تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۰۷
کد مطلب : ۴۳۹۸۰۷
روایتی از متفاوت‌ترین وزیر دولت سیزدهم؛

شبگردی وزیر در یاسوج

۲
۰
شبگردی وزیر در یاسوج
کبنا ؛حجت عبدالملکی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نشان داد، وزیری متفاوت‌تری از سایر اعضای هیئت دولت است، شامگاه پنجشنبه (8 مهر ماه 1400) از مسیر شیراز – یاسوج به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد. عبدالملکی پرکارترین وزیر دولت رئیسی در استان کهگیلویه و بویراحمد بود و به عنوان نماینده «رئیسی» در شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون یک روز زودتر از سایر اعضای هیئت دولت در این استان حاضر شد.
به گزارش کبنا، شامگاه پنجشنبه، عبدالملکی در بدو ورودش وارد فرمانداری شهرستان بویراحمد شد و با فعالان اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد جلسه برگزار کرد و صحبت‌های آنها را شنید، جلسه‌ای که با حواشی زیادی روبرو شد. اولاً این جلسه بدون قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. موضوعی که حجت عبدالملکی به آن پی برد و شنیده شد که او تذکرهای لازم را داد و یک نمره منفی هم در کارنامه مدیریتی آیت ارمغانی گذاشته شد.
بعد از اینکه یک ساعت از نشست فعالان اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد گذشت و آیت ارمغانی سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تعداد دیگری از مدیران واحدهای تولیدی و فعالین اقتصادی صحبت کردند، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به نظر می‌رسید از صحبت‌های آنها چندان رضایت نداشت و چیزی از دل این صحبت‌ها برای گزارش دادن به رئیس جمهور برای رفع مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد به دست نمی‌آمد، میکروفنش را روشن کرد و با لحن تندی گفت: یک ساعت جلسه شروع شده و هنوز چیزی دستم را نگرفته است.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این را هم گفت: بنده به نمایندگی از رئیس جمهور اینجا هستم و مطالب و مسائل نیاز نیست که تنها مربوط به حوزه تعاون و کار باشد. لذا مواردی را مطرح کنید که از عهده دولت بر بیاد. چرا که آقای رئیسی در نظر دارند در این سفرها گره‌گشایی کنند. لذا اگر بیشتر روی مسائلی که قابل حل هستند تأکید کنید.
با وجود این سخن وزیر کار، بازهم واحدهای تولیدی و مدیران اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد نتوانستند، حرف‌های دلخواه وزیر را بزنند. مجتبی اندرزیان رئیس کمیسیون فناوری و استارتاپ های اتاق بازرگانی یاسوج در این جلسه خیلی صریح و شفاف‌تر از بقیه صحبت کرد. او از وزیر خواست تا در ساختار بوروکراتیک انقلابی ایجاد کند.
 اندرزیان به دره مرگ در کارآفرینی گریزی زد و گفت: آقای وزیر، در تخصیص تسهیلات طرح بنگاه‌های زودبازده، استان ما اول بود، در تسهیلات طرح اشتغال فراگیر جزو استان‌های اول بودیم ولی چرا اشتغال زایی در استان کهگیلویه و بویراحمد به بیراهه رفت؟
وی در ادامه بر مشکلات حوزه کارآفرینی و اقتصادی دست گذاشت و به ترکیب نشست فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز انتقاد کرد و گفت: در این نشست به جای اینکه از فعالان اقتصادی سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد دعوت می‌شد، همه از فعالان اقتصادی مرکز استان هستند. متأسفانه ساختار مرکزگرایی مانع توسعه است و ترکیب همین جلسه به جای اینکه از کل استان کهگیلویه و بویراحمد باشد، از شهرستان مرکز استان است.
این فعال اقتصادی همچنین گفت: شهرستان کهگیلویه یک ظرفیت عظیم دارد ولی بودجه تعلق نمی‌گیرد، 47 هکتار بافت تاریخی دوران ساسانی در بلاد شاپور کهگیلویه داریم، سه سال است که برای 10 میلیارد تومان رسانه‌ها مانور می‌دهند ولی فایده‌ای نداشته است. خواهش می‌کنم و التماس می‌کنم به این شهر تاریخی بازدید کنید، بودجه ویژه‌ای برای احیای بافت تاریخی درنظر بگیرید، ما آماده‌ایم یک مدل استارتاپ برای این بافت تاریخی اختصاص دهیم. [متن کامل صحبت‌های اندرزیان]
وی در ادامه از وزیر خواست که از مدیران اقتصادی سئوال کند که آیا می‌دانند (Reverse pitch) چیست؟ [سکوت مدیران حاضر در جلسه]
یکی از نکات قابل توجه در نشست امروز، آشکار شدن ضعف برخی از مدیران واحدهای تولیدی در استان بود. مدیران واحدهای پنل خورشیدی، گل رز، و سینره از پاسخ به سؤال وزیر درماندند.
به گزارش کبنا، وقتی عبدالملکی از مدیران این واحدها در ارتباط با مشکلات‌شان اطلاعات دقیقی درخواست کرد، آن‌ها توانایی پاسخگویی به این سؤالات را نداشتند. سوالی که مطرح می‌شود این است که زمانی که مدیران از واحدهای تولیدی زیر نظر و تحت مدیریت خود اطلاعات دقیقی ندارند، دیگر چه انتظاری می‌توان برای پیشرفت اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد داشت؟
عبدالمکلی در انتقاد از این مدیران که اطلاعات ناقصی داشتند، گفت: چون اطلاعات شما دقیق نیست، نمی‌توانم جواب دهم و به آنها گفت باید اول بررسی دقیق انجام دهید بعد موارد مورد نظرتان را مطرح کنید.

