تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۴۵۶۵۲۶
بخش دوم؛

کتابخانه مرکزی یاسوج در حد نام خود است؟

۱۵
۱
کتابخانه مرکزی یاسوج در حد نام خود است؟
کبنا ؛عوامل زیادی بر مطلوب بودن یک کتابخانه موثر است، عموما کتابخانه های مجهز باید محلی دنج، آرام، فضای مناسب، برای مطالعه اقشار محتلف و دارای سالن های متفاوتی هستند. ۷۰ کتابخانه در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲ هزار نفر عضو و ۶۵۰ هزار منبع در کتابخانه‌های استان موجود است و بطور میانگین رضایت نسبی در خصوص این زیرساخت ها وجود دارد، با این حال در بسیاری از کتابخانه های استان یا به دلیل کمبود جا و فضا یا به دلیل قدیمی بودن، فضاهای مناسبی برای فعالیت های مختلف کتابخانه ای در نظر گرفته نشده است.
به گزارش کبنا، در حالی که تصور می شد محسن جبارنژاد که فردی جوان و علمی و مقبول بزرگان سیاسی استان و یاسوج است تغییر و تحول خوبی در کتابخانه ها ایجاد کند، ولی این اتفاق نیفتاد و مشاهده می شود که روش و منش و امکانات و فعالیت ها به همان شیوه های پیشین است، همانطور که در مطلب اول بیان شد گویا جبارنژاد به حواشی بیشتر از متن کار می پردازد، هر چند که برخی خرده گرفتند که کار یک مدیر اجرایی فرهنگی همین است که بتواند مناظره کند و مطالب این چنینی، تا حدی این موضوع قابل قبول است، ولی به نظر می آید کار در کتابخانه ها رها شده، و هیچ تحولی هم مشاهده نمی شود.

