تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۶
کد مطلب : ۴۶۷۶۸۵
کبنا گزارش می‌دهد

گره مجتمع خلیج فارس یاسوج بعد از هفت سال هنوز باز نشده است

۱
۰
گره مجتمع خلیج فارس یاسوج بعد از هفت سال هنوز باز نشده است
کبنا ؛عملیات ساخت مجتمع تجاری، رفاهی و گردشگری (خلیج فارس) درقلب یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد به عنوان بزرگترین مرکز تجاری در جنوب غربی کشور با هدف توسعه وتقویت مبلمان شهری و گردشگری در سال ۱۳۹۶ آغاز شد و همچنان مطالبه مردم این شهر تکمیل این طرح راهبردی است.
به گزارش کبنا، ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ عملیات اجرایی مجتمع تجاری، رفاهی و گردشگری (خلیج فارس) در یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد در زمین موقوفه‌ای به مساحت سه هزار و ۴۰۰ متر مربع آغاز شد و این طرح بزرگ فرهنگی همچنان پس از سال‌ها و بر فراز میدان مرکزی شهر خودنمایی می‌کند.
این پروژه بزرگ و خدماتی و تجاری که قرار بود گره‌ی از بار ترافیکی شهر یاسوج را حل کند هم اینک فرآیند طولانی مدت ساخت آن خود به گره ترافیکی شهر به ویژه در عصر و ساعات پرازدحام و شلوغ تبدیل شده است.
کار طراحی و مطالعاتی این مجتمع از حدود سال ۱۳۹۳ آغاز شده بود؛ بیش از ۱۱۵ واحد تجاری و خدماتی در این مجتمع پیش‌بینی شده است.
زیربنای این واحد‌ها افزون بر ۲۶ هزار مترمربع و حدود ۱۰ هزار متر مربع و سه طبقه از مجموع ۱۰ طبقه طراحی شده در این طرح برای ساخت پارکینگ پیش‌بینی شده است.
این مجتمع در ۱۰ طبقه شامل رستوران، واحد‌های تجاری، خدماتی و رفاهی طراحی شده که قرار بود ظرف کمتر از ۴۸ ماه به بهره‌برداری برسد اما اکنون سه طبقه پارکینگ آن به اتمام رسیده است.
حجت الاسلام عباس نصیرالاسلامی افزود: این طرح حداکثر در سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و اکنون عملیات اجرایی پارکینگ سه طبقه آن با متراژ ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر مربع به اتمام رسیده است.
وی تأکید کرد: هشت هزار متر مربع از این پروژه مربوط به قسمت تجاری است. پروژه خلیج فارس بزرگترین مرکز تجاری در جنوب کشور است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: همزمان ۳۴۰ خودرو در پارکینگ آن جا داده خواهد شد و اکنون پارکینگ طرح آماده است و چون پایان کار دریافت نشده است شهرداری و شورای شهر استان اعلام کرده‌اند به خاطر حفظ جان شهروندان بهره‌برداری پارکینگ تا زمان اتمام پروژه به تأخیر بیفتد.
حجت الاسلام نصیرالاسلامی ادامه داد: بهره‌برداری از این طرح فواید بسیاری برای همشهریان دارد و در وهله نخست به معضل رفع ترافیک کمک بسیار زیادی خواهد کرد.
وی عنوان کرد: اعتبارات پروژه ۱۰۰ درصد داخلی است و محدود به درآمد خود موقوفه است و از قبل دریافت اجاره بها از واحد‌های تجاری و سرمایه‌گذاری شرکت انفاق خراسان رضوی خواهد بود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: هم اینک پروژه خلیج فارس ۱۵۰ میلیارد ریال به سازمان اوقاف بدهکار است. افزون بر ۲۶۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ساخت پارکینگ این طرح اخذ شده است.
وی گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان یک سازمان خدمتگزار در همه موضوعات مختلف روز تعریف شده است و توفیق خدمت در حوزه اقتصادی، فرهنگی، قرآنی و اجتماعی دارد.
او افزود: در امامزادگان استان کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی تحت عنوان مراکز افق برای رفع مشکلات اجتماعی و رفع نیاز فقرا در جامعه تعریف شده است.
وی تصریح کرد: این سازمان در زمینه اقتصادی هم ورود خوبی داشته است و به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد، پروژه خلیج فارس یکی از این طرح هاست که تفاهم نامه‌ای مابین سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بنیاد توسعه موقوفات (شرکت انفاق) شرکت خراسان رضوی منعقد شده است.