بیشتر بخوانید:

گزارش کامل متن و تصاویر شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد با حضور رئیس جمهور

گزارش کامل متن و تصاویر نشست نخبگان و اقشار مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمد با رئیسی

حواشی سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد / وزیر متفاوت و سیگنال مهم رئیسی از یاسوج برای قیمت دلار / آریوبرزن در شورای اداری

عبدالملکی هم در نشست با فعالان اقتصادی و هم در نشست شورای اداری شهرستان بویراحمد صراحتاً نظراتش را داد و دغدغه تعاونی‌ها و فعالان اقتصادی را پاسخ گفت.
وی در پاسخ به درخواستی در خصوص مگاپروژه در استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: همیشه استان‌ها و همکاران درخواست مگاپروژه دارند. اما اصل اشتغال در کارگاه‌های خرد و متوسط اتفاق می‌افتد. من از مسئولین کهگیلوسه و بویراحمد درخواست دارم تعداد 10 مگاپروژه درخواست بدهید که اشتغال ایجاد کند و من حتماً آن را پیگیری می‌کنم و توضیح داده شود چقدر اشتغال ایجاد می‌کند؛ با امضای مسئولین اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد و یا شهرستان باشد. باید ببینیم که آیا مسئولان کهگیلویه و بویراحمد توان معرفی 10 مگاپروژه مدنظر وزیر را دارند یا خیر؟
عبدالملکی در باره قانون تعاونی‌ها هم سخن گفت و بیان کرد: قانون تعاون در حال اصلاح است.
وی خیال کسانی که مشکل مجوز داشتند را نیز راحت کرد و گفت: همه کسانی که کارشان گیر مجوز است درخواستشان را مطرح کنند. غیر از مواردی که درخواستشان بحرانی است و به محیط زیست و یا بافت تاریخی و گردشگری آسیب می‌زند، بقیه موارد را ما مجوزشان را صادر می‌کنیم.
بعد از اتمام جلسه فعالان اقتصادی با وزیر، بلافاصله جلسه شورای اداری شهرستان بویراحمد شروع کرد. مهدی روشنفکر در جلسه شورای اداری شهرستان بویراحمد حضور پیدا کرد. خش و بش وزیر و مهدی روشنفکر جالب و دیدنی بود. آن‌ها خیلی صمیمی کنار هم قرار گرفتند. یکی از حاضرین به شوخی گفت: وزیر کار «ککامونه».
در جلسه شورای اداری شهرستان بویراحمد، مجید احمدی فرماندار شهرستان بویراحمد حضور داشت و به مدیران تاکید کرد: آقای عبدالملکی نماینده دولت در شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون است و صرفاً مسائل مربوط به حوزه کار و تعاون را مطرح نکنید.
بازار تمجید و تعریف مدیران بویراحمد از وزیر کار و مهدی روشنفکر داغ بود که هم روشنفکر و هم عبدالملکی از مدیران خواست که از تعریف و مقدمه پرهیز کنند و سریع روی اصل مطلب بروند. اما گوش شنوا نبود و هر کس کار خودش را می‌کرد.
مهدی روشنفکر در این نشست به هیئت معاونین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت گذشته گریزی زد و گفت: آن سفر مصوباتی داشت، اما اجرا نشد و عملاً هیچ دستاوردی برای کهگیلویه و بویراحمد نداشت.[کلیک کنید] البته حسین کلانتری استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد که هر روز این سفر را در بوق و کرنا می‌کرد باید پاسخ مهدی روشنفکر را بدهد.
