تاریخ انتشار
شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۴۴۵۱۱۴
کنه‌ای که می‌تواند افزایش طول عمر را به ما بیاموزد

حشره‌ای که می‌تواند ۳۰ سال عمر کند و سال‌ها غذا نخورد!

۰
حشره‌ای که می‌تواند ۳۰ سال عمر کند و سال‌ها غذا نخورد!
کبنا ؛ گفته می‌شود هنوز هزاران گونه جدید حشره در جهان وجود دارد که هنوز شناسایی نشده اند، اما گویا همین تعاد حشره شناخته شده نیز هنوز مشخصاتی دارند که تاکنون برای ما شناخته شده نبود. یک حشره شناس برجسته به دنبال سال‌ها بررسی گونه‌ای کنه آفریقایی متوجه شد که این حشره بسیار کوچک می‌تواند تا حدود ۳۰ سال عمر کند و شگفت انگیز‌تر از آن اینکه قادر است سال‌ها بدون هیچگونه غذا خوردنی زنده بماند.
به گزارش کبنا به نقل از فرارو، تحقیقات جدید منتشر شده نشان می‌دهد که وقتی صحبت از طول عمر و زنده ماندن طولانی مدت بدون غذا می‌شود، گونه Argas brumpti کنه آفریقایی، رقیبی شکست ناپذیر برای سایر جانداران زمین خواهد بود. جولیان شپرد، حشره شناس دانشگاه بینگهمتون نیویورک، در جریان مشاهدات مستقیم خود از این حشرات در آزمایشگاه که ۴۵ سال به طول انجامید متوجه شد که برخی از این نوع کنه‌ها تا ۲۷ سال طول عمر دارند که در مقایسه با ۲ تا ۳ سا طول عمر در سایر کنه ها، بسیار شگفت انگیز به نظر می‌رسد. اما عجیب‌تر از آن این بود که این دسته از عنکبوتیان، بدون هیچگونه غذا خوردنی تا رقم شگفت انگیز ۸ سال زنده بمانند که این رقم حتی برای موجوداتی که برای شرایط بدون خوردن و آشامیدن تکامل یافته اند نیز غیر ممکن به نظر می‌رسد.
اما شگفتی‌های این کنه آفریقایی به همین جا ختم نمی‌شود، زیرا این دانشمند حشره شناس متوجه شد که یکی از کنه‌های ماده حتی توانست چهار سال پس از مرگ آخرین کنه نر موجود در گروه آزمایشی، تخم گذاری کند. شپرد می‌گوید این رخداد بی نظیر احتمالاً به این دلیل است که این حشره ماده قادر است اسپرم کنه نر را برای مدت زمان بسیار طولانی‌تری نسبت به حالت عادی، ذخیره کند. شپرد در مقاله‌ای که به تازگی منتشر شده و نتایج پژوهش خود را در آن شرح داده، می‌نویسد: «طول عمر این کنه‌های آفریقایی ظاهراً یک رکورد برای هر گونه کنه است. تاخیر در تولید مثل این حشرات ریز نیز احتمالا نشان دهنده توانایی عجیب در ذخیره طولانی مدت اسپرم زنده است، که ظاهرا یک رکورد برادر میان همه کنه‌ها است.»
کنه‌های اصلی در سال ۱۹۷۶ به شپرد هدیه شد و او آن‌ها را برای مشاهده در آزمایشگاه خود در شرایط پایدار یعنی دمای ۲۱ درجه سانتیگراد یا ۶۹.۸ درجه فارنهایت و رطوبت نسبی ۸۱ درصد قرار داد. نکته جالب توجه اینکه فرزندان آن گروه اصلی هنوز زنده هستند و امروز در حال تولید مثل هستند. در سال ۱۹۸۴ بود که منبع غذایی این حشرات ریز یعنی خرگوش و موش از چرخه حیات کنه‌ها حذف شد تا تحقیقات در مورد وضعیت «گرسنگی» این حشرات آغاز شود. در جریان این مشاهده جدید و پس از هشت سال روزه داری، آخرین کنه نر از گروه اصلی مرد.
حشره‌ای که می‌تواند ۳۰ سال عمر کند و سال‌ها غذا نخورد!
شپرد می‌گوید: «من همیشه شیفته انطباق موجودات با محیطشان هستم. در این مورد، یک محیط خشک با تقریباً بدون دسترسی به آب برای مدت طولانی و یک سبک زندگی که باید برای فواصل بسیار طولانی و بدون غذا و بدون رویارویی با حیوانات میزبان ایجاد شد.» گونه Argas brumpti کنه آفریقایی در میان گروه کنه ها، حشره‌ای بسیار بزرگ محسوب می‌شود و طول آن تا ۲۰ میلی متر (۰.۷۹ اینچ) می‌رسد. به طور سنتی، آن‌ها اغلب در گودال‌ها، حمام‌های خاکی حیوانات یا لانه‌های موریانه‌ها آویزان می‌شوند و به دنبال حیوانات دیگر (از جمله انسان) می‌گردند تا به عنوان منبع غذایی میزبان از آن بهره ببرند.
اگرچه آن‌ها انسان را نیش می‌زنند، اما علت هیچ بیماری شناخته شده‌ای نیستند. این موجودات همچنین دارای پوستی نرم و بدون صفحات سخت هستند که در گونه‌های شناخته شده‌تر کنه‌ها وجود دارد. هنوز مشخص نیست که آیا نسل کنه‌های اصلی هم می‌توانند تا این حد زنده بمانند یا خیر. این کنه‌های جوان‌تر اکنون برای کمک به تحقیقات DNA به آفریقای جنوبی می‌روند. شپرد می‌گوید: «تحقیق در مورد چگونگی تسلط ارگانیسم‌ها بر چنین چالش‌هایی می‌تواند به درک چگونگی مدیریت عمر سایر موجودات، از جمله ما، کمک کند. به عبارت دیگر، شاید ما نیز بتوانیم با یادگیری از مکانیسم‌های این نوع کنه، راه‌هایی برای افزایش طول عمر و دوام بیشتر در شرایط بی غذایی انسان‌ها بیابیم.» نتایج این پژوهش در نشریه Journal of Medical Entomology به چاپ رسیده است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

واقعیات جنگ اوکراین 

واقعیات جنگ اوکراین 

یک استاد تاریخ دانشگاه گفت: «پوتین منتظر یکی از رهبران قویِ اروپا است تا رو در روی او ...
بازتاب منفي گفت و گوی تلفنی رئيسي با پوتين

بازتاب منفي گفت و گوی تلفنی رئيسي با پوتين

 پس از حمله روسیه به اوکراین روز پنجشنبه سیدابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر ...
چرا سیاسیون ایرانی به تأسیس «خیریه» علاقه دارند؟ + اسامی

چرا سیاسیون ایرانی به تأسیس «خیریه» علاقه دارند؟ + اسامی

شاید همین یک جمله که گفتند «تشنگان خدمت بروند خیریه بزنند» سبب شد تا مسئولین و چهره‌های ...
1