تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۰۴
کد مطلب : ۴۴۰۵۲۸
رئیس مرکز بهداشت شهید دامیده توضیح داد

برنامه‌های مرکز بهداشت بویراحمد جهت مقابله با هپاتیت

۱
۱
برنامه‌های مرکز بهداشت بویراحمد جهت مقابله با هپاتیت
کبنا ؛رئیس مرکز بهداشت شهید دامیده گفت: از یک سال گذشته که داروهای این بیماری روانه بازار شده، خوشبختانه ۱۷ بیمار هپاتیت C درمان کامل شده‌اند که نقطه امیدوار کننده‌ای برای ریشه‌کنی این بیماری است.
به گزارش کبنا،  به مناسبت هفته اطلاع رسانی بیماری هپاتیت از یکم تا هفتم آبان‌ماه، کمیته بیماری هپاتیت به ریاست محمد یزدان پناه در مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد، با شرکت مسئولین تمام واحدها با محوریت همه، هپاتیت را بشناسیم برگزار شد.
ابتدا دکتر محمد یزدان پناه در خصوص شناخت بیماری هپاتیت و انواع آن گفت: هپاتیت، به معنی التهاب بافت کبد است. تاکنون پنج نوع ویروس هپاتیت در برنامه مراقبتی بیماری‌های واگیردار شناخته شده که: عبارتند از E، D، C،B، A که نوع A و B شبیه هم و از راه آب و مواد غذایی آلوده، عدم رعایت بهداشت فردی به انسان سرایت می‌کند، اما نوع C، B، و D از طریق خون و فرآورده‌های خونی، مادر به جنین، رابطه جنسی و اعتیاد تزریقی سرایت می‌کنند که بیشتر همین هپاتیت‌های B و C در برنامه غربالگری قرار دارند.
رئیس مرکز بهداشت شهید دامیده افزود: ما متعهد هستیم و امید داریم که ان شاء الله با بهره گیری از تمام توان علمی و اجرای نظام بهداشتی و درمانی کشور و تدوین برنامه جامع، به واسطه بهره گیری از داروهای مؤثر و کارآمد تا پایان سال ۱۴۱۰ حذف بیماری هپاتیت را اعلام نماییم.

دکتر محمد یزدان‌پناه افزود: با توجه به برنامه جامع واکسیناسیون هپاتیت b در نوزادان و گروه‌های پرخطر، شیوع این بیماری در کشور رو به کاهش است و کنترل آن جزو اهداف عالی نظام سلامت می‌باشد. بی شک دستیابی به این اهداف مهم نیازمند ارتقاء سطح دانش جامعه و آگاهی از ماهیت، پیشگیری و درمان این بیماری است.
 وی اضافه نمود آموزش و بیماریابی در گروه‌های پرخطر به ویژه بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی، معتادان تزریقی با خانواده‌ها و افراد با سابقه زندان با خانواده‌ها، می‌باشد که به راحتی می‌توان از طریق کیت‌های آزمایشگاهی به صورت سیار افراد بیمار را شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار داد. این هفته که هفته اطلاع رسانی بیماری هپاتیت است، فرصتی است که بتوان ماهیت، پیشگیری و راههای درمان این بیماری را به اطلاع عموم مردم رساند.

وی ادامه داد: که تمامی پرسنل و کادر درمانی اعم از کارکنان بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، معتادان تزریقی و خانواده آنها، افراد بیمار هپاتیتی و خانواده آن‌ها نوزادان از بدو تولد و بیماران با نقص سیستم ایمنی، کسانی هستند که در معرض خطر بوده و باید سه نوبت واکسن هپاتیت را دریافت نمایند.
 دکتر یزدان پناه ادامه داد: در سطح شهرستان تعداد کل بیماران هپاتیتی شناخته شده ۴۰۶ نفر می‌باشند که ۲۶۵ نفر به هپاتیت b و ۱۴۱ نفر به هپاتیت C مبتلا می‌باشند.
در پایان محمد یزدان پناه، نویدی به بیماران هپاتیت C داد و بیان کرد: از یک سال گذشته که داروهای درمان بیماری هپاتیت C توسط مرکز مشاوره هپاتیت شهرستان بویراحمد (بصورت رایگان) در اختیار بیماران شهرستان و استان قرار داده شده، خوشبختانه ۲۲ بیمار هپاتیت C، درمان کامل شده که نقطه امیدوار کننده‌ای برای ریشه کنی این بیماری می‌باشد. و با توجه به اینکه کیت‌های آزمایشگاهی قبل از درمان و بعد از درمان و همچنین داروها توسط معاونت بهداشتی تهیه شده، طی روزهای آینده بیماران مبتلا به هپاتیت C فراخوان می‌شوند و انجام آزمایشات و درمان بصورت رایگان توسط مرکز بهداشت بویراحمد شروع خواهد شد که اولویت با بیماران بی بضاعت می‌باشد و ان شاء الله تا پایان سال درصد بالایی از بیماران بصورت رایگان درمان می‌شوند.






 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم خسته نباشید خدمت شما عزیزان آماده که فرقی با مدافعان حریم ولایت ایران ومرزبانان کشور ندارید
از مدافعان وزارت بهداشت درمان شهید دامیده درخواست تست و آزمایش برای بیماری هپاتیت در دهستان چین را دارم
قدرت اله الیاسی نیا سفیران سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد
بااحترام.
صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
1