غلامرضا پناه معاون وزیر کار نیز غائب بزرگ این سفر بود. عبدالملکی گویا صلاح ندید که پناه را همراه خودش بیاورد.
به گزارش کبنا، عبدالملکی سپس در جلسه شورای اداری بویر احمد هم به صحبت‌های مدیران گوش داد و هر چه لازم بود را یادداشت کرد اما نکته بارز و برجسته کار وزیر دولت سیزدهم بازدید از مناطق حاشیه شهر یاسوج آن هم در آخرین ساعات شب بود.
 حجت‌الله عبدالملکی پس از شنیدن سخنان یکی از فعالان اقتصادی مبنی بر کاهش جمعیت روستاها و مهاجرت به شهرها که سبب افزایش حاشیه‌نشینی شده از حومه یاسوج بازدید کرد که به جرات می‌توان گفت هیچ مدیری از استان آن ساعت از شب این کار را انجام نداده است.
 اما وزیر جوان دولت آیت‌الله دکتر رئیسی در برنامه‌هایی که داشت به چه موارد و نکاتی اشاره کرد.
 شرایط اقتصادی مردم کهگیلویه و بویراحمد متناسب با ظرفیت نیست
 حجت‌الله عبدالملکی در اولین نشست خود که با فعالان اقتصادی برگزار شد، گفت: آماری از استان کهگیلویه و بویراحمد ارائه شد که خبرهای خوب و بدی داشت.
 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: خبرهای بد آمار بالای بیکاری، آمار بالای فقر و اینکه شرایط اقتصادی مردم اصلاً متناسب با ظرفیت استان نیست.
 وی تصریح کرد: اما خبر خوب نرخ بالای مشارکت در استان است که نرخ مشارکت مردم این استان چند درصد از متوسط کشور بالا است و بیانگر این موضوع است که مردم این استان از کشور بیشتر اهل کار هستند.
 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: مسئله که در آینده به یک چالش تبدیل می‌شود نرخ مشارکت است اما نشان داد مردم اینجا اگر ظرفیت کار ایجاد شود اهل کار هستند.
 وی در جمع‌بندی نشست با فعالان اقتصادی گفت: در همه استان‌ها درخواست مگاپروژه داده می‌شود در حالی که اصل اشتغال در کارگاه خرد و متوسط است اما مگاپروژه در جای خود می‌تواند مناسب باشد.
 وی بیان کرد: مسئولان استان ۱۰ مگاپروژه برای استان کهگیلویه و بویراحمد تعریف کنند البته به شرطی که اشتغال پسینی و پیشینی این طرح‌ها دیده و زنجیره ارزش را تکمیل و میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را مشخص کند.
 عبدالملکی بیان کرد: مشکلات تأمین اجتماعی و مالیات را بفرستید تا شخصاً پیگیری کنم.
 وزیر تعاون با اشاره به انتقادات از قانون تعاون گفت: قانون تعاون در حال اصلاح است و درخواست کردیم مجلس ۴۵ روزی به ما فرصت دهد. 
وی خبر خوبی برای فعالان اقتصادی داشت و اینکه همه کسانی که کارشان گیر مجوز است درخواست را تنظیم کنند که به غیر از مواردی که چالش در حوزه زیست محیطی و میراث فرهنگی ایجاد می‌کند بقیه را رسیدگی می‌کنیم.
 وی در خصوص صحبت‌های فعالان اقتصادی گفت: مشکلات فعالان اقتصادی به خصوص صرف زمان ۶۰ روز برای افزایش انرژی را در جلسه با رئیس جمهور پیگیری می‌کنم آنجا که شبکه موجود است قابل قبول نیست فعال اقتصادی این میزان زمان را صرف کنند.
 وی با اشاره به پیگیری خواسته سایر فعالان اقتصادی از بررسی نوسازی ناوگان حمل و نقل استان در جلسه فرداشب با حضور رئیس جمهور خبر داد.
 حاشیه نشینی در یاسوج را در جلسه هیات دولت مطرح می‌کنم