بیشتر بخوانید
بخش اول) جبارنژاد؛ مدیر اجرایی یا مناظره‌گرد؟

در ساختمان های قدیمی کتابخانه ای یا ساختمان هایی که کمبود فضا و کمبود نیرو و پرسنل دارند، نبود امکانات قابل توجیه است، ولی در یاسوج مرکز استان، و در کتابخانه ای که نام کتابخانه مرکزی این شهر را یدک می کشد نبود امکانات یا رفتارهای نامطلوب چندان قابل توجیه نیست.
نبود سالنی برای پژوهشگران
وقتی می خواهید به کتابخانه مرکزی یاسوج سری بزنید تصور می کنید این کتابخانه محل بهتری نسبت به دیگر کتابخانه های استان است ولی در واقعیت چنین نیست، و حتی بسیاری از کتابخانه های استان فضای مطلوب و مناسب تری دارند.
هیچ فضایی برای حضور یک پژوهشگر در سالن های اختصاصی وجود ندارد. وقتی به کتابدار یا بخش ثبت نام، یا اطلاعات جلوی در کتابخانه مرکزی مراجعه می کنید، شما را به دو سالن مطالعه ای رجوع می دهند که عموما دانش آموزان یا پشت کنکوری ها در آن مشغول مطالعه هستند، بسیار کوچک است، و وقتی می پرسید که فضا یا جایی برای حضور پژوهشگر وجود دارد یا خیر؟ پاسخ منفی به شما داده می شود. و وقتی به کتابدار مراجعه می کنید و برایش توضیح می دهید که نیاز است جایی متفاوت با جای مطالعه باشید، با «منت» به شما اجازه می دهد ساعتی در داخل مخزن کتابخانه بنشینید!
حراست و ناظم مدرسه یا مسوول ثبت نام و اطلاعات
مسوول ثبت نام «آقا» که شبیه ناظم های مدرسه جو سالن های مطالعه دخترها و پسرها را رصد می کند و مراقب سکوت و حتی ظاهر موجه و ناموجه افراد مختلف است، دقیقا شبیه به یک ناظم مدرسه با مراجعین رفتار می کند، بخش اطلاعات جلوی در رفتاری شبیه به حراست ادارات دارد، فضا بیش از آنکه مثبت و مرتبط با مطالعه و کتاب باشد، امنیتی به نظر می رسد.
در حالی که انتظار می رود مسوولان یک کتابخانه، آنهم کتابخانه مرکزی رفتاری در خور شأن مراجعین خود داشته باشند، به دلیل برخورد با دانش آموزان همه را شبیه به هم می بینند و توان تشخیص و تفاوت افراد را ندارند و هیچ حوصله ای هم برای پاسخ های مناسب تر به مراجعین مختلف ندارند. غالبا برای چنین کارهایی کارمندان خانم یا آقا قرار داده می شود که بتوانند ارتباط مناسب و مطلوب تری با مراجعین داشته باشند، ولی چنین پیش بینی هایی برای این کتابخانه صورت نگرفته است.
وضعیت نامناسب طراحی ساختمان کتابخانه مرکزی
موضوع دیگر که ربطی به مسوولان فعلی کتابخانه ها ندارد و به مسوولیت پذیری و دلسوزی مسوولان پیشین استان برای بیت المال ربط داشته، این است که ساختمان کتابخانه به بدترین شکلی طراحی شده، گویا از قبل برای موارد مختلف و سالن های مختلف هیچ پیش بینی خاصی صورت نگرفته است، شاهد این ماجرا تعبیه کردن و افزودن راهی برای ورود معلولان است که دم در اصلی حسابی توی ذوق می زند، اگر قبل از این راهی برای حضور معلولان پیش بینی می شد کمی بدقوارگی ساختمان کمتر می شد. از جمله موارد دیگر اینکه برای پژوهشگران سالن خاصی درنظر گرفته نشده است.
همچنین تفکیک و جدا بودن راهرو مختص سالن مطالعه دختران و پسران، در استانی که مسائل فرهنگی و سنتی اهمیت زیادی دارد، یک اصل مهم بود که در اکثر سالن های مطالعه کتابخانه های استان رعایت نشده است.
در همین برهه کنونی، بسیاری از خانواده ها از حضور دختر خود در کتابخانه ها و سالن های مطالعه هراس دارند و خیلی اوقات اجازه حضور در این کتابخانه ها به دختران داده نمی شود، به دلیل اینکه فضای کتابخانه از نظر خانواده ها مختلط و نامطلوب است.
نبود بوفه و جایی که افراد بتوانند از آن برای خرید و استراحت مابین مطالعه استفاده کنندف یا حداقل جایی که آب جوش وجود داشته باشد، نیز یک ایراد بزرگ این کتابخانه است. موضوعی که در بسیاری از کتابخانه های مجهز کشور درنظر گرفته می شود و حداقل ترین کاری که می شود در این کتابخانه انتظار داشت قرار دادن آبسردکن هایی است که مجهز به آب گرم هستند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
به به
اوضاعی نداره این کتابخونه
دی ماه
Iran, Islamic Republic of
همه این بی برنامگی ها و شلوغ و پلوغی ها کتابخانه مرکزی ...ثادات انشاء الله بره و کتابخانه ها از حالت خارج بشن.....منتظر اقدام مدیر کل هستیم
Iran, Islamic Republic of
باور کنید تبدیل شه به مسافرخانه بهتره تا کتابخانه
هم شهری
