تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۴۶۶۴۱۴
خبرهای ارز و دلار؛

افزایش قیمت دلار در مرکز مبادله ارزی+ جدول / مرز جان سخت دلار / یک بام و دو هوا در بازار سکه

۳
۰
افزایش قیمت دلار در مرکز مبادله ارزی+ جدول / مرز جان سخت دلار / یک بام و دو هوا در بازار سکه
کبنا ؛در تابلوی معاملاتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، امروز چهارشنبه ۸ شهریورماه، قیمت هر اسکناس دلار ۴۱ هزار و ۲۹۰ تومان و نرخ حواله دلار ۳۷ هزار و ۵۳۷ تومان اعلام شد.
بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار امروز (چهارشنبه 8 شهریورماه) با افزایش نسبت به روز کاری قبل 41 هزار و 290 تومان و قیمت حواله دلار 37 هزار و 537 تومان اعلام شد.
در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی در روز جاری، نرخ اسکناس یورو با افزایش نسبت به روز کاری قبل معادل 44 هزار و 799 تومان، و نرخ حواله یورو 40 هزار و 726 تومان اعلام شده است.
همچنین در مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ اسکناس درهم نیز 11 هزار و 243 تومان و نرخ حواله درهم نیز 10 هزار و 221 تومان اعلام شده است.
بروز رسانی: چهارشنبه 8  شهریور 9:00
نوع قیمت لحظه (تومان)
قیمت دلار (اسکناس) 41  هزار و 290  
قیمت دلار (حواله) 37  هزار و 537
قیمت یورو (اسکناس) 44  هزار و  799
قیمت یورو (حواله) 40  هزار و 726
قیمت درهم (اسکناس) 11 هزار و 243
قیمت درهم (حواله) 10 هزار و 221

