تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۴۵۸۰۵۷
کبنا گزارش می‌دهد

جشنواره فجر در نیمه راه؛ بحث‌های تأمل‌برانگیز بر سر «کت چرمی» تا نیامدن چهره‌ها / «تحریم جشنواره» یک آدرس غلط است! / از نیامدن بازیگران به نشست‌ها سواستفاده نکنید

۰
کبنا ؛جشنواره فیلم فجر در حالی به نیمه راه خود رسیده که شلوغ‌ترین روز خود را در سینمای رسانه به بهانه نمایش یک فیلم پشت سر گذاشت؛ فیلمی که یکی از پرتکرارترین بحث‌ها درباره آن شباهتش با یکی دیگر از آثار جشنواره فیلم فجر سال گذشته است.
به گزارش کبنا، یکشنبه ۱۶ بهمن‌ماه جشنواره فیلم فجر با نمایش دو فیلم و آغاز تقریباً رسمی بخش بین‌الملل به روز پنجم خود رسید و در این گزارش برخی حواشی این روز مرور می‌شود.
*روز یکشنبه، بخش بین‌الملل تقریباً افتتاح شد و در شرایطی که هنوز مهمانان خارجی چه در مقام فیلمساز و احتمالا داور و چه به عنوان پخش‌کننده و متقاضی شرکت در بازار فیلم، معرفی نشده، مقرر شده است که نمایش فیلم‌های این بخش در سینمای رسانه روزانه اعلام شود. البته سالنی که در روز اول نمایش یعنی همین یکشنبه، ۱۶بهمن به این بخش اختصاص داده شد بیشتر در اوقاتی بود که فیلم‌های بخش مسابقه ملی روی پرده بود و به همین دلیل مخاطب چندانی از سالن نمایش دهنده دو فیلم بین‌الملل استقبال نکرد.
* در کنار اعلام روزانه فیلم‌های بخش بین‌الملل، پیش‌تر گفته شده بود که برج میلاد، محل برگزاری بازار فیلم و بخش بین‌الملل و حضور مهمانان و هنرمندان است و جدول نمایش فیلم‌های بین‌الملل هم اعلام می شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده و پیگیری‌های ایسنا از برخی مسئولان مربوط به جشنواره، حاکی از این بود که این جدول توسط رائد فرید زاده، مدیر بخش، در حال تنظیم نهایی است.
*در این روز همچنین اولین آمار رسمی تعداد مخاطبان جشنواره در سینماهای مردمی اعلام و گفته شد که در چهار روز اول، بیش از ۸۳ هزار نفر به تماشای فیلم‌های جشنواره نشسته‌اند و سینماهای کوروش، زندگی، فرهنگ، آزادی و پردیس سینماشهر قرچک بیشترین میزان استقبال مردمی را داشتند. البته در این زمینه شنیده می‌شود که در برخی سالن‌ها مخاطبان یا مدیران سینما شاهد حضور تماشاگرانی بودند که به صورت سازمانی بلیت در اختیار آنها داده شده بود. هر چند یکی از مسئولان جشنواره موضوع را درست نمی‌داند.
*در روز پنجم جشنواره دو فیلم تولید شده توسط باشگاه فیلم اولی‌های بنیاد سینمایی فارابی در سینمای رسانه نمایش داده شد که برخی از اهالی رسانه این فیلم‌ها را پسندیدند و برخی هم آن‌ها را در حد و اندازه تعریف و تمجیدهایی که در روزهای گذشته از آنها شده بود ندانستند.
در این زمینه فیلم «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی به خاطر شباهت با فیلم «مرد بازنده» که بازیگر اصلی هر دو جواد عزتی با شکل و شمایل ظاهری نسبتاً مشابه و نیزکانسپت نزدیک به هم بود، بسیار مورد بحث و پرسش قرار گرفت.
*فیلم دیگر هم «بعد از رفتن» بود که با وجود ریتم آرام آن، نظر عده‌ای قابل توجه را جلب کرد.
*با نمایش فیلم «کت چرمی» برای بار چندم در یکی از فیلم‌های جشنواره به قتل ناموسی اشاره شد.
*۱۶ بهمن ماه سینمایی رسانه در پردیس سینمایی ملت شاهد حضور جمعیت بیشتری نسبت به روزهای گذشته بود و در نشست خبری فیلم‌ها هم این قضیه به چشم می‌آمد که به نظر می‌رسد بیشترین آن‌ها بخاطر تماشای فیلم «کت چرمی» که در روزهای گذشته به سانس فوق‌العاده رسیده بود خود را به پردیس ملت رسانده بودند.
*یکی از معدود مهمان‌های ویژه و سینماگر این دوره از جشنواره در سینمای رسانه ابوالفضل پورعرب بود که روز یکشنبه به پردیس ملت رفت و با پشت سرگذاشتن دوران نقاهتش مشغول کار شده است.
