تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۴۶۰۸۹۱
عیسی حسنی، معاون پیشگیری دادگستری کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد

واقعیت «شیر‌های سنگی» بر روی قبور به روایت دادگستری کهگیلویه و بویراحمد

۲
۱
واقعیت «شیر‌های سنگی» بر روی قبور به روایت دادگستری کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛معاون قضایی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کهگیلویه وبویر احمد عنوان کرد: طی چند روز اخیر موج شدید رسانه‌ای در افکار عمومی در خصوص یک موضوع داخل استانی و ساده و محدود به جغرافیای استان کهگیلویه و بویراحمد، مطرح که متأسفانه واقعیات آن غیر از آن چیزی بود که فضای رسانه‌ای حقیقی و مجازی خبری مطرح گردید و موج پیدا کرده است.
به گزارش کبنا و به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، سید عیسی حسنی معاون قضایی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم این دادگستری در گفت‌وگویی درخصوص سنگ قبر‌هایی با نماد شیر‌های سنگی، اظهار داشت: مسأله برداشتن مجسمه‌ها از روی قبور و نداشتن سابقه تاریخی پیکره شیر سنگی بر روی قبور پهلوانان و رجال مطرح در کشور دروغ رسانه‌ای است.
سید عیسی حسنی گفت: درچند روز اخیر موضوعی در فضای رسانه‌ای و مجازی کشور مطرح شده که اذهان عمومی مردم به ویژه زاگرس نشینان غیور را به خود مشغول نموده است. ما به دلیل دروغ بودن این اخبار و حاشیه‌های آن سکوت کردیم اما با توجه به افزایش حجم دروغ‌ها و عدم اطلاع مردم عزیز از اصل موضوع تکلیف دانستیم مطالبی را به محضر ولینعمتان خود در ایران اسلامی خاصه زاگرس نشینان غیور برسانیم.
معاون قضایی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کهگیلویه وبویر احمد عنوان کرد: طی چند روز اخیر موج شدید رسانه‌ای در افکار عمومی در خصوص یک موضوع داخل استانی و ساده و محدود به جغرافیای استان کهگیلویه و بویراحمد، مطرح که متأسفانه واقعیات آن غیر از آن چیزی بود که فضای رسانه‌ای حقیقی و مجازی خبری مطرح گردید و موج پیدا کرده است.
وی گفت: این موضوع مربوط به ممنوع شدن ساخت شیر‌های سنگی عجیب و غریب جدید برای نصب بر روی قبور در استان کهگیلویه و بویراحمد هست. رسانه‌ها از تکنیک خبر ناقص استفاده و در کنار آن در افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای تفسیر و تأویل نموده و بر مبنای سیاست رسانه‌ای خود خبر را بازتاب داده، کارشناسی و مردم را نگران کرده و اقدام ما را بدون این که چیزی گفته باشیم! بدون هیچ اظهار نظری! به دروغ به نوعی تقابل ما با حقایق تاریخی و میراث‌های ملی و مذهب و دین جلوه داده‌اند.
سید عیسی حسنی در ادامه اظهار داشت: ما حقیقتاً از آنچه منتسب به بنده لر‌زاده عشایر‌زاده، منتشر کرده‌اند حیرانم! در ابتدا به دروغ گفتند دستور داده شده، پیکره‌ها را از قبر‌ها بردارند! مگر این کار امکان دارد! این دروغ هنوز در حال دست به دست شدن است. بعد شبهه تقابل ملیت و مذهب را رواج دادند. در حالی که همه دروغ است.
این مقام قضایی در ادامه افزود: ما خودمان لر و زاگرس نشین و افتخارمان اعتقاد کامل به وجود نماد‌ها و پیکره‌ها و آیین‌های ملی است در استان ما بلوط و چقه و زناره نماد استان است و در طول تاریخ، در نقاط مختلف کشور بر اساس اعتقادات و رسوم مردم نماد‌هایی که سمبل قدرت یا غیرت یا پهلوانی و غیره است ایجاد کرده‌اند که قابل احترامند.
حسنی گفت: در زاگرس؛ پیکره‌ی شیر را به عنوان نماد شهرت و قدرت یا پهلوانی، بر روی قبور افراد و رجال مطرح حکومتی و یا قبور جنگ‌آوران و بزرگان اقوام، می‌گذاشتند. اما وقتی به تک تک این پیکره‌ها نگاه کنیم سادگی و بی‌آلایشی، اقتدار، راست قامتی در اولین مرحله جلوه می‌کند. پیکره‌ها در واقع با کمترین هزینه و بسیار ساده نماد‌ایستادگی و سادگی و عظمتند. خبری از تحریف و تبختر و تجمل در آن‌ها دیده نمی‌شود.