  عبدالملکی در نشست شورای اداری شهرستان بویراحمد با اشاره به اینکه محور کار دولت سیزدهم عدالت است، گفت: دولت در سه بخش رفع فقر، دسترسی عادلانه به امکانات و تولید و درآمد به دنبال تحقق عدالت است.
 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به فرصت ایجاد شده در سفرهای استانی افزود: در سفرهای استانی تلاش می‌کنیم به محورهای اساسی استان‌ها بپردازیم.
 وی با اشاره به رسیدگی به پرونده‌های پشت نوبتی کمیته امداد و بهزیستی گفت: حاشیه‌نشینی زیبنده کهگیلویه و بویراحمدی‌ها نیست، استان اراضی کشاورزی و ظرفیت‌های عظیمی دارد، در جلسه هیات دولت موضوع حاشیه‌نشینی در استان را مطرح و دنبال می‌کنیم.
 وی با اشاره به اینکه سامانه متمرکز برای پیگیری نامه‌ها در سفرهای استان راه‌اندازی می‌شود، گفت: تفاهم‌نامه میان کمیته امداد و بهزیستی منعقد شده و بانک‌ها ملزم هستند این تفاهم‌نامه را رعایت کنند و اگر بانکی تفاهم نامه را رعایت نکند مجازات می‌شوند.
 وی بیان کرد: نیاز نیست که برای یک وام ۵۰ میلیون تومانی ۳ ضامن باشند این موضوع دنبال شود و اگر بانک‌ها تمکین نکردند اطلاع دهید تا برخورد کنیم.
 وی با اشاره به تأمین آب دشت‌های استان گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد پایلوت طرح‌های توسعه آبی است، ضمن اینکه بهره‌وری آب در استان مورد توجه باشد.
 عبدالملکی عنوان کرد: برای راه‌های روستایی اعتبارات ویژه‌ای اختصاص داده شود، ضمن اینکه حیاتی بودن بالگرد با توجه به وضعیت آتش‌سوزی جنگل‌ها در استان را پیگیری می‌کنم.
 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: به نمایندگی از رئیس جمهور توصیه می‌کنم در صدور مجوزات سخت‌گیری نکنید و تا می‌توانید بروکراسی‌های اداری را کاهش دهید.
 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور مجوز خارج از رویه خبر داد و گفت: تولیدکنندگان که مشکل مجوز دارند خارج از رویه برای آنها مجوز صادر می‌شود.
 
     
 حضور سرزده عبدالملکی در روستاها
  
پیگیری ویژه عبدالملکی برای رفع مشکل زلزله‌زدگان سی‌سخت
 حجت عبدالملکی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در نشست بررسی وضعیت مردم زلزله‌زده سی‌سخت که در فرماندار شهرستان دنا برگزار شد پس از گزارش فرماندار دنا و بیان مطالبات مردم از جمله استمهال تسهیلات قبل و بعد از زلزله، افزایش نقدینگی در حوزه ساخت سازها، پرداخت بلاعوض‌های مربوط به تسهیلات زلزله، پرداخت خسارت‌های مربوط به تولیدی‌های خسارت دیده این شهرستان که بر اثر زلزله 29 بهمن 99 دچار خسارات شدیدی شدند با مشکلات مردم آشنا شد.
      
