تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۴۵۲۹۱۹
سلامتی و تندرستی؛

عصب کشی دندان چه عوارضی دارد؟

۰
عصب کشی دندان چه عوارضی دارد؟
کبنا ؛عصب کشی دندان برای تمیز کردن و ترمیم ریشه دندان انجام می شود اما باید بدانید عوارض خطرناکی هم مانند رشد باکتری و عفونت در دهان دارد.
به گزارش کبنا به نقل از مشرق، وقتی به عصب کشی فکر می‌کنید احتمالا یک درد شدید را تصور خواهید کرد. عصب کشی درصورت بروز مشکلاتی مانند التهاب یا عفونت ریشه دندان که منجر به پوسیدگی دندان و شکستگی دندان می شود ، انجام خواهد شد . انجام عصب کشی به جلوگیری از درد و احتمال ایجاد آبسه کمک می کند.
برای بسیاری از افراد عصب کشی بدون درد انجام می شود و در بعضی دیگر به جراحی ختم می شود. خوشبختانه این روش ها به اندازه ای که فکر می کنید دردناک نیستند و بزودی می توانید به فعالیت های روزمره خود ادامه دهید.
بسیاری از دندان پزشکان عصب کشی را برای درمان حفره های عمیق دندان یک روش بی خطر تلقی می کنند در حالیکه برخی تحقیقات نشان داده است که عصب کشی ممکن است باعث رشد باکتری های خطرناک در دهان شود.
عصب کشی دندان چیست؟
عصب کشی برای ترمیم حفره های دندانی که عمیق شده اند توصیه می شود. قبل از درمان و پرکردن دندان آسیب دیده لازم است که تمامی بافت های دندان آلوده که داخل دندان هستند برداشته و تمیز شوند.
در مطلب " عصب کشی دندان چیست و چگونه انجام می شود؟ " در بخش قبلی سلامت کامل توضیح دادیم که از آنجا که عصب کشی دندان شامل تمیز کردن دندان و ترمیم ریشه آن می شود در روزهای بعد از عصب کشی احساس درد خواهید کرد که ممکن است شدید یا خفیف باشد.
آیا عصب کشی دندان ایمن و بی خطر است؟
پاسخ به این سوال بسیار گیج کننده است و بسیار مهم است که از چه کسی پرسیده می شود . از یک سو یک انجمن دندان پزشکی اظهار می دارد که مدرکی مبنی بر ارتباط عصب کشی با سرطان و یا هر بیماری التهابی دیگر وجود ندارد اما از سوی دیگر برخی شواهد علمی نشان می دهد که عصب کشی دندان پتانسیل ایجاد بیماری های خطرناک را دارد.
آزمایشی که بر روی خرگوش ها انجام شد نشان داد که عوارض عصب کشی حتی برروی حیوانات نیز اثر دارد، چرا که دندان فردی که مشکل قلبی داشت را برای خرگوش جای گذاری کردند و بیماری فرد به خرگوش نیز سرایت کرد.
بنابراین چه کسی درست می گوید؟ مطالعه ای انجام شده و موثر درباره عصب کشی دندان ادعا دارد که باکتری های بیماری زا و آندوتوکسین در تمامی پروسه های عصب کشی وجود دارد زیرا تمیز کردن دندان تنها ۴۴٪ از باکتری ها را از بین می برد و به همین دلیل این باکتری ها همیشه پابرجا هستند.
بر اساس یکی از تئوری های بالا عصب کشی می تواند به مشکلات جدی منجر شود که برای اثبات آن ۵ راه وجود دارد:
عفونت در داخل وخارج از عصب کشی
پرکردن دندان آسیب دیده باعث پاسخ سیستم ایمنی بدن می شود.
تجمع بلورهای کلسترول باعث تحریک بافت می شود.
ضایعه کیستیک در حین عصب کشی انجام می شود.
ترمیم بافت محل زخم آسیب دیده
به نظر می رسد که حتی پس از طولانی شدن مراحل عصب کشی این باکتری ها همچنان باقی می مانند و در صورت نیاز آنتی بیوتیک تجویز می شود. با این وجود آنتی بیوتیک نیز عوارض جانبی خواهد داشت و از طرفی درد و تورم را به میزان قابل توجهی کاهش نمی دهد.
باکتری هایی که در تمامی مراحل عصب کشی وجود دارند می توانند مولکول های التهابی مانند اینترلوکین ۱بتا و Tnf آلفا را تحریک کرده و ازاین طریق التهاب در کل بدن افزایش میابد که در موارد شدیذ باعث تب، ضعف و آبسه و یا سلولیت در ناحیه سروگردن خواهد شد که گاهی نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.
حتی بدون عوارض شدید؛ سموم و باکتری های التهابی منجر به بروز مشکلات سلامتی خواهند شد.
بسیاری از این باکتری ها بطور طبیعی در دهان وجود دارند اما وقتی به آن ها مبتلا می شویم که در داخل عصب دندان رشد کنند. شرایط بی هوازی داخل عصب کشی باعث خطرناک شدن این باکتری ها می شود.
