تاریخ انتشار
جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب : ۴۴۲۴۷۶
کبنا گزارش می‌دهد؛

مولوی گرگیج از امامت جمعه عزل شد/ دلیل برکناری گرگیج چه بود؟ (فیلم)

۴
۲
مولوی گرگیج از امامت جمعه عزل شد/ دلیل برکناری گرگیج چه بود؟ (فیلم)
کبنا ؛مولوی گرگیج امام جمعه آزادشهر استان گلستان گفته بود: «مادر امام زین العابدین (ع) دختر یزدگرد بود و عمر بن خطاب پس از فتح ایران او را به ازدواج امام حسین (ع) درآورد و ۹ امام پس از آن نیز از همین نسل به وجود آمده‌اند. در نتیجه اگر خلافت عمر بن خطاب را نپذیریم، اعتبار امامان و نسب آنان را زیر سؤال برده‌ایم»
به گزارش کبنا نیوز، آنطور که خبرگزاری رسمی حوزه نوشته، این صحبت‌ها بیانات مولوی گرگیج امام جمعه آزادشهر استان گلستان است که «قلوب مسلمانان به‌ویژه مردم ایران اسلامی را جریحه‌دار کرد و با واکنش‌های زیادی روبرو شد.»
حساسیت شیعیان و طلبه‌های حوزه علمیه باعث شد تا سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در یادداشتی، اعلام کند «لازم است اصحاب قلم و اندیشه ضمن درک جایگاه رفیع، الهی و منحصر بفرد اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و پاسداشت اخوت و برادری دینی و قدرشناسی امنیت ملی در سایه نظام ولایی و اسلامی، از هرگونه اقدامی که زمینه‌ساز نزاع مذهبی و در تعارض با مصالح امت مسلمان است پرهیز نمایند.»
بعد از آن نیز خود مولونا محمدحسین گرگیج امام جمعه اهل سنت آزادشهر در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اهل سنتی که محبت رسول الله (ص) و خاندان پاک ایشان در دلش نباشد و از اعمالشان پیروی نکند اهل سنت نیست و اگر سوءتفاهمی از سخنان اینجانب پیش آمده از همه عزیزان عذر خواهی می‌کنم.» او همچنین فیلمی از خود منتشر کرد و در آن توضیح داد که منظورش آن نبوده که برداشت شده است.

فیلم عذرخواهی مولونا گرگیج امام جمعه آزادشهر
  
آیت الله نورمفیدی نماینده، ولی فقیه در استان گلستان هم رابطه خوبی مولوی گرگیج دارد، از او حمایت کرد و در بیانیه‌ای نوشت «به نظر اینجانب این حادثه به وضوح ثابت کرد که سیاست تقریب و وحدت امت اسلامی که برگرفته از آموزه‌های اهل بیت (علیهم السلام) و ملهم از اندیشه‌های امام راحل عظیم الشان (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است، از ضرورت‌های عصر حاضر و بسیار هوشمندانه بوده و می‌بایست بیش از پیش تقویت شود.»

این توضیحات، اما ظاهرا برای اسلامگرایان شیعی کافی نبود و از یکسو روحانیون و از سوی دیگر رسانه‌های نزدیک به نهاد‌های نظامی دست به کار شدند تا فضایی ایجاد شود که به زعم آن‌ها گربه را دم حجله بکشند و دیگر چنین فضایی تکرار نشود. آن‌ها سخن امام جمعه را فتنه «سعودی - اسرائیلی» خوانده‌اند.
خبرگزاری فارس همان روز کمپین برخورد با امام جمعه را راه‌اندازی کرد و نوشت: «حدود ۱۰ هزار نفر از مخاطبان خبرگزاری فارس در مدت چند ساعت از این کمپین حمایت کردند و خواستار برخورد با عوامل این اتفاق شدند.»
فارس نوشته «متاسفانه مولوی گرگیج امام جمعه اهل تسنن آزادشهر به شکلی وقیحانه به ائمه اهل بیت علیهم السلام توهین کرده که حتی از بیان آن شرم داریم. ما از قوه قضائیه خواستاریم به این قضیه ورود کرده و با محاکمه این شخص، آب بر همه فتنه‌های سعودی-اسرائیلی بریزد.»
دو امام اهل سنت در سنندج و بندرترکمن هم ابراز نگرانی کردند؛ یکی اعلام کرد «کسانی که به مقدسات توهین می‌کنند عامل بیگانگان هستند.» و دیگری در شمال گفت: «طرح چنین مسائلی درست نیست و ابراز تاسف می‌کنم.»
یکی از تندترین واکنش‌ها نیز توسط «حامد کاشانی روحانی دارای ایده توهم توحید» مطرح شد که در توییتی تند نوشت: «این هتاکی و بی‌شرمی و توهین علنی به اهل بیت پاسخی درخور می‌خواهد. ائمه هنوز غربیند.»
پس از این نیز فضای دو قطبی شیعه و سنی آنقدر بالا گرفت و موضوع به شبکه‌های اجتماعی رسید و واکنش‌ها افزایش یافت تا آنجا که حتی او را ناصبی (کسی که با اهل بیت دشمنی ورزد و دشمنی خود با آنان را آشکار کند) خواندند و برخی چهره‌های تندرو خواستار اعدام امام جمعه آزادشهر هم شدند! برخی نیز به استناد ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی این سخنان را مصداق «سب النبی» خواندند و خواستار حبس ۱ تا ۵ ساله او بودند. در این میان هم برخی هشدار می‌دادند که «مبادا در پاسخ به موولانا گرگیج به مقدسات اهل سنت توهین شود، زیرا فقط پازل وهابیت تکمیل خواهد شد»

