تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۲۲
کد مطلب : ۴۶۷۶۲۵
ریزش همزمان بهای انس، سکه امامی و گرمی؛

دلیل کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی چیست؟

۰
دلیل کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی چیست؟
کبنا ؛ قیمت سکه امامی و سکه گرمی امروز یکشنبه ۹ مهرماه، کف سال ۱۴۰۲ را تجربه کردند. سکه امامی به محدوده ۲۷ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان رسیده و سکه گرمی را پنج میلیون و ۷۷۰ هزار تومان می‌فروشند.
به‌گزارش کبنا؛ قیمت سکه امامی و سکه گرمی دقیقا در روزی کف قیمت سال را لمس کردند که دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار هنوز دو دستی به مواضع خود چسبیده، اما قیمت جهانی طلا رکورد منفی جدیدی را تجربه می‌کند. قیمت جهانی طلا در ۲۰۵ روز گذشته هرگز تا این اندازه خوار و خفیف و تو‌سری خورده نبوده. اگر معاملات امسال را بررسی کنیم، نتیجه می‌گیریم قیمت جهانی طلا نسبت به روز‌های اوج خود در نیمه اردیبهشت امسال، حدود ۲۰۰ دلار پایین آمده است.
سقوط تاریخی قیمت جهانی
قیمت دلار بازار آزاد اواخر هفته قبل شال و کلاه کرد و با قدم زدن در مسیر صعودی، تنها ظرف سه‌روز خود را از ۴۹ هزار و ۲۴۱ تومان تا ۴۹ هزار و ۶۴۰ تومان بالا کشید. قیمت دلار امروز هم به روند صعودی خود ادامه داد و تا ظهر روز یکشنبه ۹ مهرماه به ۴۹ هزار و ۵۹۷ تومان رسید.
طلا و سکه غلام حلقه به‌گوش دلار هستند و معمولا واکنش‌هایی احساسی به تغییر قیمت دلار نشان دهند، اما قیمت جهانی طلا به‌معنای واقعی کلمه آنقدر خوار و خفیف شده که هرگونه میل و اشتیاق طلا را برای رشد قیمت سرکوب کند.
قیمت جهانی طلا روز شنبه هشتم مهرماه به هزار و ۸۴۸ دلار و ۷۳ سنت رسید. بازار جهانی امروز یکشنبه تعطیل است و همین عدد را باید مبنای محاسبات در نظر بگیریم. قیمت جهانی طلا ظرف دو روز حدود ۲۷ دلار ارزان شده است. در بازه‌های بزرگ‌تر افت قیمت دلار شدت بیشتری پیدا می‌کند.
قیمت جهانی طلا یک‌هفته قبل ۴۰ دلار و ۵۵ سنت گران‌تر بود و از آن موقع تا غروب شنبه هشتم مهرماه، حدود دو درصد ارزش خود را از دست داد. در همین مدت دلار کمتر از یک‌درصد و هر گرم طلا ۱۸ عیار نیز پنج درصد ارزان شدند.
کاهش قیمت جهانی طلا در طول شش‌ماه گذشته، شش تا هفت درصد برآورد می‌شود. اوایل فروردین امسال قیمت جهانی طلا نسبت به الان ۱۳۳ دلار و ۵۵ سنت بیشتر بود. دلار هم از آن موقع تا حالا هفت تا هشت درصد عقب نشسته و چهار هزار و ۱۳۰ تومان ارزان شده است. افت قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار در این مدت به بیش از ۱۴ درصد می‌رسد. به این معنی که اواخر اسفند و اوایل فروردین برای هر گرم طلا ۱۸ عیار باید دو میلیون و ۵۷۶ هزار و ۷۰۰ تومان پول پرداخت می‌کردید، اما الان همان مقدار طلا، دو میلیون و ۲۵۹ هزار تومان می‌ارزد.
قیمت جهانی طلا تنها در بازه یک‌ساله عملکرد مثبت داشته و برای سرمایه‌گذاران خود معادل ۱۱ درصد سود به ارمغان آورده است. بهای اونس از اوایل مهرماه پارسال تا اوایل مهرماه امسال تقریبا ۱۸۷ دلار افزایش قیمت را تجربه می‌کند.
قیمت جهانی طلا اواسط اردیبهشت امسال تا دو هزار و ۵۰ دلار و ۶۱ سنت پیش رفت و رکوردی تاریخی از خود به جا گذاشت. نیمه تیرماه، قیمت جهانی طلا تا هزار و ۸۸۹ دلار و ۲۸ سنت پایین آمد و حالا با ایستادن روی پله هزار و ۸۴۸ دلار و ۷۳ سنت رکورد منفی جدیدی در سال ۱۴۰۲ را ثبت می‌کند. قیمت جهانی طلا در ۲۰۵ روز گذشته هرگز تا این اندازه خوار و خفیف و تو‌سری خورده نبوده است.