*اعلام نشدن اسامی داوران جشنواره، گمانه‌زنی‌های تازه‌ای را در این مورد ایحاد کرده و در چند ترکیب متنوع نام افرادی همچون ابراهیم حاتمی‌کیا، پروانه معصومی، محمدرضا شریفی‌نیا و مجید اسماعیلی به گوش می‌رسد.
*از آنجا که غایبان مهم جشنواره امسال بازیگران مطرح فیلم‌ها هستند و بجز مصطفی زمانی، بازیگر چهره دیگری به جشنواره نیامده است، تهیه‌کننده «کت چرمی» تاکید کرد که این اتفاق خوشایند نیست اما نباید سبب انشقاق شود.
او همچنین با اشاره به اینکه برخی بازیگران فیلمش مشغول در پروژه‌های دیگری بودند، از برقراری دموکراسی برای آمدن یا نیامدن آن‌ها به نشست مطبوعاتی در جشنواره سخن گفت. این در حالی است که اظهارنظر دبیر جشنواره و مدیرکل دفتر نظارت بر نمایش سازمان سینمایی درباره غیبت برخی عوامل واکنش‌هایی را به همراه داشته؛ به ویژه درباره سخنان روح الله سهرابی که برداشت تهدیدگونه ی از آن تفسیر شده است.
*در آستانه نمایش فیلم «هفت بهار نارنج» که علی نصیریان در آن بازی کرده و نیز یک روز پس از سالروز تولد این هنرمند، سرانجام یک مقام مسئول سینمایی به نامه ۸ بهمن این بازیگر پاسخ داد. نصیریان پیش از شروع جشنواره در نامه‌ای که به طور مستقیم دبیر جشنواره فیلم فجر را خطاب قرار داده بود، با اشاره به اینکه بخاطر مشکلات جسمی، سنی و عوارض روحی که اخیراً به او وارد شده از حضور در جشنواره فجر خود را معذور اعلام کرد، تاکید کرده بود که نامش از هرگونه مراسمی در این رویداد حذف شود. این نامه سرگشاده بدون پاسخ ماند تا این که پس از ۹ روز محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی به بهانه تولد این هنرمند و با اشاره به اینکه از کسالت او در نامه اش به دبیر جشنواره مطلع شده است، نوشت: «در شرایط کنونی، برخی بدشان نمی‌آید دلسوزی‌ها و حتی، همین خبر کسالت‌تان را با منافع شخصی و سیاسی خویش گره بزنند. شما در سخت‌ترین شرایط تاریخ معاصر همواره در میدان حضور داشته اید، و امروز نیز، به بهبودی و سلامتی عاجل‌تان امید داریم تا بار دیگر، شاهد حضورتان در صحنه‌های هنر بوده و ما نیز، افتخار میزبانی شما را در این محفل بزرگ سینمایی داشته باشیم.»
ایسنا در ادامه این گزارش نوشت: بی شک یکی از جذابیت‌های کنفرانس مطبوعاتی جشنواره فیلم فجر در طول دوره‌های مختلف حضور بازیگران و چهره‌های مخاطب‌پسند بوده که بازار کار عکاسان و تصویربرداران را هم حسابی گرم می‌کرد اما در این پنج روز نبود چهره‌های سرشناس سبب شده بسیاری از همکاران عکاس و به خصوص تصویربرداران همکاران دیگر خود را سوژه کنند. اما تعداد این دوربین‌های روشن در برخی مواقع مثل بدو ورود یا لحظه خارج شدن از سالن نمایش، رفتن و ترک کردن سالن کنفرانس مطبوعاتی، حین برگزاری نشست، یا هر گوشه خلوت و دنجی که ممکن است برای لحظه‌ای استراحت استفاده شود، آنقدر زیاد شده که باعث کلافگی برخی حاضران در سینمای رسانه شده است؛ بخصوص آنکه مرجع و محل انتشار خروجی برخی از این دوربین‌ها مشخص نیست و حتی شنیده می‌شود تعدادی از دوربین‌ها صرفا برای مستندنگاری این دوره از جشنواره به کار گرفته شده‌اند.
از نیامدن بازیگران به نشست‌ها سواستفاده نکنید
 نشست خبری فیلم سینمایی «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و به تهیه‌کنندگی کامران حجازی شامگاه ۱۶ بهمن‌ماه در پردیس ملت برگزار شد.
کامران حجازی تهیه‌کننده فیلم گفت: با مردم ایران و مردم خوی که روزهای سختی را سپری می‌کنند ابراز همدردی می‌کنم، ما به نمایندگی از کل سازندگان «کت چرمی» اینجا هستیم.
میرزامحمدی هم اظهار کرد: سال ۹۹ بود که روی فیلم کوتاهی کار می‌کردم در خلال ساخت آن با موضوعاتی آشنا و با اتفاقاتی مواجه شدم که مستند سینمایی «خارج از محدوده» را ساختم، رگه‌های «کت چرمی» همان جا شکل گرفت در نهایت سال ۹۹ شروع به کار کردن روی فیلمنامه این فیلم کردیم.