مرز جان سخت دلار
نگاهی به کارنامه ۱۵ روزه نرخ دلار در بازار ارز تهران نشان می‌دهد که قیمت دلار در محدوده ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان تا محدوده ۴۹ هزارو 200 تومان در نوسان بوده است.
 در نیم ماه اخیر نه جناح کاهشی و نه جناح افزایشی بازار نتوانستند دلار را در منطقه مورد نظر خود تثبیت کند. البته، قیمت دلار در بیشتر روزها بالای مرز ۴۹ هزار تومان معامله شده، با این حال محدوده ۴۹ هزار و 200 تومان به مرز جان سخت بازار دلار در چند وقت گذشته تبدیل شده است. هرگاه بازیگران ارزی به سمت این مرز حرکت کردند، در نهایت مجبور به عقب‌نشینی شدند.
به‌نظر می‌رسد، به‌دنبال کاهش ریسک‌های سیاسی که در راستای بهبود شرایط دیپلماتیک کشور رخ داده است، سطح تقاضا برای خرید دلار در معاملات خرد به شکل چشمگیری کاهش یافته است. 
از سوی دیگر، به‌عقیده جمعی از معامله‌گران دست بازارساز در ماه‌های اخیر پر‌تر از سال قبل شده است. این افراد با اشاره به آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه شده ارزی معتقدند که اوضاع ذخایر ارزی بانک مرکزی مطلوب است و در نتیجه این نهاد بازارساز در مواقع لزوم می‌تواند جلوی شکل‌گیری نوسان در بازار را بگیرد. 
در نهایت به‌‌عقیده عده‌ای از این افراد سفر بخشی از هموطنان به کشور عراق به مناسبت مراسم اربعین حسینی عاملی در جهت کاهش حجم معاملات ارزی است.
برخی از معامله‌گران باور دارند بازار ارز تهران در حال حاضر در انتظار سفر معاون گروسی به تهران است.
طبق خبرهای منتشر شده، پایان شهریور نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود. قرار است تا آن زمان موضوع دو مکان اختلافی دیگر میان ایران و آژانس تعیین تکلیف شود. بنابراین برخی از معامله‌گران به این سفر و نتایج آن چشم دوخته‌اند.
در شرایط فعلی، حمایت ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان و مقاومت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان برای قیمت دلار در تهران حائز اهمیت است. تحلیلگران اقتصادی معتقدند قیمت از هر طرف که خارج شود روند جدید شکل خواهد گرفت.
یک بام و دو هوا در بازار سکه
برخی پیش‌بینی می‌کنند نوسانات قیمت طلا در بازار جهانی بر قیمت سکه امروز چهارشنبه اثر بگذارد و مانع نزول قیمت شود.
 فشار خریداران به بازار سکه امامی در معاملات نقدی روز سه‌شنبه زیاد شد. این فلز گران‌بها با رشد ۲۰۰ هزار تومانی به ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.
افزایش قیمت دلار در مرکز مبادله ارزی+ جدول / مرز جان سخت دلار / یک بام و دو هوا در بازار سکه
بااین‌حال، در معاملات پشت خطی سه‌شنبه شب، روند صعودی قیمت سکه کاملا متوقف شد و قیمت آن در همان محدوده عصر سه‌شنبه رنج شد.
البته یک اتفاق مهم در بازار طلای جهانی رخ داد که ممکن است در روز جاری موتور محرک صعود سکه به کانال ۲۸ میلیون تومان شود. قیمت هر اونس طلا روز سه‌شنبه جهش قابل توجهی را ثبت کرد.
قیمت اونس طلا، روز سه‌شنبه به بالاترین سطح خود در سه هفته‌ اخیر رسید؛ زیرا بازدهی دلار و خزانه‌داری آمریکا پس از آنکه احتمال افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو با تردید مواجه شد، کاهش یافت.
به‌ این‌ ترتیب، پس از اینکه داده‌ها نشان داد که فرصت‌های شغلی در ایالات متحده در ماه جولای کاهش یافته است، ارزش دلار در برابر رقبای خود کاهش یافت و افزایش‌های قبلی را معکوس کرد. بازدهی شاخص ۱۰ ساله خزانه‌داری نیز کاهش یافته است
این فلز زرد رنگ روز قبل از مرز ۱۹۲۰ دلار به ۱۹۳۸ دلار رسید. این امر از نگاه فعالان بازار ممکن است کام سکه‌بازان افزایشی را در روز جاری شیرین کند.
قیمت دلار هم در معاملات پشت خطی سه‌شنبه شب در محدوده ۴۹هزار و ۱۲۰ تومان به‌فروش رسید.
فعالان بازار می‌گویند، سکه‌بازان به رفتار بازیگران ارز توجه بیشتر دارند. تا زمانی که نرخ دلار  رشد معنا داری را تجربه نکند انتظار صعود قیمت سکه دور از انتظار خواهد بود.
تکنیکالیست‌ها  می‌گویند مرز ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای سکه‌بازان پراهمیت است. درچند وقت‌گذشته هر زمان سکه به این محدوده رسیده فشار فروش در بازار زیاد شده است.
با‌این‌وجود، در جناح معامله‌گران‌ کاهشی، مرز ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مهم است. آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد با رسیدن‌ سکه امامی به این محدوده فشار خرید در بازار بالا می‌گرفت.
قیمت واقعی سکه امامی در حال حاضر ۲۲ میلیون و ۴۰۷ هزار تومان است که با قیمت نقدی بازار ۵ میلیون و ۴۹۲ هزار تومان فاصله دارد.
بازار ارز در انتظار یک‌ سفر/ حرکت خلاف جهت قیمت و حباب سکه
 روز قبل حباب سکه در حالی کاهش یافت که قیمت سکه امامی با رشد ۲۰۰ هزار تومانی همراه بود. به همین جهت قیمت سکه و حباب آن روز قبل در جهت عکس یکدیگر حرکت کردند.