وی سپس در همان جلسه شورای اداری طی یک تماس مستقیم با رئیس کل بانک مرکزی جهت استمهال تسهیلات زلزله زدگان خواستار همکاری لازم با زلزله زدگان شد که مقرر شد فرماندار دنا درخواستی کتبی به استاندار ارائه دهد تا استاندار با رئیس کل بانک مرکزی مکاتبه و دستورالعمل لازم را به بانک‌ها ابلاغ کند.
     
دیدار چهره به چهره با مردم روستای آبسردون سفلی مارگون
    

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر و در جمع فعالان اقتصادی استان شرکت کرد و امروز با عزیمت به منطقه محروم روستای آبسردون شهر مارگون با مردم گفت‌وگو کرد و از نزدیک مشکلات این منطقه را مورد بررسی قرار داد.
 دیدار چهره به چهره با مردم، نخبگان و عشایر و شرکت در شورای اداری این شهرستان از مهمترین برنامه‌های وزیر کار است.
 
 

وزیر تعاون؛ برای گره‌گشایی به کهگیلویه و بویراحمد آمده‌ایم
 عبدالملکی در نشست شورای اداری مارگون با ابراز خرسندی از حضور در این شهرستان به نیابت از رئیس جمهور گفت: به روستای ابسردان سفلی سری زدیم، محرومیت‌ها را دیدیم و مشکلات را لمس کردم.
 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وضعیت زیلایی و بُعد طولانی این دهستان افزود: مشکلات زیاد است و برای ما به عنوان کارگزاران مردم باعث شرمندگی است.
 وی در ادامه به سفرهای استانی دکتر رئیسی اشاره و با بیان اینکه این سفرها یک فرصت است، افزود: این سفرها فرصتی برای دولت در سطح مرکزی و مسئولان در سطح محلی است که بتوانند مشکلات را حل کنند و نقاطی که با کمترین هزینه می‌شود کار خوبی انجام داد را شناسایی کنیم. 
عضو هیات دولت در نشست اداری مارگون ادامه داد: فلسفه حضور آیت‌الله رئیسی در سفرهای استانی همین گره‌گشایی است و از مناطق محروم‌تر شروع کردند تا بشود کارهایی با نتیجه ملموس انجام شود.
   
 عبدالملکی بیان کرد: متاسفانه سفرهای استانی در زمانی در حال انجام است که دولت به لحاظ مالی به شدت در مضیقه است و باید اعتراف کنیم طی ۸ سال گذشته کاری که باید انجام می‌شد انجام نشد و نیازمندی‌ها به شدت متراکم شده است، اما دولت مصمم است هر طور شده منابع را تأمین و قدم‌هایی در خور مردم مناطق محروم کشور بردارد.
 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه برای صحبت کردن به این استان نیامده‌ایم بلکه حاضر شدیم تا کار انجام دهیم، گفت: امشب در جلسه هیات دولت مطالب و نکات مارگون را مطرح می‌کنم در حوزه آموزش تلاش می‌کنیم مصوبه بگیریم که دانشگاه پیام‌نور فضای مناسبی داشته باشد.
 وی عنوان کرد: در ارتباط با مدارس کانکسی و کپری مصوبه‌ای خواهیم داشت شاید در گام اول همه موارد حل نشود اما حرکتی را آغاز خواهیم کرد. 
     