وی درباره اینکه اتفاقات فیلم ما به ازای بیرونی دارد بیان کرد: نمی‌شود گفت ما به ازای بیرونی ندارد، این فیلم ترکیبی از همه دغدغه‌ها و مطالعاتی بود که ما داشتیم.
این کارگردان درباره انتخاب جواد عزتی و شباهتش به شخصیت فیلم «خورشید» گفت: آن زمانی که شروع به کار کردیم «خورشید» ساخته نشده بود.
مسعود هاشمی‌نژاد نویسنده هم گفت: مهمترین انگیزه ما برای ساخت فیلم این بود که یک قصه اجتماعی را بر پایه عکس‌العمل‌ها بسازیم، فیلم درباره اندوه عیسی است و مسائل اجتماعی و باند مواد مخدر بال‌هایی هستند که به درام اضافه می‌شود یعنی بر خلاف اینکه کاراکتر یک سفر بیرونی دارد، یک سفر درونی هم دارد، ما یک قهرمان سرگشته داریم که بزن بهادر هم نیست.
سارا حاتمی بازیگر این فیلم هم اظهار کرد: تک تک عوامل خیلی به من کمک کردند، در زمان پیش‌تولید تمرین‌های مختلف داشتیم تا نقش باورپذیر شود مثلاً به کمپ ترک اعتیاد می‌رفتیم تا با سبک زندگی این افراد آشنا شویم.
میرزا محمدی درباره انتخاب بازیگران گفت: موقعی که مشغول نگارش فیلمنامه بودیم آدم‌هایی را که در ایفای نقش کمک می‌کردند، تصور می‌کردیم. اکثر بازیگران انتخاب اول من بودند و هر کدام از دوستان به من چیزی اضافه کردند. باید بگویم جواد عزتی فراتر از یک بازیگر است، او همیشه مثل برادر در کنارم بود و خیلی در این مسیر کمکم کرد.
هاشمی‌نژاد درباره داستان‌های فرعی گفت: قهرمان نوآر قهرمانی است که یا به دنبال عدالت یا به دنبال انتقام است که قاعدتاً در مسیر آن موانعی وجود دارد بنابراین داستان‌های فرعی جزو قواعد ژانر است.
حجازی درباره شباهت کاراکتر این فیلم به «مرد بازنده» گفت: به نظرم جواد عزتی هیچ شباهتی به شخصیت «مرد بازنده» ندارد شاید به لحاظ کانسپت قصه شباهتی وجود باشد اما جواد عزتی در اینجا فرق دارد. دغدغه ما مسأله بهزیستی، مردم، آسیب‌های اجتماعی و… است ضمن اینکه ما برای ساخت این فیلم از بهزیستی کمکی نخواستیم و آنها هم به ما کمکی نکردند اینکه درباره موضوعی فیلم می‌سازیم دلیلی بر این نمی‌شود سازمان مرتبط با آن کمکی کرده باشد. تاکید می‌کنم جواد عزتی هیچ سنخیتی با «زخم کاری» هم ندارد.
کامران حجازی درباره محافظه‌کاری در پرداختن به فساد سیستماتیک بیان کرد: من به عنوان تهیه‌کننده تلاشم این بود که بگویم همیشه چشم بیداری وجود دارد ضمن اینکه در نهایت ماجرا حل می‌شود اعتقاد ندارم در این فیلم سیستم سیستماتیک وجود داشته بلکه قهرمان ما به سمت روشنی رفته و در نهایت به آنچه می‌خواسته رسیده است.
سارا حاتمی با اشاره به کمک‌هایی که در طول این نقش به او شده است، توضیح داد: آقای عزتی در هر سکانس به من خیلی کمک کرد.
میرزامحمدی درباره شباهت قهرمان این فیلم به فیلم‌های مسعود کیمیایی گفت: من فیلم‌های کیمیایی را دیده‌ام اما به نظرم قهرمان ما با قهرمان فیلم‌های آقای کیمیایی فاصله دارد.
میرزامحمدی درباره شباهت قصه به «زخم کاری» و «مرد بازنده» هم عنوان کرد: ایده «کت چرمی» قبل از «مرد بازنده» و «زخم کاری» شکل گرفت. در شکل‌گیری این فیلم وجود آقای حجازی ورای یک تهیه‌کننده بود و او معنای تهیه‌کننده را برای من عوض کردند.
میرزامحمدی درباره حضور محمدحسین مهدویان در این پروژه گفت: روحیه‌ای که در پروژه ما وجود داشت به اینگونه بود که هر کسی که به تیم ما اضافه می‌شود آورده‌ای دارد و می‌خواستیم از آن استفاده کنیم شاید زبان روایتگری فیلم مهدویان با فیلم من متفاوت باشد اما به شدت نکات درستی را در طول فیلمبرداری و بعد از آن به ما می‌گفت و من از ایده‌های او استفاده کردم.
