تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۱۳
کد مطلب : ۴۴۲۶۹۹
کبنا گزارش می دهد؛

(ویدئو و تصویر) کشف سالم‌ترین جنین یک دایناسور

۱
(ویدئو و تصویر) کشف سالم‌ترین جنین یک دایناسور
کبنا ؛ اخیراً دانشمندان موفق به شناسایی یک جنین دایناسور کاملاً سالم در داخل یک تخم فسیل شده مربوط به بیش از ۶۶ میلیون سال پیش شدند که در چین کشف شده است.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از فرارو یک جنین دایناسور کاملاً سالم در داخل یک تخم فسیل شده مربوط به بیش از ۶۶ میلیون سال پیش که در چین کشف شده، اکنون یکی از هیجان انگیزترین دستاورد‌های دانشمندان دیرینه شناس در سال‌های اخیر محسوب می‌شود، زیرا محققان بین‌المللی می‌گویند این کشف می‌تواند پیوندی بین دایناسور‌ها و پرندگان امروزی ایجاد کند.
تخم دایناسور فسیل شده در سال ۲۰۰۰ در گانژو استان جیانگشی در جنوب چین توسط کارگران یک شرکت استخراج کننده سنگ به نام Yingliang Group، پیدا شد. کارگران این شرکت در همان ابتدا مشکوک شدند که این سنگ‌های خاص احتمالاً فسیل دایناسور باشند، بنابراین آن‌ها را در انبار قرار دادند. این فسیل‌ها در همان انبار باقی ماند تا اینکه شرکت مورد نظر در سال ۲۰۱۰ شروع به ساخت موزه تاریخ طبیعت سنگ Yingliang کرد. در همین زمان کارکنان موزه در بازدید از انبار شرکت این فسیل‌ها را پیدا کردند و متوجه وجود استخوان‌های کوچکی در آن شدند. برداشت اولیه این بود که احتمالاً با جنین دایناسوری در درون یک تخم مواجه شدند، اما این موضوع نیاز به بررسی‌های دقیق کارشناسی داشت.



موضوع به اطلاع دیرینه شناسان رسید و پس از اینکه دانشمندان شروع به بررسی فسیل‌ها کردند، گفتند یکی از تخم‌ها حاوی جنینی است که نام آن را «بچه ینگلیانگ» Baby Yingliang گذاشتند. به گزارش فرارو،  اما این کشف بسیار هیجان انگیزتر از کشف یک تخم فسیل شده دایناسور بود، زیرا این بار جنین درون تخم به طور شگفت انگیزی بسیار سالم باقی مانده بود. یافته‌های این پژوهش در روز سه شنبه ۲۱ دسامبر (۳۰ آذرماه) در در مجله معتبر iScience منتشر شد.
فیون وایزوم ما، نویسنده این مطالعه و محقق در دانشگاه بیرمنگام، گفت: «جنین دایناسور‌ها از کمیاب‌ترین نوع فسیل‌ها هستند که بیشتر آن‌ها هم بسیار ناقص هستند. ما از کشف "بچه ینگلیانگ" بسیار هیجان‌زده هستیم. این فسیل در شرایط عالی حفظ شده است و به ما کمک می‌کند تا به بسیاری از سوالات در مورد رشد و تولید مثل دایناسور‌ها را با آن پاسخ دهیم.» دایناسور کشف شده، یک اویراپتوروسور است که مربوط به گروه تراپود می‌باشد. تراپود‌ها دایناسور‌های گوشتخوار با اندام‌های جلویی کوچک بودند که همچون سایر موجودات آن گروه مانند تیرانوزاروس رکس و ولوسیراپتور روی دو پا راه می‌رفتند.
 
اما یکی از ویژگی‌های متمایز که دانشمندان در مورد این جنین مشاهده کردند این بود که قبل از جوجه‌شدن، حالت بسیار مشابهی با پرندگان داشت، چیزی که تصور می‌شود در قلمرو حیوانات منحصربه‌فرد است. محققان می‌گویند که جنین اویراپتوروسار در حالت جمع شدن قرار داشت و پا‌ها در کنار سر و پشتش روی پوسته قرار داشت. امروزه پرندگان نیز قبل از جوجه شدن در چنین موقعیتی قرار می‌گیرند و اگر اینطور نباشند، احتمال مرگ آن‌ها قبل از تولد یا هنگام تولد بیشتر است.
اما نکته جالب توجه دیگر این است که این دایناسور پرنده نبود و این اولین باری بود که چنین موقعیت قرارگیری در یک حیوان غیر پرنده مشاهده می‌شود. یافته‌ها نشان می‌دهد که شیوه‌های جوجه‌آوری پرندگان مدرن ممکن است از صد‌ها میلیون سال پیش از دایناسور‌های غیر پرنده ناشی شده باشد. از طرف دیگر تخمین زده می‌شود که جنین این دایناسور ۶۶ تا ۷۲ میلیون ساله باشد. وایزوم ما در این خصوص می‌گوید؛ «جالب است که این جنین دایناسور و جنین مرغ را به شکلی مشابه در داخل تخم ببینید که احتمالاً نشان دهنده رفتار‌های مشابه قبل از جوجه ریزی است.» این وضعیت پیش از این در دایناسور‌های غیر پرنده تشخیص داده نشده بود. در واقع این بسیار شگفت انگیز است که بدانیم پرندگان امروزی تکامل خود را حداقل از ۶۶ میلیون سال پیش آغاز کرده اند.
این جنین برای درک آناتومی آن و کسب اطلاعات بیشتر در مورد جنین دایناسور و همچنین اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی ارتباط دایناسور‌ها و پرندگان امروزی تحت ارزیابی بیشتر قرار خواهد گرفت. استیو بروسات، یکی از نویسندگان و دیرینه شناس دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند می‌گوید: این جنین دایناسور در داخل تخم خود یکی از زیباترین فسیل‌هایی است که تا به حال دیده ام. این دایناسور کوچک قبل از تولد دقیقاً شبیه یک جنین پرنده امروزی است که در تخم خود حلقه زده است. این شواهد بیشتری بر این فرضیه است که بسیاری از ویژگی‌های پرندگان امروزی برای اولین بار در اجداد دایناسورشان تکامل یافته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
فایل های مرتبط
1