تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۲۴
کد مطلب : ۴۵۶۴۹۹
کبنا عملکرد مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد را بررسی می‌کند؛

بخش اول) جبارنژاد؛ مدیر اجرایی یا مناظره‌گرد؟

۱۷
۲
بخش اول) جبارنژاد؛ مدیر اجرایی یا مناظره‌گرد؟
کبنا ؛
این پایگاه خبری، با علم به توانایی‌های علمیِ محسن جبارنژاد، عملکرد اجرایی او در جایگاه مدیرکلیِ کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد را مورد نقد قرار داده است.
به گزارش کبنا، کتابخانه‌های عمومی در نقش منابع اصلی تفکر و برنامه‌ریزی در هر استان عمل می‌کنند. این منابع هم برای پژوهشگران و نهادهای علمی، هم دانش‌آموزان و دانش‌جویان و هم به‌طور کلی برای فرهنگ هر منطقه می‌توانند نقشی بی‌بدیل ایفا کنند.
اما واضح است که استفاده از این ظرفیت نیازمند یک مدیرکل با سابقه اجرایی در این حوزه است. این در حالی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی در کهگیلویه و بویراحمد توسط شخصی مدیریت می‌شود که بیش از آن‌که سابقه عملیاتی و اجرایی داشته باشد، فردی نظری و تئوریک است.
نگاهی به گفت‌وگوهای محسن جبارنژاد _مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد_ با سایت‌های خبری نشان می‌دهد وی بیش از آنکه دغدغه اجرایی داشته باشد، دغدغه نظری دارد.
از سوی دیگر، رفتار مدیرکل کتابخانه‌های استان بیش از همه پهلو می‌زند به مناظره‌گردی؛ در طول سه ماه اخیر که کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها قوت گرفته است، جبارنژاد را به کرات در قالب‌های مختلف مناظره‌کن و مجری مناظره‌ها می‌توان دید.
چهره‌ای که از جبارنژاد در افکار عمومی شکل گرفته، نه چهره یک مدیر اجرایی، بلکه دانشجویی مناظره‌گرد است که هر چند هفته یک بار در مناظرات دانشجویی شرکت می‌کند.
حال باید از او پرسید چه اقداماتی برای افزایش سرانه مطالعه در استان انجام داده است. برای روستاهای پرجمعیت، چه تمهیداتی اندیشیده است که به کتاب دسترسی پیدا کنند؟ در حالی که نیاز اساسی روستاها، کتابخانه‌های سیار است، تاکنون اقدام قابل توجهی برای تحقق بخشیدن به این امر مهم صورت نگرفته است.
یکی از نیازهای اساسی کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد، منابع مرجع در مخازن است. به نظر نمی‌رسد در این زمینه نیز در این مدت اقدام خاصی انجام شده باشد.
از سوی دیگر، محله‌های پرجمعیت یاسوج نیز به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد فاقد کتابخانه هستند و به نظر نمی‌رسد جبارنژاد طرح و برنامه‌ای برای حل این خلأ مهم داشته باشد.
حتی ساختمان مدیریت کتابخانه‌ها از کتابخانه مرکزی یاسوج استقلال ندارد. همین موضوع باعث شده که نابسامانی‌هایی هم برای مراجعه‌کنندگان به این کتابخانه و هم برای تیم مدیریتی به وجود بیاید. لازم بود خروج از این فضای ناکافی در اولویت مدیرکل کتابخانه‌ها قرار می‌گرفت.  
به نظر می‌رسد جبارنژاد طرح و برنامه‌ی جامعی برای مدیریت کتابخانه‌های استان ندارد. در صورت صحت این فرض باید از او پرسید آیا حضور در کتابخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد همچون هم‌قطاران و هم‌مسلکانش صرفاً جهت پر کردن رزومه کاری برای ارتقاء در آینده است یا اینکه برنامه‌ای برای توسعه امور کتابخانه‌ها و در پی آن توسعه فرهنگی این استان دارد؟
در بخش‌های بعدی با جرئیات بیشتر و به تفصیل در مورد مشکلات کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد بحث خواهد شد.
کبنا نیوز آمادگی درج جوابیه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

