تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۴
کد مطلب : ۴۵۴۳۸۶
نقشه بازار سهام در روز یکشنبه؛

بورس در حصر قرمزپوش‌ها 

۰
بورس در حصر قرمزپوش‌ها 
کبنا ؛
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بیمه سهام که در بسته حمایتی دولت و سازمان بورس در نظر گرفته شده است، جزو اقدامات خوبی تلقی می‌شود که می‌تواند در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران موثر باشد.
«سعید درخشانی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه عدم اطلاع‌رسانی و شناخت ناکافی ابزارهای نوین منجر به بی‌توجهی فعالان بازار سرمایه به طرح‌های جدید و کوچک شمردن اثرات آن‌ها در بازار می‌شود، افزود: این اتفاق باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران به نتیجه بخش بودن این ابزارها امیدواری زیادی نداشته نباشند؛ از این رو لازم است سازمان بورس و دولت در این حوزه برای موفقیت بیشتر طرح بیمه سهام جدیت بیشتری در حوزه تبلیغات و آموزش آن به سرمایه‌گذاران به کار ببندند.
وی با اشاره به عدم مشارکت زیاد بازار در مرحله قبلی اجرای بیمه سهام و انتشار محدود این اوراق گفت: به نظر می‌رسد در این حوزه نه‌تنها فعالان غیرحرفه‌ای بلکه حتی فعالان حرفه‌ای بازار نیز آشنایی کاملی با این طرح نداشته باشند، بنابراین لازم است تا اطلاعات و آموزش‌های مناسب به سهامداران از طریق تلویزیون، روزنامه‌های کثیرالانتشار و دیگر رسانه‌های در دسترس مردم ارائه شود.
بورس از سال ۹۹ بازار دچار حباب شد
درخشانی در پاسخ به این سوال که اقدامات سازمان بورس و دیگر نهادهای تصمیم‌گیرنده در حمایت از بازار تا چه حد لازم و منطقی است، بیان کرد: متاسفانه بورس از سال ۹۹ بازار دچار حباب شد و این اتفاق ناشی از عملکرد دولت قبل بود که تاثیر زیادی را در بروز آن داشت.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: تحت تاثیر چنین اتفاقی ذهنیت سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سرمایه بسیار منفی شد، گاهی برخی این موضوع را مطرح می‌کنند که این بازار را با توجه به تجربیات رخ داده باید به حال خود رها کرد و حمایت از آن لزومی ندارد اما واقعیت امر این است که بازار سرمایه، بازاری بااهمیت است که نقشی مهم در اقتصاد کشور دارد؛ بنابراین حمایت از آن امری ضروری است.
وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه فقط بازار ثانویه و سهام نیست، گفت: این بازار، بازار اولیه را در خود جای داده که در آن تشکیل سرمایه رخ می‌دهد، همچنین دارای بازار اوراق است که شرکت‌ها می‌توانند از طریق انتشار اوراق تامین مالی کنند. از این رو برای آنکه این بازار بتواند در اقتصاد عملکرد خوبی داشته باشد نیازمند حمایت، چارچوب گذاری و رصد مداوم است.
درخشان با بیان اینکه نباید اجازه بدهیم این بازار قالب هیجانات مثبت و منفی از حالت تعادل خود خارج شود، تاکید کرد: وجود این شرایط برای بازار مضر است و اگر هر یک از این ۲ نوع هیجان در بازار رخ بدهد؛ فرایند تشکیل و حرکت سرمایه‌ها به سمت طرح‌های با بازدهی زیاد دچار تزلزل می‌شود.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: برای رسیدن بازار سرمایه به عملکرد مناسب، بهتر است از طرف سازمان بورس، وزارت اقتصاد و همه نهادهای تصمیم‌گیرنده در کشور مورد حمایت قرار بگیرند؛ همان‌طور که در همه دنیا نیز شاهد حمایت دولت‌ها از بازارهای کارا هستیم.
ایجاد نوسان در بازار؛ تحت تاثیر اقدامات معامله گران
وی با تاکید بر اینکه همواره بخشی از نوسانات بازار برخواسته از اقدامات معامله گران است، گفت: در این شرایط لازم است تصمیم گیران اقتصادی به‌موقع وارد عمل شوند.
درخشان در این باره به نگرانی‌هایی که از بابت سقوط بورس پس از شهادت سردار سلیمانی ایجاد شده بود اشاره کرد و گفت: در آن زمان مسئولان بازار سرمایه به سرعت دامنه نوسان را کم کردند، اما پس از چند روز که بازار به حالت عادی بازگشت مجدداً دامنه نوسان را به شرایط قبل برگرداندند.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با انجام چنین اقداماتی این اطمینان خاطر به سرمایه‌گذاران داده شد که به دلیل افزایش ریسک‌های سیستماتیک، اجازه ریزش به بازار داده نمی‌شود.
وی در این خصوص به تجربه بحران بازارهای جهانی اشاره کرد و ادامه داد: در زمان بروز هیجان زیاد در بازار سهام آمریکا، دولت دخالت کرده و با حمایت از بازار نمی‌گذارد این بازار در حالت هیجان باقی بماند، البته این به معنای آن نیست که اگر بازار سزاوار ریزش است جلوی ریزش آن گرفته شود، بلکه تنها در زمان‌هایی که لازم است سعی شود تا جلوی عدم تعادل و خروج بازار از فرایند عقلانیت گرفته شود.
