تاریخ انتشار
شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۴۴۰۴۴۹
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با کبنانیوز؛

80 درصد واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد زیر ظرفیت خود کار می کنند / استخدام 70 درصد نیروی غیربومی در برخی کارگاه های صنعتی استان!

۱
استخدام 70 درصد نیروی غیربومی در برخی کارگاه های صنعتی استان!
کبنا ؛مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه 80 درصد 399 واحد تولیدی فعال استان زیر ظرفیت خود کار می‌کنند، گفت: یکی از دلایل پایین بودن تولید ناخالص داخلی استان کهگیلویه وبویراحمد این است که واحدهای تولیدی یا تعطیل هستند یا زیر ظرفیت دارند کار می‌کنند.
مصوبات سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، امروز شنبه (1 آبان ماه 1400) آیت اله ارمغانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مصوبات سفر وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار کبنا گفت: از جمله مصوبات این سفر موافقت برای تأمین مالی 10 مگاپروژه در راستای کمک به ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی استان، ایجاد مرکز گلخانه آموزشی ملی در رسته گیاهان دارویی در استان با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، تأسیس و راه اندازی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در شهرستان مارگون است.
وی افزود: پرداخت تسهیلات کم بهره تا سقف 10 میلیون تومان به متقاضیان برای راه اندازی کسب و کارهای خرد، رفع محدودیت پرداخت تسهیلات به طرح‌های دامداری در آیین نامه اجرایی قانون اشتغال روستایی، پیگیری و اخذ موافقت استمهال تسهیلات دریافتی زلزله زدگان شهرستان دنا، شناخت جامع و کامل از مشکلات و معضلات حوزه‌های مختلف به ویژه اشتغال، کسب و کار و موانع سرمایه گذاری است.
ارمغانی اظهار کرد: مقرر شد با مشارکت مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش عالی، ظرفیت‌های استان در بخش‌های مختلف مورد بازبینی قرار گرفته و نیازسنجی آموزشی متناسب با نیازهای بازار کار شکل گیرد.
وی افزود: به روز رسانی و رفع مشکلات سامانه جامع روابط کار، پیگیری جدی برای حذف بوروکراسی اداری و ضوابط دست و پاگیر به منظور تسهیل در دریافت مجوزهای کسب و کار نیز از جمله مصوبات این سفر بود.
پیگیری مصوبات سفر وزیر
ارمغانی گفت: در ارتباط با مگاپروژه با همکاری اتاق بازرگانی، اتاق فکری متشکل از نخبگان اقتصادی استان تشکیل داده‌ایم، و روی این مگاپروژه ها کار می‌کنیم، قطعاً امکان پذیر است.
وی گفت: مگاپروژه در همه زمینه‌های اقتصادی، نفت و گاز و ... در استان می‌توانیم معرفی می‌کنیم. ان شاالله در آینده نزدیک معرفی خواهند شد.
وی در خصوص دستاوردهای سفر وزیر گفت: مصوبات سفر وزیر در حال پیگیری و در حال عملیاتی شدن هستند و فعلاً زود است که بخواهیم دستاوردهای سفر را اعلام کنیم.
واحدهای تولیدی فعال و غیرفعال
ارمغانی در خصوص فعالیت واحدهای تولیدی در استان گفت: در حال حاضر در بخش صنعت، 506 واحد تولیدی داریم که 107 واحدشان غیرفعال هستند.
 