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه قول ۱۰۰ درصدی می‌دهیم که یک مرکز فنی و حرفه‌ای ظرف ۸ ماه آینده ایجاد می‌شود چرا که در مجموعه خودم است و این کار انجام خواهد شد اما شما هم باید کمک کنید در مهارت‌هایی که به نفع منطقه و اشتغال‌محور باشد.
 وی با اشاره به ظرفیت‌های مارگون در حوزه گیاهان دارویی، شیلات، کشاورزی و دامداری و مشاغل خُرد گفت: هر چقدر بتوانیم مشاغل خُرد را توسعه بدهیم اشتغال هم بالاتر خواهد بود.
 عضو هیات دولت با اشاره به ضریب پایین اشتغال در پروژه‌های بزرگ صنعتی گفت: سرمایه‌گذارانی که بتوانید با روش تأمین مالی مبتنی بر قرارداد فعالیت کنند را جذب کنید نامحدود تأمین اعتبار با وزارت کار است.
 وی در خصوص آبرسانی به روستاها و راه‌اندازی ادارات در شهرستان تازه تأسیس مارگون گفت: برای آبرسانی به روستاها صحبت می‌کنم و بر استقرار ادارات دولتی و غیر دولتی در این شهرستان حتماً در جلسه امشب دولت مطرح و تاکید می‌کنم.
 عبدالملکی در ارتباط با اشتغال با سرمایه خُرد افزود: مرکز فنی و حرفه‌ای هر چقدر بتواند نیروهای بومی را مهارت و کسب و کارهای خُرد راه‌اندازی شود و نیازمند تسهیلات تا ۱۰ میلیون تومان باشد را حمایت و تسهیلات پرداخت می‌کنیم.
 وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از مشکلات به دست مسئولان محلی قابل حل است، گفت: در روستای آبسردان چند نفر درخواست مجوز برای راه‌اندازی طرح پرورش ماهی بودند و می‌گفتند چند سال است به دنبال مجوز هستیم که با چند نفر از مدیران کل استان که صحبت کردم حرف دندان‌گیری نداشتند البته مقداری هم پاسکاری می‌کردند که خواهش می‌کنم مسائل را اجازه ندهید به مرکز منتقل شود.

 وی با بیان اینکه بسیاری از مسائل در استان قابل حل است اما نمی‌دانم چرا مدیران حل نمی‌کنند، افزود: جلسه بگیرید و این مشکلات را حل کنید، هر جایی هم نیاز به اختیارات بود از دولت برای شما اختیارات خاص می‌گیریم.
 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به مدیران خاطرنشان کرد: همیشه منتظر نباشید که منابعی از مرکز بیاید خودتان مسائل را تا جایی که می‌توانید حل کنید و از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی که منِ وزیر می‌فرستم ناراحت نشوید درخواست کنید مقطعی یا ملی لغو می‌شود.

 گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست شورای اداری با حضور رئیس جمهور

 وزیر تعاون در نشست شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: نرخ مشارکت در کهگیلویه و بویراحمد از میانگین کشوری بالا است اما مردم برخورداری نیستند و وضعیت بدی دارند.
 وی به ۳ نگرانی در جریان سفر به کهگیلویه و بویراحمد اشاره و عنوان کرد: افزایش مهاجرت به شهرها، کمبود آب شرب و کشاورزی و بیکاری ۳ معضل و نگرانی در جریان سفر به این استان است.
 وی بیان کرد: جمعیت روستایی استان از ۶۹ درصد سال‌های گذشته به ۴۴ درصد کاهش یافته و شاهد افزایش ۲۶ درصدی مهاجرت به شهرهای استان و رشد پدیده حاشیه‌نشینی هستیم که اگر کاری در این رابطه صورت نگیرد وضعیت یاسوج حاد می‌شود.
 عبدالملکی ادامه داد: برای جلوگیری از مهاجرت‌ها باید بر اقتصاد روستا متمرکز شد و مسئله تولید و اشتغال و خدمات رفاهی در روستاها مدنظر باشد.
 وی از وجود ۵۴ مدرسه کانکسی و کپری در شهرستان مارگون ابراز نگرانی کرد و گفت: با ۲۰ میلیارد تومان این مدارس جمع‌آوری می‌شوند. 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وضعیت مسکن به خصوص در روستاهای استان را مناسب ندانست و افزود: سقف برخی خانه‌ها معیوب است که تا قبل از فصل سرما اعتبار داده شود تا این موارد رفع شود.
 وی با اشاره به کمبود آب شرب و کشاورزی، بر افزایش بهره‌وری، ایستگاه پمپاژ آب و تعریف الگوی کشت تاکید کرد.
 عضو هیات دولت در زمینه اشتغال مردم گفت: با همکاری جهاد کشاورزی و با توجه به ظرفیت استان در حوزه گیاهان دارویی، گلخانه مدرن آموزشی ملی ایجاد و استان به عنوان پایلوت گیاهان دارویی در کشور می‌شود.
 وی همچنین با اشاره به تعریف ۱۰ مگاپروژه برای استان گفت: پروژه‌هایی که بیشترین اثرگذاری بر زنجیره ارزش را دارد احداث می‌شود. ضمن اینکه بسیاری از موارد و مشکلات و معضلات به دست مدیران استانی قابل حل است که خواهش می‌کنم حل کنید.