Iran, Islamic Republic of
از خدا ایخاسم یه جای ای شهره بدیدمی خوب بیی،امکان نداره جایی وجود داشته بو ک اوضاعش خوب بو
شهروند
Iran, Islamic Republic of
کبنا دیگه خبری تو شهر نیست که بیفتی به جون کتابخونه مرکزی؟ یک مکان فرهنگی که روزانه میانگین 200 نفر مراجعه کننده داره باید نظم و قانونش رعایت بشه
Iran, Islamic Republic of
سلام م ب
فرهنگی بودن میتونه کمک کار باشه. پس تشریف بیارید خدمتتون باشیم
نیکزاد
Iran, Islamic Republic of
سلام آیا اتباع هم می‌تواند بیاید به این کتاب خانه یا خیر
حسنعلی زاده
Iran, Islamic Republic of
اول سخن اینکه : قضاوت در خصوص عملکرد و نتیجه اقدامات مدیر یک دستگاه فرهنگی در بازه زمانی چند ماهه قدری زودهنگام و سختگیرانه است اما چند کلامی بصورت کلی جهت اطلاع مخاطبین عزیز ( در خصوص بخش اول و دوم)
۱.نقد خوب است،سازنده،منصفانه و بهنگام آن بهتر است و موجب بهبود شرایط میگردد.لذا دغدغه منتقد عزیز جای تشکر و البته تامل دارد.
۲.نظر،نظریه پردازی و صاحب نظر بودن منافاتی با کار اجرایی ندارد چه بسا افراد صاحب فکر و اندیشه زمینه و بستر بهتری برای کار فراهم مینمایند.هر کار عملی و اجرایی نیازمند فکر،اندیشه و نظریه پردازی است.
۳.ارتباط میان کتابخانه و دانشگاه،مدیران کتابخانه و مدیران دانشگاه،"حلقه ی مفقوده" ترویج گفتمان کتابخوانی بوده و هست که با وجود و حضور یک چهره علمی،دانشگاهی،کتابخوان و کتاب شناس در راس کتابخانه های استان این نقیصه برطرف میگردد نشان به آن نشان که حضور چند تن از نویسندگان ملی هم استانی با دعوت شخص مدیرکل استان و نقد، بررسی و معرفی آثارشان در دانشگاه یاسوج در آبان ماه جاری،مورد استقبال بینظیر دانشجویان،اساتید دانشگاه،کتابداران و عموم مخاطبین قرار گرفت.
۵.برای اولین بار میزبانی "همایش بین المللی نقش کتابخانه ها در توسعه کسب و کارهای کوچک" در بخش جایزه به استان واگذار گردیده که این نشان از توانمندی و اعتماد نهاد کتابخانه های عمومی کشور به مدیر کل استان و مجموعه استان در علم،عمل و اجرا میباشد.قطعا برگزاری مطلوب این همایش در استان اثر بخش میباشد و به نفع استان خواهد بود.
۶.با تدبیر و پیشنهاد مدیرکل استان و ابلاغ رسمی استاندار،مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به عضویت رسمی انجمن کتابخانه های استان منصوب که این مهم در توسعه زیرساخت کتابخانه ها اثرگذار میباشد
۷.تمام مدیران و کارکنان حال و گذشته کتابخانه های استان در حد توان،بضاعت و امکانات موجود تلاش هایی را جهت توسعه زیرساخت کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام داده اند که نیازمند تقدیر و ذکر نیک میباشد لیکن توسعه کتابخانه ها و مخصوصا ترویج کتابخوانی و رشد سرانه مطالعه یک مساله چند بعدی و چند وجهی است که نیازمند تلاش و کار همه ی دستگاه ها(آموزش و پرورش،فرهنگ و ارشاد،کانون پرورش فکری،مدارس،خانواده،رسانه های جمعی و......) میباشد.
۸.اصل نقد مسائل و مشکلات کتابخانه ها و کلا نقد شرایط موجود کاری پسندیده میباشد لیکن انتشار این مطلب درست همزمان با جلسه انجمن کتابخانه های استان به ریاست شخص استاندار جناب دکتر سید علی احمدزاده ، در حالی که در این جلسه مدیر کل استان با طرح(ده ایده تحولی در کتابخانه ها) توجه استاندار و سایر مسئولین استان را به کتابخانه ها معطوف مینماید و همزمان چانه زنی محکم برای جذب و تخصیص حداکثری اعتبارات،تکمیل پروژه ها،راه اندازی کتابخانه ی سیار و توسعه کتابخوانی در مناطق پرجمعیت کم برخوردار و مناطق عشایری مینماید جای تامل و درنگ دارد.
۹.در پایان اذعان میداریم که انتشار این مطلب و مطالب مشابه چیزی از مسئولیت و بار تلاشگران عرصه ی کتاب و کتابخوانی کم نمیکند و همه میبایست با پذیرش نقد،پذیرش کاستی ها و رفع موانع ، در جهت توسعه کمی و کیفی کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش نماییم/حسنعلی زاده
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
از منتقد عزیز می خوام خودش اعلام کند چندبار راهکارهای سازنده به مدیران اسبق و فعلی ارایه داده است یا با این نقادی ، خواسته ای از مدیر داشته برآورده نشده
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
ای کبنا جان، اول بپرس چطور استخدام شد؟

