کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مشاور خانواده مطرح کرد؛

بلوغ زودرس دبستانی ها؛ فرصت یا تهدید؟

14 آبان 1400 ساعت 11:30

مشاور خانواده به سوالی در مورد دغدغه و نگرانی خانواده ها در مورد این که فرزندانشان در مقطع دبستان بلوغ را تجربه می کنند پاسخ داد.


سید محسن عبداله پور مشاور خانواده به سوالی در مورد دغدغه و نگرانی  خانواده ها در مورد این که فرزندانشان در مقطع دبستان  بلوغ را تجربه می کنند پاسخ داد.
به گزارش کبنانیوز، سیدمحسن عبداله پور در این خصوص نوشت: اولیاء محترم باید به این مساله آگاهی پیدا کنند که بلوغ زودرس یک پدیده جهانی است و تعریف نوجوانی که از حدود 14 تا 18 سالگی بود کم کم تغییر نماید و به محدوده 11 - 10 و 12 تا 18 سال  تغییر پیدا کند.
 تقریبا گزارش شده 20 درصد دانش آموزان کلاس چهارم ، پنجم و ششم ابتدایی بلوغ جنسی را تجربه می کنند و در مقطع  دبستان به نوجوانی می رسند و به اصطلاح ( دبستان نوجوان ) هستند.
اولیا بدانند که مدت دوره نوجوانی طولانی شده است .
و به جایی این که این مساله را یک تهدید بدانند از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنند .از انرژی و خلاقیت های این دوره استفاده کنند .
علت های متعددی در بلوغ زودرس ( دبستان نوجوان ) تاثیر دارد.
 
1- تغییر الگوهای تغذیه ای.
-غذاهای فست فودی و غذاهای تند و چیپس های تند و فلفلی و با چاشنی ها دیگر.
-استفاده زیاد از گوشت قرمز  و گوشت مرغ  که برای پروار کردن  دام ها و مرغ ها از هورمون های رشد استفاده می کنند که این هورمون ها یکی  از عوامل  بلوغ زودرس است.
-استفاده از محصولات  بهداشتی مثل خمیردندان ها و ... که به علت داشتن مواد نگهدارنده در این محصولات از دیگر عوامل تسریع در بلوغ است.
 2 -اعتیاد الکترونیکی و استفاده زیاد و بی برنامه  از شبکه های مجازی
شبکه های مجازی به علت عدم کنترل دارای فیلم ها و صحنه های مستهجن و تحریک کننده و خوشایند برای کودکان است که عامل بسیار مهمی برای بلوغ زودرس است.
3 -تغییر الگوی خواب
قبلا کودکان مقطع ابتدایی به علت  بازی و جنب جوش های روزانه با دوستان شب ها زودتر می خوابیدند اما الان به دلیل تنهایی و کم دوستی و کم جمعیتی خانواده ها روزها جنب و جوش کمتری دارند به همین دلیل  شب ها دیر خواب هستند و تا پاسی از شب بیدارند و که خودعامل مهمی در بلوغ زودرس می باشد .
لازم است که اولیا محترم الگوی تغذیه ای آنان را تغییر دهند و از عسل طبیعی - خرما - قصب ( خرمای زاهدی ) و انجیر استفاده کنند.
اوقات فراغت اعضاء خانواده را برنامه ریزی نمایند و اوقات فراغت انها  را غنی کنند و به آموزش های مثل نقاشی - ورزش و ... برای آنها در نظر داشته باشند که بتوانند فضای مجازی را هدفمند و کنترل نمایند .
کودکان را تکریم کنند و با آنها گفتگو کنند و شخصیت آنها را باور کنند.
در نهایت یاد آور می شود که اولیاء محترم نگرانی ، وسواس و اضطراب های بی جهت در این مورد نداشته باشند که احساس کنند که یک خطر و تهدید است بلکه این  مساله بلوغ زودرس ( دبستان نوجوان ) را یک فرصت برای رشد ، شکوفایی ، خلاقیت ، آموزش و هدایت آنها بداند.


کد مطلب: 440901

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/440901/بلوغ-زودرس-دبستانی-فرصت-یا-تهدید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1