کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا از مشکلات شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد؛

بخش دوم) هدررفت بیت‌المال در شرکت‌ شهرک‌های صنعتی / کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت قرمز فلاکت اقتصادی / فرصت‌های سرمایه‌گذاری که به سهولت از بین می‌روند

8 ارديبهشت 1401 ساعت 13:43

مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان فرمودند که از مسئولان کشور کار جدی و واقعی مطالبه کنید. کبنانیوز در همین راستا برای رفع ضعف‌ها و کاستی‌ها و قرارگرفتن خدمات و تلاش‌ها بر روی مدار واقعی تولید و اشتغال‌آفرینی به بررسی نقاط قوت و ضعف دستگاه‌ها می‌پردازد. به همین منظور اشکالاتی که در مورد عملکرد شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در بین افکار عمومی وجود دارد که پایگاه خبری کبنانیوز در سلسله‌مطالبی به بحث در مورد آنها پرداخته است. بخش دوم آن در زیر از نظر مخاطبان می‌گذرد.


مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان فرمودند که از مسئولان کشور کار جدی و واقعی مطالبه کنید. کبنانیوز در همین راستا برای رفع ضعف‌ها و کاستی‌ها و قرارگرفتن خدمات و تلاش‌ها بر روی مدار واقعی تولید و اشتغال‌آفرینی به بررسی نقاط قوت و ضعف دستگاه‌ها می‌پردازد. به همین منظور اشکالاتی که در مورد عملکرد شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در بین افکار عمومی وجود دارد که پایگاه خبری کبنانیوز در سلسله‌مطالبی به بحث در مورد آنها پرداخته است. بخش دوم آن در زیر از نظر مخاطبان می‌گذرد.
به گزارش کبنا، مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر با دغدغه‌ای که در حوزه تولید و اقتصاد کشور دارد، اقدام به نامگذاری سال‌های مختلف کرده است. اخیراً نیز با همین دغدغه در دیداری که با دانشجویان داشت عنوان کرد: «از مسئولان کشور کار جدی و واقعی مطالبه کنید.»  عمل به دغدغه‌ها و بیانات رهبر انقلاب، تنها راه برون‌رفت از وضعیتی است که کشور به آن مبتلا شده و متأسفانه برخی از دولت‌ها با عملکرد نادرستی که  داشته‌اند موجب آن شده‌اند.
در یک دهه اخیر اغلب شاخص‌های اقتصادی کشور، و به‌ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد سیر نزولی داشته‌اند؛ البته هر چند برخی از آنها برخی اوقات، ثابت بوده یا اندکی سیر صعودی داشته، اما روند کلی آن نزولی بوده است.
با ترکیب دو مؤلفه نرخ تورم و میزان بیکاری، می‌توان شاخص فلاکت اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد را به دست آورد. بر اساس آمارهای منتشر شده در سال گذشته، کهگیلویه و بویراحمد در بین پنج استان کشور با وضعیت قرمز شاخص فلاکت اقتصادی قرار گرفته است.
حال با این وجود، وضعیت دیگر شاخص‌های اقتصادی هم چندان مطلوب نیست. این در حالی است که ظرفیت‌های موجود در کهگیلویه و بویراحمد می‌توانست آن را تبدیل به یکی از قطب‌های اقتصادی کشور کند. در راستای دغدغه‌هایی که پایگاه خبری کبنانیوز نسبت به آینده اقتصادی استان دارد، اخیراً گزارشی از وضعیت شهرک‌های صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد از سوی این پایگاه خبری منتشر شد [اینجا بخوانید]. سید هاشم موسوی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد ضمن ارائه توضیحاتی، عنوان کرد: شهرک صنعتی از لحاظ نیروی کیفی لنگ است.
وی با بیان اینکه در این مجموعه، بیشتر عملکرد کارکنان برای من مهم بوده است نه خط فکری و سیاسی آنها، گفت: از این چند نیرویی که من سر کار آورده‌ام فقط سه نفر آنها با من وابستگی فامیلی داشته‌اند. این افراد مشکلات مالی زیادی داشتند و هیچ خط فکری و سیاسی هم با من ندارند و اصلاً هم برای من مهم نبود که خط فکری و سیاسی آنها چه بوده، فقط عملکرد آنها برای من مهم بود.