هاشمی‌نژاد هم توضیح داد: اینکه شباهتی بین «کت چرمی» و «مرد بازنده» باشد برای ما مایه افتخار است چون مهدویان فیلم‌های ماندگاری ساخته اما از منظر شباهت به نظرم فقط بازیگر همان است وگرنه درام و قصه متفاوت است.
وی درباره پایان‌بندی محافظه‌کارانه هم گفت: باید بگویم ما وفادار به عرف سینما بودیم.
هاشمی‌نژاد درباره استفاده از کلیشه‌ها گفت: قاعدتاً همه چیز گفته شده و مهم زاویه پرداخت به آن است. برانگیختن احساسات هدف ما نبود.
حجازی درباره مراوده با قوه قضائیه گفت: پروسه بازنویسی و اخذ فیلمنامه حدود ۶ ماه طول کشید به هر حال مرجع اصلی ما برای ساخت فیلم ارشاد است قاعدتاً ارشاد خودش اگر نکته و چالشی در فیلم باشد به ما اعلام می‌کند و ما وارد مذاکره می‌شویم اما درباره «کت چرمی» این اتفاق رخ نداد و با قوه قضائیه گفتگویی نکردیم اما پروسه اخذ پروانه ساخت ما ساده نبود، چالش‌های زیادی داشتیم و فیلمنامه چندین بار بازنویسی شد.
میرزامحمدی درباره انتخاب سارا حاتمی گفت: خانم حاتمی را بر اساس حضورش در «زخم کاری» انتخاب نکردیم بلکه از ۱۳۰، ۱۴۰ نفر تست گرفتیم و در نهایت ایشان را انتخاب کردیم.
حجازی درباره پروانه ساخت گفت: معمولاً موضوعات ملتهب این چنینی دستخوش تغییر می‌شود و نمی‌شود همان فیلمنامه ابتدایی را ساخت. با این حال طولانی شدن پروسه پروانه ساخت باعث نشد از کیفیت صرف‌نظر کنیم اما با شورای پروانه ساخت تعامل کردیم اینکه بگوییم هیچ فیلمی برای دریافت پروانه ساخت چالش ندارد، درست نیست اما مهم تعاملی بود که با شورای پروانه ساخت داشتیم.
حجازی گفت: یک اتفاقی اخیرأ افتاده که خوشایند نیست ما باید تلاش کنیم تا باعث خط‌کشی بین مردم و بازیگران نشویم. تیمی که داشتیم پر بازیگر بود همه ما به دموکراسی معتقد هستیم ضمن اینکه بازیگران ما سر پروژه بودند بر اساس دموکراسی بازیگران تصمیم گرفتند که نیایند خانم حاتمی لطف کرد آمد. حس می‌کنم از این موضوع سواستفاده می‌شود بازیگران ما و همه بازیگران که در فیلم‌ها بودند به سینمای ما کمک کردند و باعث شدند امسال فیلمی در جشنواره داشته باشیم خواهش می‌کنم بین مردم و بازیگران خط‌کشی نکنید.
«تحریم جشنواره» یک آدرس غلط است!
سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی از سینماهای مردمی میزبان جشنواره فیلم فجر به ارائه توضیحاتی درباره وضعیت استقبال مردمی از آثار حاضر در این رویداد پرداخت.
سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی «آزادی» از سینماهای مردمی میزبان چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر درباره برخی ابهامات درباره فروش اینترنتی بلیت‌های مردمی جشنواره گفت: برخی مسائل مربوط به امروز نیست. حداقل از سال ۹۸ که بنده در سینما آزادی درگیر فرآیند برگزاری جشنواره بوده‌ام و همواره پرمخاطب‌ترین سینمای مردمی جشنواره هم بوده‌ایم، معتقدم برخی معضل‌ها همواره وجود داشته است. جشنواره فیلم فجر نیاز به تحول ساختاری در نوع نگاه به اکران‌های مردمی دارد.
وی افزود: متأسفانه بخشی از نهادها و ارگان‌های دولتی، هر ساله همزمان با جشنواره فیلم فجر برای دریافت بلیت‌های پرسنلی به وزارت ارشاد فشار می‌آورد و این معضلی است که ارشاد هر سال با آن مواجه است. اشتباهی هم که در تمام این سال‌ها مرتکب شده‌ایم این است که ارشاد یک بار برای همیشه تکلیف خود را با این درخواست‌ها روشن نکرده است. محدودیتی که امروز در کاخ جشنواره و سالن اصحاب رسانه وجود دارد، پاسخگوی همه درخواست‌های رسیده به دست ارشاد نیست و ارشاد هم ناگزیر باید بخشی از این درخواست‌ها را به سمت سینماهای مردمی هدایت کند. این همان مسئله‌ای است که به نظرم نیاز به یک تحول ساختاری دارد.
درباره معضلات تکراری هر سال صحبت می‌کنیم!
