته اید.میشه محبت بفرمایید حداقل به یک یا دومورد آ ن اشاره بفرمایید .
امیر
Iran, Islamic Republic of
بابا برو ،،،، تو خودت از تمامی آخور ها داری میخوری، تو چکاره ای که نظر میدی ،
Iran, Islamic Republic of
تا زمانی که برای خودت کسی بودی به بچه شهرستانت محل نمی گذاشتی حالا صحبت از زدن می کنی؟عجب روی داری!
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
بهتره به ادوارگذشته خودت فک کنی مردم گچساران به قیم پشت پامیزنند
گشین
Iran, Islamic Republic of
زمانی که جایگاه گرفتی چه کارایی مثبتی برای باشت و گچساران داشتی؟؟
دنبال منافع خودت و خانوادت بودی
Iran, Islamic Republic of
فقط برا خودش و اقوام درجه یک خودش خوب بود
Romania
خیانتی که تاجگردون و خانواده اش به شهرستان گچساران کرد هیچکس مرتکب نشد.
کشتن نخگبان، خانواده سالاری، خودمحوری، تکبر، ۸۰
شرکت خانوادگی که مدارکش موجود هست.
Iran, Islamic Republic of
جناب احمدی
فرمودید به اندازه همه نماینده ها نیرو برده تو شرکتها بینی و بین الله بجز بچه های خاله و دایی و عمو و عمه ی خودش کی را برده سر کار
در لوای خط و باند چپ و نماینده ی توانا جناب تاجگردون پست گرفت اما خدماتش و استخدامهایش از مخالفان تاجگردون بودند.
Iran, Islamic Republic of
مهندس از برادران و دوستان چه خبر
منطق
Iran, Islamic Republic of
آخه کسی که کار اجرایی انجام میده کجا فرصت تحصیل پیدا میکنه...
باوی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا خیلی از گچسارانی ها و باشیتی ها در سطح ملی مسئولیت دارند شما بی اطلاع هستید و ارتباط نداری
همشهری
Iran, Islamic Republic of
شما کوچکترین گاهی برای رفع معظلات ومشکلات گچساران بر نداشتید .تاجگردون هم هشت سال بهترین صندلی مجلس را تصاحب کرد .کار خاصی از ایشان ندیدیم فقطوفقط برا فامیل خودشان کار میکرد .کارهای احداث پالایشگاهی که هم میتوانست مشکلات اشتغال منطقه را مرتفع نماید وهم می توانست در توسعه وعمران وآبادانی شهرستان ومنطقه نقش مهمی را ایفاءنماید به اندازه ابسیلنی پی گیری نکرد ومی گفت اینها همش حرفه وهیچ خبری از مجوز پالایشگاه نیست برای جذب آرای منطقه لیشتر می گفت مجوز بخش شدن منطقه لیشتر را گرفتمه و تو دستمه منتهی به دلیل اینکه بخشی ازمنطقه به بهبهان واگذار شده تا الان اعلام بخش نشده .آخه برادر عزیز این چه ربطی به این موضوع دارد .شما اگر لیشتر بعنوان بخش اعلام بشه میشود کارهای مربوط به فرمانداری ویژه گچساران سهل تر خواهد شد .چر ا در این خصوص اقدام نکرد .یابودجه ایستگاههای آبیاری منطقه لیشتر را به جاههای دیگر به نفع اراضی خودشان انتقال داد .نماینده مردم گچساران انشالله در دوره جدید فرد ی جوان وتحصیل کرده و با تجربه کاری باشد .که بتواند مشکلات ومعضلات مردم را مرتفع نماید
حیدر
Iran, Islamic Republic of
بابا بی خیال اینبار امتیاز بی امتیاز
مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدارس نزدیک به چهره‌های حاکمیتی از محل‌هایی هستند که مسوولان‌شان امید دارند نسل‌های بعدی ...
سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
هر دولتی که باشد قصه همین است؟

هر دولتی که باشد قصه همین است؟

همه که توان‌مان را هم افزا کنیم، قدرت مان چند برابر می‌شود و مشکلات را از سر راه برمی‌دارد....
1