کتابدار
Iran, Islamic Republic of
آقای جبار نژاد در طول این مدت کوتاه که سکان مدیریت کتابخانه ها را بر عهده گرفت.بسیار عالی عمل کرد.دنبال راه اندازی و مجوز از تهران برای گرفتن کتابخانه سیار هست.رونق دادن به برنامه های فرهنگی به صورت کاملا واقعی در کتابخانه ها بخصوص مرکزی یاسوج .نه صوری .مطرح کردن کتابخانه ها در بین دیگر نهادها و سازمان ها در این مدت کوتاه..سر و سامان دادن به کتابخانه ها از طریق حضور شخصی خود در دور افتاده ترین. کتابخانه ها و حل و فصل مشکلات آنها از طریق شهرداری و بخشداری ها ....در یک کلام خارج کردن جو کتابخانه ها از حالت بی روح بودن و امنیتی به حالت فرهنگی و آرام برای کلیه کارکنان .....
نود درصد ادارات کل کتابخانه های عمومی کشور در کتابخانه مرکزی استان مربوطه هستن...
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
امور کتابخانه ها ، مدیرکل قبلی نابود کردید حالا نوبت این یکی هست.
دی ماه
Iran, Islamic Republic of
کل کشور ۲۵۰۰کتابخانه عمومی هست مگه قراره تو تلخسرو خلف آباد.نره گا.سروک.بلهزار.شامختار.چنارسونه سرابتاوه دم تگ سرتنگ و......کتابخانه بزنن...قانون داره قاعده داره..همون کتابخانه های دولت آباد. اکبر آباد و علی آباد را نباید می زدن با پارتی بازی زدن
Iran, Islamic Republic of
...بسوز
عسکر
Iran, Islamic Republic of
از مدیران سفارشی چه انتظاری داری کبنا؟
فضای پست گرایی و پست طلبی در استان موج میزنه و بیش از سایر استانهای کشور رکورد زده معلومه که در این استان هیچکس در جایگاه اصلی خودش نیست جبارنژاد هم از این قاعده مستثنا نیست وگرنه اگر عدالت و انصافی بود ایشان و خیلی از مدیران استان هرگز چنین جایگاههایی در اختیارشون داده نمیشد چون توانایی و شایستگی ندارند.
Gachsaran
Iran, Islamic Republic of
سلام و احترام
البته جبارنژاد نیروی سفارشی نبوده برادر عزیز!!
جبارنژاد بنده خدا نهاد ریاست جمهوری ‌و مرکز پژوهش های مجلس مشغول به کار بوده و با اساتید تراز اول ایران در حوزه ی اندیشه و سیاست تعامل داشته در این مدت بعد با پیشنهاد شخص ریاست کتابخانه های کشور پاشده اومده استان خودش خدمت کنه این کجاش سفارش بوده ؟؟اتفاقا خودشو تضییع کرد که اومد اینجا حالا من نمیدونم عملکردش چطور بوده اما این مدیر سفارشی که فرمودید درست نبوده
محسن
Ukraine
بابا این
Iran, Islamic Republic of
یه استادی به جای اینکه درس مدیریت و مردمداری به شاگردانش بده و به پرورش نیرو برای مدیریت آینده کشور بپردازه اونا رو جمع میکرد و بهشون میگفت سخنرانی کنید ببینم کدومتون خوب میتونید حرف بزنید!!!(الان نتیجه اش شد این)
موثق
عادل
Iran, Islamic Republic of
ایشان را از نوجوانی می شناسم شاگردم بوده حتی مدیریت برایش اضافی است
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
هرچه گپ گپویه تا یه ایم ادباری ایزنش
کشتکار
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام
منتقد گرامی می‌گوید که آقای جبارنژاد مدیرکل اجرایی در این حوزه نمی‌باشند و ایشان یک فرد نظری هستند، این مطالب نشان از عدم شناخت شما از حوزه فرهنگ و کتاب می باشد، یاد جمله امیر‌مومنان ع افتادم که در جواب به معاویه فرمودند خواستی نکوهش کنی اما ستودی.