نوروزی گفت: ما نباید هر سال درباره معضلاتی که سال قبل هم با آن مواجه بوده‌ایم صحبت کنیم. اگر می‌خواهیم مطابق جشنواره‌های معتبر دنیا عمل کنیم، من فکر نمی‌کنم جشنواره‌هایی مانند کن، برلین و حتی جشنواره‌های درجه پایین‌تر بخشی تحت عنوان اکران مردمی داشته باشند! اگر می‌خواهیم بگوییم ما در ایران می‌خواهیم طبق مدل خودمان جشنواره برگزار کنیم و بخشی را به اکران مردمی اختصاص دهیم، واقعاً با این وضعیت امکانش محقق نمی‌شود. ما در سیاست‌گذاری این بخش از جشنواره روی همان ریلی داریم حرکت می‌کنیم که در دهه ۷۰ و ۸۰ در جشنواره تدارک دیده بودیم. آن سازوکار در آن شرایط پاسخگو بود اما امروز در دهه ۹۰ پاسخگو نیست. آن دوره گذشته است. ابتدا باید این مسئله را بپذیریم و بعد تکلیف‌مان را با نهادها و ارگان‌های مختلف تعیین کنیم. اینکه به هر نهاد و ارگانی در طول جشنواره سالنی اختصاص دهیم اشتباه است و بعدها در بازه اکران عمومی فیلم‌های تأثیر خود را نشان می‌دهد.
مدیر سینما آزادی در ادامه گفت: در همین دوره از جشنواره هرچند با سالن خالی از مخاطب مواجه نیستیم اما نمونه‌هایی داشتیم که تعداد مخاطب داخل سالن حین اکران فیلم، کمتر از تعداد بلیت فروخته شده در بازه پیش‌فروش باشد. ما واقعاً نیاز به یک بازنگری کلی در بخش فروش بلیت‌های مردمی داریم و نباید اجازه دهیم برخی اتفاقات و امواج سیاسی و اجتماعی اخیر باعث تحلیل اشتباه ما بشود.
این مدیر سینمایی با تأیید افت مخاطبان مردمی جشنواره نسبت به دوره گذشته گفت: این افت کاملاً طبیعی است و اتفاقاً درباره همین افت مخاطب است که معتقدم نباید گرفتار تحلیل‌های اشتباه شویم. شرایط تولید سینمای ایران در یک سال گذشته مشخص است. تعداد فیلم‌هایی که پروانه ساخت دریافت کرده و به مرحله تولید رسیده‌اند مشخص است و می‌دانیم چه تعداد از این آثار مربوط به بخش خصوصی بوده و چه تعداد با سرمایه‌گذاری‌های دولتی و حاکمیتی به سرانجام رسیده‌اند. به همین دلیل معتقدم ترکیب فعلی فیلم‌های حاضر در جشنواره از ماه‌ها قبل به دلیل شرایط حاکم بر چرخه تولید کاملاً مشخص بود. حتی اگر ناآرامی‌های ماه‌های اخیر هم نبود، بازهم ترکیب فیلم‌های حاضر در جشنواره تغییر چندانی نمی‌کرد. اشتباه رایج در برخی تحلیل‌ها درباره شرایط جشنواره امسال، ربط دادن به حوادث سه چهار ماه اخیر است. از نظر من اگر این اتفاقات هم نبود، تا ۸۰ درصد ترکیب فیلم‌های جشنواره همین بود که هست.
مخاطب امروز انتخاب می‌کند و همه فیلم‌های فجر را نمی‌بیند
نوروزی گفت: اینکه از همین فیلم‌ها چند بازیگر در نشست‌های رسانه‌ها حضور داشته باشند و یا نداشته باشند، مسئله دیگری است. مسئله اصلی‌تر این است که آن سیاست‌گذاری‌ای که باید منجر به تغییر ریل تولید و جذب مخاطب در سال پیش رو می‌شد، صورت نگرفته است. ترکیب فعلی فیلم‌های حاضر در جشنواره ترکیبی نیست که مخاطبان سینمای ایران با شوق و ذوق به تماشای آن‌ها بنشینند و با اشتیاق برای آن‌ها بلیت تهیه کنند. جرقه این اتفاق هم مربوط به امروز نیست و از سال ۹۸ شاهد چنین شرایطی در جشنواره هستیم. در این سال‌ها همواره چند فیلم مشخص مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند و این در حالی است که تا پیش از آن مردم در دهه ۸۰ برای همه فیلم‌های جشنواره صف می‌ایستادند. تا اواسط دهه ۹۰ شاهد این صفوف برای همه فیلم‌ها بودیم. با رشد شبکه‌های اجتماعی است که مردم در میان فیلم‌ها دست به گزینش و انتخاب می‌زنند. حتی کامنت‌های مربوط به فیلم‌ها و اخبار پیش‌تولید آن‌ها را دنبال می‌کنند تا براساس آن‌ها فیلم‌هایی که می‌خواهند تماشا کنند را انتخاب کنند.