علاوه براین اکوسیستم این باکتری ها می تواند باعث خطرناک شدن آن ها نیز شود. این باکتری ها درزمینه پریودنتال با بسیاری از بیماری های التهابی مزمن مرتبط هستند. فاسوباکتری، پروتوئلا، پورفیروموناس، دیلاستر، ترپونما و استرپتوکوکوس باکتری های مرتبط با بیماری ها می باشند.
قسمت هایی که باعث ایجاد مشکل خواهند شد
در بعضی موارد ممکن است چند ریشه ایجاد مشکل کنند. اگر یک دندان آسیب ببیند ، ممکن است که باکتری ها باقی بمانند و نیاز به عصب کشی مجدد داشته باشد.
انجام جراحی دوم درهمان قسمت مشکل بنظر می رسد زیرا پزشک مجبور است هر نوع تاج و یا ایمپلنت را برای رسیدن به ریشه دندان قرار داده ازبین ببرد. ترک خوردگی ریشه دندان یکی دیگر از عوارض عصب کشی است که منجر به ایجاد رشد باکتری خواهد شد.
گزینه های دیگر برای عصب کشی دندان
براساس مطالعات و تحقیقات انجام شده، باکتری عصب کشی دندان خطرناک است . مطمئنا باید خیلی با دقت از حفره های عمیق دندان مراقبت کرد خصوصا در مواردی که احتمال آلودگی در فک دهان نیز وجود دارد.
بنابراین آیا عصب کشی بهترین گزینه نخواهد بود ؟
برخی از دندان پزشکان می گویند اگر حفره های دندان عمیق باشند، باید توسط لیگامان پریودنتال برداشته شود تا بتوان از عفونت های بیشتر جلوگیری کرد. البته که این روش باعث می شود فرد دندان نداشته باشد. اگرچه در صورت کشیدن دندان چند گزینه وجود دارد که عبارتند از:
ایمپلنت دندان:
دندانی که عمیقا کشیده می شود را با ایمپلنت فلزی جایگزین می کنند اما هنوز پاسخی برای آن پیدا نشده است که آیا این امر باعث ایجاد مشکل خواهد شد یا خیر ؟ درحقیقت این امر باعث بروز مشکلاتی می شود زیرا سطح فلز را در بدن بالا می برد و باعث پاسخ سیستم ایمنی بدن می شود.
پل دندان :
این امر ممکن است ایمن تر از ایمپلنت دندان باشد زیرا فلز به آن روش وارد لثه نمی شود.
پروتز سیار:
دندان مصنوعی بهترین گزینه برای دندان کشیده شده می باشد زیرا کمترین میزان تهاجمی را دارد.
انتخاب روش درست:
با پیشرفت زندگی مدرن ، امروزه همه ما آگاهی داریم که میزان بروز بیماری های قلبی ، آلزایمرو دیابت رو به افزایش است. همچنین براساس تحقیقات ، عصب کشی دندان می تواند زیر مجموعه این بیماری ها شود. نظر شخصی بسیاری از افراد این است که ترجیح می دهند بدون دندان باقی بمانند تا اینکه از خطر طولانی مدت التهاب در اینده رنج ببرند و عصب کشی انجام دهند.
کشیدن دندان
برخی از منابع می گویند اگر کشیدن و یا عصب کشی دندان امکان پذیر نباشد برخی از عادت های زندگی می تواند به کاهش هرگونه مشکل احتمالی کمک کند که در واقع این موارد عبارتند از:
داشتن یک رژیم التهابی کم
مدیریت استرس
حفظ سلامت روده
استفاده از عصاره های گیاهی مانند آلوئه ورا، رزماری یا اکالیپتوس که دارای خاصیت ضد میکروبی علیه باکتری های دندان و عصب کشی هستند.
سایر نکات
دندان پزشکی با تجربه و مطبی معتبر را برای انجام کارهایتان انتخاب کنید.
دستورالعمل های مراقبت را با احتیاط دنبال کنید تا زمانی که بهبودی کامل حاصل شود.
اگر احساس خوبی نداشتید یا نگران این بودید که عصب کشی موفق آمیز نبوده ، بلافاصله به دندان پزشک خود اطلاع دهید.
نام شما

آدرس ايميل شما

انتصابات به سبک زاکانی

انتصابات به سبک زاکانی

پیش از انتصابات اخیر زاکانی در سالگرد آغاز فعالیتش به‌عنوان شهردار دو حکم زد. یکی از ...
گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

منابع آگاه از رایزنی های ایران و دیگر قدرت های جهانی پیش از آغاز نشست مجمع عمومی و پس ...
رونمایی از سبک جدید  کی روش

رونمایی از سبک جدید  کی روش

یک پیروزی روحیه‌بخش در مهم‌ترین دوستانه پیش از جام جهانی؛ این رویایی‌ترین شروع ممکن برای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1