بیشتر بدانید | ارزش دلار در بازار‌های بین‌المللی به بالاترین حد ۱۰ ماه گذشته رسیده. همچنین سوددهی اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا رکورد ۱۶ سال گذشته را شکست. هر دو عامل به‌شکل سنتی بر کاهش محبوبیت طلا در بازار‌های جهانی تاثیر می‌گذارند
دلیل کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی چیست؟
تاثیر کاهش قیمت جهانی طلا بر بازار داخلی
علت کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی هر چه باشد، توقع و انتظارات خریداران طلا در ایران را بالا می‌برد. قیمت طلا ۱۸ عیار امروز یکشنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۲، برخلاف چیزی که انتظار داشتیم سعی کرد قافیه را نبازد و با رشد چهار هزار تومانی در مقایسه با آخرین معاملات روز قبل، خود را به محدوده دو میلیون و ۲۵۹ هزار تومان رساند.
قیمت طلا ۱۸ عیار با این حال نسبت به رکورد قیمت دو میلیون و ۷۴۸ هزار تومانی خود در اوایل اردیبهشت امسال، ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر گرم ارزان شده است و تنها ۱۲ هزار تومان با کف قیمت سال فاصله دارد. قیمت طلا ۱۸ عیار با شکسته‌شدن مرز حمایتی فعلی ممکن است تا دو میلیون و ۲۴۵ هزار تومان، دو میلیون و ۲۳۰ هزار تومان و در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن تا دو میلیون و ۲۱۰ هزار تومان عقب بنشیند.
قیمت طلا ۱۸ عیار در صورت حرکت معکوس می‌تواند یکی از جایگاه‌های دو میلیون و ۲۸۰ هزار تومان یا دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را مال خود کند.
قیمت سکه امامی برخلاف طلا ۱۸ عیار عمل کرده و همان دیروز شنبه هشتم مهرماه به کف قیمت سال ۱۴۰۲ یعنی ۲۷ میلیون و ۲۴۶ هزار تومان رسید. قیمت سکه امامی امروز یکشنبه ۹ مهرماه کار خود را از روی سکوی ۲۷ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان شروع کرد و حتی ۲۷ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان معامله شد، اما بازار تلاش می‌کند با نوسان ۱۰۰ هزار تومانی، قیمت سکه امامی را بالا نگه‌دارد. اگر این حمایت‌ها جواب ندهد، امکان دارد قیمت سکه تا ۲۷ میلیون و ۱۳۵ هزار تومان بریزد.
سکه گرمی سرنوشت مشابهی داشته؛ اوایل اردیبهشت امسال این سکه را هفت میلیون و ۷۲۰ هزار تومان می‌فروختند و خوش‌شانس‌ها توانسته بودند آن را هفته آخر خرداد شش میلیون و ۲۰ هزار تومان بخرند، اما روند ریزش قیمت سکه گرمی که از ششم مهرماه شروع شده، امروز ادامه پیدا کرد تا قیمت سکه گرمی به پنج میلیون و ۶۵۰ تا پنج میلیون و ۷۷۰ هزار تومان برسد.
قیمت منصفانه خرید و فروش انواع سکه طلا در روز یکشنبه ۹ مهرماه
نوع سکه قیمت خرید قیمت فروش
سکه امامی ۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
نیم سکه ۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان
ربع سکه ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
سکه گرمی پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پنج میلیون و ۶۵۰ هزار تومان
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ناامید از خشکسالی و بیکاری

ناامید از خشکسالی و بیکاری

قطعاً هر رجل سیاسی با توجه به سابقه و سرمایه اجتماعی که از آن برخوردار است، یک چتر حمایتی ...
دموکراسی آب رفت

دموکراسی آب رفت

اکونومیست در انتهای گزارش خود پیشنهاد می‌کند که محققان به جای آنکه به دنبال شناسایی عقبگرد ...
رکود علمی دانشگاه

رکود علمی دانشگاه

مصطفی معین گفت: حرمت و امنیت و فعالیت مفید علمی را از فضای دانشگاهی کشور سلب کرده‌اند....
1