این سینمادار ادامه داد: نگاه مخاطب دیگر نگاه کلاسیک سابق نیست که بخواهد همه فیلم‌های جشنواره را ببیند. در چنین شرایطی و پس از عبور از دو سال سخت کرونایی، چرا باید توقع داشته باشیم در زمینه استقبال از فیلم‌های جشنواره امسال اتفاق ویژه‌ای رقم بخورد؟ به خصوص که بخشی از فیلمسازان شاخص و حتی جوان سینما مانند محمدحسین مهدویان، نیما جاویدی و محمد کارت که در چند جشنواره گذشته اتفاقات ویژه‌ای را رقم می‌زدند، طی یکسال گذشته مشغول سریال‌سازی بودند و این اتفاق باعث شد بخش مهمی از توان سینمای ایران مشغول سریال‌سازی برای شبکه خانگی باشند.
اگر حوادث ۴ ماه اخیر نبود هم شرایط جشنواره همین بود
وی افزود: اتفاق بد در تحلیل این شرایط این است که بگوییم به دلیل چهارماه اخیر وضعیت سینما این است. واقعیت این است که این شرایط محصول اتفاقات یک سال اخیر است. یک سالی که سیاست‌گذاری تولید در راستای جذب مخاطب متحول نشده است. کارگردان‌های تراز اول مشغول سریال‌سازی بوده‌اند و به دلیل کرونا سینما دچار ریزش مخاطب شده است. در کنار همه این عوامل یک عامل تحولات سیاسی و اجتماعی هم پیدا شده که صرفاً موجب التهاب بیشتر شرایط شده است، وگرنه در نبود این اتفاقات هم شرایط امروز سینما و جشنواره ما همین بود. صحبت از تأثیر اتفاقات و تصمیماتی مانند تحریم جشنواره بر شرایط امروز، آدرس غلط دادن است.
نوروزی تأکید کرد: فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال به هزار و یک دلیل که می‌توان درباره هر یک به تفصیل هم صحبت کرد، مخاطب عام ندارند. تأثیر این شرایط که امروز درباره‌اش صحبت می‌کنیم را سال آینده در چرخه اکران هم خواهیم دید.
برای کدام فیلم جشنواره امسال تبلیغ کردیم؟
این سینمادار به ضعف تبلیغات برای فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال هم اشاره کرد و گفت: کافی است تبلیغات امسال را با تبلیغات سال‌ها قبل مقایسه کنید. آیا هیچ فیلمی امسال تبلیغات داشته است؟ تنها یک یا دو فیلم از ترکیب این فیلم‌ها تبلیغات داشته‌اند که خب تأثیر آن را در استقبال از آن‌ها داریم می‌بینیم. یکی از این فیلم‌ها «کت چرمی» بود که اکرانش در جشنواره به سانس فوق‌العاده هم رسید. به دلایلی که بابت افت مخاطبان امسال جشنواره به آن اشاره کردم، عامل نبود تبلیغات را هم باید اضافه کنید که عامل بسیار مهمی است.روز شنبه چهارمین روز جشنواره فجر تصمیم داریم سری به ۴ پردیس غرب پایتخت بزنیم نقل قول های این چند روز بعضا حکایت از عدم استقبال مردم و در مواردی نیز از رکوردشکنی سخن میگویند. با آن که چندان به خبر بی اقبالی جشنواره از سوی مردم، ایمان ندارم اما تلاش میکنم تا با رصد ۴ پردیس خوب پایتخت اصل اتفاق را متوجه شوم.
مقصد نخست ایران مال
ایرنا هم در باره اتفاقات روز شنبه جشنواره اینگونه نوشت: از ایران مال شروع میکنم که روز شنبه پذیرای ۸ فیلم بخش مسابقه است. نخستین سانس این پردیس ساعت ۱۴:۳۰ آغاز میشود که مربوط به فیلم «کت چرمی» است حوالی ساعت ۱۴ به طبقه پردیس میرسم، جمعیت چندان زیاد نیست و تنها چند نفر روی مبل کافه مشغول به صحبت با یکدیگر هستند.
فیلم قرار است همزمان در سالن ۱ و ۲ نمایش داده شود، هر چه به ساعت اکران نزدیک می شویم بر تعداد مخاطبان افزوده میشود. از کسی که مسئول چک کردن بلیتها است وضع استقبال از فیلم ها طی روزهای گذشته را میپرسم. او میگوید جشنواره خیلی شانس داشت که نخستین روزهایش به آخر هفته و تعطیلات خورد و استقبال خوبی از فیلم ها به عمل آمد ولی اگر به روزهای وسط هفته میخورد تا این اندازه استقبال نمیشد.
او همچنین به ما گفت که در ایران مال تاکنون فیلم های «یادگار جنوب»، «جنگل پرتقال»، «کت چرمی» و «روایت ناتمام سیما» با استقبال خوبی همراه بوده است.