 حباب سکه امامی پس از ۳۰ روز وارد کانال ۱۹ درصدی شد، این در حالی است که حباب سکه امامی از تاریخ نهم مرداد ماه در کانال ۲۰ تا ۲۲ درصدی نوسان کرده ولی در روز قبل در نهایت توانست وارد کانال ۱۹ درصدی شود.
روز قبل حباب سکه در حالی کاهش یافت که قیمت سکه امامی با رشد ۲۰۰ هزار تومانی همراه بود، به همین جهت قیمت سکه و حباب آن روز قبل در جهت عکس یکدیگر حرکت کردند. عامل اثر گذار بر قیمت سکه امامی قیمت دلار در بازار داخل و ارزش انس طلا در بازارهای جهانی است که در روز قبل هر دو افزایش یافتند. در ادامه رفتار انس طلا و دلار بازار آزاد به عنوان عوامل اثر گذار بر بازار طلا و سکه بررسی خواهد شد.
شروع سبز انس طلا
انس طلا شروع هفته سبزی را ثبت کرد و در روز قبل بالاترین قیمت سه هفته قبل خود را در محدوده ۱۹۳۸ دلار ثبت کرد، رسیدن قیمت انس طلا به سقف بازه سه هفته ای خود پس از انتشار گزارش بازار کار آمریکا رخ داد، بر اساس این گزارش تعداد موقعیت باز اشتغال با کاهش ۳۳۸ هزار نفری به ۸.۸۲۷ میلیون نفر در ماه جولای رسید، با انتشار این گزارش بازدهی اوراق خزانه داری ایالات متحده کاهش یافت چرا که بازدهی اوراق خزانه با نرخ بهره فدرال رزرو رابطه مستقیم دارد و مشاهده اثر گزاری سیاست های فدرال رزرو بر بازار کار باعث شد تحلیلگران پیش بینی کنند که فدرال رزرو ممکن است چرخه انقباضی سیاست های پولی را متوقف کند، تعدیل انتظارات از اقدامات فدرال رزرو باعث کاهش بازدهی اوراق خزانه داری ایالات متحده شد و از آنجا که قیمت طلا به عنوان یک دارایی بدون بازدهی رابطه معکوس با بازدهی اوراق قرضه دارد، قیمت اونس جهانی طلا در جهت معکوس افزایش یافت.البته گزارش های فدرال رزرو و آمار اقتصادی ایالات متحده مهم ترین عواملی هستند که می توانند در روز پنج شنبه و جمعه جهت حرکت شاخص دلار و انس طلا را مشخص کنند، ولی از آنجایی که شاخص دلار رابطه معکوس با ارزش انس طلا دارد،رکود اقتصادی چین و نبود سیگنال های مثبت از دومین اقتصاد بزرگ جهان باعث تقویت شاخص دلار میشود که با توجه به چشم انداز رکودی چین اگر این وضعیت ادامه پیدا کند می تواند منجر به تقویت شاخص دلار شود که همین مسئله می تواند پیش‌روی اونس طلا را در ماه سپتامبر دچار اختلال کند.
بازار دلار در انتظار یک سفر
رافائل گروسی رییس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی روز قبل در سخنرانی خود علیرغم اذعان به همکاری بیشتر ایران با آژانس اعلام کرد که ایران در رابطه با برخی مسائل شفاف سازی نکرده و باعث نگرانی است،همین مسئله باعث نوسان دلار در مثلثی شد که مدتی است در آن گرفتار است. کف حمایتی مثلث در محدوده ۴۹ هزار تومان ایجاد شده و سقف مثلث محصور شده دلار در محدوده ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان است که خروج دلار از هر طرف جهت حرکت دلار در همان جهت را مشخص خواهد کرد.
 احتمالا سفر معاون گروسی به ایران در کوتاه مدت مهم ترین عاملی است که در تعیین قیمت دلار و فضای حاکم بر بازار ارز نقش خواهد داشت.
 با افزایش همزمان دلار و انس طلا ارزش ذاتی سکه امامی در روز قبل افزایش یافت ولی چون افزایش قیمت سکه امامی متناسب با میزان افزایش ارزش ذاتی آن نبود، حباب سکه امامی کاهش پیدا کرد و وارد کانال ۱۹ درصدی شد.
سکه امامی در نزدیکی خط روند حمایتی صعودی خود قراردارد و محدوده ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مهم ترین حمایت پیش روی آن است مقاومت های پیش روی سکه محدوده ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که در صورت رشد قیمت سکه می تواند در برابر آن ایستادگی کند.
کار سخت شاخص در پیچ دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی
در حالیکه شاخص کل بورس روز قبل بازدهی ۵۲ صدم درصدی را ثبت کرده بود در پایان بازار بیش‌از شصت درصد نقشه بازار رخ قرمز به خود گرفتند و شاخص کل هم وزن رشد ۲۷ صدم درصدی را ثبت کرد.
با توجه به آنکه شاخص مدتی در روند اصلاحی قرار داشته است هم اکنون بزرگان شاخص به دنبال همراه کردن سایر بازار هستند، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها که عامل زیان گروه پتروشیمی بود از عوامل اصلی سقوط بازار سرمایه در مدت اخیر بود ولی پس از آنکه نرخ خوراک پتروشیمی ها فرموله شد تا چشم انداز این گروه بهتر شود چشم سهام بازار سرمایه به سهام خودرویی دوخته شده است شاید به همین دلیل است که در روز قبل شاخص هم‌وزن ضعیف تر از شاخص کل عمل کرد و علیرغم رشد شاخص تعداد نمادهای منفی درپایان بازار بیشتر از نماد مثبت شد.
امروز عرضه اولیه تکاردان انجام خواهد شد که می تواند بر معاملات اکثریت سهام اثر منفی بگذارد و کار شاخص کل را در پیچ دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی دچار مشکل کند.
 