معاون قضایی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه تصریح کرد: آن چیزی که در یک سال اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاده این است که پیکره‌های کاملاً تغییر هویت یافته از شیر، با اوزان بالای چند تن و قیمت‌های میلیونی و میلیاردی، در رقابت بین قبایل و طوایف، بر روی قبور قرار داده می‌شود، که با ماهیت اصلی و تاریخی شیر اصیل سنگی، که نماد پهلوانی و قهرمانی قوم زاگرس است تفاوت داشته و در طول زمان افراط و رقابت روی این موضوع در این استان به احتمال زیاد، این میراث ارزشمند کهن ما را دچار تحریف نموده و ارزش تاریخی این نماد را از بین ببرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد بیان داشت: ما خود به عنوان یک لر و البته آشنا به آسیب‌های اجتماعی در اینجا احساس خطر کردیم و همزمان با اعلام به طلاب و بزرگان و ریش سفیدان و متنفذین، مبنی بر کار فرهنگی برای جلوگیری از رقابت تجمل در به کار‌گیری این اثر ارزشمند، صرفاً و صرفاً به صنف سنگ فروشان اعلام شد که از تهیه این نوع تمثال‌های تحریف شده و تغییر یافته(نسبت به پیکره‌های اصیل و در عین اقتدار، ساده و ارزشمند) که بیشتر مسابقه‌ی تجمل و تفکر را بین اقوام و خانواده‌هایی که در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارند ایجاد می‌کند، امتناع نمایند.
حسنی افزود: برخی بدون اطلاع از اصل قضیه و اینکه ما صحبتی یا مطلبی بگوییم، صحبت‌های غیر واقعی به ما نسبت داده‌اند و هنوز هم مشغول هستند و می‌خواهند از عواطف پاک ملی، مذهبی و دینی و غیرت مردم بهره‌برداری نمایند، در حالی که ما هیچ بحثی در ریشه‌های تاریخی پیکره ساده بر معدود قبور بزرگان و پهلوانان و... در سایر استان‌ها و حتی برخی نقاط و روستا‌های دور در استان‌مان نداشتیم و بر عکس، اصل این فرهنگ آیینی را جزء افتخارات خود می‌دانیم.
وی با اشاره به اینکه وظیفه‌ی این معاونت دیدن افقهای دور در مسائل فرهنگی و اجتماعی در آینده است، گفت: وظیفه‌ی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، دیدن افقهای دور حتی ۵۰ ساله در یک استان و پیشگیری از تخلفات و جرایم و تحریف‌ها، از طریق پیشگیری فرهنگی و اجتماعی و وضعی و قضایی می‌باشد. این ذات کار ماست. استان کهگیلویه و بویراحمد استانی که مردم آن از لحاظ بنیه مالی، اکثر مردم نجیب آن شغل دامداری و کشاورزی داشته و سختکوشی از اوصاف آنهاست، ایجاد بدعت‌های مالی به شرح آتی با شیر‌های سنگی تحریف شده و چند تنی و چند ده میلیونی که ایجاد رقابت تجمل و تبختر را برخلاف ماهیت اصلی این پیکره‌ها که سمبل پهلوانی و جوانمردی و تدین یا بزرگی بوده، خانواده‌ها را قطعاً در آینده اذیت و با معضلات اجتماعی درگیر خواهد کرد.
حسنی در ادامه در همین خصوص افزود: حقیقت و واقعیت آن بدعتی که بیان شده این است! نه زیر سؤال بردن اصل این ثروت‌های معنویمان.
معاون قضایی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اظهار نگرانی از رقابت مردم در نصب شیر‌های سنگی بر روی قبور، گفت: شروع رقابت تجمل گرایی و رخ نمایی در خصوص استفاده از این شیر‌ها در بین طوایف و خانواده‌ها در کهگیلویه و بویراحمد نگران‌کننده است، پیکره‌های چند تُنی که هیچ سنخیتی با سنگ شیر‌های اصیل زاگرس ندارند و با قیمت‌های نجومی توسط سوداگرانی، قبرستان‌های ما را بزودی پر خواهد کرد.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان با اظهار اینکه خادم همه مردم ایران خاصه دلبندان و غیور مردان زاگرس نشینم و اذعان به این امر که ما هیچ صحبتی، هیچ اسمی از استان یا منطقه یا جایی نبرده و مطرح نکرده‌ایم، بیان داشت: ما خود لر بوده و به آیین نیاکانمان اعتقاد راسخ داریم، اما از تحریف این فرهنگ می‌ترسیم و احساس خطر کرده‌ایم و از مردم عزیز می‌خواهم خودشان در این خصوص قضاوت کنند، بیایند شیر‌های چند متری- چند تُنی را ببینند، قطعاً متوجه جنجال رسانه‌ای دروغ می‌شوند، متوجه اهداف کسانی که قصد دارند ملیت ما را در مقابل دینمان قرار دهند می‌شوند! صد البته کار ما جز نوکری مردم با نیت خیر و جلوگیری از بدعت‌سازی و پیشگیری از اقدامات کسانی که از ثروت‌های معنوی ملی ما قصد سوداگری دارند و به اذعان دیرینه‌شناسان این اقدام‌شان، باعث می‌شود که همین میراث شیر سنگی اصیل ما بازاری و خیابانی شده و دچار تحریف گردد و از دستمان برود، نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
شیرمه شیر اشکنا شیرم ره و بیشه😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂کلا اعمال تجملات درسنگ قبر غلط و نوعی واپسگرایی هست.
Iran, Islamic Republic of
تاریخ.بخون
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
میرکاظمی رفت

میرکاظمی رفت

خداحافظی مسعود میرکاظمی از سازمان برنامه و بودجه قطعی شده است؛ بااین‌حال، احتمال جابه‌جایی ...
1