از او در مورد ضعیف ترین میزان استقبال میپرسم با آن که نام ۲ فیلم را آورد اما گفت که برای این ۲ فیلم حدود ۷۰ درصد سالن پر بود و استقبال از آنها بد نبود اما وقتی از سالن خارج می شدند اعتراض هایی را نسبت به کیفیت این فیلم ها داشتند.
او، به جمعیت داخل لابی اشاره میکند و میگوید برای «کت چرمی» ظرفیت کاملا تکمیل است و حتما طی روزهای آینده برای آن سانس فوق العاده تعریف میشود.
جمعیت، کمی زودتر از ۱۴:۳۰ دقیقه به سمت سالن میروند در میان جمعیت مخاطبانی با تیپ های مختلف و حتی عصا به دست نیز مشاهده میشود.
مقصد دوم زندگی
مقصد دوم ما پردیس زندگی است. این پردیس برای سانس ۱۷:۳۰ خود فیلم «استاد» را نمایش میدهد. حدود یک ساعت با آن که روز تعطیل است اما طبقه آخر این مرکز خرید که به سینما تعلق دارد.
قبل از نمایش فیلم به پردیس میرسم شاهد جمعیت حدودا ۵۰ نفره است.
با یکی از کسانی که در این پردیس مشغول به فعالیت است وارد گفت وگو می شوم او گفت استقبال روز اول چنگی به دل نزد اما برای پنجشنبه و جمعه استقبال خیلی بالا بود مخصوصا برای فیلم های آنها مرا دوست داشتند، «سرهنگ ثریا» و «هفت بهار نارنج».
او با بیان اینکه برای امروز هم استقبال باید خوب باشد ادامه داد هنوز فیلم های مهم زیادی اکران خود را در زندگی شروع نکرده اند که نمایش این فیلم ها میتواند مخاطبان بیشتری را به سالن ها بکشاند.
از او در مورد ضعیف ترین میزان استقبال پرسیدم که گفت ضعیف به آن معنا نداشتیم اما برای یک فیلم چند ردیف جلویی سالن ۵ خالی بود که البته حدس هم میزدیم وگرنه برای مابقی فیلم ها حتی ردیف های جلویی سالن هم پر شده است.
ساعت اکنون ۱۷:۳۰ دقیقه است و طبق گفته این رفیق سینمایی تقریبا ۸۵ درصد ظرفیت سالن برای فیلم «استاد» پر شده است.
مقصد سوم: مگامال
سومین مقصد این روز ما پردیس مگامال است که در شهرک اکباتان واقع است، مگامال برای سانس ۱۹:۳۰ خود، فیلم «هوک» را در ۲ سالن ۱ و ۲ به نمایش میگذارد.
هوا دیگر تاریک شده و وقتی به فضای پردیس وارد میشویم مخاطبانی را می بینیم که در انتظار آغاز نمایش «ملاقات خصوصی» هستند. چند نفر هم جمع شده اند و مشغول صحبت راجع به جشنواره هستند با یکی از آنها وارد صحبت می شوم و از او در مورد جشنواره میپرسم میگوید دیشب یک فیلم را در سینما فرهنگ دیدم که خیلی شلوغ بود.
الان بلیت تمام فیلم هایی که دوست دارم ببینم را تهیه کرده ام، اما نتوانسته ام برای «یادگار جنوب» بلیت پیدا کنم، البته بلیت این فیلم در بازار سیاه به قیمت ۲۵۰ هزار تومان موجود است که نمیخواهم بخرم حتما برای این فیلم سانس فوق العاده میگذارند که منتظر هستم تا اعلام کنند و آنجا بلیت را تهیه کنم.
او که ایمان نام دارد در مورد فیلم هایی که دیده نیز گفت «کت چرمی»، «چرا گریه نمی کنی؟»، «های پاور» و «جنگل پرتقال» را دیده ام و به جز یکی از این فیلم ها از آن ۳ فیلم دیگر رضایت داشتم برای «سرهنگ ثریا»، «یادگار جنوب» و «هوک» هم خیلی تعریف شنیده ام که منتظر تماشای این ۳ فیلم هم هستم.
با یکی از پرسنل پردیس مگامال وارد گفت وگو میشوم او معتقد است که میزان استقبال به اندازه سالیان گذشته نیست و تنها برای چند فیلم ظرفیت سینما پر شده است و برای دیگر فیلم ها ردیف های جلویی خالی هستند.
او ادامه داد برای فیلم هایی که بلیت تمام شده مردم به ما مراجعه و تقاضای بلیت میکنند و وقتی میگوئیم بلیت نداریم یا حرف ما را باور نمیکنند و یا تقاضا دارند که یک سانس فوق العاده در همان لحظه تعریف کنیم.
جمعیت در لابی پردیس مگامال بیشتر میشود و وقتی آنها در سالن مستقر میشوند میبینیم که حدود ۱۰ صندلی خالی وجود دارد که البته این تعداد مخاطب نیز در ادامه رسیدند تا نمایش «هوک» با ظرفیت کامل آغاز شود.