مولونا گرگیج کیست؟
اجداد مولانا محمدحسین گرگیج به صورت عشایری در سیستان و بلوچستان بوده‌اند و خودش سال ۱۳۲۱ در همان استان به دنیا آمد و همانجا هم به حوزه رفته است. در سایت او نوشته شده دروس حوزوی را نزد مولوی نظر محمد لوارزهی براهوئی خوانده و سپس شاگرد مولانا عبدالغفور شه‌بخش و مولانا امیر احمد و مولانا شیر محمد و مولانا نجم‌الدین محمد الدرکانی بوده است.
برخلاف روحانیون اهل شیعه که معمولا به نجف مهاجرت می‌کنند، رسم مهاجرت اهل سنت به پاکستان است. گرگیج نیز مدتی در کراچی زندگی کرد و همانجا مدرک خود را گرفت و سپس به استان گلستان و شهرستان آزادشهر رفته است. مراسمی که گرگیج در آن حضور دارد، معمولا بسیار شلوغ و پرجمعیت است و ظاهرا مردم آزادشهر حرمت زیادی برای گرگیج قائل هستند. تصاویری که از او منتشر می‌شود، نشان می‌دهد جمعیتی زیادی برای شنیدن حرف‌هایش حاضر می‌شوند.
نگاهی به سخنرانی‌های گرگیج نشان می‌دهد که برای او منافع اهل تسنن بسیار اهمیت دارد؛ چه آنکه از منظر او آن‌ها اقلیت و تحت فشار هستند. در سایت او مطالبی مثل تسلیت به مناسبت شهادت سردار سلیمانی دیده می‌شود، اما عمده مطالبی که در آن منتشر شده، انتقاد از بعضی سیاست‌های حکومتی است. او در یکی از سخنرانی‌های خود در سال ۹۳ خطاب به ائمه جمعه شیعه که نگران افزایش جمعیت اهل سنت بودند می‌گوید «اگر آمار تولد سیستان و بلوچستان بالا بوده، آمار مرگ و میر این منطقه را هم نگاه کنید که جوانان این منطقه برای قاچاق ۲۰ لیتر گازوئیل، هدف تیر قرار می‌گیرند.»
در سایت او لینکی از سخنرانی وجود دارد که توهین آیت الله مصباح یزدی به عثمان خلیفه سوم اهل سنت را شماتت می‌کند و آن را مصداق وحدت‌شکی می‌داند، اما حالا خود او در معرض اتهام وحدت‌شکنی قرار گرفته است.

منبع: رویداد24
نام شما

آدرس ايميل شما

علا
Iran, Islamic Republic of
الان باید حواس نیروهای امنیتی نظام کاملا جمع و هشیار باشد
چون دشمن معمولا در این مواقع به دنبال حذف فیزیکی امثال مولوی گرگیج برمیاید تا با تحریک و تشویش اذهان عمومی برعلیه انقلاب، آشوب به راه بیاندازد.
Iran, Islamic Republic of
خاک بر سر آدمهای بی غیرت .
چند بار توهین های این گرگیج پست عمر پرست را تکرار کردی؟؟؟
واقعا براتون متاسفیم .
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
خصلت امام علی گذشت بود ای کاش خلعش نمی کردند فقط به احترام برادران اهل تسنن کشور ولی ازش می خواستن که در نماز جمعه بعدی در موردش پاسخ دهد والا ولایت علی و مهر علی را کسی با سخن از دل شیعه بیرون نمیکنه علی علی است علی باب خداشناسی است
مهیار
Iran, Islamic Republic of
اقای یا خانم ادمین
میددنم که پست منو منتشر نخواهید کرد
ولی بوالله قسم با زبون روزه دارم قسم میخورم
والله بالله کالله کسی که این /بر اون واجب میشه حال چ خودش در این راه به شهادت برسه و چ خداوند به او زندگی عزتمندانه بده
برام مهم نیس که اگه من این کار رو بکنم دشمن خوش حال میشه و یا پازل اونو تکمیل میکنم یا نه
ولی این برام مهمه که حداقلش وجدان اروم میشه و غیرتم به اهل بین ثابت میشه
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1