تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۳
کد مطلب : ۴۴۸۰۹۵
در نشست مطالبه‌گران سد آبریز با امام جمعه شهر دهدشت مطرح شد؛

حق مردم کهگیلویه استفاده از حقابه است / خودزنی‌هایی در این زمینه دیده می‌شود

۱
۰
حق مردم کهگیلویه استفاده از حقابه است / خودزنی‌هایی در این زمینه دیده می‌شود
کبنا ؛
نشست مطالبه‌گران سد آبریز کهگیلویه با امام جمعه شهر دهدشت ظهر امروز (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱) برگزار شد.
به گزارش کبنا، در این نشست که به درخواست مطالبهگران سد آبریز و با هماهنگی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ‌دهدشت برگزار شد، حجت الاسلام وحدانی امام جمعه دهدشت تصریح کرد: وقتی از سد آبریز صحبت می‌کنیم به یک دغدغه و یک مطالبه عمومی اشاره می کنیم؛ دغدغه‌ای که ۳۰ سال پیش باید در رابطه با آن صحبت می‌کردیم، نه در فضای تنش آب که حاکم است و در شرایط کنونی که وجود دارد.
وی در ادامه اضافه کرد: سالیانه حدود  ۷۵۰ میلیون متر مکعب حق آبه برداشت از رودخانه مارون است ولی الان حدود ۹۵۰ میلیون متر مکعب برداشت می‌شود و ایجاد برکه آبریز ۱۲۵ و نهایتا ۱۸5 میلیون متر مکعب برداشت می‌شود که برای پایین دست هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و حق مردم این شهرستان است که از حق آبه‌شان استفاده کنند چرا که آب یک منبع ملی و حیاتی است و حق مردم است از آن استفاده کنند‌ و امروز مهمترین راه حل برون‌رفت از مشکلات اقتصادی، احداث سد آبریز در کهگیلویه است.
وی در پایان گفت: برخی خودزنی‌ها در رابطه با آبریز صورت گرفت که شایسته نبود و در این زمینه باید از راهکارهای علمی و عملی و کارشناسی استفاده شود.

خسرو شفیع مطلق عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت در این نشست ضمن الزام و تسریع در احداث سد آبریز اشاره کرد: در  همه جای جهان فلسفه احداث، ریشه در پنج علت اصلی دارد؛ ذخیره آب، تولید برق آبی، پرورش ماهی، کنترل سیلاب و  گردشگری.
وی گفت: در هر نقطه، دو عامل وجود داشته باشد، احداث سد ضرورت منطقی دارد.
این پژوهشگر حوزه سد در ادامه افزود: سد آبریز ۵ عامل را به تنهایی دارد و از این حیث دارای ضرورت است.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: سد آبریز دارای یو مخزن کوچک است و باید آن را یک برکه نامید و نباید آن را قربانی اشتباهات مختلفی در حوزه سدسازی شده است، کرد.
وی گفت: دشت تشنه کلاچو اندک اندک دچار بحران شده است و به زودی شاهد خواهیم بود که به دلیل کم آبی در این دشت سبب نشست خانه‌ها خواهد شد و به دلیل اُفت سطح آب به راحتی فرسوده خواهد شد ولی اگر تدابیری اندیشده شود که سطح آب بالا بیاید، این اتفاق رخ نخواهد داد.
وی در ادامه عنوان کرد: سد آبریز ارتفاع بالایی از سطح دریا دارد و می‌توان از آن انرژی زیاد برق تولید کرد و مهمتر از آن برخلاف تمام ادعاهای غیرعلمی، این سد را مطلقاً خطر زلزله تهدید نمی‌کند و اگر زلزله را یک فرض خطرناک در نظر بگیریم، این موضوع بیشتر برای مارون ۱ به دلیل نزدیکی به گسل بهبهان، صدق می‌کند.

وی گفت: یکی دیگر از مهمترین ضرورت‌های این سد، بحث گردشگری آن است که می‌توان با احداث یک سایت گردشگری بین‌المللی، نه تنها استان را از محرومیت خارج کرد بلکه رفاه را برای همه مردم به ارمغان آورد.  
شفیع مطلق در پایان گفت: توسعه در  کهگیلویه بر مدار پتروشیمی‌ها می‌چرخد و بر طرح آمایش سرزمینی تاکید نمی‌شود. 
گفتنی است کهگیلویه دارای دو بال حومه غربی و شرقی است؛ در حومه شرقی به دلیل حاصلخیزی، مستعد شکوفایی کشاورزی است، اما به نادرست پتروشیمی احداث می‌شود و در کهگیلویه غربی که مستعد کارخانه گچ، سیمان و پتروشیمی است، از ظرفیت‌های آن، استفاده کافی نمی‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

برازش
Iran, Islamic Republic of
احسن بر دکتر شفیعی
شوک روسی به فولاد ایران

شوک روسی به فولاد ایران

روسیه پس از نفت، بازار فولاد را هم از چنگ ایران درآورد. با تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا ...
هشدار «اتحاد ملت» به دولت

هشدار «اتحاد ملت» به دولت

حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت در واكنش به برنامه‌ دولت در خصوص رهاسازي قيمت‌ها، بيانيه‌اي انتقادي ...
قوای سه‌گانه شفاف می‌شود

قوای سه‌گانه شفاف می‌شود

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني، گزارش کميسيون امور داخلي کشور و شورا‌ها در ...
1