اصلا آزمون داده یا با بند (؟) استخدام شده؟

بعدش - این سنگ این نشون - بلایی که سر مدیران قبلی که با اون روش باهاشون برخورد شد بدتر سر میاد!!! اگر نمیریم نه پیریم
همکار
Iran, Islamic Republic of
ضعیف ترین مدیرکل تاریخ.
جهانخش کتابخانه عمومی شهید مطهری دهدشت کارشناس کتابداری
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت تمام خواننده گان عزیز این نقد از کبنانیوز:معمولا کارهای فرهنگی هزینه بر و زمان بر هستند.دراین برهه از تاریخ که مشکلات اقتصادی بر تمام جوانب زندگی مردم اثر گذاشته اگر کمی منطقی نگاه کنیم می بینیم در سبد خانوار که قبلا مسئولان می گفتند سهم کتاب باید چه قدر باشد متوجه می شویم که خیلی خیلی مطالعه سیر نزولی دارد لذا یک شخص یا یک نهاد بتنهایی نمی توانند و قادر نیستند سرانه مطالعه و کتابخوانی را افزایش بدهند کما اینکه مطالعه کننده گان با حضور فضای مجازی و ابزار های بسیار راحت برای دسترسی به اطلاعات مکتوب همانند گوشی های همراه و اینترنت دیگر نیازی به کتابخوانی بصورت حضوری در کتابخانه ها در خود نمی بینند .اساسا خواننده و افراد برایشان بصرفه نیست هم از نظر علمی و هم زمانی و هم اقتصادی که مدام بین خانه و محل کار و کتابخانه حضور بیابند.اما معقول هم نیست که قضاوت کنیم مدیری را که هنوز یکسال نشده که سکان مدیرکلی این سازمان را بعهده گرفته. جهان خیلی وقت است تغییر کرده . شاخص ها خیلی وقت است تغییر کرده و شاید تقصیر از گذشتگان بوده که در این نهاد بصورت طولانی حضور داشتند و الان ما به این نقطه رسیده ایم. چالش ها با نقد بوجود می آیند اما اثر چالش و گاهی تخریب همیشه یکسان نیست. ما درچه شرایطی می توانیم نقد کنیم؟در صورتی که خودمان ایده و راهکار داشته باشیم آن هم علمی. خیلی از کارکنان اداره کتابخانه های عمومی در سطح استان ما کارشناسی ارشدکتابداری و غیره دارند ولی هیچکدام تاکنون برنامه علمی منوط به پیشرفت کاری در کتابخانه ها ارایه نداده اند یا اصلا دل به کار نمی دهند.آمارهای صوری و شانتاژ های مدیریتی شاید یکی از دلایل حال امروز کتابخانه های استان باشد . عملا کتابخانه ها در سال های قبل نقش اداره تبلیغات و ارشاد را بجای کتابخانه و کتابداری اجرا می کردند. هرچند در بتن کارکرد کتابخانه های عمومی مشکل هست و نقد هم منصفانه نیست اما باید دید هزینه ها مالی و اجرایی به کدام سو می روند و نقش ما چیست؟بله کاغذ گران شده. ممیزی و سانسور هست .تحریم هست. روابط بر ظوابط چیره شده . هیچ چیز بطور ملموس سرجای خودش تا در دوره های قبلی نبوده اما اندک سرمایه موجود همین منابع غنی و همین ساختمان های قدیمی با کمی درایت و همفکری و تزریق اندیشه های نو با مدیران میانی جدید در سطح استان و تغییر کارشناسان قبلی که صرفا آمارسازی میکنند و اندوخته ای هم ندارند جز روزمره گی و گاهی بله قربان گفتن هایشان چیزی ندارندمی توان گام های کوچک اما سریع جهت پیشرفت برداشت .ما باید قبول کنیم که نقش ما این وسط تبلیغاتی و ارشادی نیست ما جریان دانشگاه بدون استادهستیم برای مراجعه کننده گان . باید بپذیرم که دنیا تغییر کرده .باید تغییر کنیم و بهترین راه نقد مثبت و شنوایی خوب هست. گاهی گوش شنوا هست اما بصیرت هم لازم هست .
محمدی
Iran, Islamic Republic of
اصلا قابل مقایسه با رحیمی نیست
ی ک ت ا
Iran, Islamic Republic of
کتابخانه های عمومی استان در حال حاضر بهترین مکان فرهنگی برای جوانان شده، روزانه اگر تشریف بیارین متوجه خواهید شد که این مکان فرهنگی در تمام شهرهای استان بهترین جایگاه برای این نسل و همچنین کودکان و نوجوانان شده. این مجموعه فرهنگی به صورت روتین برنامه های خوبی را در جهت اوقات فراغت، آموزش و توسعه فرهنگی برگزار می کند، البته از نقد سازنده جنابعالی هم متشکریم
Iran, Islamic Republic of
سلام
آیا اتباع هم می‌تواند که برای مطالعه به این کتاب خانه باید لطفا جوابم به ایمیل من بفرستین ممنون
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
اثر یک دهه بر بازار دلار

اثر یک دهه بر بازار دلار

 برخی فعالان می‌گویند احتمالِ رفتن دلار به سوی کانال بالاتر وجود دارد ولی دشوار است که ...
هشدار قالیباف به جمهوری آذربایجان

هشدار قالیباف به جمهوری آذربایجان

قالیباف تاکید کرد: ما از این حادثه عمیقا متاسف بوده و در حال پیگیری دقیق و همه جانبه ...
1