ورود سازمان بازرسی به نحوه فروش ارز اربعین در بانک‌ها/ بانک مرکزی سریعاً اختلال در سامانه‌های ارزی را رفع کند

سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به بانک مرکزی پیرامون نحوه ارائه خدمات ارزی به زائران اربعین، خواستار رفع فوری اختلال در سامانه‌های مرتبط شد.

 ستار شیرعالی بازرس‌کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی، در نامه‌ای به معاون ارزی بانک مرکزی پیرامون نحوه ارائه خدمات ارزی به زائران اربعین، خواستار رفع فوری اختلال در سامانه‌های مرتبط شد.
وی در راستای اجرای بند (ج) ماده (11) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و ماده (42) آیین‌نامه اجرایی این قانون، بر این نکته تأکید کرد که با توجه به موارد تحت بررسی در این سازمان با موضوع «عملکرد دستگاه‌های اجرایی در ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی»، ملاحظه شد در برخی از مقاطع به‌دلیل قطع شدن ارتباط بین بانک‌ها و سامانه‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (از جمله سنا) روند ارائه خدمات ارزی به زائرین دچار اختلال می‌شود.
شیرعالی با اشاره به بررسی‌های میدانی صورت‌گرفته پیرامون نحوه ارائه ارز به زائرین، تصریح کرد: بعضاً در برخی از بانک‌ها به‌دلیل آن‌چه محدودیت ارائه ارز (طی یک روز) اعلام شده است، روند دریافت ارز توسط زائرین زمانبر است.
بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی کل کشور با خاطرنشان کردن افزایش متقاضیان استفاده از خدمات ارزی اربعین در روز‌های آتی و احتمال تشدید اختلال در امور سامانه‌های مرتبط، از معاون ارزی بانک مرکزی خواست هرچه سریع‌تر، اقدامات لازم برای رفع این معضل را مورد توجه قرار دهد و گزارش آن را به سازمان بازرسی ارسال کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تا ۷۰ میره
Iran, Islamic Republic of
تا ۷۰ میره
Iran, Islamic Republic of
تا ۷۰ میره
چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

بسیاری از روس‌ها می‌ترسند در صورت پیروزی اوکراین در جنگ جاری "ولادیمیر پوتین" از قدرت ...
دیدار جنجالی نمایندگان عضو جبهه پایداری با طالبان

دیدار جنجالی نمایندگان عضو جبهه پایداری با طالبان

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: شیوه جدیدی از تطهیر طالبان در حال رایج شدن در کشورمان از ...
طرح شفافیت قوای سه‌گانه بار دیگر توسط مجمع تشخیص رد شد

طرح شفافیت قوای سه‌گانه بار دیگر توسط مجمع تشخیص رد شد

طرح شفافیت قوای سه گانه که چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان رد و بدل شده بود بار دیگر ...
1