مقصد پایانی کورش
مقصد آخر ما پردیس کورش است، بزرگترین پردیس سینمایی کشور که بیشترین میزان استقبال از فیلم ها در هر فصلی در این پردیس رقم میخورد این ،پردیس فعلا ۴ سالن بزرگ خود را درگیر نمایش فیلم کرده است.
این پردیس برای سانس آخر خود ۲ فیلم «کت چرمی» و «عطر آلود» را نمایش میدهد، طبقات سوم و چهارم پردیس بسیار شلوغ است. یکی از پرسنل این پردیس به ما: گفت پردیس کورش همیشه شلوغ است و در این دوره هم با وجود اینکه تبلیغات زیادی برای عدم استقبال صورت گرفته اما ما در هیچ سانسی نبوده که صندلی خالی داشته باشیم و تمام سانس های این چند روز نخست جشنواره به صورت کامل پر شده است.
او ادامه داد: در بعضی از دوره های اخیر این پردیس شاهد صف های طولانی برای ورود به سالن و خرید بلیت سانس های فوق العاده بوده است، برای امسال هنوز صفی تشکیل نشده اما تجمع مخاطب بالاست احتمالا برای نیمه دوم جشنواره که کار بعضی فیلم ها به سانس فوق العاده میکشد صف های طولانی تشکیل خواهد شد.
در لابی طبقه چهارم پردیس کورش چند جوان با صدای بلند مشغول صحبت درباره جشنواره هستند. یکی از آنها، سیمرغ نقش اول زن را حق مسلم ژاله صامتی میداند و فردی دیگر میگوید سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد به جواد عزتی و مکل هم به صابر ابر میرسد ۳ نفر دیگر هم چند اسم دیگر را میآورند.
به آنها ملحق میشوم از ۵ نفر آنها ۴ نفر معتقد هستند که «کت چرمی» بهترین فیلم این دوره است که برای مرتبه دوم قرار است به تماشای آن بنشینند آن یک نفر هم میگوید تا اینجا «جنگل پرتقال» تاحدودی رضایت او را جلب کرده و منتظر است تا فیلمی از میان گمنام ها نظر کامل او را جلب کند.
آنها در مورد استقبال مردمی از جشنواره میگویند بیشتر در سینما فرهنگ فیلم می بینیم که جمعیت خیلی زیادی آنجا میروند و این برای اولین بار است که خارج از سینما فرهنگ فیلم جشنواره امسال را می بینیم.
به سراغ یکی از جوان هایی میرویم که گویا تنهایی به سینما آمده است. او به ما میگوید هر فیلمی که جواد عزتی در آن بازی کند را تماشا می کند برای همین امسال در همان دقایق ابتدایی فروش بلیت موفق شدم بلیت «کت چرمی» را تهیه کنم و در واقع فقط برای تماشای این فیلم آمده ام کلا میانه ای با جشنواره ندارم و فقط فیلم های چند بازیگر را دنبال میکنم و برایم فرقی ندارد که آن فیلم در جشنواره نمایش دارد یا در اکران عمومی.
یک زن و مرد میانسال نیز توجه من را به خود جلب می کنند به سراغ آنها می روم و در مورد جشنواره از آنها می پرسم، می گویند از سال ۸۳ مشتری جشنواره شده اند و در تمام این سال ها برای تماشای فیلم هایی که فکر میکنند با سلیقه آنها جور در می آید به جشنواره می روند.
مرد ادامه می دهد: فیلم های آقای نعمت الله را دوست داریم و چون می دانیم آقای هادی مقدم دوست به لحاظ فکری به آقای نعمت الله نزدیک هستند تصمیم گرفتیم تا به تماشای «عطر آلود» بنشینیم.
او در مورد استقبال جمعیت گفت: هر ساله به همین ترتیب است، تفاوتی نمی بینم همیشه شلوغ است و نمیتوان آن را خلوت کرد، نمونه اش همین امسال که کلی تلاش کردند تا بگویند فیلم خوبی نیست اما من برای ۲ فیلمی که تا امروز مشاهده کردم دیدم که تمام سالن پر شده و اصلا خلوتی یا تحریمی لااقل به چشم من نیامده است.
ساعت ۲۲:۲۰ دقیقه است و طبقه چهارم کورش در حال انفجار است. جمعیت بسیاری برای فیلم دیدن به سینما آمده اند. جالب تر آن که جمعیت در طبقه ششم این پردیس که فیلم های اکران عمومی در آنجا به نمایش در می آید نیز بسیار زیاد است و مجموع این جمعیت که حدود ۲ هزار نفر تخمین زده میشوند ثابت میکند که نه سینما را میتوان تحریم و خلوت کرد و نه بزرگترین رویداد سالیانه آن را که جشنواره فجر است.
نام شما

آدرس ايميل شما

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1