تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۴۵۱۷۰۲

همه نکات نگهداری برنج خام در طولانی مدت | برنج را با این روش بیش از ۲۰ سال نگه دارید

۰
همه نکات نگهداری برنج خام در طولانی مدت | برنج را با این روش بیش از ۲۰ سال نگه دارید
کبنا ؛خرید سالانه برنج هم مقرون به صرفه است و هم با توجه به نوسانات اخیر قیمت به نظر عاقلانه می‌آید، هرچند مردم همه جای دنیا برنج را بیشتر به صورت عمده تهیه و انبار می‌کنند؛ با این حال نگهداری طولانی مدت برنج نکاتی دارد که باید رعایت شوند و گرنه در اواخر سال، با برنجی آفت زده، بد بو و بی‌کیفیت روبرو خواهید شد.
برنج یک گزینه عالی برای نگهداری در انبارهای طولانی مدت مواد غذایی است، اما شما نمی‌توانید یک کیسه از فروشگاه بخرید و آن را در انبار خانه خود و برای مدتی طولانی نگه دارید.
برنج از حداقل ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، یکی از پایه‌های اصلی تغذیه مردم سراسر جهان بوده و به دلیل کشت فصلی آن، همیشه راه‌هایی برای نگهداری طولانی مدت از آن وجود داشته و اگر به‌درستی نگهداری شود، بیش از ۲۰ سال بدون یخچال یا انجماد ماندگاری دارد. (به هر حال فضای فریزر محدود است و باید مواد غذایی یخ‌زدنی را در آن نگه داشت.)
کدام نوع برنج بیشتر می‌ماند؟
به توصیه انجمن برنج آمریکا، برنج سفید اگر به درستی نگهداری شود، می‌تواند بیش از ۳۰ سال دوام بیاورد. برنج قهوه‌ای، سیاه و بنفش اما تنها حدود ۱۸ ماه ماندگاری دارد. این برنج‌های رنگی، هنوز پوسته (سبوس) دارند و محتویات روغنی این بخش، آنها را مستعد اکسید شدن و فساد می‌کند.
برنج سفید (انواع دانه‌ها از ایرانی گرفته تا هندی و باسماتی و ژاپنی و ... ) بدون چربی است، بنابراین هیچ ماده‌ای برای فاسد شدن ندارد اما مانند سایر مواد غذایی فاسد نشدنی، برای نگهداری با کیفیت آن، باید چهار چیز را در نظر بگیرید:
۱- درجه حرارت
۲- رطوبت
۳- اکسیژن
۴- آفات

برای نگهداری برنج سفید، یک مکان خنک، دور از منابع گرما پیدا کنید. جلوگیری از نوسانات دما هم نکته مهمی است، بنابراین برنج را در نزدیکی اجاق گاز یا بخاری نگهداری نکنید. زیرزمین، یا زیر تخت می‌تواند مکان مناسبی باشد.
بهترین دمای نگهداری برنج خام زیر ۵ درجه سانتیگراد است، اما برنجی که در دمای ثابت ۲۱ درجه سانتیگراد نگهداری شود هم حداقل ۱۰ سال دوام خواهد آورد.
انبار برنج خود را خشک نگه دارید. رطوبت احتمال کپک زدن برنج را افزایش می‌دهد. مقدار برنجی را که در ماه استفاده می‌کنید در ظرفی که به راحتی باز می‌شود نگهداری کنید و باقیمانده را در پوششی محکم و بسته نگه دارید تا نتواند رطوبت را جذب کند.
اکسیژن برابر با اکسیداسیون (فاسد شدن) است. می‌توانید از پک‌های جاذب اکسیژن استفاده کنید یا با جاروبرقی و کیسه‌های ویکیوم (بدون هوا)، هوای داخل بسته‌بندی برنج را خارج کنید.
برای از بین بردن حشرات یا تخم‌های ذخیره شده در برنج کافی آن را به مدت سه روز منجمد کنید یا آن را در ظرف بدون اکسیژن ببندید (حشرات نیز باید نفس بکشند.) دو هفته بدون اکسیژن باید همه حشرات و تخم‌ها را از بین ببرد.
یکی از رایج‌ترین آفات برنج، شپشک برنج است که می‌تواند به ذخیره سازی برنج آسیب برساند، اما خوردن آنها بی‌خطر است. هندی‌ها به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان برنج توصیه می‌کنند (به نقل از ایندین اکسپرس) اگر یک ظرف باز برنج در انبار دارید، می‌توانید برای جلوگیری از آفات انباری، برگ بو یا میخک را به برنج اضافه کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1