منتقد گرامی، آیا نمیدانی عقل نظری محرک عقل عملی می‌باشد؟ آیا نمیدانی کسی تا راه‌بلد نباشد نمی‌تواند دیگران را در راه هدایت کند؟ حوزه کتاب و فرهنگ یعنی روشنگری در جامعه، یعنی جهاد تبیین، حوزه کتاب با فکر و اندیشه کار دارد، از شما می‌پرسم وقتی کسی در حوزه نظری قوی باشد (که به اذعان خود شما ایشان اینچنین هستند) نتیجه این قوی بودن در حوزه فرهنگ کجا اجرایی می‌شود؟ آیا کرسی‌های آزاد اندیشی و حضور در این جلسات و پاسخ به شبهات جامعه یک مرحله بزرگ از اجرا نمی‌باشد؟ به قول شهید سلیمانی فرماندهان ما می‌گویند بیا نه برو، ایشان خودشان پیش قدم در این امر مهم می‌باشند. وقتی بحث اجرا می‌شود ما باید تشخیص دهیم در حوزه فرهنگ اولویت آجر و سیمان و ساختمان نیست، بلکه اشاعه تفکر درست در جامعه می‌باشد. اگر فکر به گمراهی رفت عمل را تباه می‌کند. شما تحقق کتابخانه سیار و کمبود منابع و عدم استقلال اداره کل از کتابخانه مرکزی را مثال زده‌اید، به نظرم از مظلومیت حوزه فرهنگ در بهره داشتن از منابع ریالی آگاهی دارید، آقای جبار نژاد قریب دو سال است که یکی از افراد پرتلاش جهت اصلاح قانون کتابخانه‌های عمومی است که این تلاش باعث تصویب قانون جدید در کمیسیون فرهنگی شده است و منتظر تصویب در صحن علنی مجلس می‌باشد که این امر باعث بهتر شدن اوضاع مالی کتابخانه‌های عمومی کشور خواهد شد ان‌شاءالله. اما در مورد کتابخانه سیار و عدم استقلال اداره کل از کتابخانه مرکزی که از بدو تاسیس این مشکل وجود داشته است عرض میکنم همانطور که مدیران قبل به فکر حل این موضوع بودند ایشان هم به شدت پیگیر هستند اما موانع جدی مانند فراهم نبودن شرایط مالی و ساختمان باعث عدم تحقق این امر تا کنون شده است.
می‌گویید حضور ایشان مانند هم مسلکانش جهت پر کردن رزومه کاری و ارتقاء در آینده می‌باشد اما شما را ارجاع میدهم که ببینید مدیران قبلی به کجا ارتقاء یافتند؟ اینجا یک نهاد فرهنگی می‌باشد که مظلوم واقع شده است، شناخت درست از این حوزه بزرگترین راهنما و چراغ جهت نقد می‌باشد. اما در خصوص کارهایی که صورت گرفته و در حال پیگیری هستند امیدوارم خود ایشان آماری ارائه دهند تا بدانید کار با قوت در حال انجام است.
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
مدیران قبلی که ارتقاء نیافته اند را امثال شماها خراب کردند.
در اینکه ایشان باسواد هستند شکی نیست اما فاقد تجربه و مشاوران و تیم خوب هم ندارد،
در کار فرهنگی بدون داشتن تجربه امیدی به موفقیت نیست.

عاقبت جبارنژاد هم مثل مدیران قبلی می‌شود.

فتای دست به قلم و گزارش دهنده نابودش خواهد کرد.

مطمئن باش.
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
آقای جبارنژاد کارشان را به عنوان مدیرکل کتابخانه های استان به نحو احسن انجام می دهند و در جلسات نقد و مناظره هم شرکت می کنند. اتفاقا این یک حسن تلقی می شود و نشان از سطح سواد و چهره علمی ایشان است که نیاز یک مجموعه فرهنگی است.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
هیچوقت نباید به افراد مدیریت داده بشه !
Iran, Islamic Republic of
چرا نظراتو نمیزنی؟! هووی. میخوام موقع ارسال از صفحه فیلم بگیرم که نظر میفرستیم بدون مشکل هم هستن ولی انتشار نمیدی؟
چچچ
Iran, Islamic Republic of
مثل ننه عروس حرف میزنی
چطور دوران مدیر قبلی خبری ازت نبود با اون همه مشکلات و دردسری که داشت این اداره
....
Iran, Islamic Republic of
مدیر قبلی خوب بود که جرأت صحبت کردن هم نداشت مخصوصا جایات مهم استانداری و...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1