وی افزود: 80 درصد 399 واحد دیگر زیر ظرفیت خود کار می‌کنند. اینکه تولید ناخالص داخلی استان کهگیلویه وبویراحمد پایین است یکی از دلایلش این است که این واحدهای تولیدی یا تعطیل هستند یا زیر ظرفیت دارند کار می‌کنند. بیست درصد دیگر، شامل شرکت‌های بزرگ مثل شرکت‌های وابسته به نفت وگاز است.
واحدهای تولیدی راکد آسیب شناسی می‌شوند
ارمغانی اظهار کرد: بحث واحدهای تولیدی با آقای نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان مطرح شده، مقرر شده بصورت میدانی بازدید از این واحدها انجام گیرد، منتظر نمانیم که خودشان مراجعه کنند، واحدهایی که راکد هستند یا تعطیل هستند و زیر ظرفیت کار می‌کنند، بصورت میدانی رصد شوند، و مشکلات این واحدها را شناسایی کنیم، آسیب شناسی کنیم واحدهایی که امکان برگشت آنها وجود دارد را احیا کنیم.
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است که طرح‌هایی که نیمه فعال هستند را فعال کنیم. این برنامه را داریم که تیم کارشناسی متشکل از کارگروه رفع موانع تولید و کارگروه اشتغال بصورت میدانی حضور پیدا کنند و مسائل را شناسایی کنند.
طرح تکاپو در استان کهگیلویه و بویراحمد اجرایی شد؟
ارمغانی در پاسخ به اینکه «طرح تکاپو در استان چقدر پیگیری شده»، گفت: طرح تکاپو یک طرح توسعه اشتغال پایدار است که بر اساس نیازسنجی و رسته‌های مورد نیاز هر استانی، شغل تعریف می‌شود، مطالعات آن در سال 95 انجام گرفت. بر همان اساس سال 96 طرح اشتغال روستایی بر اساس این طرح تدوین شد، رشته‌هایی که انتخاب شد، رشته‌های اولویت دار طرح تکاپو بود. اگر رسته معادن کوچک مقیاس، رسته آی تی و فناوری اطلاعات جزو رشته‌های اولویت دار استان معرفی شدند، بر اساس مطالعات طرح تکاپو انتخاب شدند.
وی در خصوص عملکرد اداره تعاون در خصوص «قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال روستایی» در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخشی از طرح تکاپو را در تسهیلات روستایی اجرایی کردیم، از سال 97 تا سال 1400، 4 هزار و 470 طرح با مبلغ 412 میلیارد تومان و پیش بینی 10 هزار و 410 فرصت شغلی برای تسهیلات روستایی به بانک معرفی شدند.
ارمغانی افزود: از این تعداد طرح، 4088 طرح با مبلغ 341 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. این تسهیلات زمینه ایجاد 9 هزار و 738 فرصت شغلی را فراهم کرده است.
ارمغانی در خصوص فاز دوم طرح تکاپو گفت: فاز دوم طرح تکاپو را تحت عنوان «برنامه حمایت از تولید و اشتغال» در سال 1400 اجرایی می‌شود و تسهیلات دیگری برای طرح‌های روستایی پرداخت می‌شود.
گفته‌های استاندار درخصوص تعاونی‌ها چه اندازه اجرایی می‌شود؟
ارمغانی در پاسخ به اینکه «استاندار کهگیلویه و بویراحمد اخیراً از راه اندازی تعاونی‌ها صحبت کرده‌اند، چقدر تعاونی‌ها می‌توانند موفق عمل کنند؟» گفت: فلسفه تعاون در واقع یکی از عادلانه‌ترین روش‌های توزیع ثروت است، تعاون باعث می‌شود سرمایه‌های کوچکی که اقتصای نیستند تجمیع شوند و تبدیل به سرمایه بزرگ اقتصادی شوند. در سطح استان تحت عنوان تفاهم نامه‌ای که با قرارگاه بسیج سازندگی بستیم صندوق‌های خرد محلی دارند تشکیل می‌شوند که این صندوق‌ها به تعاونی تبدیل می‌شوند و تعاونی‌ها نیز به اتحادیه تعاونی تبدیل می‌شوند.
وی اظهار کرد: در روستا، ممکن است فردی 10 میلیون یا 50 میلیون سرمایه داشته باشد، که نمی‌تواند کاری با آن بکند، ولی اگر 100 خانواده روستایی 10 میلیون روی هم بگذارند تبدیل به سرمایه بزرگ می‌شود و برای اینکه سرمایه اقتصادی شود، تعاونی شکل می‌گیرد، 7 شرکت تعاونی روی هم تبدیل به اتحادیه می‌شود، یعنی پول کمی را تبدیل به 10 میلیارد کردیم، 10 میلیارد را تبدیل به 100 میلیارد و بیشتر می‌کنیم، به این شکل، تعاونی‌ها سرمایه‌های کوچک را تبدیل به سرمایه‌های اقتصادی می‌کنند.
ارمغانی افزود: اکنون 519 صندوق خرد محلی تشکیل شده است که بالغ بر 20 هزار عضو دارد، 6 تعاونی تشکیل شده، 25 تعاونی دیگر نیز در حال تأسیس است که تا چند ماه آینده تکمیل می‌شود. این اتحادیه کار اتصال به بازار را انجام می‌دهد، تعاونی‌های روستایی که بسته بندی انجام می‌دهد، ترشی درست می‌کنند، گلیم بافی می‌کنند و غیره، وظیفه اتحادیه این است که در قالب یک فروشگاه بزرگ یا بازارچه محلی اینها را در معرض فروش بگذارد، یا اینکه مواد اولیه در اختیار تولیدی‌ها بگذارد. لذا مشخص است که نقش تعاون در استان، شرایط اقتصادی را ارتقا و بهبود می‌بخشد.
تشکیل اتاق فکر تعاون
ارمغانی در پاسخ به اینکه «برای ایجاد تعاونی‌ها و کار اقتصادی نیازسنجی می‌شود؟» گفت: اتاق فکر تعاون را تشکیل داده‌ایم، جلسات بصورت مستمر برگزار می‌شود، اتاق فکر جداگانه بررسی واحدهای تولیدی نیز جداگانه تشکیل شده است و رصد می‌شود.
برخی کارگاه‌های صنعتی 30 درصد نیروی بومی دارند
ارمغانی در پاسخ به اینکه «آیا فنی و حرفه‌ای‌های سطح استان فعال شده‌اند؟» بیان کرد: یکی دو کارگاه صنعتی را بازدید داشتیم، برخی از کارگاه‌های ما از جمله پتروشیمی، فقط 30 درصد از نیروی بومی استفاده می‌کنند، و 70 درصد از نیروهای غیربومی استفاده می‌کنند.
وی افزود: پاسخی که مسئولان این کارگاه‌ها دادند این است که نیروهای بومی مهارت لازم برای بکارگماردن را ندارند، وقتی ندارند، مجبورند از استان‌های همجوار بیاورند. ایراد این بوده که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ما بازار محور نیست، بلافاصله شورای مهارت تشکیل شد. یکی از محورهای شورای مهارت نیازسنجی است. برهمین اساس نیازسنجی صورت می‌گیرد که سه ماه آینده پتروشیمی چه مهارت‌هایی نیاز دارد. حتی اگر نیاز باشد استاد کار و نیرو برای تدریس از تهران می‌آوریم.

----------------------------------------
خبرنگار: سیده زهرا حسینی فر
 
نام شما

آدرس ايميل شما

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
1