یک کارشناس حوزه شهری در رابطه با فواید این طرح، گفت: ساخت این مجتمع تجاری، رفاهی و گردشگری یکی از نیاز‌ها و ضرورت‌های مهم برای توسعه و تقویت مبلمان شهری و در یاسوج است.
عیسی حیدری تأکید کرد: افتتاح مجتمع تجاری، اداری و خدماتی خلیج فارس میدان هفتم تیر یاسوج به دلیل داشتن پارکینگ عمومی سه طبقه می‌تواند کمک بسزایی به کاهش گره ترافیکی این شهر کند.
وی تصریح کرد: مجتمع تجاری، اداری و خدماتی خلیج فارس در زمینی به مساحت سه هزار و ۴۰۰ مترمربع و با زیربنای ۲۰ هزار و ۳۰۰ مترمربع در ۱۰ طبقه در حال ساخت است.
این کارشناس عنوان کرد: بهره‌برداری از این مکان عاملی مؤثر در ارتقای مبلمان شهری است و بهره‌برداری از این پروژه، تحولی عظیم در استان ایجاد کرده و به توسعه صنعت گردشگری و ارتقای اقتصاد کمک خواهد کرد.
حیدری ادامه داد: مجتمع تجاری، اداری و خدماتی خلیج فارس میدان هفتم تیر این شهر به دلیل تأثیرگذاری چشمگیر در تسهیل ترافیک و بهبود منظر شهری باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و الزامات شهرسازی با حساسیت بیشتری در آن رعایت شود.
وی ابراز کرد: تکمیل سریع‌تر این طرح جزء مطالبات به حق مردم بوده زیرا طولانی شدن روند اجرای آن مشکلاتی را برای حوزه مدیریت شهری یاسوج ایجاد کرده است.
این کارشناس گفت: رکود و توقف اجرای این طرح علاوه بر اشغال پیاده رو‌های یاسوج سبب نازیبایی چهره آن نیز شده که باید هر چه زودتر پیاده رو‌ها آزاد شوند البته این مجتمع نقش مهمی در ارائه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران خواهد داشت.
به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد، ساخت مجتمع تجاری، اداری و خدماتی خلیج فارس در یاسوج نقش مؤثری در توسعه و ترویج فرهنگ وقف در استان کهگیلویه و بویراحمد دارد.
زمین این مکان موقوفه بوده و با تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر در اختیار اداره کل اوقاف قرار گرفت.
موقوفه صرف نیت واقف می‌شود، مجتمع خلیج فارس بر اساس نیت وقف‌کننده، ۵۰ درصد فقرا و نیازمندان و ۵۰ درصد صرف هزینه‌های امامزاده فرج الله در شهر یاسوج می‌شود.
تکمیل این طرح حداقل برای یک هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد البته استفاده صحیح از چنین ظرفیت‌هایی در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری مؤثر است. کهگیلویه وبویراحمد دارای رتبه ۲۹ کشور در آمار موقوفه‌ها است که وضعیت مطلوبی نیست‌. بر اساس آخرین گزارش‌ها ۱۸۰ هزار موقوفه در کشور وجود دارد که تهران و خراسان رضوی نیز رتبه اول و دوم در این راستا هستند.
آنچنان فرهنگ وقف در استان جا نیفتاده است که می‌طلبد رسانه‌ها و مبلغان و اساتید دانشگاه‌ها بر روی این موضوع کار کنند البته باید نیاز‌های روز استان احصا تا خیران وقف کنند.
ایرنا در پایان گزارش نوشت: در استان برای ترویج فرهنگ دینی، برای رفع معضلات اجتماعی و کمک به معلولان، کمک به خانواده‌های زندانیان نیاز به امور وقف وجود دارد.
وقف ماندگارترین و بالاترین خیرات و مبرات برای دنیا و آخرت انسان‌هاست که ۵۹ فقره موقوفه درآمدزا در کهگیلویه و بویراحمد وجود درد و از نظر میزان وقف در کنار استان ایلام و سیستان و بلوچستان جزء ۳ استان آخر کشور هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اینجا مگه مدرسه نبود قبلا ؟
وقف چه
ناامید از خشکسالی و بیکاری

ناامید از خشکسالی و بیکاری

قطعاً هر رجل سیاسی با توجه به سابقه و سرمایه اجتماعی که از آن برخوردار است، یک چتر حمایتی ...
دموکراسی آب رفت

دموکراسی آب رفت

اکونومیست در انتهای گزارش خود پیشنهاد می‌کند که محققان به جای آنکه به دنبال شناسایی عقبگرد ...
رکود علمی دانشگاه

رکود علمی دانشگاه

مصطفی معین گفت: حرمت و امنیت و فعالیت مفید علمی را از فضای دانشگاهی کشور سلب کرده‌اند....
1