موسوی در ادامه گفت: من در این سال‍‌ها برای این مجموعه کمک‌های بلاعوض کم‌سابقه‌ای آورده‌ام.
وی گفت: روزی که من آمدم کل شهرک‌های صنعتی استان 125 هکتار زمین و 135 میلیون تومان اعتبار داشت. اما در سال 1385، من هزار و 700 هکتار با 4 میلیارد پول نقد تحویل آقای فیاض‌بخش دادم. اما بعد از 12 سال که برگشتم دیدم شهرک‌های صنعتی هزار و 540 هکتار شده است.
به گزارش کبنا، مسائل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد صرفاً به آن مواردی که در بخش قبلی به آنها اشاره شد، محدود نیست. بر اساس گزارش‌های به دست رسیده به نظر می‌رسد که در برخی از بخش‌های این شرکت هدررفت بیت‌المال صورت گرفته است که به عنوان نمونه به یک مورد از آنها اشاره می‌شود.
در تاریخ 17 /12/ 1399 شرکت شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد قراردادی با یکی از شرکت‌های پیمانکاری با مبلغ 2 میلیارد و 600 میلیون تومان منعقد می‌کند. طی این قرارداد، این شرکت موظف می‌شود که طی شش ماه، شبکه توزیع برق فشار متوسط، ضعیف و روشنایی شهرک صنعتی گچساران را اجرا کند. اما حال با گذشت حدود 14 ماه از انعقاد قرارداد و پس هشت ماه از موعد تحویل پروژه، این پروژه هنوز به اتمام نرسیده است.
علاوه بر اینکه پروژه نیمه‌کاره رها شده است و دیگر با آن مبلغی که قبلاً پیش‌بینی شد بود، نمی‌توان پروژه را ادامه داد و اجرای کامل پروژه مستلزم صرف هزینه‌های بسیار بیشتری است، حدود 2 میلیارد تومان از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی به شرکت پیمانکار پرداخت شده است که بخشی از آن از طریق اسناد خزانه و بخش دیگری از محل دیگری به این پیمانکار داده شده است. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می دهد کمتر از این 2 میلیارد تومان کار شده است. شنیده‌ها نشان می‌دهد پیمانکار حدود 500 میلیون تومان کار را پیش برده است.
وقتی که پیمانکار را بخش زیادی از مطالباتش را دریافت کرده، اما کار را به آن اندازه پیش نبرده و حتی نیمه‌کاره رها کرده است، شائبه‌ها و ابهامات زیادی برای افکار عمومی پیش می‌آید. شرکت شهرک‌های صنعتی باید پاسخ دهد بر چه اساسی این مقدار از پول را به پیمانکار پرداخت کرده، در حالی که روند انجام پروژه اصلاً مطلوب نبوده است. یکی از کمترین پیامدهای چنین اقدامی، اختلال در فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان است. روشن است استانی هم که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن به این راحتی از دست بروند، روی توسعه اقتصادی را به خود نمی‌بیند. اگر هدرروی بیت‌المال رخ داده، این شرکت باید پاسخ دهد. چرا که اثرات منفی آن در بلندمدت، گریبان حوزه اقتصاد استان کهگیلویه و بویراحمد را خواهد گرفت و در صورت ادامه آن، تمام امیدها برای برون‌رفت کهگیلویه و بویراحمد از وضعیت قرمز فلاکت اقتصادی بر باد خواهند رفت.
همان‌طور که گفته شد، پایگاه خبری کبنانیوز با هدف پایان دادن به رویه‌های نادرستی که در استان وجود دارد و در راستای کمک به توسعه اقتصادی استان بر مبنای دغدغه‌های مقام معظم رهبری، اقدام به انتشار این مطالبات کرده است. بخش سوم این سلسله‌انتقادات نیز که در چند روز آینده منتشر خواهد شد، به وضعیت زیرساخت‌ها در این شرکت می‌پردازد.


کد مطلب: 447428

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/447428/بخش-دوم-هدررفت-بیت-المال-شرکت-شهرک-های-صنعتی-کهگیلویه-بویراحمد-وضعیت-قرمز-فلاکت-اقتصادی-فرصت-های-سرمایه-گذاری-سهولت-بین-می-روند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1