تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۴۵۸۳۸۲
«سیمرغ» سینمای ایران /

علی نصيريان سیمرغ بلورین بهترين بازيگری نقش اول مرد را کسب کرد

۰
علی نصيريان سیمرغ بلورین بهترين بازيگری نقش اول مرد را کسب کرد
کبنا ؛علي نصيريان پس از سه بار نامزدي براي بهترين بازيگري نقش اول مرد در جشنواره فجر، سرانجام سيمرغ بلورين اين بخش را در 88 سالگي خود کسب کرد و اگر تصميمش براي پايان‌دادن به کارش جدي نباشد بازهم جاي درخشش دارد.
به گزارش کبنا به نقل از آرمان ملی، علي نصيريان متولد سال 1313 که همين چند روز قبل سالروز تولدش بود، از 6 دهه قبل در عرصه بازيگري مشغول است و نقش‌هاي ماندگاري را روي صحنه تئاتر يا پرده سينما و نيز در قاب تلويزيون ثبت کرده است. ايسنا نوشت: نصيريان که 10 سال قبل به‌عنوان چهره ماندگار سينما و تئاتر شناخته شد و نشان درجه يک هنري گرفت، در حدود 40 فيلم سينمايي بازي کرده و در تمام اين سال‌ها فقط براي فيلم‌هاي «شيرسنگي» مسعود جعفري جوزاني و «سال‌هاي خاکستر» مهدي صباغ‌زاده نامزد دريافت جايزه نقش اول بازيگري شده بود. البته چهار سال قبل در سي‌وهفتمين جشنواره فيلم فجر سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش مکمل براي فيلم «مسخره‌باز» به نصيريان اهدا شد و او اگرچه آن سيمرغ را درجه دو دانست، ولي گفت: «با کمال ميل آن را مي‌پذيرم» و درعين حال يادآوري کرد که تا به حال سيمرغ نگرفته بود و در طول چهل سال قبل هم انتظار نداشته است. اما در نهايت قرعه جايزه سيمرغ نقش اول به‌نام او خورد و شامگاه 22 بهمن‌ماه 1401 اين بازيگر براي بازي در فيلم عاشقانه «هفت بهار نارنج» جايزه بازي خود در نقش اول اين فيلم را گرفت.

نصيريان امسال خودش در جشنواره و همين‌طور اختتاميه آن حضور نداشت که البته دليل آن را پيش از شروع جشنواره و در نامه‌اي به دبير، با تشريح اينکه شرايط جسمي و سني مناسبي براي حضور ندارد بيان کرده بود. او اين جايزه را پس از سال‌ها در حالي کسب کرده که کارگردان فيلم «هفته بهارنارنج» در نشست خبري اين فيلم گفته بود که شايد «هفت بهار نارنج» آخرين فيلم علي نصيريان در سينما باشد. فرشاد گل‌سفيدي درباره شباهت قصه «هفت بهارنارنج» با زندگي شخصي اين بازيگر که چند سال قبل همسرش را از دست داد و روايت مردي که عاشقانه از همسر بيمارش مراقبت مي‌کند، گفته بود: ماجراي فوت همسر آقاي نصيريان در اين همکاري تاثير داشت و ايشان وقتي فيلمنامه را خواندند آن را خيلي دوست داشتند، چون خودشان هم از همسرشان تا روزهاي آخر عمرشان مراقبت مي‌کردند. درواقع نوعي همذات‌پنداري هم با داستان داشتند و مي‌گفتند که اين شايد آخرين فيلم‌شان باشد. تمام کساني که با علي نصيريان همکاري کرده‌اند از نظم و انضباط خاص اين بازيگر براي حضور سر صحنه ياد مي‌کنند و کارگردان فيلم «هفت بهارنارنج» هم درباره گفته بود: آقاي نصيريان 83 دقيقه فيلم را يک تنه پيش مي‌برد و به‌نظرم استفاده از ايشان خيلي به‌جا بود. آقاي نصيريان خيلي سحرخيز هستند و 6 صبح بيدار مي‌شدند و ما بايد طوري برنامه‌ريزي مي‌کرديم که از ساعت‌هاي اوليه روز، فيلمبرداري را شروع کنيم تا در هفت، هشت ساعت به نتيجه برسيم. اين سبک زندگي ايشان شيوه کار ما را هم تغيير داد. علي نصيريان خودش براي گرفتن سيمرغ در مراسم اختتاميه حاضر نبود، اما اگر بود حتما پس از دريافت جايزه‌اش سخناني شنيدني را بيان مي‌کرد؛ همان‌طور که بارها وقتي پشت ميکروفن رفته و صحبت‌هايي متفاوت را مطرح کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
اثر یک دهه بر بازار دلار

اثر یک دهه بر بازار دلار

 برخی فعالان می‌گویند احتمالِ رفتن دلار به سوی کانال بالاتر وجود دارد ولی دشوار است که ...
1