کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بخش دوم؛

کتابخانه مرکزی یاسوج در حد نام خود است؟

17 دی 1401 ساعت 12:14

عوامل زیادی بر مطلوب بودن یک کتابخانه موثر است، عموما کتابخانه های مجهز باید محلی دنج، آرام، فضای مناسب، برای مطالعه اقشار محتلف و دارای سالن های متفاوتی هستند. ۷۰ کتابخانه در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲ هزار نفر عضو و ۶۵۰ هزار منبع در کتابخانه‌های استان موجود است و بطور میانگین رضایت نسبی در خصوص این زیرساخت ها وجود دارد، با این حال در بسیاری از کتابخانه های استان یا به دلیل کمبود جا و فضا یا به دلیل قدیمی بودن، فضاهای مناسبی برای فعالیت های مختلف کتابخانه ای در نظر گرفته نشده است.


عوامل زیادی بر مطلوب بودن یک کتابخانه موثر است، عموما کتابخانه های مجهز باید محلی دنج، آرام، فضای مناسب، برای مطالعه اقشار محتلف و دارای سالن های متفاوتی هستند. ۷۰ کتابخانه در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲ هزار نفر عضو و ۶۵۰ هزار منبع در کتابخانه‌های استان موجود است و بطور میانگین رضایت نسبی در خصوص این زیرساخت ها وجود دارد، با این حال در بسیاری از کتابخانه های استان یا به دلیل کمبود جا و فضا یا به دلیل قدیمی بودن، فضاهای مناسبی برای فعالیت های مختلف کتابخانه ای در نظر گرفته نشده است.
به گزارش کبنا، در حالی که تصور می شد محسن جبارنژاد که فردی جوان و علمی و مقبول بزرگان سیاسی استان و یاسوج است تغییر و تحول خوبی در کتابخانه ها ایجاد کند، ولی این اتفاق نیفتاد و مشاهده می شود که روش و منش و امکانات و فعالیت ها به همان شیوه های پیشین است، همانطور که در مطلب اول بیان شد گویا جبارنژاد به حواشی بیشتر از متن کار می پردازد، هر چند که برخی خرده گرفتند که کار یک مدیر اجرایی فرهنگی همین است که بتواند مناظره کند و مطالب این چنینی، تا حدی این موضوع قابل قبول است، ولی به نظر می آید کار در کتابخانه ها رها شده، و هیچ تحولی هم مشاهده نمی شود.

بیشتر بخوانید
بخش اول) جبارنژاد؛ مدیر اجرایی یا مناظره‌گرد؟

در ساختمان های قدیمی کتابخانه ای یا ساختمان هایی که کمبود فضا و کمبود نیرو و پرسنل دارند، نبود امکانات قابل توجیه است، ولی در یاسوج مرکز استان، و در کتابخانه ای که نام کتابخانه مرکزی این شهر را یدک می کشد نبود امکانات یا رفتارهای نامطلوب چندان قابل توجیه نیست.
نبود سالنی برای پژوهشگران
وقتی می خواهید به کتابخانه مرکزی یاسوج سری بزنید تصور می کنید این کتابخانه محل بهتری نسبت به دیگر کتابخانه های استان است ولی در واقعیت چنین نیست، و حتی بسیاری از کتابخانه های استان فضای مطلوب و مناسب تری دارند.
هیچ فضایی برای حضور یک پژوهشگر در سالن های اختصاصی وجود ندارد. وقتی به کتابدار یا بخش ثبت نام، یا اطلاعات جلوی در کتابخانه مرکزی مراجعه می کنید، شما را به دو سالن مطالعه ای رجوع می دهند که عموما دانش آموزان یا پشت کنکوری ها در آن مشغول مطالعه هستند، بسیار کوچک است، و وقتی می پرسید که فضا یا جایی برای حضور پژوهشگر وجود دارد یا خیر؟ پاسخ منفی به شما داده می شود. و وقتی به کتابدار مراجعه می کنید و برایش توضیح می دهید که نیاز است جایی متفاوت با جای مطالعه باشید، با «منت» به شما اجازه می دهد ساعتی در داخل مخزن کتابخانه بنشینید!
حراست و ناظم مدرسه یا مسوول ثبت نام و اطلاعات
مسوول ثبت نام «آقا» که شبیه ناظم های مدرسه جو سالن های مطالعه دخترها و پسرها را رصد می کند و مراقب سکوت و حتی ظاهر موجه و ناموجه افراد مختلف است، دقیقا شبیه به یک ناظم مدرسه با مراجعین رفتار می کند، بخش اطلاعات جلوی در رفتاری شبیه به حراست ادارات دارد، فضا بیش از آنکه مثبت و مرتبط با مطالعه و کتاب باشد، امنیتی به نظر می رسد.
در حالی که انتظار می رود مسوولان یک کتابخانه، آنهم کتابخانه مرکزی رفتاری در خور شأن مراجعین خود داشته باشند، به دلیل برخورد با دانش آموزان همه را شبیه به هم می بینند و توان تشخیص و تفاوت افراد را ندارند و هیچ حوصله ای هم برای پاسخ های مناسب تر به مراجعین مختلف ندارند. غالبا برای چنین کارهایی کارمندان خانم یا آقا قرار داده می شود که بتوانند ارتباط مناسب و مطلوب تری با مراجعین داشته باشند، ولی چنین پیش بینی هایی برای این کتابخانه صورت نگرفته است.
وضعیت نامناسب طراحی ساختمان کتابخانه مرکزی
موضوع دیگر که ربطی به مسوولان فعلی کتابخانه ها ندارد و به مسوولیت پذیری و دلسوزی مسوولان پیشین استان برای بیت المال ربط داشته، این است که ساختمان کتابخانه به بدترین شکلی طراحی شده، گویا از قبل برای موارد مختلف و سالن های مختلف هیچ پیش بینی خاصی صورت نگرفته است، شاهد این ماجرا تعبیه کردن و افزودن راهی برای ورود معلولان است که دم در اصلی حسابی توی ذوق می زند، اگر قبل از این راهی برای حضور معلولان پیش بینی می شد کمی بدقوارگی ساختمان کمتر می شد. از جمله موارد دیگر اینکه برای پژوهشگران سالن خاصی درنظر گرفته نشده است.
همچنین تفکیک و جدا بودن راهرو مختص سالن مطالعه دختران و پسران، در استانی که مسائل فرهنگی و سنتی اهمیت زیادی دارد، یک اصل مهم بود که در اکثر سالن های مطالعه کتابخانه های استان رعایت نشده است.
در همین برهه کنونی، بسیاری از خانواده ها از حضور دختر خود در کتابخانه ها و سالن های مطالعه هراس دارند و خیلی اوقات اجازه حضور در این کتابخانه ها به دختران داده نمی شود، به دلیل اینکه فضای کتابخانه از نظر خانواده ها مختلط و نامطلوب است.
نبود بوفه و جایی که افراد بتوانند از آن برای خرید و استراحت مابین مطالعه استفاده کنندف یا حداقل جایی که آب جوش وجود داشته باشد، نیز یک ایراد بزرگ این کتابخانه است. موضوعی که در بسیاری از کتابخانه های مجهز کشور درنظر گرفته می شود و حداقل ترین کاری که می شود در این کتابخانه انتظار داشت قرار دادن آبسردکن هایی است که مجهز به آب گرم هستند.
 


کد مطلب: 456526

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/456526/کتابخانه-مرکزی-یاسوج-حد-نام-خود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1