این تحلیل‌گر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ نیز اگر دولت دخالت نمی‌کرد ممکن بود در بورس ایران شاخص به جای رشد تا کانال ۲ میلیون واحد به کانال ۸ میلیون واحد ورود می‌کرد؛ بنابراین حمایت از بازار و دخالت در زمان‌هایی که ضروری است ازجمله اقدامات مفید دولت‌ها است که می‌تواند به تداوم حکمفرمانی عقلانیت در بازارها کمک کند.
بورس در حصر قرمزپوش‌ها 
در معاملات روز یکشنبه بیست و دوم آبان ماه، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به روز کاری قبل 6 هزار و 937 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 419 هزار و 157 واحد رسید. 
شاخص هم وزن بورس نیز با ریزش 80 واحدی در سطح 401 هزار و 826 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 17 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 523 واحد قرار گرفت. 
افزایش خروج پول حقیقی از بورس
در مجموع معاملات یکشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز متوالی منفی شد و 312 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز شنبه رشد 940 درصدی داشته است. 
 بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شبندر (شرکت پالایش نفت بندعباس) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 46 میلیارد تومان بود. پس از شبندر، نمادهای شتران (شرکت پالایش نفت تهران) و خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 
در مقابل بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، شفن (شرکت پتروشیمی فناوران) و غدشت (شرکت دشت مرغاب) اختصاص داشت. 
بورس
نمادهای پیشران بازار
امروز نمادهای «فولاد»، «فملی» و «شستا» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند و در مقابل نمادهای «شپنا»، «شخارک» و «شفن» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.  
در فرابورس نیز نمادهای «شاوان»، «فغدیر» و «دماوند» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «آریا» و «اتکای» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص داشتند.  
در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خگستر صدرنشین است و شپنا و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، کرمان و تلیسه پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  
افت ارزش معاملات خرد سهام
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 17 هزار و 603 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 11 هزار و 639 میلیارد تومان بود که 66 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.  
امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 11 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 879 میلیارد تومان رسید. 
صف‌های خرید و فروش بازار سهام
در معاملات یکشنبه 86 نماد صف خرید داشتند و 28 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با کاهش 24 درصدی به 229 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 68 درصد افزایش یافت و 222 میلیارد تومان بود. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید در رقم 123 میلیارد تومان ایستاد. 
در پایان معاملات نماد زاگرس (شرکت پتروشیمی زاگرس) با صف‌ خرید 24 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از زاگرس، نمادهای بالبر (شرکت کابل البرز) و رنیک (شرکت جنرال مکانیک) بیشترین صف خرید را داشتند. 
نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات
نقشه 02
 پیش بینی بورس 23 آبان 1401 
خیلی از اهالی بازار سرمایه این انتظار را برای این روزهای بازار سرمایه داشتند که پس از رشد دو هفته‌ای بازار به یک نفس گیری نیاز دارد. اما این اصلاح و استراحت نباید خیلی سنگین و ادامه دار باشد.
در جریان معاملات امروز و با افت شاخص تعداد افرادی که دست به خرید اختیار فروش پرتفوی با نماد سهام‌یار کردند نسبت به روز قبل افزایشی بود و به رقم 39 هزار برگه سهمی رسید.
فرابورس تهران هم در طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که ساعت زمانی معاملات فرابورس ایران و بازار پایه به روال قبل باز خواهد گشت و این از تاریخ 25 آبان ماه اجرایی می‌شود. 
پیش بینی بورس
تحلیل تکنیکال شاخص بورس
مقاومت محدوده یک میلیون و 425 هزار واحدی که چند روزی بود در مورد آن صحبت کردیم امروز خود نمایی کرد و شاخص را کمی به عقب راند. شاخص اندیکاتور RSI  که تا محدوه های 75 واحدی رشد کرده بود با افت امروز شاخص، خود را به محدوده 72 واحدی رساند است و به نظر می‌رسد می‌توان این احتمال را داد که از هیجان خرید در حال خروج است.
اما اگر شاخص بخواهد از این محدوده اصلاحی داشته باشد از نظر تکنیکالی می تواند تا 23 یا 38 درصد از موج صعودی ایجاد شده در طی این چند روزه افت را تجربه کند. در غیر این صورت و ادامه‌دار بودن روند صعودی شاهد رسیدن به سطح 61 درصدی از موج های فیبوناچی هستیم.
اما در خصوص شاخص هم وزن نیز باید گفت که این شاخص توانسته است تا 78 درصد است موج نزولی قبلی خود را بازپس گیرد و صعودی شود. در همین مورد هم اگر بخواهیم برای شاخص هم وزن نیز  افت در نظر بگیریم می‌توان این گونه برداشت کرد که شاخص تا سطح حمایت‌های میانگین 200 روزه و 55 روزه ممکن است افت را تجربه بکند.
البته تمامی این موارد جزء احتمالا است تا باز هم در بازار های مالی فراموش نکنیم که تنها چیزی که ثابت می ماند تغییرات است.
پیش بینی بورس
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1