  آیت‌ ارمغانی سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد به نکات برجسته سفر وزیر تعاون به استان اشاره کرد و و در این خصوص به فارس گفت: دکتر عبدالملکی یک روز زودتر از سایر وزیران وارد استان شد و در نشست با فعالان اقتصادی به دنبال جمع‌آوری ایده بود.
 وی با اشاره به پیشنهاد محور بودن برنامه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: وزیر از فعالان اقتصادی که بیشتر در حوزه اجرا هستند نظر خواهی می‌کرد و از منظر فعالان اقتصاد به دنبال رفع چالش‌های این حوزه بود که دیگر نکته مثبت وزیر دولت سیزدهم بود.
 این مسئول با اشاره به حضور سرزده عبدالملکی در روستاها و گفت‌وگو با مردم گفت: وزیر از روستاهای آبسردون و بنستان بازدید و شنوای مشکلات آنها بود و برای رفع دغدغه‌های مردم فی‌المجلس در تماس با مدیران استانی و کشوری موضوع را پیگیری می‌کرد. حتی برای رفع مشکل مردم به کارشناسان و کسانی که کار مردم پیش آنها گرو بود هم تماس می‌گرفت، راهکار می‌داد که فلان موضوع و مشکل مردم باید اینگونه حل شود و قانون برای رفع آن مشکل چه تدبیری اندیشیده است. حتی در سی‌سخت در تماس مستقیم با تهران مشکل تسهیلات متقاضیان را حل کرد.
 ارمغانی در خصوص بازدید وزیر تعاون از مناطق حاشیه یاسوج گفت: وزیر حدود ساعت ۱۲ تا ۱ شب مسئولان را به حاشیه شهر برد تا وضعیت مهاجرت به شهر و افزایش حاشیه نشینی را خود به عینه ببیند و لمس کند، حتی اشاره کرد که اگر مهاجرت همچنان ادامه داشته باشد مرکز کهگیلویه و بویراحمد در آینده با موارد حادی و نگران کننده مواجه خواهد شد.
 وی گفت: وزیر در آن ساعت از شب گفت دنبال راه چاره برای کاهش مهاجرت‌ها و کاهش پدیده حاشیه‌نشینی در شهر یاسوج هستیم که سیاست‌های تشویقی، سیاست‌های کنترلی مهاجرت از شهر به روستا را تدوین و سیاست‌گذاری کنیم و مشوق‌هایی ارائه کنیم که روستائیان به شهر مهاجرت نکنند لذا در صورتی که امکانات رفاهی، آموزشی، خدمات اجتماعی و .... در روستاها باشد دلیلی ندارد آنها به شهر مهاجرت کنند.
وی بیان کرد: وزیر این موارد را در شورای اداری استان مطرح و رئیس جمهور هم موافقت کردند که با حل مشکلات روستائیان، تعمیر سقف خانه، تعمیر در و پنجره و خانه و آسفالت روستا و این کارهای کوچک که اعتبار اندکی هم می‌خواهد می‌توان جلوی مهاجرت را گرفت.


سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اینکه از دیدگاه وزیر بسیاری از معضلات و مشکلات به دست مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی قابل حل است و نیازی به ارجاع به تهران ندارد گفت: خیلی از پیچیدگی صدور مجوز یا مشکلات راه اندازی طرح‌های کسب و کار و مشکلات مردم نه در سطح کلان بلکه درون استان و با نگاه مسئولان استان قابل حل است لذا وزیر دستور پیگیری این موارد را داد و تیم خود در استان را مکلف کرد که پیگیری کنند تا مدیران به سمت حل مشکلات مردم بروند.
ارمغانی به یکی از مصوبات سفر وزیر به استان اشاره و عنوان کرد: وزیر تعاون در نشست شورای اداری استان که با حضور رئیس جمهور برگزار شد تنوع گیاهان دارویی در استان را مطرح و با اشاره به پتانسیل بالای استان گفت که این ظرفیت در استان وجود دارد که تولید، فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی را راه‌اندازی کنیم. لذا تصویب شد با هماهنگی جهاد کشاورزی مرکز گلخانه‌ای آموزش گیاهان دارویی در استان راه‌اندازی و به عنوان قطب گیاهان دارویی معرفی و انتخاب شود یعنی مرکز گیاهان دارویی همیشه در استان باشد.
 ارمغانی در جمع‌بندی سخنان خود پیرامون سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دکتر عبدالملکی با نگاه اقتصادی چالش‌ها، مشکلات و ظرفیت‌های استان را مطرح و برای مشکلات و چالش‌ها راهکار ارائه کرد از جمله اینکه برخی مسائل در خود استان قابل حل است اما مدیران سنگ‌اندازی می‌کنند که اگر همکاری لازم صورت گیرد توسعه اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد را شاهد خواهیم بود، هر چند ممکن است برای رسیدن به این توسعه مدت زیادی صرف شود اما دور از انتظار نیست.
 این مسئول بیان کرد: اگر بخواهیم راهکار و نقطه نظرات آقای دکتر عبدالملکی و نقشه اشتغالی که برای استان کهگیلویه و بویراحمد طراحی کرد را پیگیری کنیم در آینده نزدیک دچار تغییر و تحول در حوزه کسب و کار خصوصاً کسب و کار خُرد را شاهد خواهیم بود.

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم رأی اعتماد مجلس به خود، وعده داد که مدیران فاسد را در مجموعه وزارت کار برکنار کند. کاش عبدالملکی به انحراف وام‌های اشتغالزایی در کهگیلویه و بویراحمد و استخدام نیروهای بدون ضابطه و رعایت نکردن شایسته سالاری در این استان و وزارتخانه ورود می‌کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

عبدالله مروجی
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای وزیر محترم لطفاً در مورد تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران مصوبه مجلس 1400درمدیریت درمان تامین اجتماعی که زیر مجموعه خودتان است اقدام نمایید وهفت ماه ایثارگران ما بلاتکلیف هستند این قانون که اکثر وزارتخانه ها انجام داده اما شما چرا اینقدر تعلل میکنید،!!!!!!!
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
مدیران برای حفظ صندلی به دروغ شروع به تعریف و تمجید از وزیر و نماینده‌ کردند ولی مطمئن باشید همتون را بر می دارند
جشنواره «عمار» فراخوان منتشر کرد

جشنواره «عمار» فراخوان منتشر کرد

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم «عمار» فراخوان دوازدهمین دوره این رویداد سینمایی را منتشر ...
حمله سیدناصر حسینی‌پور به مدیر عامل نفت و گاز گچساران / آقای وزیر محترم نفت، اجازه ندهید مجموعه‌های فنی سیاسی شوند (+ فیلم)

حمله سیدناصر حسینی‌پور به مدیر عامل نفت و گاز گچساران / آقای وزیر محترم نفت، اجازه ندهید مجموعه‌های فنی سیاسی شوند (+ فیلم)

برای یک بار به مدیر عامل نفت و گاز گچساران نه زنگ زدم و نه او به من زنگ زده است. نه من ...
جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

بالاخره زمان خداحافظی او با جام‌جم فرا‌رسیده و ظاهرا علی عسگری باید با اتاق ریاست صداوسیما ...
1